800kb Startdisk för Macintosh SE

Permalänk
Medlem

800kb Startdisk för Macintosh SE

tl;dr Letar efter någon stans i Sverige där man kan få tag på en 800kb boot disk till en Macintosh SE.

Hej! Hittade för ett tag sen en Macintosh SE i ett förrådsrum, och fick till min förvåning ta och behålla den helt gratis. Som en samlare av gamla datorer och spelkonsoler var detta en mycket rolig händelse. Tog hem den, drog fram en passande kabel och kopplade in den, och den satte genast igång! Jag kom så långt som en skärm som sa "Radius Accelerator 16" och en floppy med ett blinkande frågetecken.

Nyligen har jag åter fått suget att försöka få igång denna dator, så jag har kollat på en del 8-Bit Guy och andra guider för att veta hur jag skulle kunna få den att starta till OS. Jag har plockat ur allt (Nämnvärt är att den inte endast hade en radius accelerator, den hade också en Radius Full-Page display card!) och rengjort det. Hade tänkt mig att disken som satt i var en boot disk, men när jag rengjorde Disk Driven gjorde jag en upptäckt, disken som satt i var en 1.44 Mb, medans driven endast kan köra 800kb!

Så nu är mitt lilla problem inte att datorn inte funkar, men att jag inte kan få igång ett OS! Då jag som en 17-åring inte kan så mycket om dessa datorer från erfarenhet, har jag spenderat mycket tid på att leta online efter ett sätt att få igång den. Från mina sökningar har jag hittat att man behöver en andra Mac SE för att generera en 800kb boot disk. Frågan är då: Vet någon om något ställe i Sverige/Norden där man kan få tag på en boot disk? Har bara hittat ställen som ebay där varje kostar flera hundra kronor i kostnad + frakt. Skulle älska att faktiskt få igång denna dator över 30 år efter den lanserades!

PS. Om någon vet något ställe att köpa mus och tangentbord skulle det också vara ett plus. Har faktiskt endast datorn med skärm vid detta laget...

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem

@Magicanz:
En 1.44MB och en 720KB floppy ser nästan likadan ut, en 1.44MB har hål på båda sidorna medans en 720K bara har på ena sidan, så är du säker på att det inte är en 720KB floppy?

Man kan skapa en 400KB & en 800KB floppy för Mac på en PC How to Generate Floppy Disks for Old Macintosh Computers
Fast det kräver naturligtvis att man har en PC som har en floppy drive

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Magicanz:
En 1.44MB och en 720KB floppy ser nästan likadan ut, en 1.44MB har hål på båda sidorna medans en 720K bara har på ena sidan, så är du säker på att det inte är en 720KB floppy?

Man kan skapa en 400KB & en 800KB floppy för Mac på en PC How to Generate Floppy Disks for Old Macintosh Computers
Fast det kräver naturligtvis att man har en PC som har en floppy drive

Det är definitivt 1.44MB då den har hålen på båda sidorna (Och jag har kollat så min drive verkligen inte kan köra dem)

Problemet med guiden du skickade är att man behöver en mac med en 1.44MB Disk Drive för att faktiskt generera floppy drives med OS. Då jag inte har någon sån blir det lite svårt

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magicanz:

Det är definitivt 1.44MB då den har hålen på båda sidorna (Och jag har kollat så min drive verkligen inte kan köra dem)

En 720 kB diskett läses och skrives enbart på ena sidan.
En 1.44 MB diskett läses och skrives på båda sidorna.

Alltså fungerar en 1.44 MB diskett utmärkt i en 720 kB diskettstation.

Skrivet av Magicanz:

Problemet med guiden du skickade är att man behöver en mac med en 1.44MB Disk Drive för att faktiskt generera floppy drives med OS. Då jag inte har någon sån blir det lite svårt

Den här guiden visar hur du skapar en 400 eller 800 MByte disket på en pc av en 1.44 MByte diskett på en PC:

https://www.hardwaresecrets.com/how-to-generate-floppy-disks-...

EDIT: SORRY, läste fel. Verkar som du sonika måste köpa 800 Mbyte disketter...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

En 720 kB diskett läses och skrives enbart på ena sidan.
En 1.44 MB diskett läses och skrives på båda sidorna.

Alltså fungerar en 1.44 MB diskett utmärkt i en 720 kB diskettstation.

Den här guiden visar hur du skapar en 400 eller 800 MByte disket på en pc av en 1.44 MByte diskett på en PC:

https://www.hardwaresecrets.com/how-to-generate-floppy-disks-...

EDIT: SORRY, läste fel. Verkar som du sonika måste köpa 800 Mbyte disketter...

Nej, en 720KB är 80 spår 2 sidor dubbel densitet, 1440KB är 80 spår 2 sidor hög densitet.
Det är olika koercivitet på magnetmaterialet så en 1440KB kan troligen inte skrivas på en 720KB drive. Tvärtom går om man har "tur", vet folk som stansat extra hål i 720KB disketter för att de ska blir 1440.

En 720KB diskett och en 800KB är samma media, men olika formatering, MAC:en körde med olika rpm på disketten beroende på vilket spår --> olika antal sektorer/spår så man fick 800KB istället för 720.

Sen kanske det går att stoppa i en 1440K drive i mac:en, fanns ju såna mac:ar. Kan ju vara värt att undersöka då dessa är lättare att få tag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Nej, en 720KB är 80 spår 2 sidor dubbel densitet, 1440KB är 80 spår 2 sidor hög densitet.
Det är olika koercivitet på magnetmaterialet så en 1440KB kan troligen inte skrivas på en 720KB drive. Tvärtom går om man har "tur", vet folk som stansat extra hål i 720KB disketter för att de ska blir 1440.

En 720KB diskett och en 800KB är samma media, men olika formatering, MAC:en körde med olika rpm på disketten beroende på vilket spår --> olika antal sektorer/spår så man fick 800KB istället för 720.

Sen kanske det går att stoppa i en 1440K drive i mac:en, fanns ju såna mac:ar. Kan ju vara värt att undersöka då dessa är lättare att få tag på.

Har letat runt lite, och även om jag kan använda en 1440K som jag lurar datorn att vara en 800K skulle jag ändå behöva en fungerande Macintosh, vilket jag inte har utan disken. Jag har vart inne och rengjort driven, kollade produktnummer på den och hittade att det var en Sony som endast klarade upp till 800K.

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magicanz:

Har letat runt lite, och även om jag kan använda en 1440K som jag lurar datorn att vara en 800K skulle jag ändå behöva en fungerande Macintosh, vilket jag inte har utan disken. Jag har vart inne och rengjort driven, kollade produktnummer på den och hittade att det var en Sony som endast klarade upp till 800K.

Nja, tanken var det gick att uppgradera mac:en till en med 1440KB diskett. Då går det ju ordna systemdisketter enligt tidigare länkade guider.

Annars kanske det finns nån mac-ägare som kan tänka sig generera ett par disketter åt dig. Borde ju finnas nån retro-mac klubb tycker man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Annars kanske det finns nån mac-ägare som kan tänka sig generera ett par disketter åt dig. Borde ju finnas nån retro-mac klubb tycker man.

Tycker jag också borde finnas, men antingen är jag dålig på att Googla eller så finns inget sådant i Sverige. Det var därför jag lade upp en post här.

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk

Testa att fråga på https://www.99.se/forum. Där är kanske chansen större att få napp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 7700k - ASUS Z270H - ASUS Strix GTX1060 - 2X8 Corsair Vengeance 3000MHz - Fractal Design Define C - EVGA Supernova G3 - Samsung 850 EVO 500Gb

Permalänk
Medlem

@Köörmit Jag testar det, tack!

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Nej, en 720KB är 80 spår 2 sidor dubbel densitet, 1440KB är 80 spår 2 sidor hög densitet.
Det är olika koercivitet på magnetmaterialet så en 1440KB kan troligen inte skrivas på en 720KB drive. Tvärtom går om man har "tur", vet folk som stansat extra hål i 720KB disketter för att de ska blir 1440.

En 720KB diskett och en 800KB är samma media, men olika formatering, MAC:en körde med olika rpm på disketten beroende på vilket spår --> olika antal sektorer/spår så man fick 800KB istället för 720.

Sen kanske det går att stoppa i en 1440K drive i mac:en, fanns ju såna mac:ar. Kan ju vara värt att undersöka då dessa är lättare att få tag på.

Du har helt rätt. Jag blandade ihop 360 och 720, är ju uppvuxen på Atari-tiden där det gick att köra enkelsidiga disketter på 360 eller dubbelsidigt på 720.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk

Hej! Jag har en boot-diskett som du kan få. Tyvärr kommer du inte långt utan mus och tangentbord, och dessa hittar man sällan till salu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sᴛᴀᴛɪᴏɴäʀ= ᴄᴘᴜ: ɪ486ᴅx2/66 - ᴍɪɴɴᴇ: 16 ᴍʙ ғᴘᴍ - ɢᴘᴜ: ᴄɪʀʀᴜs ʟᴏɢɪᴄ ᴄʟ5428 ᴠʟʙ 2 ᴍʙ - ɴäᴛᴠᴇʀᴋ: 3ᴄᴏᴍ ᴇᴛʜᴇʀʟɪɴᴋ ɪɪɪ - ʟᴀɢʀɪɴɢ: 3,5" + 5,25" ғʟᴏᴘᴘʏ, 2 ɢʙ ᴄᴏᴍᴘᴀᴄᴛғʟᴀsʜ - ʟᴊᴜᴅ: ᴘᴄ sᴘᴇᴀᴋᴇʀ - ᴏs: ᴡɪɴᴅᴏᴡs 95 ᴏsʀ 2.5

ʙäʀʙᴀʀ= ᴄᴘᴜ: ᴍᴏᴛᴏʀᴏʟᴀ 750ᴄx/800 - ᴍɪɴɴᴇ: 384 ᴍʙ - ɴäᴛᴠᴇʀᴋ: 10/100 - ʟᴀɢʀɪɴɢ: 24x ᴄᴅ-ʀᴏᴍ, 30 ɢʙ ʜᴅᴅ - ʟᴊᴜᴅ: ᴊᴀᴘᴘ - ᴏs: ᴍᴀᴄ ᴏs 9.2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retro Puter:

Hej! Jag har en boot-diskett som du kan få. Tyvärr kommer du inte långt utan mus och tangentbord, och dessa hittar man sällan till salu.

Skickades från m.sweclockers.com

Skickar PM!

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy