Epic Games spelmotor Unreal Engine får stöd för DirectX Raytracing

Permalänk
Melding Plague

Epic Games spelmotor Unreal Engine får stöd för DirectX Raytracing

Epic Games spelmotor Unreal Engine ligger till grund för en rad spel. Nu meddelas att mjukvaran inom en snar framtid får stöd för ray tracing med Nvidias Turing-baserade grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul att stödet ökar, men det kommer nog inte att bli hyfsat bra förrän Nvidia RTX4080Ti släpps eller däromkring. Men någonstans måste det börja.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

Fortnite kommer bli episkt.

Permalänk
Medlem

Ray tracing kombinerat med DLSS är där det skiner mest, så hoppas dom flesta spelen i framtiden har stöd för båda.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Ray tracing kombinerat med DLSS är där det skiner mest, så hoppas dom flesta spelen i framtiden har stöd för båda.

Japp, det skiner verkligen!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag hade verkligen hoppats på att DLSS skulle vara framtiden, men som det ser ut nu så är det verkligen som din bild ^^

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

DLSS till PUBG snart då?

Visa signatur
Permalänk
Livsnjutare 😎

Nu börjar det ju faktiskt hända saker...

När Raytracing kommer till en såpass här stor motor så kan väldigt många projekt använda det relativt enkelt

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Frågan är hur många fler RT-kärnor som går att trycka in i kommande generationens grafikkort?

För det är rätt uppenbart att även 2080/2080 Ti har rätt stora problem att driva runt speltitlar i 60 fps med raytracing om man vill ha 1440p eller bättre upplösning. Kommer övre mellansegmentet att ens kunna matcha deras prestanda här i nästa generation? Troligtvis inte.

Hur mycket RT kärnor kan man få plats med och hur mycket är det egentligen värt? Det är ju rätt uppenbart att Nvidia redan pushar gränserna för die size vilket ger ett tydligt avslag i priset.

Krympningen av kretsar går långsammare och långsammare så jag har ju svårt att se att det kommer vara astronomiska förbättringar här.

På ett sätt är det bra att tekniken kommit, men AMD har nog helt rätt i sin uppskattning av det egentligen är för tidigt.

Edit: I slutändan känns det som ett det vilar ett stort ansvar på spelutvecklare att använda tekniken effektivt. För det spelar ingen roll om bilden som renderas är magisk om det levereras som ett bildspel.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd

Snabbt jobbat, vi som kör Unity får som vanligt vänta

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jobbade nära med Epic i somras inför Gamescom och PGW. Det är verkligen intressant hur mycket av Fortnite cashen de fullkomligt pumpar in i att utveckla sin Engine, de är därifrån de räknar med inkomst över de närmsta 10-15 åren.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Snabbt jobbat, vi som kör Unity får som vanligt vänta

Jepp, ni får fortsätta njuta av hög FPS ett tag till, tyvärr.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Jepp, ni får fortsätta njuta av hög FPS ett tag till, tyvärr.

RTX är kanske inte superviktigt just nu, men hade varit roligt om Unity var snabb på bollen på ny teknik. Vulkan och gfx jobs (Multitrådad rendering) är fortfarande i preview osv. Å andra sidan så har vi ju ECS och deras nya scriptable render pipeline vilket är bra grejer.

Visa signatur
Permalänk
Datavetare
Skrivet av FredrikMH:

Frågan är hur många fler RT-kärnor som går att trycka in i kommande generationens grafikkort?

För det är rätt uppenbart att även 2080/2080 Ti har rätt stora problem att driva runt speltitlar i 60 fps med raytracing om man vill ha 1440p eller bättre upplösning. Kommer övre mellansegmentet att ens kunna matcha deras prestanda här i nästa generation? Troligtvis inte.

Hur mycket RT kärnor kan man få plats med och hur mycket är det egentligen värt? Det är ju rätt uppenbart att Nvidia redan pushar gränserna för die size vilket ger ett tydligt avslag i priset.

Krympningen av kretsar går långsammare och långsammare så jag har ju svårt att se att det kommer vara astronomiska förbättringar här.

På ett sätt är det bra att tekniken kommit, men AMD har nog helt rätt i sin uppskattning av det egentligen är för tidigt.

Edit: I slutändan känns det som ett det vilar ett stort ansvar på spelutvecklare att använda tekniken effektivt. För det spelar ingen roll om bilden som renderas är magisk om det levereras som ett bildspel.

Finns ju även lite man kan göra som simpel användare av programmet här...

Ja, ett 2080 har det lite svettigt att fixa 2560x1440 med DXR aktiverat om alla renderingsreglage är på max. Nästan alla tester som utförs av teknik-siterna är med "ultra".

Väldigt ofta finns det saker för vanlig rendering som kostar väldigt mycket prestanda utan att ge någon direkt märkbar effekt.

Med senaste BFV patchen och senaste RTX-drivarna är det fullt möjligt att hålla > 60 FPS i 2560x1440 med på ett RTX 2070 utan att aktivera DLSS men med DXR aktiverat. "Tricket" är att ta ned några renderingsinställningar från maxvärdet till snäppet under.

Här blir det då en avvägning baserad på personlig preferens. BFV är inte världens bästa titel då FPS är så viktigt, men ser man bara till visuell kvalité tycker i alla fall jag att DXR + att droppa några saker för rendering ett snäpp ger mest "bang-for-used-transistors" i detta fall.

Att renderingsinställningar påverkar DXR beror på att RT-kärnorna inte kan utföra hela processen. När man väl lurat ut vilken triangel strålen går igenom kommer DXR köra den shader associerad med objektet. Detta körs på CUDA-kärnorna, inte RT-kärnorna då det som typiskt körs har långt mer gemensamt med rastrering än ray-tracing.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ja, ett 2080 har det lite svettigt att fixa 2560x1440 med DXR aktiverat om alla renderingsreglage är på max. Nästan alla tester som utförs av teknik-siterna är med "ultra".

...

Här blir det då en avvägning baserad på personlig preferens. BFV är inte världens bästa titel då FPS är så viktigt, men ser man bara till visuell kvalité tycker i alla fall jag att DXR + att droppa några saker för rendering ett snäpp ger mest "bang-for-used-transistors" i detta fall.

Ja det är ett problem att testerna utförs på det sättet. Allt är på Ultra och sen aktiveras DXR i olika steg.

Det flesta kan säkert tänka sig att "endast" köra High på inställningar med DXR för det lär ge bra blandning (generellt sätt) men det är fortfarande väldigt tungt att driva runt. Och en del av begränsningen ligger direkt i grafikkortets möjlighet att hantera raytracing.

Bör även tillägga att Dice jobbat rätt bra med att optimera in tekniken också. Det har förbättrats i flera steg och det är inte orimligt att anta att de kan göra fler förbättringar, men där av också min pik till spelutvecklarnas ansvar.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

@kelthar: Du är inte rättvis som inte tar med RTX resultatet. Där vi faktiskt kan se hur DLSS och RTX kombinerat ger den där extra blanka skinnande effekten.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av aToria:

Jobbade nära med Epic i somras inför Gamescom och PGW. Det är verkligen intressant hur mycket av Fortnite cashen de fullkomligt pumpar in i att utveckla sin Engine, de är därifrån de räknar med inkomst över de närmsta 10-15 åren.

Jul att de använder pengarna till utveckling av UE! Tycker redan att det är en fantastiskt lättarbetad och kompetent motor. Med ännu mer kärlek från Epic kan den bli än mer magisk. Bra nyheter för alla indies

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Kul att de använder pengarna till utveckling av UE! Tycker redan att det är en fantastiskt lättarbetad och kompetent motor. Med ännu mer kärlek från Epic kan den bli än mer magisk. Bra nyheter för alla indies

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jag tyckte det var spännande att lära sig mer om deras planer och uppfriskande att de har självinsikt nog att inse att det är högst otroligt att de någonsin kommer kunna upprepa en spel succe som Fortnite. Nu har de ju resurserna att ta UE till en fantastisk nivå och jag ser fram emot att följa den i framtiden.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem

DLSS = Försöka fuska till sig prestanda utan att tappa bildkvalité.

Dock så tappar man just bildkvalité som det ser ut nu. Då kan man ju lika väl sänka detail för att få mer prestanda istället för att slå på DLSS.

Detta gör ju DLSS totalt meningslöst som det ser ut nu.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

DLSS = Försöka fuska till sig prestanda utan att tappa bildkvalité.

Dock så tappar man just bildkvalité som det ser ut nu. Då kan man ju lika väl sänka detail för att få mer prestanda istället för att slå på DLSS.

Detta gör ju DLSS totalt meningslöst som det ser ut nu.

jo, som det ser ut i exodus iallafall.
Dock har dom ju gjort jämförelser i final fantasy, och där såg det ju mycket bättre ut.

DLSS verkar ju hänga på att man lyckas träna den rätt, och kommer mao att variera från spel till spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Nu börjar det ju faktiskt hända saker...

När Raytracing kommer till en såpass här stor motor så kan väldigt många projekt använda det relativt enkelt

Ah man kan ju drömma. Dock så när Epic "släpper" grejer till deras motor så brukar 50% av sakerna inte funka och då får man som developer istället försöka lösa det själv. Alternativt vänta på att Epic faktiskt löser det (om de inte slutar arbeta med tekniken) finns en rad olika moduler i motorn som inte fungerar eller som Epic inte orkat jobba vidare på.

Och om de faktiskt försöker släppa det på riktigt så kommer det nog dröja några år innan deras raytracing faktiskt fungerar att ha i spel. Till exempel släppte de en ny ljudmotor för två år som de lovade skulle vara skit bra, det är inte förrän nästa patch (i sommar) som den ljudmotorn faktiskt rekommenderas istället för deras gamla. Plus development time för spel så gissar på 4-5 år innan man faktiskt börjar se Unreal spel med raytracing?

Permalänk
Medlem

Ett test från en i ue forumet