Oscilloskop Conar Model 255 - byggsats. värt att försöka?

Permalänk
Medlem

Oscilloskop Conar Model 255 - byggsats. värt att försöka?

Rensade på en krypvind hos mina föräldrar för ett tag sen och hittade då en mängd lådor.
Efter att ha kikat lite fick jag reda på att det är en Conar Model 255 i byggsats och den är troligen 40 år gammal.

Har hittat en bruksanvisning: http://bama.edebris.com/manuals/conar/255

Misstänker att den inte betingar någon speciellt värde, varken som byggsats eller färdigbyggd.
Duger den som oscilloskop? Har dock aldrig känt något behov av ett oscilloskop, men det kanske är kul till något?
Antar att det behöver kalibreras på något sätt när det är färdigt, är det någon man klarar av tro?

Såhär ser det ut som färdigt:
http://www.ebay.com/itm/Vintage-Conar-Instruments-Solid-State...

Om det blir ett bygge postar jag självklart lite bilder

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Oscilloskop är ju alltid bra om du börjar pyssla med elektronik. Annars kan det va bra för felsökning om du lär dig hantera den

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av zekkexavior:

Oscilloskop är ju alltid bra om du börjar pyssla med elektronik. Annars kan det va bra för felsökning om du lär dig hantera den

Jag har börjat bygga!
Måste skaffa något flussmedel för det är ordentligt med oxid på vissa prylar

Om jag lyckas få ihop allt ska jag försöka lära mig att mäta högtalarelement, delningsfilter och sånt.
Hur som helst kommer den nog att ta upp 1/5 av platsen jämfört med innan.

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk
Medlem

Om du kan styra strålen som x och y med två ingångar finns det demos som ritar på skärmen med ljudkortsutgången

Ta det lugnt när du bygger bara, det är rät ordentlig spänning på katodstråleröret, flera 1000V är nog inte orimligt.
Kan kittla rejält på fel ställe..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Rekordmedlem

Fräckt, bygg på, du kommer att lära dig löda av bygget och även om det är gammalt så kan du mäta saker och lära dig ännu mera av det sedan, prestandan lär duga för att mäta det mesta inom högtalarfilterbyggen, men det är inget för radio, det verkar gå upp till 6MHz.
Det fanns ett avsnitt om kalibrering i manualen, det går säkert att fixa det om du följer den och är noggrann och du kanske kan referensmäta mot nått färdigbyggt när du är klar så du ser om du fått det rätt.
Det finns en sak du kanske ska ändra på och det är ingångskontaktern, det står att det är pl 259 och det kan du kanske byta ut till bnc så passar det direkt till normala moderna mätprober om det inte är med prober i byggsatsen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Jag har börjat bygga!
Måste skaffa något flussmedel för det är ordentligt med oxid på vissa prylar

Om jag lyckas få ihop allt ska jag försöka lära mig att mäta högtalarelement, delningsfilter och sånt.
Hur som helst kommer den nog att ta upp 1/5 av platsen jämfört med innan.

Gör rent löddpaddarna med isopropanol/tröd eller jätteförsiktigt med stålull för att få bort oxiden, och använd fluss när du löder. Nu vet jag inte hur van du är med lödning med inga kallödningar på högspänningsdelen nu

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem

Ska ta det lugnt och försiktigt med allt
Bra tips om kontakten mrqaffe, ska kolla upp det!

Fick tips att tidningspapper är bra att rengöra gamla oxiderade komponenter.

När det gäller lödning är jag lite mer erfaren än en nybörjare.
Några enklare byggsatser har det blivit och även lite elektroniklödning under ett sommarjobb.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Rekordmedlem

Tidningspapper (trycksvärta) brukar ibland användas för att slipa finmekanik, trycksvärtan är bra som slipmedel när man ska ner och slipa på 0,1 µm nivå, så det kan gå att riva loss oxider med det om det bara går att komma åt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har du hela originalmanualen? Jag har byggsatsen men saknar manualen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NixiePixie:

Startinlägget innehåller ju länk till hela byggbeskrivningen?

Permalänk

Den är inte komplett, saknas massvis med sidor i den som finns på BAMA, dessutom är bara delar av en del sidor scannade.

Skrivet av Stig45:

Startinlägget innehåller ju länk till hela byggbeskrivningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NixiePixie:

Skicka ett PM till mig så ska jag se vad jag kan hitta i gömmorna.

Visa signatur

Det var High noon.