Permalänk
Medlem

Stearin på tvskärm

Köpte nyligt en Panasonic 55fx780e som jag är nöjd med.
Tjejen tyckte att tv bänken skulle piffas upp lite så hon placerade dit lite ljus, ja ni fattar vart det leder.
Det har hamnat lite små "prickar" med utsmetade områden runt omkring, någon som har nått förslag på hur jag ska få bort dem?
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Stearin är fett, så något fettlösande borde funka.
Antar att man vill undvika starkare grejer, så typ diskmedel bör till slut få bort allt.

Kan krävas några rundor dock.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Sälj TV:n och köp ingen ny. TV:n är den värsta tidstjuven i modern tid! Jag slängde min gamla tjock-TV för 20 år sedan. Det har jag aldrig ångrat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Sälj TV:n och köp ingen ny. TV:n är den värsta tidstjuven i modern tid! Jag slängde min gamla tjock-TV för 20 år sedan. Det har jag aldrig ångrat!

Man skulle kunna argumentera för att slänga sambon med samma anledning om man känner för det, så nog är vi alla olika.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Stearin är fett, så något fettlösande borde funka.
Antar att man vill undvika starkare grejer, så typ diskmedel bör till slut få bort allt.

Kan krävas några rundor dock.

Tänkte nått likande, ska ge det ett försök! Tack

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Salkinn:

Tänkte nått likande, ska ge det ett försök! Tack

Köp Yes, allt annat är bara skräp.

Glöm inte att torka med en varm fuktig trasa som är skonsam mot känsliga ytor.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Sälj TV:n och köp ingen ny. TV:n är den värsta tidstjuven i modern tid! Jag slängde min gamla tjock-TV för 20 år sedan. Det har jag aldrig ångrat!

Jag skulle gissa att internet/sociala medier och mobiler är i särklass störst tidstjuven.

Jag hade skrapat bort det mesta av stearinet med något som inte repar (nageln...?) Och sedan försökt torka bort med icke repande trasa med lite diskmedel på.

Permalänk
Medlem

Jag hade provat fuktig trasa först bara. Med lite tur hjälper fukten stearinet att släppa med lite gnoende.

Vissa ljus har väldigt hårt stearin och det lossnar lättare.

Fukten hindrar också lite att det du gnider loss fäster igen.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Irre:

Sälj TV:n och köp ingen ny. TV:n är den värsta tidstjuven i modern tid! Jag slängde min gamla tjock-TV för 20 år sedan. Det har jag aldrig ångrat!

Kanon att den lösningen fungerade för dig.
Har du några konkreta råd relaterade till trådens ämne, dvs hur man får bort stearin från en tv?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Brukar finnas rengöringsmedel för skärmar på t.ex. Kjell. Använd ABSOLUT INTE rengöringsmedel som innehåller ACETON.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Värm först med en hårfön och torka sedan bort med microfiberduk + diskmedellösning