Permalänk
Medlem

Olyckan framme, katten hade ihjäl musen

Hej!

Detta blir väl lite av en rolig historia samtidigt som den suger rätt hårt. Det var så att min stökiga katt var i farten igen som jag redan mer än tröttnat på. Kommer inom en snart framtid flytta tillbaka till min käre mor. Men först såg hon till att välta ut vatten över min Logitech G903 plus tillhörande musmatta mitt i Anthem Stronghold-lirande.

Snabbt var jag framme med handduken men musen var stendöd tyvärr. Är risken att den kortslutits och gått sönder helt eller finns en möjlighet att den fungerar efter den har torkat upp?

Jag får tyvärr inte isär den speciellt mycket, men har lyckats få in en bit utav en Silica Gel påse under vänster/höger musknappar plus ställt den på en påse också. Hoppas att det kan suga i sig eventuellt vatten som kommit in vid sensorn

Har någon erfarenhet av liknande händelser? Vad skulle hända om man slänger in musen i en dehydrator? Bör den bara få lufttorka med silica gel påsarna? Kan jag förvänta mig att behöva köpa en ny? Eller är någon intresserad av att köpa katten för 1000 kronor kanske, haha?

Vänliga hälsningar

Permalänk
Medlem

Låt den torka, funkar inte det så skruva isär den och reparera.

"As for the mouse, it’s not too hard to get apart – some are more of a pain than others – but it does have some hidden screws. As usual, screws are mostly hidden under the Teflon feet (though not the two flanking the sensor), with a pair of captive screws hiding There are some captive screws hiding under stickers, but once those are loosened, the body comes apart cleanly. The mouse separates into an upper compartment and lower, connected by a ribbon cable to the Li-Poly battery (housed in the upper compartment)."

https://www.gamersnexus.net/guides/3056-logitech-g903-powerpl...

Permalänk
Medlem

Testade musen idag och den fungerar. Vissa klick registrerade inte, kanske fungerar när den torkat upp ännu mer. Sen pep den konstigt (svagt, som en riktig mus pip men konstant) när jag stängde av den med knappen undertill, något den inte gjort innan. Den ligger med silica gel påsarna idag också medan jag jobbar så får vi se hemma sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

garanti?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hemförsäkring?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Elektronik brukar tåla vatten rätt bra, bara man inte försöker spänningssätta den innan den verkligen är torr. Som kuriosa kan det sägas att man ofta faktiskt tvättar bort flussrester efter tillverkningen med vatten i fabriken.

Det kan ta veckor för vatten som letat sig in under ICs och sådant att torka upp vid rumstemperatur. Det enda jag kan tänka mig som egentligen kan bli besvärligt på riktigt i en mus är väl om det tagit sig in i mikrobrytare och påverkar kontaktblecken, eller lämnar fläckar på sensorns optik.

Man kan skynda på upptorkningen ganska rejält genom att sätta ugnen på 50 grader - allra bäst är varmluftsugn då det ger lite cirkulation också - och låta musen ligga över natten eller så. Givetvis kollar man med termometer att det inte är för varmt, temperaturvredet brukar sällan vara jätteexakt. Över 60-70 grader vill man inte hamna, då börjar man komma obekvämt nära temperaturspannet där många termoplaster börjar tappa formstabilitet.

Allra bäst är det förstås om du kan plocka ner musen i delar först. Det brukar sällan vara särskilt svårt. Leta efter dolda skruvar under glidpads och märketikett. När du väl hittat dem ger det nog sig själv hur du ska gå tillväga.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Årets trådtitel härmed utsedd
Prova att lufttorka den riktigt ordentligt innan du kopplar in den igen, oftast så tål grejer att bli blöta mer än man tror. Även om det inte är att rekommendera så klart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X