Vill köpa äldre japansk bil. Var vänder jag mig?

Permalänk
Medlem

Vill köpa äldre japansk bil. Var vänder jag mig?

Hejsan allihopa.
Jag har sedan ett tag tillbaka varit väldigt sugen på att köpa mig en äldre (1970-1990 ish) japansk bil för vanligt bruk. Tyvärr har jag väldigt svårt att hitta annonser, känner någon här till en schysst sajt där det säljs sådana bilar?

Tusen tack

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Keeper of the Bamse

Ganska många har använt www.japcity.com, dom har tagit in en del äldre bilar förutom alla RX7, Skyline, Supra osv

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska ratten vara på vänster sida? Annars finns det en hel drös på Ebay Motor.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

glöm inte rostskydda om den även ska köras på vintern, speciellt om du bor i "rostbältet". bra att göra även om det är sommar bil men inte lika kritiskt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Pratade om det här med skattebefrieade bilar på lunchen, det är ju galet att en gammal 740 numer är veteranbilsklassad och skattebefriad. Hur jävla gammal är jag egentligen?!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Pratade om det här med skattebefrieade bilar på lunchen, det är ju galet att en gammal 740 numer är veteranbilsklassad och skattebefriad. Hur jävla gammal är jag egentligen?!

Vad baseras skatten på? Är det när bilen tillverkades, när den först togs i bruk?
Kan man skaffa något gammalt rat och bygga om hela bilen med moderna prylar och fortfarande ha den skattebefriad?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Är det en AE86 du är ute efter?

Permalänk
Medlem

@Lodisen
Skatten baseras väll på när bilen tillverkades.
Brorsans Toyota Supra blev skattebefriad iår, så nu kan han ju ha den påställd hela året, får även köra med sommardäck på vintern och inga avgaskrav. (Y)
Min Supra blir skattebefriad -21 De kommer ju säkert gå upp i pris, då det blir en billig, rolig bil.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Vad baseras skatten på? Är det när bilen tillverkades, när den först togs i bruk?
Kan man skaffa något gammalt rat och bygga om hela bilen med moderna prylar och fortfarande ha den skattebefriad?

30 år efter att bilen började säljas med start 1:a januari.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Är det en AE86 du är ute efter?

Dodododdododododo, dodododdododododod, dodododod.
Running in the nineties, is a new way I like to be
I'm just running in the nineties
come on baby run to me
We are running in the nineties, is a new way to set me free
I'm just running in the nineties
yes I wanna know, yes I wanna see
Doododdodododo dododododdodo

Skrivet av Extremaz:

@Lodisen
Skatten baseras väll på när bilen tillverkades.
Brorsans Toyota Supra blev skattebefriad iår, så nu kan han ju ha den påställd hela året, får även köra med sommardäck på vintern och inga avgaskrav. (Y)
Min Supra blir skattebefriad -21 De kommer ju säkert gå upp i pris, då det blir en billig, rolig bil.

Ja, men frågan kvarstår om man kan ta ett gammalt skräll och totalrenovera/byta ut motorn och behålla att den är skattefri.

Skrivet av trickeh2k:

30 år efter att bilen började säljas med start 1:a januari.

Räknas bilen fortfarande som 30 år gammal om man trycker in nya delar? Jag menar, går de efter chassinumret eller vad är det som reglerarar det?

Säg att man tar en gammal Impala eller en Mustang och byter ut allt mot modernare doningar.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

@xapa112: måste den vara skattebefriad veteran eller går det bra med retrostuk?

https://www.honda.se/cars/new/coming-soon/honda-e-prototype/o...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ja, men frågan kvarstår om man kan ta ett gammalt skräll och totalrenovera/byta ut motorn och behålla att den är skattefri.

Räknas bilen fortfarande som 30 år gammal om man trycker in nya delar? Jag menar, går de efter chassinumret eller vad är det som reglerarar det?

Säg att man tar en gammal Impala eller en Mustang och byter ut allt mot modernare doningar.

Det beror på hur mycket som byggs om, gör man för omfattande ombyggnationer tex motorbyte samt byte av hela fram- och bakvagn kommer bilen behöva att bli besiktigad genom SFRO antingen som ombyggt eller amatörbyggt fordon. Osäker på vad som gäller vid ombyggt men vid amatörbyggt så blir bilen "ny", med nytt chassinummer och årsmodell 2019.
Byter man bara motor till en som ligger inom ramarna för vad tillverkaren uppgett kan bilen reg.besiktigas med denna motor och förblir skattebefriad.

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid titta igenom: https://www.tradecarview.com/ eller http://www.goo-net-exchange.com/
Kan ju söka efter det mesta där, dock så är ju bilarna i Japan så du får importera själv därifrån.

Sitter och drömmer om en Toyota Sport 800... <3

Permalänk
Medlem

Toyota ae86, Mazda rx7 och Datsun 240z är ju drömbilar. Dessvärre så har dom blivit poppis och betydligt dyrare nu för tiden. Wankelmotorn kräver ju även en del "underhåll". Polaren har 3 st motorer till sin rx7'a som han kan rotera beroende på vilken som funkar

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ska ratten vara på vänster sida? Annars finns det en hel drös på Ebay Motor.

Tack för tipset! Vet du om det är omständligt att importera från utomlands?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Är det en AE86 du är ute efter?

Utesluter absolut inte den

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@xapa112: måste den vara skattebefriad veteran eller går det bra med retrostuk?

https://www.honda.se/cars/new/coming-soon/honda-e-prototype/o...

Inte riktigt min stil men tack för svar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem

Om Nissan 180zx -88 är av intresse så finns det en vit till salu genom s12 of swedens Facebook grupp (sluten grupp tror jag).
Om intresse finns kan jag skicka genom PM ägarens FB profil.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av xapa112:

Tack för tipset! Vet du om det är omständligt att importera från utomlands?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag satt i tankarna att importera för några år sedan men det blev aldrig så. Men vad jag har hört är det smidigast att anlita en firma som importerar. Skönt att ha en firma som sköter allt åt en även att de troligtvis gör det för en avgift.

Tänkte tipsa om Jspec.se, men de har slutat importera bilar och säljer endast delar idag.

Men ska du göra det själv så är detta att tänka på:

· Fordonets inköpspris med alla auktionsvgifter. (Om man köper via auktion)

· Alla frakter inom Japan till hamnen.

· Containerhyra och havsfrakt med terminalavgifter.

· Tull & Moms samt alla klareringsavgifter.

· Service, Rekond, konvertering av lyktor och total genomgång av bilen.

· Registrering inkl. samtliga intyg.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Avstängd

Får jag vara nyfiken och fråga varför just japansk? Det finns ju mängder med fina "gubbkörda" SAAB och Volvo med vägmätarställningar ibland på lite drygt 10K mil och som förvarats i garage hela sitt "rullande" liv som man kan köpa loss för löjligt lite slantar. Samt att de är skattebefriade och har väldigt låg försäkring. Och reservdelar finns i översjö. Enda nackdelen är väl bensinförbrukningen som inte går att jämföra med dagens nytillverkade.

Permalänk

Tipsar om bluelineexports.com! De kommer jag importera av vid nästa bil. En vän har tagit hem flera bilar varav senaste genom dem. Japanska bilar säljs på auktion vilka går att söka på på deras sida.
Jag har tagit hem en mercedes e500 2005 från Japan för några år sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pnorberg:

Om Nissan 180zx -88 är av intresse så finns det en vit till salu genom s12 of swedens Facebook grupp (sluten grupp tror jag).
Om intresse finns kan jag skicka genom PM ägarens FB profil.

Roligaste bilen jag ägt. Någonsin! Bromsar från S13, turbo från en S13 (T25), frontmonterad intercooler från Saab 9000, stödgördel till veven från S13, hemmasvetsade tryckrör och ett öppet luftfilter. Självklart med 2.5" downpipe och bakåt - utan katalysator - som mynnade ut i en brölande japsdämpare. Brrrrröööööl *kvitter från dumpventil* Brrrrröööööl !!

Vill minnas att den laddade 0.9-1.0 bar beroende på väder och luftfuktighet Uppskattad effekt: Mer än 122 hk!

Men jävlar vad den rostade.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||