Hur tar jag bort Iphone uppdatering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fromis:

Framför blir batteriet helt enkelt sämre med tiden, men kraftig användning eller att ladda telefonen till 100% varje gång brukar försämra dess maxkapacitet.

Helt fel. Elektroniken styr så att batteriets inte skadas av att vara inkopplat hela tiden, däremot skadar en komplett urladdning batteriet då elektroniken inte kan reglera energi som inte finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

Ah jag syftade nu på TS som sa att batterihälsan var på 65%

Precis, och då är den fortfarande på kapacitet för maxbelastning som han svarade, och även om den inte vore det kan man stänga av funktionen som gör att prestandan sänks.
Så byta batteri kommer inte göra något i vilket fall som, förutom kanske lite längre batteritid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Helt fel. Elektroniken styr så att batteriets inte skadas av att vara inkopplat hela tiden, däremot skadar en komplett urladdning batteriet då elektroniken inte kan reglera energi som inte finns.

Nej, helt fel... Att ladda batterier till max. kapacitet kan skada batteriet.

"Li-ion does not need to be fully charged as is the case with lead acid, nor is it desirable to do so. In fact, it is better not to fully charge because a high voltage stresses the battery. Choosing a lower voltage threshold or eliminating the saturation charge altogether, prolongs battery life but this reduces the runtime. Chargers for consumer products go for maximum capacity and cannot be adjusted; extended service life is perceived less important."

https://batteryuniversity.com/learn/article/charging_lithium_...

Edit: Fortsatt, "Li-ion cannot absorb overcharge. When fully charged, the charge current must be cut off. A continuous trickle charge would cause plating of metallic lithium and compromise safety. To minimize stress, keep the lithium-ion battery at the peak cut-off as short as possible."

Permalänk
Medlem
Skrivet av fromis:

Nej, helt fel... Att ladda batterier till max. kapacitet kan skada batteriet.

"Li-ion does not need to be fully charged as is the case with lead acid, nor is it desirable to do so. In fact, it is better not to fully charge because a high voltage stresses the battery. Choosing a lower voltage threshold or eliminating the saturation charge altogether, prolongs battery life but this reduces the runtime. Chargers for consumer products go for maximum capacity and cannot be adjusted; extended service life is perceived less important."

https://batteryuniversity.com/learn/article/

Edit: Fortsatt, "Li-ion cannot absorb overcharge. When fully charged, the charge current must be cut off. A continuous trickle charge would cause plating of metallic lithium and compromise safety. To minimize stress, keep the lithium-ion battery at the peak cut-off as short as possible."

det är exakt vad laddkretsarna i en modern mobil gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Precis, och då är den fortfarande på kapacitet för maxbelastning som han svarade, och även om den inte vore det kan man stänga av funktionen som gör att prestandan sänks.
Så byta batteri kommer inte göra något i vilket fall som, förutom kanske lite längre batteritid.

Ah har man 65% batterihälsa då borde man byta batteri. Om han stänger av throttling kommer hans batteritid vara helt kass. 65% är inte alls en bra hälsa och du kan på riktigt inte mena att TS inte borde byta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Skrivet av fromis:

@Frejoh466: Ja, vad vill du ha sagt? Precis som jag nämnde i min tidigare kommentar, Apple klockade ner CPUer i äldre modeller för att bevara batteritiden, problemet är hur de gick tillväga. De uppdaterade mjukvaran utan att berätta om denna "feature" och blev istället avslöjade, men alla tolkade det förstås som att de är giriga och vill sälja nya modeller.

Hade gått ut och sagt detta från första början hade det inte varit något problem.

"Anledningen till att jag vill nedgradera är att Apple gör Iphone långsammare i samband med uppdatering enligt nyheterna."

"Konspirationsteorier, stämmer inte alls, snarare så att de gör telefonerna snabbare pga optimeringar med mjukvaran."

Apple gör Iphone långsammare i samband med uppdatering, så det är ingen Konspirationsteorier. Uppdaterar du IOS med en äldre telefon så blir den långsammare. Se stämningsansökan.

Så den blir inte snabbare som du säger, den blir långsammare som OP upplever. Nu säger Apple att de gjorde det för batteriet vart gammalt genom uppdateringen vilket rätten sa var BS och de vart fällda. Apple sedan sa att de la in en inställning som stängde av denna "funktion" för att snabba upp telefonen.

Så om du inte tror på att Apple gör äldre telefonen långsammare när de har stämts och förlorat, så antar jag att inget jag säger kommer att ändra dig.

Permalänk
Medlem

@Mordekai: Ja, du kan ju fortsätta och envisas men faktum är att du har fel. Vi pratar om fysiska begränsningar med batterier, det går inte att lösa med kretskort.

Denna diskussion är ungefär lika dum som att diskutera hurvida det är möjligt att trycka ner en CPU under omgivningens temperatur.

Permalänk
Medlem

@Frejoh466: Nej, du kommer inte kunna övertyga mig då jag även sett källor som påvisar att äldre telefoner snabbas upp med nyare uppdateringar.

Min teori är helt enkelt att de inte skötte det hela snyggt och åkte dit när de försökte smyga in uppdateringen. För låt oss vara ärliga, hade Apple gått ut officiellt att de tänkt göra en sådan ändring hade de säkert fått skit för det oavsett hur fint det paketerats.

Så, varsågod, kalla mig en Apple fanboy om du vill, men jag tror inte problemet är så svart och vitt som många vill måla upp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fromis:

@Mordekai: Ja, du kan ju fortsätta och envisas men faktum är att du har fel. Vi pratar om fysiska begränsningar med batterier, det går inte att lösa med kretskort.

Denna diskussion är ungefär lika dum som att diskutera hurvida det är möjligt att trycka ner en CPU under omgivningens temperatur.

Moderna telefoner visar att batteriet är 100% laddat vid en lägre laddningsgrad och slutar ladda batteriet. Om du inte kan förestå det ja då är diskussionen dum.

En urladdning av batteriet kan dock ingen logikkrets i världen minska skadorna av.

https://www.independent.co.uk/life-style/gadgets-and-tech/new...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Batterier slits precis som allting annat. Det i sig är inget konstigt. Det Apple däremot gjorde kallas allmänt för planned obsolescence. Det är när tillverkare bygger in en begränsad livslängd och sedan hittar på en vals så att det ska låter som en väldigt bra idé dessutom.

Tidigare klockades processorn ned innan kapaciteten hamnat under en viss nivå. I samband med IOS12 valde Apple att klocka ned processorn permanent på telefoner med ett batteri som laddats ett visst antal cykler, vare sig det var dåligt eller inte. Syftet var att "tvinga" konsumenter att byta batteri, eller ännu hellre köper en ny telefon. Att köpa ny telefon var inte så långsökt som det kanske låter för Apple ville nämligen att vi skulle punga ut med 3000 kr för ett batteribyte. En grupptalan i USA satte dock stopp för det. Att det numera kostar 300 kr beror alltså inte på någon välvilja från Apples sida.

Detta var väl dock tidsbegränsat? Enligt Apple kostar ett byte 545 kronor för en Iphone 7

https://support.apple.com/sv-se/iphone/repair/service/battery...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

@SeF.Typh00n: Jepp, gick ut vid årsskiftet.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

@Mordekai: skrattretande att du citerar Independent som inte ens har några källor för sitt påstående. ”Battery university” är åtminstone vetenskapligt baserat och har stöd/tester för sina påståenden.

Säger som dig själv ”Om du inte kan förestå det ja då är diskussionen dum.”

Permalänk
Medlem

@fromis:
bara en fråga. du tror alltså apple riskera en stämnings ansökan och dålig publicity pga att dom vill att vi ska kunna använda våra gamla mobiler i en längre period?

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av fromis:

@Frejoh466: Ja, vad vill du ha sagt? Precis som jag nämnde i min tidigare kommentar, Apple klockade ner CPUer i äldre modeller för att bevara batteritiden, problemet är hur de gick tillväga. De uppdaterade mjukvaran utan att berätta om denna "feature" och blev istället avslöjade, men alla tolkade det förstås som att de är giriga och vill sälja nya modeller.

Hade gått ut och sagt detta från första början hade det inte varit något problem.

Nej, enligt Apple iaf så var det fråga om att sänka klockfrekvensen för att batteriet inte längre kan leverera tillräckligt med effekt, dvs för att telefonen inte ska krascha lite då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Detta var väl dock tidsbegränsat? Enligt Apple kostar ett byte 545 kronor för en Iphone 7

https://support.apple.com/sv-se/iphone/repair/service/battery...

Möjligt att det är så numera. Dock inga 3000 kr som man ursprungligen försökte kräma ur sina kunder.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@Oskar80: Förmodligen inte, men folk gör misstag, kanske det glömde rapporteras? Vad vet jag, min poäng är att det säkerligen inte är så svart och vitt som många vill påstå, för det är det sällan eller aldrig.

Sen vad är 10 miljoner dollar, eller vad som citerades här tidigare i tråden, för ett företag med en börsvärdering på 1 triljon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fromis:

@Frejoh466: Ja, vad vill du ha sagt? Precis som jag nämnde i min tidigare kommentar, Apple klockade ner CPUer i äldre modeller för att bevara batteritiden, problemet är hur de gick tillväga. De uppdaterade mjukvaran utan att berätta om denna "feature" och blev istället avslöjade, men alla tolkade det förstås som att de är giriga och vill sälja nya modeller.

Hade gått ut och sagt detta från första början hade det inte varit något problem.

Nja, det var ju inte för att förlänga batteritiden. Det som händer är ju att när batteriet inte orkar driva processorn så kan telefonen plötsligt dö vid effektspikar. Genom att klocka ner CPUn kan man till viss del undvika dessa plötsliga omstarter.

Helt rätt tänkt av Apple enligt mig (min iPhone 5 led av detta) men precis som du säger, de hanterade detta uselt genom att inte berätta vad de gjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Möjligt att det är så numera. Dock inga 3000 kr som man ursprungligen försökte kräma ur sina kunder.

3000kr för ett batteribyte? Källa på det, mig veterligen aldrig kostat så mycket. 800kr låg batteribyte på innan den tidsbegränsade nedsättningen till 300kr

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Möjligt att det är så numera. Dock inga 3000 kr som man ursprungligen försökte kräma ur sina kunder.

3000 kronor kostade det inte, enligt nyheterna sänkte dom det från 805:- till 295:- fram till årskiftet.

Så jag vet inte om priset har justerats speciellt mycket, iPhone X och uppåt kostar fortfarande 795:- att byta batterierna på.

Däremot ska dom ha 3912:- för skärmbyte på en iPhone XS Max.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

@fromis:
https://www.sweclockers.com/nyhet/24961-apple-stams-for-sankt...

Citat:

Nyligen bekräftade Apple att de sänkt prestandan hos äldre Iphone-enheter, något som ett flertal kunder i USA nu valt att stämma företaget för.

Permalänk
Medlem

@teejee: @S_Z: Tack för korrigeringen, hade visst glömt bort en del av detaljerna.

Vet inte riktigt vad du försöker säga men det är ju precis det jag och några andra här redan skrivit? Men du verkar inte ha läst varken tråden eller ens den artikel du själv länkat till.

Citerat ur sweclockers artikeln:

"Kort därefter bekräftade Apple detta och menade att de medvetet sänkt prestandan hos äldre Iphone-modeller."

"Apple valde att sänka prestandan hos de äldre enheterna på grund av de litiumjonbatterier som används, då dessa tappar sin förmåga att leverera ström ju äldre de blir. Detta kan i sin tur leda till enheterna stängs av och sparad data kan försvinna."

Permalänk
Medlem

@fromis:
har då själv aldrig varit med om att någon av mina mobiler stänger av sig vid belastning.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

@Oskar80: Så, bara för att du aldrig har varit med om problemet så kan det omöjligt stämma att någon annan haft det problemet menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fromis:

@Oskar80: Så, bara för att du aldrig har varit med om problemet så kan det omöjligt stämma att någon annan haft det problemet menar du?

Nej. Det skrev jag inte. Men nu när du säger det så Har haft säkert över 10 smartphones sen har också folk i min närhet som haft mobiler så där öker ju antal markant och inte hört talas om någon mobil som har haft det problmet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

3000kr för ett batteribyte? Källa på det, mig veterligen aldrig kostat så mycket. 800kr låg batteribyte på innan den tidsbegränsade nedsättningen till 300kr

Skrivet av SeF.Typh00n:

3000 kronor kostade det inte, enligt nyheterna sänkte dom det från 805:- till 295:- fram till årskiftet.

Så jag vet inte om priset har justerats speciellt mycket, iPhone X och uppåt kostar fortfarande 795:- att byta batterierna på.

Däremot ska dom ha 3912:- för skärmbyte på en iPhone XS Max.

Jag vill minnas att det var Digital In som skulle ha 1500kr för batteri och 1500kr för byte. Hittar ingen källa så jag minns väl fel då.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av fromis:

@Mordekai: skrattretande att du citerar Independent som inte ens har några källor för sitt påstående. ”Battery university” är åtminstone vetenskapligt baserat och har stöd/tester för sina påståenden.

Säger som dig själv ”Om du inte kan förestå det ja då är diskussionen dum.”

Källan är ju länkad. Jag ser inga länkade källor från dig. Men seriöst tror du verkligen en modern telefon tricklar ett lithium-batteri om laddaren är inkopplad och batteriet fullt?