Permalänk
Medlem
Skrivet av anon304340:

@Swennis: får du grönt på HDMI under setup av riften ? Verkar konstigt isåfall. Funkar porten med en monitor ?

Japp... och HDMI utgången funkar, för kör ju ibland en lång HDMI sladd till Vrummet och TV/projj…
Lampan i Headsetet lyser gult, inte vitt, men det hörs ljud från hörlurarna...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swennis:

Japp... och HDMI utgången funkar, för kör ju ibland en lång HDMI sladd till Vrummet och TV/projj…
Lampan i Headsetet lyser gult, inte vitt, men det hörs ljud från hörlurarna...

Ok. Och detta var med eller utan förlängningssladd ? Vet inte annars vad det skulle kunna vara om riften funkar i andra datorn.

Är du säker på att du bara har en HDMI ? Skulle kunna pröva en Displayport till HDMI adapter men det är en chansning.

Och kolla om du har senaste Nvidia drivisar först också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon304340:

Ok. Och detta var med eller utan förlängningssladd ? Vet inte annars vad det skulle kunna vara om riften funkar i andra datorn.

Är du säker på att du bara har en HDMI ? Skulle kunna pröva en Displayport till HDMI adapter men det är en chansning.

Och kolla om du har senaste Nvidia drivisar först också.

Ja, utan förlängning, och funns bara en HDMI utgång på 1080gtx, och här senaste Nvidia drivisar. :/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swennis:

Ja, utan förlängning, och funns bara en HDMI utgång på 1080gtx, och här senaste Nvidia drivisar. :/

Du har en skärm också samtidigt ? Kan du se att det funkar på skärmen ?

Du kanske ska göra en tråd hos oculus supporten men vet inte om de kan föreslå så mycket mer.
https://support.oculus.com/1698566150460308/

Permalänk
Medlem

Ja, en skärm samtidigt, en Acer predator, som funkade till dom andra 2 datorerna.
Läste nånstans att man kunde testa en av DP utgångaena med en DP-hdmi adapter, men råkade stänga ner den sidan , så vet inte om det funkade :/
Finns det många äventyrsspel r man går runt som vanligt, och ibte teleporterar sig, fast man siktar med Touch som vapen ändå? Är så skyrim funkar va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Finns det många äventyrsspel r man går runt som vanligt, och ibte teleporterar sig, fast man siktar med Touch som vapen ändå? Är så skyrim funkar va?

Jepp, om du vill funkar tex Skyrim och Fallout 4 så... (och ganska många andra)
Majoriteten av "till fots"-spel kör nog med teleportering som standard dock, och så får man byta om man vill.
Det är relativt lätt att bli åksjuk...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jepp, om du vill funkar tex Skyrim och Fallout 4 så... (och ganska många andra)
Majoriteten av "till fots"-spel kör nog med teleportering som standard dock, och så får man byta om man vill.
Det är relativt lätt att bli åksjuk...

Av teleportering?
Är Fallout 4 en mod så man fixar VR, eller finns det färdigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Av teleportering?
Är Fallout 4 en mod så man fixar VR, eller finns det färdigt?

Det är lätt att bli åksjuk av att ”gå” runt.
Teleportering innebär mindre såna problem för de allra flesta!
Sök på fallout 4 VR på steam

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tack för svar... kunde inte låta bli att beställa åt mig själv... sånt här är ju en helt annan sorts dimension när man spelar...
Beställde igår, men fick mail senare att det va annullerat, skickade till supporten, dom skulle kolla på det...
Kan det bli konflikt att beställer under 2 olika mail/anv på samma kreditkort?

Permalänk
Inaktiv

@Swennis: är väl ett vanligt problem. Kortet måste öppnas men de drar ju inte på en gång utan när de skeppar vilket ger problem. Pröva paypal annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon304340:

@Swennis: är väl ett vanligt problem. Kortet måste öppnas men de drar ju inte på en gång utan när de skeppar vilket ger problem. Pröva paypal annars.

Ok, men dom kollar på det, och påpekade att jag inte skulle beställa medans dom tittar på det....

"Thanks for reaching out to Oculus Support regarding your order's cancellation.

Our team is currently reviewing your order.

It’s important that you do not create any new orders during this time. Once we have an update we will notify you.

Please note that once an order has been canceled, we are unable to reinstate it.

Thank you for your understanding and continued patience.

Best regards,

Claire
Oculus Support"

Permalänk
Medlem

Äntligen dags för mig att bli med Oculus.

Vad finns det för bra program/spel man ska prova?

Har Assetto & Project cars som ska testas.
Vill gärna ha något läskigt, både skräck och tex höjdrädsla.

Både gratis och betalda programvaror/spel.

Något bra demo som man får bra känsla av riften?

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Obalaan:

Äntligen dags för mig att bli med Oculus.

Vad finns det för bra program/spel man ska prova?

Har Assetto & Project cars som ska testas.
Vill gärna ha något läskigt, både skräck och tex höjdrädsla.

Både gratis och betalda programvaror/spel.

Något bra demo som man får bra känsla av riften?

Länkar lite på Steam. Rekommenderar dock inte att köpa direkt därifrån då priserna är väldigt höga på det mesta men de har rätt bra info om titlarna. Nu tipsar jag inte om så mycket skräck då det inte är något jag spelar speciellt mycket av. Men kryllar av spel/upplevelser på blandannat Steam, gissar på att andra här kommer ge många bra tips.

Dirt Rally. Galet härlig i VR. Har du även någon form av racingstol (jag har själv en ADX Firebase A01) ihop med ratt och pedaler (gammal Logitech G25 i mitt fall) så har du en brutalt härlig upplevelse. Fungerar även ihop med Assetto Corsa och Project Cars och andra liknande/kompatibla spel.

Subnautica. Undervattensöverlevnadsspel, beroende på hur du ser på vatten, speciellt öppet och extremt djupt vatten, kan det även fungera som skräck med. Mycket fasligheter under havsytan att försöka undvika. Samt situationer som kan ge skaplig panikkänsla.

Hellblade: Senua's Sacrifice VR. Ett äventyrsspel med en intressant twist där du hör röster medans du spelar. Vanliga utgåvan av spelet var en speciell upplevelse men detta spel i VR är en mäktig upplevelse.

Polybius. Psykadelisk shoot em up med kraftiga och färggranna effekter. Man bör nog vara på det säkra om man överhuvudtaget bör spela detta spel om man har epelepsi eller liknande diagnoser. Maffig och brutal upplevelse. Namnet kommer från en gammal arkadmyt och Nine Inch Nails har använt spelet i en av deras musikvideor:

Pavlov VR. Ungefär som CS men i VR. Rätt kul men har personligen inte spelat det så mycket men spelet har ett relativt lågt pris iallafall.

War Dust. Tänk Batlefield i VR. Har inte haft möjlighet att prova det ännu, trots att jag haft spelet i en månad men tycker spelet är värt att nämna. Samma utvecklare har en Battle Royale-titel i VR med om det är mer i din smak. Har varken köpt eller provat denna men känns värd att nämna.

Beat Saber. Välkänt spel men nämner den ändå. Du håller i två lightsabers och slår och duckar dig igenom inkommande block. Tänk Dance Dance Revolution, Just Dance och Guitar Hero. Typ.

Space Pirate Trainer. Skjutspel. Lite olika spellägen. Du kan välja vapenuppsättning, ett vapen i varje hand eller exempelvis sköld + vapen. Ett av mina absoluta favoritspel. Kan vara bra att hålla koll på spelområdet, jag har själv sprungit in i väggar ett flertal gånger när jag varit insugen i spelet och försökt undvika fiender.

Fallout 4 VR och Skyrim VR. De vanliga välkända spelen men med VR-stöd. Jag har själv bara hunnit spela (en bit av) Fallout 4 VR och gillar överlag upplevelsen. VR med dessa spel förändrar spelupplevelsen mycket, men i det stora hela är det samma spel som innan.

Lone Echo. Sci-fi titel som fått väldigt bra betyg, bland det bästa man kan spela i VR. Jag har inte spelat det själv ännu men tycker denna titel är extra värd att omnämnas.

Arizona Sunshine. Skjuta zombier. Kan möjligen räknas som skräck. Väl värd en titt iallafall.

Spelet finns inte att ladda ner längre, inte från ursprungliga sidan men går säkert hitta om man letar runt. Unreal P.T. återskapade P.T. teasern som släpptes till PS4 för ett par år sedan, men på PC. VR-stöd finns även det, även om det var lite halvbuggigt vid släppet. Skräck och hade nog passat dig rätt fint, här är iallafall sidan: https://radiusgordello.itch.io/unreal-pt

Lite lösa spel att titta in på. En del har jag själv testat, en del inte. Men tycker samtliga är värda en titt. Samtliga stödjer Oculus Rift, likt de ovan:
Elite: Dangerous, Obduction, GORN, The Forest (horror), Superhot VR, Slime Rancher, BallisticNG (Wipeout-klon), Moss, Talos Principle VR.

Edit: Ett par fler titlar:
Duck Season (horror-ish), Sairento VR, Serious Sam 3 VR, Blade & Sorcery, Undead Development, Gun Club VR, Zero Caliber VR, Hot Dogs, Horseshoes & Hand Grenades, AltSpaceVR.

Hoppas du får kul med din Rift!

Permalänk
Inaktiv

Fantastisk läsning i mitt tycke, Ditt Rally 2.0 får VR stöd i sommar: https://www.roadtovr.com/dirt-rally-2-0-getting-vr-support-co...

Spelet gick från att troligen skippa till ett givet köp för mig. Dirt Rally i VR var och är fortfarande en av de största upplevelserna i VR för mig, och den kanske största med bilsim.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alla racingsimmar har bättre VR stöd än dirt rally enligt mig men det fungerar

Verkar dröja med VR stödet till tvåan men Jo nån gång lär det slinka ned.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obalaan:

Äntligen dags för mig att bli med Oculus.

Vad finns det för bra program/spel man ska prova?

Har Assetto & Project cars som ska testas.
Vill gärna ha något läskigt, både skräck och tex höjdrädsla.

Både gratis och betalda programvaror/spel.

Något bra demo som man får bra känsla av riften?

Efter setup drar dom igång deras tutorial/demo som är mysig och demar tekniken bra. First contact heter den men går igång automatiskt som sagt.

Robo recall är ett väldigt snyggt, roligt och välpolerat spel som du får med Riften när du köper den. Actionfyllt skjutspel av Epic Games.

Lucky's tale får du också gratis och är ett 3D plattform spel där du hoppar och tar dig genom banor. Kul med ett mer traditionellt spel också bland de flesta andra mer VR orienterade, ger grym inlevelse när man är i världen istället för att titta på den.

Finns några till bra spel du får med som dead and buried t ex.

Eleven table tennis VR är ett grymt pingis spel, känns typ som att spela på riktigt.

Racket NX är ett väldigt coolt och roligt "racket"-spel där man står inne i en stor kupol där du slår en boll mot innerväggarna och ska träffa saker för att ta dig vidare och klara banor. Sci-fi känsla och pumpande musik! Kräver dock att du har sensorerna placerade så du har 360 graders täckning.

Super hot VR är väldigt bra. Skjutspel med matrix bullet dodge feeling.

Och Space Pirate Trainer, också ett skjutspel som är arkadigt wave-baserad high score shooter med bra känsla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag har lite problem imellanåt när jag kör med "Vitural desktop" och streamar filmer eller klipp i VR i Firefox. Rätt som det är så börjar det hacka och det kommer upp ett timglas.. Så måste jag starta om webbläsaren för att det ska fungera igen.. Händer rätt ofta. Dock är det aldrig några problem när jag spelar. Någon som varit med om detta och vet vad det beror på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Länkar lite på Steam. Rekommenderar dock inte att köpa direkt därifrån då priserna är väldigt höga på det mesta men de har rätt bra info om titlarna. Nu tipsar jag inte om så mycket skräck då det inte är något jag spelar speciellt mycket av. Men kryllar av spel/upplevelser på blandannat Steam, gissar på att andra här kommer ge många bra tips.

Dirt Rally. Galet härlig i VR. Har du även någon form av racingstol (jag har själv en ADX Firebase A01) ihop med ratt och pedaler (gammal Logitech G25 i mitt fall) så har du en brutalt härlig upplevelse. Fungerar även ihop med Assetto Corsa och Project Cars och andra liknande/kompatibla spel.

Subnautica. Undervattensöverlevnadsspel, beroende på hur du ser på vatten, speciellt öppet och extremt djupt vatten, kan det även fungera som skräck med. Mycket fasligheter under havsytan att försöka undvika. Samt situationer som kan ge skaplig panikkänsla.

Hellblade: Senua's Sacrifice VR. Ett äventyrsspel med en intressant twist där du hör röster medans du spelar. Vanliga utgåvan av spelet var en speciell upplevelse men detta spel i VR är en mäktig upplevelse.

Polybius. Psykadelisk shoot em up med kraftiga och färggranna effekter. Man bör nog vara på det säkra om man överhuvudtaget bör spela detta spel om man har epelepsi eller liknande diagnoser. Maffig och brutal upplevelse. Namnet kommer från en gammal arkadmyt och Nine Inch Nails har använt spelet i en av deras musikvideor:
https://www.youtube.com/watch?v=gDV-dOvqKzQ

Pavlov VR. Ungefär som CS men i VR. Rätt kul men har personligen inte spelat det så mycket men spelet har ett relativt lågt pris iallafall.

War Dust. Tänk Batlefield i VR. Har inte haft möjlighet att prova det ännu, trots att jag haft spelet i en månad men tycker spelet är värt att nämna. Samma utvecklare har en Battle Royale-titel i VR med om det är mer i din smak. Har varken köpt eller provat denna men känns värd att nämna.

Beat Saber. Välkänt spel men nämner den ändå. Du håller i två lightsabers och slår och duckar dig igenom inkommande block. Tänk Dance Dance Revolution, Just Dance och Guitar Hero. Typ.
https://www.youtube.com/watch?v=gV1sw4lfwFw

Space Pirate Trainer. Skjutspel. Lite olika spellägen. Du kan välja vapenuppsättning, ett vapen i varje hand eller exempelvis sköld + vapen. Ett av mina absoluta favoritspel. Kan vara bra att hålla koll på spelområdet, jag har själv sprungit in i väggar ett flertal gånger när jag varit insugen i spelet och försökt undvika fiender.

Fallout 4 VR och Skyrim VR. De vanliga välkända spelen men med VR-stöd. Jag har själv bara hunnit spela (en bit av) Fallout 4 VR och gillar överlag upplevelsen. VR med dessa spel förändrar spelupplevelsen mycket, men i det stora hela är det samma spel som innan.

Lone Echo. Sci-fi titel som fått väldigt bra betyg, bland det bästa man kan spela i VR. Jag har inte spelat det själv ännu men tycker denna titel är extra värd att omnämnas.

Arizona Sunshine. Skjuta zombier. Kan möjligen räknas som skräck. Väl värd en titt iallafall.

Spelet finns inte att ladda ner längre, inte från ursprungliga sidan men går säkert hitta om man letar runt. Unreal P.T. återskapade P.T. teasern som släpptes till PS4 för ett par år sedan, men på PC. VR-stöd finns även det, även om det var lite halvbuggigt vid släppet. Skräck och hade nog passat dig rätt fint, här är iallafall sidan: https://radiusgordello.itch.io/unreal-pt

Lite lösa spel att titta in på. En del har jag själv testat, en del inte. Men tycker samtliga är värda en titt. Samtliga stödjer Oculus Rift, likt de ovan:
Elite: Dangerous, Obduction, GORN, The Forest (horror), Superhot VR, Slime Rancher, BallisticNG (Wipeout-klon), Moss, Talos Principle VR.

Edit: Ett par fler titlar:
Duck Season (horror-ish), Sairento VR, Serious Sam 3 VR, Blade & Sorcery, Undead Development, Gun Club VR, Zero Caliber VR, Hot Dogs, Horseshoes & Hand Grenades, AltSpaceVR.

Hoppas du får kul med din Rift!

Skrivet av Squallie:

Efter setup drar dom igång deras tutorial/demo som är mysig och demar tekniken bra. First contact heter den men går igång automatiskt som sagt.

Robo recall är ett väldigt snyggt, roligt och välpolerat spel som du får med Riften när du köper den. Actionfyllt skjutspel av Epic Games.

Lucky's tale får du också gratis och är ett 3D plattform spel där du hoppar och tar dig genom banor. Kul med ett mer traditionellt spel också bland de flesta andra mer VR orienterade, ger grym inlevelse när man är i världen istället för att titta på den.

Finns några till bra spel du får med som dead and buried t ex.

Eleven table tennis VR är ett grymt pingis spel, känns typ som att spela på riktigt.

Racket NX är ett väldigt coolt och roligt "racket"-spel där man står inne i en stor kupol där du slår en boll mot innerväggarna och ska träffa saker för att ta dig vidare och klara banor. Sci-fi känsla och pumpande musik! Kräver dock att du har sensorerna placerade så du har 360 graders täckning.

Super hot VR är väldigt bra. Skjutspel med matrix bullet dodge feeling.

Och Space Pirate Trainer, också ett skjutspel som är arkadigt wave-baserad high score shooter med bra känsla.

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar hjärtligast för dessa trevliga tips.
Har provat alla som är gratis än, och sedan Beat saber som var värd var enda krona.
Ska hitta något skjutaspel jag tycker om nu oxå.
Har laddat ner nvidia funhouse på steam som ska testas.

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem

Hej, VR spel köpta på steam funkar helt plötsligt inte för grabben, men dom på oculus programmet funkar, testat uppdatera nvidia driver, tagit bort VR settings i config i steam, så den laddar ner dom igen, men funkar inte ändå. Någon som har några tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Hej, VR spel köpta på steam funkar helt plötsligt inte för grabben, men dom på oculus programmet funkar, testat uppdatera nvidia driver, tagit bort VR settings i config i steam, så den laddar ner dom igen, men funkar inte ändå. Någon som har några tips?

Kan du precisera mer än "funkar inte"?
Händer det ingenting? Blir det svart? Får du nån felsignal?
Funkar "home" i SteamVR?
...
Har ni gjort något annat på burken, typ bytt andra drivrutiner, bytt någon hårdvara osv?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Kan du precisera mer än "funkar inte"?
Händer det ingenting? Blir det svart? Får du nån felsignal?
Funkar "home" i SteamVR?
...
Har ni gjort något annat på burken, typ bytt andra drivrutiner, bytt någon hårdvara osv?

Han säger det bara laddar när han försöker starta spel från steam, men inte från oculus egna program...
Inte bytt hårdvara eller andra drivrutiner...

Permalänk
Medlem

Nu startar inte oculus alls, står "occulus might be updating" etc... men ingenting händer...

Detta meddelande kommer upp... är det samma problem som dom hade då förra året?

https://www.sweclockers.com/nyhet/25345-oculus-atgardar-probl...

Edit: Nja, där står "were having trouble starting oculus" , men det nedanför är samma meddelande

Permalänk
Medlem

Testat olika usb portar?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Testat olika usb portar?

Funkade ju igår, oculus med spelen köpta från oculus, och för några dagar sen spelen köpta från steam med... men igår funkade inte spelen från steam helt plötsligt... och idag startar inte programet… trött jag blir... sånt här ska ju bara funka! :/
Har inte tid och ork att hålla på att felsöka sånt här skit...

Edit: Till slut hittade jag oculus i program, det gjorde jag inte innan, och kör nu reparera på den, hoppas det funkar sen....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Nu startar inte oculus alls, står "occulus might be updating" etc... men ingenting händer...

Öppna windows task manager, gå till fliken services. Leta upp OVRService och sätt igång den om den är stoppad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Öppna windows task manager, gå till fliken services. Leta upp OVRService och sätt igång den om den är stoppad.

Tack, ska testa detta om det inte funkar sen.

Permalänk
Medlem

Nu funkar spelen i oculusprogrammet, men inte när man kör från steam…

Permalänk
Medlem

Är det värt att köpa Oculus Rift idag?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gudizuzt:

Är det värt att köpa Oculus Rift idag?

Ja och nej. Ja, om man gillar VR och ser spel/upplevelser man vill använda. Jag köpte min när Oculus Rift sjönk till 400 euro i juli 2017. Mycket nöjd med mitt köp och har nog köpt runt 30 VR-titlar i dagsläget. Många har jag inte hunnit starta, speltiden i vardagen är tyvärr rätt begränsad för mig.

Nej? Jo... Rift S har officiellt presenterats. Det är inte en självklar uppgradering, är både förbättringar och försämringar som S-modellen tillför. Rift S är inte Rift 2.0 med andra ord. Borde kanske kunna dyka upp lite intressanta priser på kvarvarande Rift-modeller eller för den delen begagnade Riftar från de som uppgraderar.

Permalänk
Medlem

Hur stort intresse finns det nu för att köpa i princip oanvända Oculus Rift begagnat tro?