Nvidia Geforce GTX 1650 får 4 GB GDDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

För att skilja på RTX och GTX-korten.

Du bevisade iofs just att man inte behöver siffror för att skilja dem år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av leifik:

De nya 16 serie korten är ett konstigt o desperat försök av nvidia att öka försäljningen efter RTX fiaskot

Så 60 och 50-serier (plus Ti) från Nvidia är alltid desperata försök? Då har de varit desperata länge i så fall.

Enda som är konstigt är namngivningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Hade gärna sett den under 2000:- utan vid reor och kampanjer då. I det här segmentet spelar varenda 100-lapp roll.

Svenska kronan är ner 30% mot dollarn och då blir det dyrt. Kom precis hem ifrån staterna och är fortfarande chockad över hur dyrt allt blivit med vår bananvaluta. Bara 4 valutor i världen som gått sämre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunjoc:

Svenska kronan är ner 30% mot dollarn och då blir det dyrt. Kom precis hem ifrån staterna och är fortfarande chockad över hur dyrt allt blivit med vår bananvaluta. Bara 4 valutor i världen som gått sämre.

Skickades från m.sweclockers.com

jo, du har rätt. kommer ihåg när den låg runt 6-7 istället för nästan 10 som nu.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Du bevisade iofs just att man inte behöver siffror för att skilja dem år.

Nä, det behöver man inte. Man hade t.o.m bara kunnat kalla dem för vilken grafikkrets som de är. Dvs. TU102, TU116 och TU108. Det går att skilja dem åt då, men man behöver lite mer kunskap.

Men det är inte lika uppenbart som skillnaden mellan 2060 GTX och 2060 RTX.

Och det är inte lika uppenbart som 2060 RTX och 1660 GTX.

Vad tycker du?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Nä, det behöver man inte. Man hade t.o.m bara kunnat kalla dem för vilken grafikkrets som de är. Dvs. TU102, TU116 och TU108. Det går att skilja dem åt då, men man behöver lite mer kunskap.

Men det är inte lika uppenbart som skillnaden mellan 2060 GTX och 2060 RTX.

Och det är inte lika uppenbart som 2060 RTX och 1660 GTX.

Vad tycker du?

Jag tycker de borde döpt dem till:
RTX2060
GTX2050Ti
GTX2050
GTX2040
Tror det hade varit tillräcklig skillnad.

Namnet är dock inget viktigt i praktiken; men det är en sån sak som är överraskande kul att diskutera på forum.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Jag tycker de borde döpt dem till:
RTX2060
GTX2050Ti
GTX2050
GTX2040
Tror det hade varit tillräcklig skillnad.

Namnet är dock inget viktigt i praktiken; men det är en sån sak som är överraskande kul att diskutera på forum.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, det är jätteviktigt för de som köper dem som inte har någon insikt. Där betyder högre siffror att det är något som är bättre. Om man hade döpt dem på det sättet så finns det inget sätt att släppa en 1670 eller 1680, som har bättre prestanda, men lägre pris. Varför skulle Nvidia vilja göra det? Om AMD kommer ut med något som utmanar dem för en bättre peng, så skulle kunna släppa något som kan tävla med pris och prestanda. Annars hade de fått släppa 2070 GTX och RTX och det är inte tillräckligt stor skillnad i namngivning för gemene man tror jag.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jo, det är jätteviktigt för de som köper dem som inte har någon insikt. Där betyder högre siffror att det är något som är bättre. Om man hade döpt dem på det sättet så finns det inget sätt att släppa en 1670 eller 1680, som har bättre prestanda, men lägre pris. Varför skulle Nvidia vilja göra det? Om AMD kommer ut med något som utmanar dem för en bättre peng, så skulle kunna släppa något som kan tävla med pris och prestanda. Annars hade de fått släppa 2070 GTX och RTX och det är inte tillräckligt stor skillnad i namngivning för gemene man tror jag.

Jag tror att det är 0 chans att de ens har ett 1670 eller dylikt som alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Jag tror att det är 0 chans att de ens har ett 1670 eller dylikt som alternativ.

Men varför tror du att de har döpt dem som de gjort?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Men varför tror du att de har döpt dem som de gjort?

Jag tror inte de döpt dem i syfte att möjliggöra att skicka ut RTX i rännstenen.

Varför de valt just "16" har jag ingen aning om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Jag tror inte de döpt dem i syfte att möjliggöra att skicka ut RTX i rännstenen.

Varför de valt just "16" har jag ingen aning om.

Men om du skulle gissa, varför har de valt att ha två olika serier, 16xx och 20xx?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Men om du skulle gissa, varför har de valt att ha två olika serier, 16xx och 20xx?

För att de inte tror att folk snappar upp skillnaden mellan R och GTX.

Jag tror inte de de kommer bygga på 16xx-serien när väl 30xx-släpps.

Skickades från m.sweclockers.com