USB 4 avtäcks – baseras på Thunderbolt 3 för hastigheter upp till 40 Gbps

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Det här är så bra. Det måste ju betyda att laptops med USB4 kan dra fördel av externa GPUs. Jag spelar så lite att en del overhead bryr jag mig inte om. Taget!

Det borde gå eftersom Thunderbolt stödjer det. USB4 har Thunderbolt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem

Allt som gjorde USB bra har ju gått förlorat sedan version 3. Det var verkligen *universellt*.

Hitta på något annat för höga bandbreddsbehov istället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Allt som gjorde USB bra har ju gått förlorat sedan version 3. Det var verkligen *universalt*.

Hitta på något annat för höga bandbreddsbehov istället.

Wut? Har jag missat något?
Vad är det för features som försvunnit?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

@pålis: Sant. Usb4 kommer dock få ett större genomslag. Det är ju mer eller mindre den standard som efterlevs av flest tillverkare gällande I/O mot externa enheter/tillbehör.

Är skeptisk. Det officiella dokumentet i artikeln nämner hastighet på "upp till 40Gbps", betyder det att det finns utrymme för olika implementeringar med olika hastighet? Nya enheter idag kan fortfarande komma med 5Gbps ist för 10Gbps och det är en smärre omöjlighet att veta vilken eftersom OEM:s endast speccar "USB 3.1 Type-C port" ist för gen1/2. Kommer bakåtkompatibilitet med TB3 och/eller 3.x vara upp till OEM? Kommer hastigheten för varje protokoll vara olika beroende på vad OEM:en vill implementera? Går USB4-data direkt på PCIe, likt TB3? Annars går det antagligen inte att använda till eGPU. Kommer TB3 via USB4 vara 4-lane eller 2-lane Thunderbolt? Ganska många frågor som återstår.

Skrivet av Sir_Manfred:

Wut? Har jag missat något?
Vad är det för features som försvunnit?

Tror det handlar mer om att sedan USB-C porten implementerades så är det nu inte helt uppenbart vad man kan plugga in i porten eller vad för resultat man kan förvänta sig eftersom det kan vara allt från host/slave, USB 1-3.1 gen 2 (snart USB4), Thunderbolt 3 (2-lane eller 4-lane), audio (med olika implementationer), DisplayPort, Powerdelivery upptill 100W etc. Så mer att en shitload med features har lagts till så det är en djungel att veta vad man får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Mer förvirring kring USB, som vi har längtat! Skämt åsido är det riktigt trevligt att Thunderbolt blir mer utbrett, även om det kommer dröja ett tag.

Så portarna behöver märkas upp bra så att man fattar vad som är vad. Har en blixtar på alla mina USB-portar, så jag gissar att jag kan använda datorn som en tesla coil. En bild på en skärm och lite annat kanske?

Skrivet av pålis:

Tror det handlar mer om att sedan USB-C porten implementerades så är det nu inte helt uppenbart vad man kan plugga in i porten eller vad för resultat man kan förvänta sig eftersom det kan vara allt från host/slave, USB 1-3.1 gen 2 (snart USB4), Thunderbolt 3 (2-lane eller 4-lane), audio (med olika implementationer), DisplayPort, Powerdelivery upptill 100W etc. Så mer att en shitload med features har lagts till så det är en djungel att veta vad man får.

Du uttryckte det mycket bättre än vad jag gjorde, men då hade jag redan skivit mitt inlägg. Håller med till 5000%.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd

Och hur säkert är det med Thunderbolt?
Så pluggar man in en enhet i datorn och den ska läsa RAM-minnet, skriva till hårddisken, injicera CPU-instruktioner och har totalåtkomst till allt!

Permalänk
Medlem

Kan vi inte slopa USB Typ A kontakten helt?
Så att vi har USB typ C kontakt i båda ändarna? Vill man ha en USB A kontakt så får det finnas adapter.
Den övergången längtar jag efter.

Permalänk
Medlem

Alltså viken soppa, behövs ju ett uppslagsverkslexikon i grekiska snart för att hålla ordning på alla namn och skillnader.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Undrar vilket ljushuvud som kom på namnet thunderbolt? Just för att det är en företeelse som inte existerar.

Permalänk
Medlem

40 gbps? Varför är det så svårt att få över 1gbit i hemmanätverket? Eller ens till internet? Satans trött när vissa saker är så sämst som ethernet

Permalänk
Medlem

@g146:

Vad i ligger problemet menar du? Förutom kostnaden så är det ju inga som helst problem med >1Gbps
Men denna standarden lär inte vara gratis när den släpps heller, än så länge är det ju bara på pappret USB4 finns.

Visa signatur

/gnab
Säkert snabbare processor, mer minne och mer disk än du har :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Jag begriper mig inte på denna soppan av USBer, jag trodde jag hade hyfsad koll, men icke. Nu har alltså en annan "USB koncern", inte den vanliga, skapat en ny standard som egentligen är TB3? Kommer USB IF släppa en egen "USB 4 Real Edition" sen för att göra det ännu värre eller har dom enats på nått sätt att fortsätta gemensamt?

Och dessutom, denna USB Promoters Group verkar ju bestå av exakt samma företag som finns i USB IF redan? Varför har några av dom helt hux flux bestämt sig för att göra en egen grej samtidigt som dom är kvar i den större USB IF????

Jag ger mig.....

Skickades från m.sweclockers.com

Kan tänka mig att de har gjort en kupp efter den förra gruppens beslut att kalla 3.1/3.2 för Gen hit och dit.

Skrivet av Stidt-O:

Kan vi inte slopa USB Typ A kontakten helt?
Så att vi har USB typ C kontakt i båda ändarna? Vill man ha en USB A kontakt så får det finnas adapter.
Den övergången längtar jag efter.

USB A är så inarbetat men kommer stanna på 10Gbps så får väl anta att tillbehör som t ex ssd som blir snabbare kommer att slopa den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Man gick ju från siffra till siffra vid varje generations USB, tycker hela grejen med 3.1 och alla genar har varit så onödigt.

Vet inte, USB 3.0 tycker jag fortfarande i 5GB's var tillräckligt stort och högt så att det inte hade behövts små/stora 3.0 uppgraderingar fram tills nu när 4.0 är helt tillkännagivet.

Fanns ju dock 1.1 och ett gäng varianter av pre release mellan 0.7-0.99. Sen har eller inte varit helt klart med om att alla funktioner varit med heller tidigare som t ex USB on the go. Så USB har ju varit en soppa länge och då har vi inte tagit upp alla möjliga kontakter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

40 gbps? Varför är det så svårt att få över 1gbit i hemmanätverket? Eller ens till internet? Satans trött när vissa saker är så sämst som ethernet

Svårt och svårt.. det är dyrt 🙃

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

40 gbps? Varför är det så svårt att få över 1gbit i hemmanätverket? Eller ens till internet? Satans trött när vissa saker är så sämst som ethernet

Hmmm, Varför inte köra LAN port till monitorn? Skulle ju lösa en del bandbreddsproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Hmmm, Varför inte köra LAN port till monitorn? Skulle ju lösa en del bandbreddsproblem.

Läser du rätt nu? Med CAT6 cabel kommer du upp i 10Gb/s, hoppar du till CAT7 är det fortfarande 10Gb/s.
Det duger inte för monitor. Här snackar vi 40Gb/s och nya HDMI 2.1 klarar 48Gbit (gamla HDMI klarade bara 18Gbit) och DisplayPort 1.4 ligger över 30Gbit.
Så nja nätverkskabel är för slött här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

40 gbps? Varför är det så svårt att få över 1gbit i hemmanätverket? Eller ens till internet? Satans trött när vissa saker är så sämst som ethernet

Är rätt stor skillnad på en 3m kabel till monitorn eller 100m LAN kabel eller 100000km internetkabel

Permalänk
Medlem

betyder detta att Intel öppna upp Thunderbolt för AMD då? fram tills nu finns ju inget officiellt stöd för Thunderbolt hos AMD.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

"Intel har tidigare även meddelat att kommande Ice Lake-familjen integrerar Thunderbolt 3-stöd direkt i kretsen."

Detta är den stora nyheten IMHO. Att bli en integrerad del av Intels chipset kommer hjälpa oerhört när det gäller kommersiellt genomslag. Det är egentligen bara att kolla efter, av antalet bärbara datorer på Prisjakt som indexerades/lanserades under 2018 är det endast en tredjedel som har stöd för Thunderbolt, ingen av dessa kostar under 9000 kronor vilket jag inbillar mig är långt över vad medelsvensson är beredd att betala för en bärbara dator.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Bernd_P1:

betyder detta att Intel öppna upp Thunderbolt för AMD då? fram tills nu finns ju inget officiellt stöd för Thunderbolt hos AMD.

När kretsuppsättningar för USB 4 finns tillgängliga ser jag inga hinder för moderkortstillverkarna att implementera dessa på moderkort för AMD-processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Läser du rätt nu? Med CAT6 cabel kommer du upp i 10Gb/s, hoppar du till CAT7 är det fortfarande 10Gb/s.
Det duger inte för monitor. Här snackar vi 40Gb/s och nya HDMI 2.1 klarar 48Gbit (gamla HDMI klarade bara 18Gbit) och DisplayPort 1.4 ligger över 30Gbit.
Så nja nätverkskabel är för slött här.

Hmm, ja , det blev inte riktigt rätt tänkt där.

Permalänk
Medlem

Hubb vilken soppa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bara det inte designas som thunderbolt i macbooks och sprängs när det överhettas. Loius Rossman har flera videos om thunderbolt. Spoiler han måste skrapa bort traces och löda bort skiten för att få macbook:arna att funka igen. Den som kom på att skicka starkström genom chippet är en fanken fåntratt.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

@Lordsqueak: Analog RGB har en teoretisk bandbredd på 4 petabyte/s

Jag skulle inte gå tillbaka till analog video dock då det inte är "picture perfect" och det finns begränsningar i signalstyrka samt att den modern skärm med rgb dbus högre än 1920 i upplösning kostar skjortan.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

När tror ni att man kan driva både dator, display och en till display med en enda kabel-typ? (inkl. strömförsörjning) (flera kablar mellan alla enheter förstår jag givetvis)

T.ex.

Uttag i vägg -> dator -> skärm 1 -> skärm 2

Eller till och med gå andra vägen

Uttag i vägg -> Skärm 1

och sedan ser det ut såhär

Skärm 2 <- skärm 1 -> Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Undrar vilket ljushuvud som kom på namnet thunderbolt? Just för att det är en företeelse som inte existerar.

Vad menar du? "Thunderbolt" definieras som "a flash of lightning accompanying thunder". Menar du att blixtar och åska inte existerar?

Permalänk
Medlem

@Ureet: För att jag gillar i det här fallet att gräva i fullständigt onödig semantik.

Lightning bolt/bolt of lightning = blixtnedslag

Lightning = blixt

Thunder = åska

Thunderbolt = åsknedslag?

Thunder är ljud, lightning är ljus.

Nog för att vi på svenska använder termen åskvigg, men jag hävdar att även vi har fel.

Permalänk
Medlem

Ska man tolka det som att tillbehör som utnyttjar thunderbolt-hastigheten även kommer gå att använda i usb3-portar med lägre hastighet?