Permalänk
Medlem

Laddare trasig HP Spectre X360

Hej,

Snabb garantifråga.

Min laddare på min HP Spectre X360 har gett upp helt, efter ha glappat i ett år eller så.

Datorn är inköpt augusti 2017 (för 16.000 kr).

Har haft uppfattningen att garanti gäller i två år i Sverige, och ringde till HP för att få laddaren ersatt av HP (den är köpt on-line på HP Store).

De vägrar dock att ersätta denna och menar att jag själv måste hitta en passande (förslagsvis på nätet via Google enligt HP Support).

Är detta korrekt? Gäller garanti enbart ett år i Sverige? Väldigt missnöjd med att behöva lägga ut ~1.000 kr på en så pass ny dator.

Tack!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Hej,

Snabb garantifråga.

Min laddare på min HP Spectre X360 har gett upp helt, efter ha glappat i ett år eller så.

Datorn är inköpt augusti 2017 (för 16.000 kr).

Har haft uppfattningen att garanti gäller i två år i Sverige, och ringde till HP för att få laddaren ersatt av HP (den är köpt on-line på HP Store).

De vägrar dock att ersätta denna och menar att jag själv måste hitta en passande (förslagsvis på nätet via Google enligt HP Support).

Är detta korrekt? Gäller garanti enbart ett år i Sverige? Väldigt missnöjd med att behöva lägga ut ~1.000 kr på en så pass ny dator.

Tack!!

Alltid minst 1 års garanti i sverige. Upp till tillverkaren om de vill lämna längre än så. Sedan brukar tillbehör rent generellt vara svårare att få på garanti, det beror så klart på felet.

Edit: du kan ju dock yrka på reklamationsrätten men då får du själv stå för alla kostnader som t.ex. felsökning av laddaren, om det visar sig att du tappat den eller liknande.

Frågade du hur lång garanti de hade?
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av evirob:

Alltid minst 1 års garanti i sverige. Upp till tillverkaren om de vill lämna längre än så. Sedan brukar tillbehör rent generellt vara svårare att få på garanti, det beror så klart på felet.

Edit: du kan ju dock yrka på reklamationsrätten men då får du själv stå för alla kostnader som t.ex. felsökning av laddaren, om det visar sig att du tappat den eller liknande.

Frågade du hur lång garanti de hade?
Skickades från m.sweclockers.com

Nej man behöver inte ge någon garanti alls om man inte vill det.
Reklamationsrätt har man däremot enligt lag men om man själv skadat en sak genom yttre åverkan så gäller inte den.
Konsumentköplag (1990:932)
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

TS, du kan kolla med HP vad du har för garantier och har du tappat bort dina papper så har de en onlinefunktion.
https://support.hp.com/se-sv/checkwarranty

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

HP DELL kör med fula trick, svaga bristfälliga kontakter ifrån laddaren till laptopen.

https://hackaday.com/2014/03/03/hacking-dell-laptop-charger-i...

Står mera om ovan relativt gammalt problem, mittledaren är kopplad till ett 1-wire chip i laddaren, går denna kontakt av så vägrar den ladda, tillverkarna säger sig vägra laga ett allvarligt konstruktionsfel genom att göra kontakten svag o bristfällig.

Det enda rådet är att undvika köpa sådana datorer ifrån HP, DELL eller alla andra som lurar och kör med bedrägeri trick, även med 3 år reklamationsrätt är det fel att skapa svaga o usla lösningar vid normal användning.

Har du kvitto kvar kör med reklamationsrätten och få din enhet lagad/utbytt. Hade en DELL laptop där jag fick mitt batteri förstört pga ovan problem, mittledaren hade gått av och man visste inte bättre, har ännu inte köpt någon laptop av HP eller DELL igen pga ovan problem. Det är felkonstruerat att skapa en produkt som går sönder vid normal användning.