Letar program för att automatiskt packa upp rar-arkiv på flera diskar

Permalänk
Medlem

Letar program för att automatiskt packa upp rar-arkiv på flera diskar

Hej

Jag önskar en funktion som automatiskt kollar av flera diskar, kanske en gång i timmen, för att automatiskt packa upp rar-arkiv, efter avklarad uppackning automatiskt ta bort rar-filerna.

Jag har sökt på nätet och har bara hittat väldigt gamla program för detta och endast See and Be - AutoUnpack fungerar någorlunda.
Problemet med AutoUnpack är att jag får ha 12 instanser av programmet igång och att det inte alltid lyckas.
Går det att använda Winrar eller liknande och scripta?

Kör Windows 10
Tacksam för svar!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

http://www.extractnow.com/#/home

Står såhär: Monitor directories for archives and automatically extract them

Borde funka. vet dock inte hur tillförlitligt det är

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

@martak: denna har jag tittat på men fungerar inte bra tyvärr.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kolla den andra. Borde gå att scripta "hyffsat" enkelt

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Inaktiv

Hur svårt är det att scripta från skala 1 till 10 och sedan köra dem schemalagd i windows scheduler?
Jag förstår inte vitsen med att tanka hem ett program för detta?

Permalänk
Medlem

@anon159643: Det är ju lätt en 3a i alla fall

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Är rätt säker på att jag sett https://www.powerarchiver.com/ som svar till denna fråga ett par gånger.
Kollade lite snabbt men såg dock inget nu plus att inte är gratis efter 30 dar (tror jag det var).
Du kan ju alltid googla runt lite o se om du hittar om PA är för dig.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd

Som sagt redan, schemalagt script. Är det video du vill packa upp så kolla på mediaspelare som kan spela upp från arkiven utan att packa upp dem.

Permalänk
Medlem

@snajk: nej inga mediafiler, bara enormt mycket filer på massor av diskar. Jag ska ta en titt på scripta det, kan inte vara så svårt, kanske lite problem att lista filer som inte gick att packa upp.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@anon159643: du får gärna vara spydig mot mig, och du får gärna visa hur scriptet ser ut om det är så lätt.

Den ska söka genom en hel disk, även undermappar, den ska packa upp på samma plats som rar-filerna finns.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag kört Powershell om du vill ha det så cleant som möjligt. En smidig guide finns här om du vill ge dig på det:

https://4sysops.com/archives/zip-and-unzip-with-powershell/

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem

@Ohdear: Tack, ska kolla

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Brallor: mjtnet.com har ett trevligt program som heter macroscheduler. smidig för att snabbt skapa automationsprogram.
Du kan skapa logiken i den (stödjer även vbscript) för att gå igenom de mappar du vill och därefter t.ex. använda 7zip som ett externt program som du kan anropa med argument för att packa upp rar filer.

Om du håller på mycket med automation och behöver speciella funktioner är det smidigt att skapa dem själv med detta program.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Brallor:

@Johan86c: du får gärna vara spydig mot mig, och du får gärna visa hur scriptet ser ut om det är så lätt.

Den ska söka genom en hel disk, även undermappar, den ska packa upp på samma plats som rar-filerna finns.

Jag kan utveckla det jag skrev. Du har ett unikt case och du vill ha en lösning precis som du vill ha. Grundcaset är väldigt enkel, d.vs. att söka igenom mappar och packa upp filer. Det är bara googla på loop through files och sedan googla på unpack rar vid samma språk som du valde och klistra ihop. Även om det är väldigt enkelt så tar det tid. Och tid är något väldigt många har ont av.
vbscript är nog det enklaste i windows, även m det är förlegat emot powershell.

Problemet är att när du skriver söka igenom hela disken så är 4TB diskar idag billiga, det finns exotiska uppemot 20TB.
Och om det är miljontals filer att söka igenom så blir det en dum lösning på flera sätt, inte bara det att det saktar ner datorn utan det låter, sliter på hddn och skapar värme. Så du skulle söka igenom hddn på något smart sätt, kolla på indexerade hårddiskar etc.
Sedan om du har mängder med tjänster/användare som laddar upp rarfiler, så får processen att packa upp dessa filer inte påbörjas innan uppladdningen är klar. Och ett rararkiv kan ibland bestå av hundratals filer och då måste du vänta tills detta är uppladdad, hur vet du det?
Ibland skickas en checksumfil med, då ska denna såklart köras innan uppackningen börjar, om du av alla kräver en checksumfil, så kan du från denna kolla hur många filer som ett arkiv ska innehålla.
Sedan kan det bli fel i filer, om detta inträffar så ska felet hanteras, kör du med crc fil så är det lämpligt att lösningen talar om vilken fil och du kan använda dig av internettjänster som skickar sms/email till någon med vilken fil det var. En loggfil kanske dugar.

Poängen är att det går att utvecklas hur mycket som helst och man kommer snart fram till att låta användare på flera olika sätt lägga filer på en hdd som ska hanteras är ett krångligt sätt, bättre är att utveckla en tjänst som tar emot filerna och behandlar dessa.