Jag köpte nyligen en ny dator och har experimenterat med lite olika komponenter. Två moderkort och tre grafikkort har alla uppvisat tecken på coil whine. Inte den mest störande karaktären, men fortfarande ett relativt högfrekvent ljud som man hör om man lägger örat till bakom chassit. Det verkar komma både från GPU, men framförallt från moderkortets VRM. Känns som att jag undersökt det mesta förutom just mitt nätagg, som är ett 3 månader gammalt RM750x V2.
Tror ni att detta är boven givet min spec? Se nedan. Ingen monstruös samling komponenter.
Jag går i tankar att köpa ett Rog Thor 1200w för att framtidssäkra, men skulle avstå om jag kan känna mig relativt komfortabel med att min nuvarande PSU är tillräcklig för min setup ink rimlig överklockning.
Rog Maximus XI Hero
i9 9900k
Rog Strix 2080 Ti
1 500gb Samsung EVO SSD
Steelseries Rival 310
Rog Claymore keyboard
Arctis 7 headset
3x Noctua NF-A12x25 PWM chassifläktar
Byte till RM750X v2 och mitt coil whine försvann, du kommer nog inte hitta någon PSU med mindre coil whine bortsett från unit-to-unit variance vilket mycket väl kan vara boven.
650W duger till 2080 Ti OC + 9900k OC så vida du inte är en dåre.
Jag skaffade en ny PSU till slut och passade samtidigt på att byta ut mitt moderkort. Jag har fortfarande samma sak. Det är inte ett högt ljud, men om jag lägger örat mot baksidan av chassit hör jag ungefär som en gammal hårddisk kunde låta ibland när den jobbade. Relativt lågfrekvent.
Har hört detta på alla uppsättningar jag försökt på sistone:
3 olika grafikkort
3 olika moderkort
2 olika processorer
2 olika PSU
Jag tänker att det är normalt att det låter såhär med den specen jag har. Någon annan som kan väga in på det påståenden?
Förmodligen inte svaret men kan det vara något som skapar resonans i chassit ?
Pröva tryck på olika delar utanpå chassit och hör om det blir nån skillnad.
Som sagt förmodligen inte men det har hjälp mig ett par ggr faktiskt senast ett par dagar sen.
Vet inte varför det uppkom men fick ett störande ljud helt plötsligt och det visade sig vara nånting som gör att bakpanelen på chassit kommer i resonans. Misstänker nån fläkt eller hårddisk som skapar vibrationer i kablar som ligger mot chassit bakom moderkortet.
Ja det lät som lågfrekvent coildwhine faktiskt.
Det kan hända oavsett spec. Räcker med att något ger vibrationer som fortplantar sig via kablar till en plåt som chassit.
Som sagt bara en sak att bocka av att du provat. Ibland kan det vara något så enkelt som resonanser. Går fort att kolla. bara trycka hårt på chassiplåtarna så märks det.
Verkar inte vara någon sådan resonans. Funderar dock på om det kan vara min Noctua DH15 som låter. Verkade inte komma från GPU nu. Något som känns igen?