Tio år sedan Nvidia gensköt Radeon HD 4890 med framhastade Geforce GTX 275

Permalänk
Melding Plague

Tio år sedan Nvidia gensköt Radeon HD 4890 med framhastade Geforce GTX 275

Med en optimerad grafikkrets hoppades AMD fylla ett tomrum, men Nvidia reagerade blixtsnabbt. Vi blickar tillbaka på lanseringen av Radeon HD 4890 och Geforce GTX 275.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

det var bättre förr. high end grafik för under 3000kr var tider det. Synd att folk fortsatte att köpa äldre 8800 kretsar.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Dem här grafikkorten har verkligen inte åldrats i närheten så bra som processorer från samma era!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det här minns jag väl eftersom jag köpte ett HD 4890 medan min rumskamrat köpte ett GTX 275. Vi brukade spela MW1 och sedan MW2 varje dag.

Permalänk
Medlem

Ack den tiden när ett banklån inte var en förutsättning för att köpa flaggskeppsmodeller...
Hoppas på mer konkurrens från lag rött framöver!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Ack den tiden när ett banklån inte var en förutsättning för att köpa flaggskeppsmodeller...
Hoppas på mer konkurrens från lag rött framöver!

Skickades från m.sweclockers.com

Snarare att man får hoppas att lag blått kan va med och sätta lite press på dom gröna!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabbedi:

Dem här grafikkorten har verkligen inte åldrats i närheten så bra som processorer från samma era!

Skickades från m.sweclockers.com

Mjo, 4890 var det första som satt på mitt nuvarande moderkort ( första kortet jag lyckats klocka till 1 GHz core också ), ytterligare tre andra grafikkort har suttit där sedan dess.

Medans min i7 920 enbart fått en efterträdare, som dessutom passar i samma sockel!

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Föredetting

Tio år sedan XFX grävde sin egen grav och hoppade över till att sälja AMD-kort, alltså. HD 4890 var faktiskt kul, blev en del GTA IV på det.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Snarare att man får hoppas att lag blått kan va med och sätta lite press på dom gröna!

Ja, det är väl enda hoppet då folk köper grönt även då rött haft bättre produkter till bättre pris. Man förstår ju varför rött inte bryr sig om prestandakronan längre då den bara är värd nått då den sitter på grön hjässa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Ack den tiden när ett banklån inte var en förutsättning för att köpa flaggskeppsmodeller...
Hoppas på mer konkurrens från lag rött framöver!

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr lever vi i en tid där löneutvecklingen inte hänger med inflationen.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Har fortfarande mitt 4890 1Ghz kvar. Minns att det va ett grymt kort kontra kostnad på den tiden. Hade även ett gtx 275 som fick kylaren utbytt mot ett vattenblock. Va dock ej nöjd med just mitt exemplar så det såldes vidare.

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.

Permalänk
Medlem

Skaffade 2st 4850 år 2008 och det sammanlagda priset var mindre än vad ett mellanklass grafikkort kostar idag, och 4850 i crossfire kunde utan problem köra vad som helst maxat på den tiden.

Det var bättre förr.

Permalänk

Typ samma spår som nu, nvidia tar extra för att dom är just bäst men AMD är mer bang for the bucket. Tyvärr hade jag ett 5970 som var ett helvetet så fort man skulle uppdatera sw, CC slutade att fungera konstant. Har inte vågat mig på dom röda sen dess.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Vart är det obligatoriska prestandatestet för att se hur korten står sig idag? @Jacob

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Brainsplitter:

Vart är det obligatoriska prestandatestet för att se hur korten står sig idag? @Jacob

Vi har aktivt valt att inte ens försöka med grafikkort äldre än Radeon HD 5000-serien eller Geforce GTX 400-serien. Anledningen är att äldre modeller saknar stöd för DirectX 11, vilket gör det så gott som omöjligt att få till några bra speltester. Håller med om att det vore väldigt intressant annars!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Det var då jag köpte 4770, ett grymt köp!

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Vi har aktivt valt att inte ens försöka med grafikkort äldre än Radeon HD 5000-serien eller Geforce GTX 400-serien. Anledningen är att äldre modeller saknar stöd för DirectX 11, vilket gör det så gott som omöjligt att få till några bra speltester. Håller med om att det vore väldigt intressant annars!

Vill minnas att vi spelade innan DX11 lanserades *host*

Men jag håller till viss del med.
Nya drivrutiner och snabbare plattform gör inte dessa kort rättvisa.

Vill minnas att både ATi och nVidia plågade oss med buggiga drivrutiner rätt länge.
Det tog nog ett år eller så innan ATI fixade så att AA fungerade korrekt t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Vi har aktivt valt att inte ens försöka med grafikkort äldre än Radeon HD 5000-serien eller Geforce GTX 400-serien. Anledningen är att äldre modeller saknar stöd för DirectX 11, vilket gör det så gott som omöjligt att få till några bra speltester. Håller med om att det vore väldigt roligt annars!

Åh vad tråkigt
Har mitt GTX275 kvar, vilken prestanda för pengarna på den tiden! Om priserna ändå kunde varit på samma nivå...
Kommer ihåg hur man läste olika tester, tjafset mellan fanboysen som då var på en annan nivå när båda lagen var jämlika. De va tider de!

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Svensktiger:

Vill minnas att vi spelade innan DX11 lanserades *host*

Men jag håller till viss del med.
Nya drivrutiner och snabbare plattform gör inte dessa kort rättvisa.

Vill minnas att både ATi och nVidia plågade oss med buggiga drivrutiner rätt länge.
Det tog nog ett år eller så innan ATI fixade så att AA fungerade korrekt t.ex.

Ja, jo, menar SJÄLVKLART med speltitlarna idag. Visst kan man gå tillbaka och testa äldre spel från innan DirectX 11 helt tog över, men då blir det genast ett stort projekt att få fram några siffror då vi saknar allt vad referenser heter då.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Ja, det är väl enda hoppet då folk köper grönt även då rött haft bättre produkter till bättre pris. Man förstår ju varför rött inte bryr sig om prestandakronan längre då den bara är värd nått då den sitter på grön hjässa.

Ja om inte annat så är det inte där pengarna finns direkt. Samt när röda laget har både Sony och Microsoft som kunder så ligger nog en väldigt stor del av deras fokus där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

AMD 9950BE och 2 st HD4850 512mb i CF. Vilken prestanda per krona på den tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600
Moderkort: Gigabyte B550
Minnen: G.Skill Trident Z 2x8gb 3600mhz
GPU: MSI RX6800XT GAMING X TRIO
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic

Permalänk
Medlem

Var de här korten så vanliga? Kändes som att de dog ut snabbt som fan iom att de var typ de sista kortens som saknade DX11 stöd. Känns som många var på lite mer av budget korten typ HD 4850 eller GTX 260, HD 4870 var väl vanligare än HD 4890 också. För att sedan köpa HD 5770/5850/5870 vilket var en serie som stod sig otroligt länge om man hade turen att få tag på ett HD 5850/5870 när de släpptes. Har för mig att Nvidia var ganska långt efter till DX11.

Blev ju lite lönlöst att sitta med de värsta prestandakorten utan DX11 om du frågar mig.

Permalänk
Skrivet av Playboy_1338:

Tyvärr lever vi i en tid där löneutvecklingen inte hänger med inflationen.

Fast vi har väl haft positiva reallöneökningar länge?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yberhydro:

Fast vi har väl haft positiva reallöneökningar länge?

Skickades från m.sweclockers.com

Löneökningar på 2% per år eller ingen alls i vissa avtal. Jämför det med dagens bensin eller bostadspriser osv hur det har skenat iväg.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Köpte ett 4870 till min första egna byggda dator 2009, hade suttit på Hem PC innan dess. Vill minnas att jag lirade mycket Bad company 2 med det grafikkortet och Warhammer Online. Levde gått tills BF3 kom ut varvid det bytes ut mot ett 7970.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk

Minns när jag köpte ett 4850 hösten 2008 och ersatte mitt 7900gtx för att få bättre flyt när WotLK skulle släppas. Köpte även min första plattskärm i den vevan, som jag fortfarande använder som andraskärm. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Körde 2 x 4890 OC 2GB på den tiden, bra kort med mycket minne. Höll sig bra tills det var dags för 2 x 7970 3GB.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@Playboy_1338:
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Loneutv...

On topic
Köpte 480 och efter det 7970! Minns speciellt vad jag tyckte 7970 var grymt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Körde med ett 4870x2 först sen införskaffade jag ett 4890 så det blev trifire.
Detta kombinerades med en QX9650 som tickade på i 3.8 Ghz.
Körde faktiskt GTA V med denna kombo ett tag, dock som reserv dator.

Permalänk
Medlem

Min första stadiga spelburk(2010 isch) innehöll ett vattenkylt 4890. Lirade ohyggligt många timmar bf3/4 och Starcraft 2 på det, men vid 2017 var det verkligen på tiden för nått nytt. Dom svängbara 45 graders nipplarna på vattenblocket började läcka vatten dagen innan Dreamhack 2012, fattig student som var då så fick det bli lite skön silikon från Biltema och smeta på. Höll i sisådär 1,5 år tills jag gjorde om loopen.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD