Regeringen tvingas backa – röstar nej till EU:s upphovsrättsdirektiv

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Så de ska rösta om det igen? Räckte inte första gången?

Det är tyvärr samma skit om och om igen. Ändra lite saker, omvotering tills det går igenom. Pengar som talar i slutändan.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Min spaning från flera år sedan ligger fast. Det kommer skapas nodbaserade alternativnät där användarna står för både infrastruktur och innehåll utan kontakt med dagens internet. Grannen ansluter till mig, jag ansluter till nästa granne osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nukethenick:

Min spaning från flera år sedan ligger fast. Det kommer skapas nodbaserade alternativnät där användarna står för både infrastruktur och innehåll utan kontakt med dagens internet. Grannen ansluter till mig, jag ansluter till nästa granne osv.

Jag tror också på det, vad som krävs är väl egentligen bara att man startar projektet på bred front.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Sannolikt röstar regeringen ändå för, då det inte finns några sanktioner. Ett så kallat slag i luften

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Det är tyvärr samma skit om och om igen. Ändra lite saker, omvotering tills det går igenom. Pengar som talar i slutändan.

Det här är ingen omvotering. Det är nästa steg i processen efter förra omröstningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nukethenick:

Min spaning från flera år sedan ligger fast. Det kommer skapas nodbaserade alternativnät där användarna står för både infrastruktur och innehåll utan kontakt med dagens internet. Grannen ansluter till mig, jag ansluter till nästa granne osv.

Det låter som ett spännande alternativ. Men vad skulle det kosta i pengar inledningsvis och I underhåll? Och vilken kompetens krävs?

Jag misstänker att det är rätt krångligt för de flesta personer, eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag är förvånad hur kritiska människor är till den nya lagen för upphovsrätt. Är det själva ordet som väcker hat eller är det bara populärt att hata på allting som kommer ut ur EU?

Jag har själv läst originalförslaget före det blev omarbetat och fann inga problem. Tycker att en omarbetning var slöseri med tid.

Jag har endast skummat igenom den omarbetade versionen men jag kan se att de har lagt till ytterligare exempel och förtydliganden.

"Medlemsländer skall garantera att användare kan lita på följande undantag gäller uppladdat eller skapat innehåll på nätet:
-citation, kritik, recension
-karikatyr, parodi eller pastich"

Kan någon av er här på forumet SOM HAR LÄST DIREKTIVET, förklara åt mig vad som är dåligt med artikel 11 och 13?

Permalänk

@nukethenick: Finns redan, Zeronet. Det är byggt på Bittorrent-protokoll och är förvånansvärt bra gjort. Det saknas bara att det blir tillräckligt populärt så att man får mera innehåll dit.

Permalänk

@zinkethaking: Man kritiserar mest hur det skulle implenteras, vilket direktivet inte säger direkt men sätter upp ramar.

Visa signatur

Falta med sinc:en och se helheten

Permalänk

@pennyafnorberg: Isåfall kan man ju protestera mot dåliga implementeringar, inte eu-direktivet.

Permalänk
Skrivet av zinkethaking:

@pennyafnorberg: Isåfall kan man ju protestera mot dåliga implementeringar, inte eu-direktivet.

Visst kan man det men hur ska det implenteras, det är lätt att peka ut nåt som dåligt men klingar lite falskt om man inte samtidigt visar på alternativ.

Visa signatur

Falta med sinc:en och se helheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av zinkethaking:

@pennyafnorberg: Isåfall kan man ju protestera mot dåliga implementeringar, inte eu-direktivet.

När vi väl kommit dit att det visar sig att farhågorna om att enda sättet att efterleva detta är att införa dåliga förstörande lösningar, så är det ju för sent att rösta ner förslaget. Därför bör man inte låta förslaget gå genom och hoppas på att någon senare kommer på några mirakellösningar som inga tänkt på ännu eller att lagarna bara inte kommer att upprätthållas i praktiken, utan man måste göra om själva förslaget så det faktiskt går att efterleva på ett vettigt sätt.

Jag är sannerligen ingen expert men jag har svårt att se hur den nuvarande situationen faktiskt orsakar någon skada att tala om för de parter som menas behöva dessa lagar. Därför ser jag inte hur det är värt risken att påverka saker som yttrandefrihet negativt genom att införa detta. Ekonomiska intressen bör aldrig få väga tyngre än saker som yttrandefrihet. Om ett uteblivet förslag mot all förmodan skulle leda till minskad företagsamhet (i större grad än vad införandet av det kommer att göra), ökad arbetslöshet, minskat kulturskapande osv, ja då får det faktiskt bli så det är liksom inte viktigare sett till helheten.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]