Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Lön webbutvecklare/Systemutvecklare

Permalänk
Medlem
Skrivet av LadyKurczak:

Inte alls.

Inte alls två-årig? Syftar inte alls till att snabbt få ut människor på arbetsmarknaden? Inte alls junior?

Nyutbildad betyder med ytterst få undantag junior, detta gäller i hög mån även YH. Jag har anställt flertalet nyexade och även YH-praktikanter. I regel tar det 6-12 månader tills de blir produktiva.

Permalänk
Skrivet av Viktator:

Inte alls två-årig? Syftar inte alls till att snabbt få ut människor på arbetsmarknaden? Inte alls junior?

Nyutbildad betyder med ytterst få undantag junior, detta gäller i hög mån även YH. Jag har anställt flertalet nyexade och även YH-praktikanter. I regel tar det 6-12 månader tills de blir produktiva.

"Jag kan tänka mig att många har ett par år till innan de faktiskt kan utföra värdeskapande programmering."

Visa signatur

Define R4 | i5 4460k | ASUS Z97 | 8GB Corsair | Nvidia GeForce GTX960 | Samsung SSD 840 EVO 250GB | Dota2 | C#

Permalänk
Medlem

Intressant frågeställning.
JAG vill ha, vad tycker ni att JAG ska få för betalt?
Utan en enda beskrivning om vad du kan erbjuda företaget. Vad du kan. Vilka mål du har.
Vem vet. Kanske 20k/mån är överbetalt för dig. Eller så är du en klippa som borde begära 50k i ingång.
"Jag har gått .NET i två år" räcker inte för att uppskatta vad du ska begära för lön.
Så länge du inte jobbar på kommunal IT med LO-fack. (Eller nej inte ens där).

Permalänk
Medlem

Lite från erfarenhet. Jag jobbar inte inom samma yrke men när man fått första steget in i en bransch är det mycket lättare sedan att byta sig uppåt till ett annat företag som betalar mer. Jag började med ingång på 28k och var kvar i företaget 1 och halvt år. Sedan sökte jag mig vidare då jag hade lite mer kött på benen och har nu en lön på 49k med bonusar. Jag läste också en 2 års yh utbildning innan.

Permalänk
Medlem

@goosblabla: De som bara utbildat sig men inte jobbat som det dom utbildat sig till är per definition juniorer (med några ytterst få undantag).

Permalänk
Medlem

@LadyKurczak: Skulle säga att som ett första jobb efter examen är ingångslönen bland det minst viktiga, så vida du inte typ är 45, har ungar och lever på marginalen. Du lär inte ha jobbet länge nog för att det ska göra någon större skillnad för din intjäning i livet. Jag skulle alla gånger prioritera ett utvecklande och roligt jobb istället, som lägger grunden till dina kommande lånenivåer. Återigen, detta baserat på vissa antaganden om att du är relativt ung osv.

Permalänk
Skrivet av improwise:

@LadyKurczak: Skulle säga att som ett första jobb efter examen är ingångslönen bland det minst viktiga, så vida du inte typ är 45, har ungar och lever på marginalen. Du lär inte ha jobbet länge nog för att det ska göra någon större skillnad för din intjäning i livet. Jag skulle alla gånger prioritera ett utvecklande och roligt jobb istället, som lägger grunden till dina kommande lånenivåer. Återigen, detta baserat på vissa antaganden om att du är relativt ung osv.

Jag tycker ändå att det är lågt just för att klasskompisar i samma kunskaps nivå och ålder redan som startlön fått 30-32000kr

Visa signatur

Define R4 | i5 4460k | ASUS Z97 | 8GB Corsair | Nvidia GeForce GTX960 | Samsung SSD 840 EVO 250GB | Dota2 | C#

Permalänk
Medlem
Skrivet av LadyKurczak:

Jag tycker ändå att det är lågt just för att klasskompisar i samma kunskaps nivå och ålder redan som startlön fått 30-32000kr

Då söker man vidare om man inte är nöjd med lönen.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av LadyKurczak:

Jag tycker ändå att det är lågt just för att klasskompisar i samma kunskaps nivå och ålder redan som startlön fått 30-32000kr

Så varför ens fundera på arbetsplatsen som betalar mindre om du inte är nöjd?
Sök där du får 30-32 istället, problem löst.
Har du för den delen fått ett erbjudande eller är det din klasskamrats lön du syftar på och antar din lön?
Som sagt tidigare, sök tills du är nöjd med lön, uppdrag och utvecklingsmöjligheter.
Stirra dig inte blind på lönen. Arbetsgivaren som har lägre ingång kanske ger dig högre lön efter prestation väldigt snabbt. Medans arbetsgivaren med högre ingång kanske inte justerar din lön lika väl.
Be om lönejustering när du ser ditt värde för företaget är väl viktigaste biten.

Permalänk
Skrivet av improwise:

@goosblabla: De som bara utbildat sig men inte jobbat som det dom utbildat sig till är per definition juniorer (med några ytterst få undantag).

Det var ju det jag skrev?

Skrivet av goosblabla:

Att en nyexad utvecklare är junior jämfört med en som har några års arbetslivserfarenhet tror jag inte någon protesterar mot...Däremot skulle jag (har erfarenhet av båda utbildningsformerna) säga att det är direkt felaktigt att generellt säga att en .NET-utvecklare som läst två år på yrkeshögskola är junior jämfört med t.e.x en systemvetare som har läst tre år på universitet varav kanske 15hp varit riktat mot .NET. Dom är givetvis juniorer båda två

Permalänk
Medlem

@goosblabla: Ja, vi är nog eniga, min poäng var mer att det kvittar vilken utbildning man gått, har man inte jobbat minst ett par år med något så är man junior oavsett vad som kan råka stå på visitkortet. Därmed inte sagt att man nödvändigtvis behöver vara en sämre programmerare än en senior sådan (hur man nu mäter det).

Permalänk
Medlem

Fick 28.5 som ingångslön. De flesta i min klass fick runt 28-29k.

Så 30+ kan man nog bara förvänta sig i Stockholm

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimo:

Tycker det låter vettigt. Ja sök så många jobb du orkar, gärna med kodprov/test. Värt att tänka på dock är att tar du ett jobb med lön runt 27k så kan du sannolikt räkna med att komma upp över 30k efter första året (om du är "normalduktig"), det är inte ovanligt.

Lycka till!

Jaha? ökade med knappt en tusenlapp från 27k. Och de var den bästa bonusen av alla på jobbet, de tyckte jag var väldigt duktig.

2-3 % vid löneförhandlingar är ju normalt, menar du att folk får 3-4k ökning varje år på samma jobb?

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Jaha? ökade med knappt en tusenlapp från 27k. Och de var den bästa bonusen av alla på jobbet, de tyckte jag var väldigt duktig.

2-3 % vid löneförhandlingar är ju normalt, menar du att folk får 3-4k ökning varje år på samma jobb?

Du tjänar mest på att byta arbetsplats tyvärr. Känner personer som ligger på över 40 tusen efter 1,5 år sedan YH examen i Stockholm.
Dock beror det på hur driven och snabblärd du är men även tidigare arbetserfarenheter.
Du kan ju alltid söka andra jobb, se vad de kan erbjuda.
Sen kan gå tillbaka till ditt nuvarande och säga att du blivit erbjuden xx på ett annat ställe, kan ni matcha det?
Det är brist på utvecklare så sälj dig inte för billigt.

Sen får du ju väga upp vad som är viktigast, ha ett trivsamt arbete och kollegor eller tjäna 4-5 tusen mer men kanske få sämre arbetsförhållanden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Jaha? ökade med knappt en tusenlapp från 27k. Och de var den bästa bonusen av alla på jobbet, de tyckte jag var väldigt duktig.

2-3 % vid löneförhandlingar är ju normalt, menar du att folk får 3-4k ökning varje år på samma jobb?

Det bästa är ju tyvärr alltid att byta jobb, men på många ställen kan man iaf ha en bra löneökning de första åren enligt min erfarenhet, om du presterar bra (vilket du uppenbarligen gör).

Tycker verkligen det låter som att företaget low-ballar dig, om du inte känner att kollegorna/uppgifterna verkligen väger upp det så hade jag rekommenderat att du börjar söka andra jobb redan nu, man ska aldrig vänta tills man är tokless med att söka nästa jobb.

Nu vet jag inte om löneläget skiljer sig märkbart mellan Malmö och t.ex. Stockholm, men jag hade nog ansett att om man har en utbildning och jobbar minst 1 år där man presterat bra (enligt sig själv och arbetsgivaren) så ska man minst upp över 30-sträcket.