Permalänk

Datorn vägrar att kall boota

Har nyligen plockat ihop en dator men den har haft problem att kall boota (reagerar inte på power on). Innan hjälpte det att nollställa CMOS men nu funkar inte ens det.

Byggde burken då gamla dog mitt i ett spel och vägrade att starta efter det. Funderar på om det kan vara nått med PSU då jag behöll den från den gamla datorn.

Annars så är nya datorn väldigt stabil. Gick i dagar utan problem i spel och program.

Nya datorn:
Operativsystem: Microsoft Windows 10 Enterprise
Processor: AMD 2600X
Processorkylare: Noctua NH-D14
Moderkort: ASUS TUF B450-Plus
Minne: 2x8GB HyperX Predator DDR4 3200MHz
Grafikkort: PowerColor Red Devil RX 580 8GB
Hårddisk: 256 GB Samsung 860 Evo
Nätaggregat: Seasonic X-560 560W

Permalänk
Inaktiv

Så med kall boota menar du?

Permalänk
Medlem

Gissar på en dålig kondensator i psu. Ska du peta i den, bör du veta lite om vad du håller på med dock. Kan hålla spänning länge efter man dragit ur kontakten. Har du tillgång till en annan psu, testa den isf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Permalänk
Skrivet av anon25463:

Så med kall boota menar du?

Den kunde starta om efter windows updates osv. Men när man väl stängde av den så uppstod ovan beskrivna problem med uppstart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Coreflake:

Gissar på en dålig kondensator i psu. Ska du peta i den, bör du veta lite om vad du håller på med dock. Kan hålla spänning länge efter man dragit ur kontakten. Har du tillgång till en annan psu, testa den isf.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan man testa det på nått sätt? En polare föreslog att koppla ut psu och skapa kontakt mellan 4 o 5 pinnen för att se om den går igång.

Permalänk
Medlem

Så just nu får du inte igång datorn alls, eller hur menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Hur gammalt är nätagget? Antar inte att nätaggregatet är nytt eller?

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Så just nu får du inte igång datorn alls, eller hur menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Precis. Moderkortets "skönhets" LEDS lyser, så den får ström, men inga fläktar går igång vid power on knapp tryck.

Permalänk
Skrivet av Lorault:

Hur gammalt är nätagget? Antar inte att nätaggregatet är nytt eller?

Ja den är drygt 6-7 år gammal. Men det är seasonic så den borde funka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puppu2Hand:

Precis. Moderkortets "skönhets" LEDS lyser, så den får ström, men inga fläktar går igång vid power on knapp tryck.

Du är säker på att det inte bara är power-knappen som är dålig?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puppu2Hand:

Precis. Moderkortets "skönhets" LEDS lyser, så den får ström, men inga fläktar går igång vid power on knapp tryck.

Hmm kan vara moderkortet eller annat också. Testa byta psu först. Kanske kan låna av en kompis?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Du är säker på att det inte bara är power-knappen som är dålig?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ett nytt fractal design chassi. Har också testat att skapa kontakt med en skruvmejsel på power pinnarna på moderkortet utan resultat.

Permalänk
Skrivet av Coreflake:

Hmm kan vara moderkortet eller annat också. Testa byta psu först. Kanske kan låna av en kompis?

Skickades från m.sweclockers.com

Den är lite svår då vi är utspridda i landet...

Permalänk
Skrivet av Puppu2Hand:

Kan man testa det på nått sätt? En polare föreslog att koppla ut psu och skapa kontakt mellan 4 o 5 pinnen för att se om den går igång.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/712848-starta-nataggre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puppu2Hand:

Ja den är drygt 6-7 år gammal. Men det är seasonic så den borde funka.

Skickades från m.sweclockers.com

Att det är Seasonic är ingen garanti för att det inte kan gå sönder. Agget är gammalt, så hade jag varit du hade jag köpt ett nytt i vilket fall som helst.
Det ska vara 7 års garanti på X-serien vad jag får fram, så du kan testa med ett garantiärende också.

Jag hade satsat mina pengar på att det är där felet ligger iaf.

Permalänk

Ska testa detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

Att det är Seasonic är ingen garanti för att det inte kan gå sönder. Agget är gammalt, så hade jag varit du hade jag köpt ett nytt i vilket fall som helst.
Det ska vara 7 års garanti på X-serien vad jag får fram, så du kan testa med ett garantiärende också.

Jag hade satsat mina pengar på att det är där felet ligger iaf.

Är student så vill helst återanvända...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puppu2Hand:

Är student så vill helst återanvända...

Skickades från m.sweclockers.com

Har du pengarbrist och saknar moral kan du beställa nätagg på nätet och testa hemma för att returnera inom 14 dagar.
Var dock beredd på att du kommer behöva behålla agget.

Permalänk

Testade att fulkoppla agget. Den gick inte igång när jag slog på strömmen. Men när jag slog av den så snurrade fläkten nått varv, som om den fick en impuls från en urladdande kondenstor.
Problemet med detta testet är nätagget är semi-passivt och fläkten går bara igång vid hög temp...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Puppu2Hand: Du behöll inga andra saker från gamla datorn?

Diskar, DVD, kablar till diskar/DVD, mus, tangentbord, USB kablar, USB prylar, kringutrustning, chassifläktar, fläkt kontroller mm som inte ens behövs för att få bild och porten de kopplat till är ökända för att kunna orsaka startfel, död dator, ingen bild mm.

Om du vill utesluta så mycket som möjligt bör du ta bort allt som inte behövs. Alla kablar som går från chassit till moderkortet. Ta bort grafikkort HELT. Du borde se/höra på processor fläkten mm om den startar. Du behöver bara 4 delar.

Moderkort
Processor+Kylare
Minnen
Nätagg

Startar datorn gör du med skruvmejseln igen.

Permalänk
Administrativ avgift

@Puppu2Hand: Vi börjar från början , testa och starta via pins ej via startknappen (För att vara säker)

1. Dra ur bios batteriet , stäng av nätagget , dra ur strömsladden - låt stå i ca 30-60min

2. Montera ur extra diskar , extra saker ljudkort osv , extra USB saker (För att vara säker)

3. Funkar inte detta? Byt nätagg o testa (åk till butik o använd öppet köp) för att enklare felsöka vad som är problemet alternativ om du kan låna ett nätagg.

4. Kan vara ett måndagsexemplar av moderkortet också , men vi chansar nätagget först. Eventuellt skapa en annons om någon datorkunnig swecare med massa reservdelar eller liknande system finns i närheten (Extra delar är extremt bra att ha för att felsöka)

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

@panpo98: Har försökt med ditt förslag, startar inte alls, inga fläktar eller nått.

@andra94: Börjar misstänka att det är 24-pins kabeln mellan PSU och moderkortet som glappar. Rör man kraftigt på den så släcks och tänds ledden på moderkortet. Har beställt ett nytt nätagg (Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum). Kommer att uppdatera tråden när jag får hem den och testar igen.

Permalänk
Administrativ avgift

@Puppu2Hand: Sånt kan också hända , inväntar med spänning

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

Bytte agget, allt funkar prima.