Asus ROG Swift XG49VQ – 49-tumsskärm med VA-panel, 144 Hz och Freesync 2 HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebathon:

Det här med att spelföretag gör det SÄMRE för folk med ultrawides i jämförelse med vanlig widescreen är ju helt oacceptabelt.
T.ex. så är Overwatch helt ospelbart när man kör med en 21:9 eller liknande aspect ratio, det är alldeles för stor vertical crop, pluss att man inte ser något mer på sidorna vad jag kommer ihåg från Overwatch iallafall.

Man börjar ju undra varför de inte tvingar alla att köra i 4:3 @60hz? Då skulle ju alla köra på samma spelplan, widescreens är ju alldeles för stor fördel i jämförelse med folk som sitter med CRT skärmar!

Kul är ju också att många CS pros fortfarande kör i 4:3, och det finns ingen sammankoppling mellan högre aspect ratio och bättre spelande i pro scenen. Blizzard har alltså bara gjort det här som en knee-jerk reaction.

Fast hur ska man göra då? Någon måste ju få det sämre och då är det väl rimligast att majoriteten inte blir de som får det sämre? Därför är V+ att föredra framför H+ enligt mig för det är en rätt smal sak att köra med pillarbox.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Enity:

Fast hur ska man göra då? Någon måste ju få det sämre och då är det väl rimligast att majoriteten inte blir de som får det sämre? Därför är V+ att föredra framför H+ enligt mig för det är en rätt smal sak att köra med pillarbox.

Har redan svarat på det här en vända:

#17886255

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Har redan svarat på det här en vända:

#17886255

Det inlägget svarar väl ändå inte på det jag skrev?
Poängen är att oavsett hur man gör så får någon det sämre.
Kör man med h+ så får folk med "normalbreda" skärmar det sämre, kör man med v+ så får folk med "onormalt breda" skärmar det sämre.
Enda möjliga lösningen som inte drabbar någon är att låsa bildformatet och helt enkelt tvinga stretch eller pillarbox/letterbox.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Enity:

Det inlägget svarar väl ändå inte på det jag skrev?
Poängen är att oavsett hur man gör så får någon det sämre.
Kör man med h+ så får folk med "normalbreda" skärmar det sämre, kör man med v+ så får folk med "onormalt breda" skärmar det sämre.
Enda möjliga lösningen som inte drabbar någon är att låsa bildformatet och helt enkelt tvinga stretch eller pillarbox/letterbox.

Vilket de då inte följer eftersom att de tillåtit 16:9 när det var ovanligt. Uppenbarligen gick det utmärkt att tillåta spel i 16:9.

Och blizzard tillåter även högre uppdateringsfrekvenser än 60 hz. Det ger större fördelar. Kolla mitt CSexempel i förra inlägget - det säger något om vad som ger störst fördelar ;).

Men framförallt. Hade spelbranchen på bredare front hållt på och jäklats med nya aspect ratios så hade ju ingen börjat köpa 16:9 heller. Vi hade kanske varit kvar på 4:3 på grund av att speltillverkarna höll tillbaka utvecklingen. Och över 60 hz skulle också hindrats på bred front i så fall vilket hade gjort att skärmtillverkarna inte hade haft anledning att bygga skärmar med snabbare uppdateringsfrekvens. I mina öron låter det som den sämsta av lösningar.

Som tur är har de inte hållt på så tidigare. Och generellt sett håller inte spelutvecklare på och tramsar med aktiv begränsning för 21:9 heller. Det är bara blizzard som fått en brain slug i det här fallet.

Så antingen vingklipper man andra aspect ratios än 16:9 och begränsar spelen till 60hz. Ja det är ju ett alternativ. Och hål i huvet i min mening.
Men det är absolut inte enda möjligheten!
Alternativet är att göra som alla andra spelutvecklare och som även blizzard agerat tidigare. Alltså tillåt att marknaden utvecklas.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebathon:

Kul är ju också att många CS pros fortfarande kör i 4:3, och det finns ingen sammankoppling mellan högre aspect ratio och bättre spelande i pro scenen. Blizzard har alltså bara gjort det här som en knee-jerk reaction.

CS GO spelarna är kanske inte direkt kända för sin kärlek till förändringar iof