Katt lika rolig som hårdvara! [Bild på din katt-tråden]

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av AMD-FX:

Tycker Lycoien ser lite ledsen/deppig ut mot vad katter brukar vara

Hon är alltid glad och pigg t o m Bengalen flyr och väser när hon hoppar på honom.
Kan bero på att underkäken inte har så mycket hår. Hela munnen blottas på ett annat sätt en än katt som har hår där.Det syns tydligare på sidan då man ser hela munnen tydligt.

Enda gången hon är sur när man ska duscha henne och det måste göras oftare än andra katter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Hon är alltid glad och pigg t o m Bengalen flyr och väser när hon hoppar på honom.
Kan bero på att underkäken inte har så mycket hår. Hela munnen blottas på ett annat sätt en än katt som har hår där.Det syns tydligare på sidan då man ser hela munnen tydligt.

Enda gången hon är sur när man ska duscha henne och det måste göras oftare än andra katter.

https://youtu.be/_NndSy2JR3c

Varför behöver en Lykoi duschas? Är de lite som en nakenkatt som samlar en massa gojs på huden? Har aldrig duschat mina katter någonsin...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Bascule666:

Varför behöver en Lykoi duschas? Är de lite som en nakenkatt som samlar en massa gojs på huden? Har aldrig duschat mina katter någonsin...

Precis de har inget innerhår och bör duschas. Även öronen måste torkas bort med vax minst ett par gånger i veckan.

Permalänk
Medlem

Zelda fyra år!

Lilla kissen som startade hela denna tråden fyllde fyra år igår. Lilla Ocicaten är fortfarande väldigt liten, väger bara runt 3.5 Kg men har en personlighet som är stor som ett hus. Ingen jäklas med Zelda utan att få en rejäl skopa elände i utbyte. Lilla Zelda hämtades från sydligaste Skåne där det finns en av få Ocicatuppfödare. Hon var till en början ensam herre på täppan men fick efterhand två kompisar som hon inledningsvis hatade. Mycket fräsande och morrande innan de nya katterna blev accepterade.

Zelda hösten 2015:

Zelda våren 2019:

Efter drygt ett år som ensam kisse fick Zelda en kompis nämligen stora fina kissen Kara. Kara är en Turkisk Van och fick plockas hem från Småland (är Göteborgare). Inspirerad av mrgaffe som har en jättefin Turk så var det bara att slå till. Kara var inte direkt välkommen till en början men nu så är allt lugnt. Kara är två och ett halvt år gammal.

Slutligen fick de båda andra katterna en tredje kompis i form av Spock. Spock är en Oriental (Siamaes med annan färg än vit) och en alldeles fantastisk katt. Makalöst smart och kärvänlig men har total fobi för främlingar eller okända miljöer. Tar jag ex. vis med honom till mina föräldrar som har en Norsk Skogkatt så ligger han gömd hela tiden och hälsar kompisar på hos mig så försvinner han snabbt som attan. En riktigt underbar kisse för mig men inte alls för alla andra. Spock är bara 15 månader gammal men redan klart större än Zelda. Spock kommer från en fantastisk uppfödare i Torslanda helt ute på landet, trodde jag kört fel flera gånger...

Grattis lilla Zelda!

Kompisar:

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Äntligen kom jag på det! Spock ser ut som Kylo Ren.

ja.. eller kattvarianten av Kylo Ren
fast med Spocköron...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dovienya:

Äntligen kom jag på det! Spock ser ut som Kylo Ren.

ja.. eller kattvarianten av Kylo Ren
fast med Spocköron...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

de blev inte mer spelade för mig inte

Permalänk
Inaktiv

Tycker Zelda är lik våran Dizzy

Permalänk
Medlem

Finns det nån laserpekare att köpa nånstans åt kissen - som inte går sönder? Den jag köpte på Djurmagazinet var ju skräp.

Permalänk
Medlem

Fick hem våran nya fina idag! Inte lätt att få en bra bild! Naturligtvis väldigt försiktig av sig i början men har ändå redan börjat komma fram och leka lite! Hon har fått ett eget rum, men de andra kissarna är naturligtvis väldigt nyfikna på vad det är för någonting därinne.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Tycker Zelda är lik våran Dizzy
https://i.imgur.com/sS8JJsF.jpg

Håller med, färgsättningen är väldigt lik. Det som skiljer utseendemässigt är väl främst nack/huvudformen och det faktum att Ocicatter är prickiga. Ocicat är en blandning av Siames, Abessinier och Amerikansk korthår.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Ibland undrar man vad som får katter att välja vissa favoritplatser. Stora Kara har av någon outgrundlig anledning bestämt sig för att ligga i princip på min spishäll, specifikt på gasoldelen och snusa gott. Ser inte det minsta bekvämt ut, å andra sidan är uppsikten över nästan hela lägenheten god.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Ibland undrar man vad som får katter att välja vissa favoritplatser. Stora Kara har av någon outgrundlig anledning bestämt sig för att ligga i princip på min spishäll, specifikt på gasoldelen och snusa gott. Ser inte det minsta bekvämt ut, å andra sidan är uppsikten över nästan hela lägenheten god.

Just uppsikten över lägenheten, är ett skäl till att katter tycker om att ligga på vissa platser, mina två älskar te.x att ligga högst upp på min bokhylla, vilket ger dem god uppsikt över hela rummet.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Det där att ligga på definitivt osköna saker (modell strukturer liknande spikmatta) och det ser ändå ut som de ligger och sover på en 50000:- säng är ju katt-specialité - finns ju rätt mycket bilder på sådant om man letar lite.

Permalänk
Medlem

Zelda ogillar verkligen min Nintendo Switch. Den står bredvid min digitalbox som är en av Zeldas favoritplatser (varmt och gott). Uppenbarligen är det provocerande med en Switch i upprätt läge därför ska den vältas omkull, pronto. Jag fixar till, Zelda river ner, detta upprepas antagligen tills jag får ge upp eller Switchen dör.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Underlig kattmorgon

Lilla Zelda och de andra två kissarna brukar ha en tid av intensiv aktivitet när jag vaknar (runt 9-10 tiden, slutade jobba för många år sedan) för att sedan somna in ordentligt i många timmar. Idag har Zelda varit vaken hela tiden och jamat och följt varje steg jag tar. Hon har varit extra gosig och jag har kelat med henne i evigheter. Vad är detta? Hon har varit kastrerad sedan hon var 6 månader så jag har svårt att få ihop det med någon parningsgrej. Till sist efter massa kelande slutade det med att hon bet mig i kinden så blodet sprutade. Inget större sår eller så men tänderna är långa och går djupt.

Bitsk Zelda:

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Det låter som om hon är sjuk eller har ont.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Kan också vara att de bara är lite vårkänsliga. Jag har haft tre kastrerade hanar som alla blivit väldig keliga och allmänt jobbiga under en period.

Samtidigt som jag inte hade varit så orolig så hade jag ändå haft ett vakande öga på ev sjukdom eller liknande, för det är som sagt en möjlighet.

Permalänk
Medlem

Låter nästan som hon är orolig över nåt; hon kanske har fått storpisk i en lek och vill "paxa tillbaka" dig?

Vår (nu gamla) kattgumma var hur kelig som helst i början när vi tog över henne (2 år gammal då), men livrädd ändå om något ljud kom från någonstans.
Vår kattgubbe fick astorsk i ett slagsmål under den vansinnigt otvättade bilen en gång; kom in och var hur skvätträdd som helst, men han var också keligare än vanligt mot de han var trygg med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Lilla Zelda och de andra två kissarna brukar ha en tid av intensiv aktivitet när jag vaknar (runt 9-10 tiden, slutade jobba för många år sedan) för att sedan somna in ordentligt i många timmar. Idag har Zelda varit vaken hela tiden och jamat och följt varje steg jag tar. Hon har varit extra gosig och jag har kelat med henne i evigheter. Vad är detta? Hon har varit kastrerad sedan hon var 6 månader så jag har svårt att få ihop det med någon parningsgrej. Till sist efter massa kelande slutade det med att hon bet mig i kinden så blodet sprutade. Inget större sår eller så men tänderna är långa och går djupt.

Bitsk Zelda:

https://i.imgur.com/Y56cPmU.jpg

Kan inte beteendet sitta kvar trots att katten är kastrerad? har för mig att jag hört det någonstans. I alla fall hade en hankatt på katthemmet parningsbeteendet kvar trots kastrering. Katten satt på en honas rygg som dom gör när det ska paras

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Rekordmedlem

Katter kan "skenlöpa" steriliseringen programmerar ju inte om hjärnan på dem utan de är ju bara oförmögna att få ungar och hormonerna dämpas kraftigt men de kan ju ändå reagera på "vilja"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Kan inte beteendet sitta kvar trots att katten är kastrerad? har för mig att jag hört det någonstans. I alla fall hade en hankatt på katthemmet parningsbeteendet kvar trots kastrering. Katten satt på en honas rygg som dom gör när det ska paras

Beror helt på när hankatten är kastrerad, är det efter könsmognad så är chansen stor att könsdriften sitter kvar speciellt om katten redan har fått "smaka på det".
Jag hade en hane som kasterades först runt 3 års ålder, och varje vår så skulle han ut på "friar stråt" och kunde vara borta i 2-3 veckor.

En annan hane jag hade kasterades visserligen efter könsmognad, med hade inte fått "smaka på det", så även om mina honor låg och åmade sig & höll på när de löpte, så bara tittade han på dem som om de var helt dummma i huvudet.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Kan inte beteendet sitta kvar trots att katten är kastrerad? har för mig att jag hört det någonstans. I alla fall hade en hankatt på katthemmet parningsbeteendet kvar trots kastrering. Katten satt på en honas rygg som dom gör när det ska paras

Våra katter kastrerades tidigt och pumpar ändå på varandra...eller försöker, den ena är mest intresserad av att pumpa på en speciell filt. Ja hjärnan gör man inget med så instinkterna sitter väll kvar....båda är hanar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Det låter som om hon är sjuk eller har ont.

Skrivet av Trunk:

Kan också vara att de bara är lite vårkänsliga. Jag har haft tre kastrerade hanar som alla blivit väldig keliga och allmänt jobbiga under en period.

Samtidigt som jag inte hade varit så orolig så hade jag ändå haft ett vakande öga på ev sjukdom eller liknande, för det är som sagt en möjlighet.

Skrivet av dovienya:

Låter nästan som hon är orolig över nåt; hon kanske har fått storpisk i en lek och vill "paxa tillbaka" dig?

Vår (nu gamla) kattgumma var hur kelig som helst i början när vi tog över henne (2 år gammal då), men livrädd ändå om något ljud kom från någonstans.
Vår kattgubbe fick astorsk i ett slagsmål under den vansinnigt otvättade bilen en gång; kom in och var hur skvätträdd som helst, men han var också keligare än vanligt mot de han var trygg med.

Skrivet av AMD-FX:

Kan inte beteendet sitta kvar trots att katten är kastrerad? har för mig att jag hört det någonstans. I alla fall hade en hankatt på katthemmet parningsbeteendet kvar trots kastrering. Katten satt på en honas rygg som dom gör när det ska paras

Skrivet av mrqaffe:

Katter kan "skenlöpa" steriliseringen programmerar ju inte om hjärnan på dem utan de är ju bara oförmögna att få ungar och hormonerna dämpas kraftigt men de kan ju ändå reagera på "vilja"

Skrivet av Belzader:

Beror helt på när hankatten är kastrerad, är det efter könsmognad så är chansen stor att könsdriften sitter kvar speciellt om katten redan har fått "smaka på det".
Jag hade en hane som kasterades först runt 3 års ålder, och varje vår så skulle han ut på "friar stråt" och kunde vara borta i 2-3 veckor.

En annan hane jag hade kasterades visserligen efter könsmognad, med hade inte fått "smaka på det", så även om mina honor låg och åmade sig & höll på när de löpte, så bara tittade han på dem som om de var helt dummma i huvudet.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Våra katter kastrerades tidigt och pumpar ändå på varandra...eller försöker, den ena är mest intresserad av att pumpa på en speciell filt. Ja hjärnan gör man inget med så instinkterna sitter väll kvar....båda är hanar

Skickades från m.sweclockers.com

Har tre katter varav två är hanar (Kara och Spock) och en är lilla Zelda som är hona. De kastrerades i tidig ålder och har aldrig uppvisat något hormonpåverkat beteende. Inga skvätt med kiss eller "pumpa på varandra". Det var därför jag blev förvånad över Zeldas uppförande.

Nu är dock allt lugnt och tillbaka till vardagen, Zelda höll bara igång på det sättet ett par dagar.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Solen är kul för vissa men inte andra. Mina två korthåriga kissar, Zelda och Spock älskar att ligga och grilla sig i solskenet medans semilånghåriga (semi känns inte helt korrekt men det är vad Sverak säger) Kara undviker solskenet som pesten. Faktum är när jag öppnar frysen är han där och gnider sig mot de kalla prylarna. Om jag öppnade en låda där han fick plats skulle han lätt hoppa i och så småningom frysa ihjäl.

Han håller sig konstant till de skuggigare sidorna av lägenheten, på kvällen är det i denna ändan han håller till:

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Jag hade själv 2 katter men dom sprang bort för några år sedan saknar dom men får väl nöja mig med att kolla på andras

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandfolk:

Jag hade själv 2 katter men dom sprang bort för några år sedan saknar dom men får väl nöja mig med att kolla på andras

Skaffa nya?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

@Bascule666: Njae, skaffade en hund efter det och jag tror inte hon skulle komma överens med en katt så bra. Hunden är ganska energisk.

Permalänk
Medlem

Vissa katter vet hur man ska gosa till det ordentligt. Spock är en av dem.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bascule666:

Solen är kul för vissa men inte andra. Mina två korthåriga kissar, Zelda och Spock älskar att ligga och grilla sig i solskenet medans semilånghåriga (semi känns inte helt korrekt men det är vad Sverak säger) Kara undviker solskenet som pesten. Faktum är när jag öppnar frysen är han där och gnider sig mot de kalla prylarna. Om jag öppnade en låda där han fick plats skulle han lätt hoppa i och så småningom frysa ihjäl.

Han håller sig konstant till de skuggigare sidorna av lägenheten, på kvällen är det i denna ändan han håller till:

https://i.imgur.com/43YcAxB.jpg

Min gillar att steka sig, hon är en riktig fönstertittare och det ska verkligen vara hett innan hon backar ur, ibland när hon bökar in sig under täcket när man sover så blir det nog för varmt och hon kryper ut. Förra sommaren när det var väldigt varmt så blev det nog lite väl för då låg katten mest på betonggolv på nedervåningen och svalkade sig och var ganska lugn, inga rusher utan hon bara slappade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.