Permalänk
Medlem

automationsingenjör hjälp

Hej!
Jag tänker plugga till automationsingenjör på högskolan. Kan någon berätta hur utbildningen är? jobbet, lönen och arbetsplatserna. Vad får ni i lön?
Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Ska du inte veta detta innan du bestämt dig för att plugga/söka detta?

Utbildningen är garanterat som övriga ingenjörutbildningar. Självklart är det lite skillnad på civilingenjör och högskoleingenjör men det blir väl en del matematik + kurser orienterade till din inriktning. Om du siktar på att lägga 40h i veckan så ska du klara dig på den linjen utan allt för mycket arbete utöver vanlig arbetstid, dock kan detta skilja sig mellan linje/skola.

Hur jobbet är kan jag inte svara för det är inte den linjen jag har gått.
Hade du tagit examen idag hade du fått runt 30, kanske lite mer om du är civilingenjör. Min gissning bara baserat på snittstatistiken.

Om du har bestämt dig för att bli automationsingenjör antar jag att du själv har ett hum om vilka möjliga arbetsgivare kan bli, så det kan jag inte svara på.

Jag kommer ta examen snart från en linje med lite mindre folk på (inte så många exade i sverige) och mina klasskamrater skriver på kontrakt för 34-35, dock är det lite i överkant då det finns ett stort behov och inte många nyexade, så det är lite våran marknad. Själv kommer jag nog försökta börja doktorera och därmed acceptera runt 30 som lön.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Jubileumsmästare

Kan var lämpligt att skriva vilken typ "högskola" du pratar om, handlar det om Yrkeshögskola? Eller menar högskola/universitet mot examen som Högskole/Civilingenjör?

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Medlem

@BumBumX: jag ska plugga på yrkeshögskolan. vad är skillnaden mellan var och hur man pluggar ?

Permalänk
Medlem

@Dakkie: Jag har bestämt mig och ska plugga på en yrkeshögskola som har kursen. utbildningen är intressant och själv jobbat inom industrin. när det gäller löner av vad jag har läst runt att det varierar mycket, du har folk som tjänar 40k och du har folk som tjänar 23k. lite svårt och veta vad är som gäller eller genomsnittet ligger på

Permalänk
Medlem
Skrivet av dmx92:

@Dakkie: Jag har bestämt mig och ska plugga på en yrkeshögskola som har kursen. utbildningen är intressant och själv jobbat inom industrin. när det gäller löner av vad jag har läst runt att det varierar mycket, du har folk som tjänar 40k och du har folk som tjänar 23k. lite svårt och veta vad är som gäller eller genomsnittet ligger på

Skulle säga du kommer få en lön på 28-30k efter avklarad utbildning. Sen kan den givetvis vara både något lägre och mycket högre. Det viktigaste för att få jobb är att hitta bra Lia platser. Så börja fundera på det direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av dmx92:

Okej, då blir det en hel annan femma. Jag skulle gissa, som redan skrivits att du får en lön T.O.M 30 som ingångslön, för det är det som är intressant där. Allt efteråt är upp till dig. 40k misstänker jag inte har gällt för ingångslön. Jag Kan inte hjälpa lika mycket då jag inte har någon erfarenhet med YH.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av dmx92:

@BumBumX: jag ska plugga på yrkeshögskolan. vad är skillnaden mellan var och hur man pluggar ?

YH är till exempel 2 år istället för 3/5, sen har även YH praktik på företag i på drygt 20 veckor. Om kurser och svårighetsgrad skiljer sig kan jag inte svara på då jag endast läst på Universitet.

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dmx92:

Hej!
Jag tänker plugga till automationsingenjör på högskolan. Kan någon berätta hur utbildningen är? jobbet, lönen och arbetsplatserna. Vad får ni i lön?
Tack för svar!

Hejsan! Jag har pluggat till Automation Ingenjör för ca 9 år sedan. Gick då 2 år. Första året var Industrielektriker och sedan påbyggnadsutb till automation. Jobbet är väldigt roligt. Ett typiskt upplägg för min del är att man jobbar på kontoret i några månader. Efter detta åker man ut till kund och driftsätter det man har gjort på kontoret. Så man kombinerar kontorsarbete med att vara ute i världen och jobba på olika ställen. Jag älskar jobbet då det är väldigt utmanande, lärorikt och spännande.

En ny person som börjar jobba med detta kan hamna på allt mellan 20k-30k.
En person med runt 4års erf så ligger på runt 30k-35k.

Sen går det bara uppåt.
I denna branch är erfarenehet allt.

Där finns 2 vägar att gå antingen kör du som konsult och då får du jobba mot kunder antingen som uthyrd resurs eller att du jobbar i projekt.
Eller så jobbar du på företag som behöver kunskapen inhouse.
Exempel på Konsultbolag är: ÅF, Prevas, Rejlers, Sigma, CGI.

Min uppfattning av branchen och vad som krävs av en som Automation Ingenjör är större än för 10 år sedan. Bubblan som definerar automation blir bara större och överlappar in på IT området mycket mer än innan. Det är inte bara plc programmering som gäller längre.
Du har högnivåprogrammering, virtualisering, servrar, databaser.