Restvärde på Bilen efter leasinavtalets slut

Permalänk
Medlem

Restvärde på Bilen efter leasinavtalets slut

Hej
Leasar en Volvo V40 och ska lämna tillbaks den nu till midsommar. Funderar på att behålla bilen men fattar inte riktigt det med restvärdet. Står ingenting om detta i avtalet. Värdet på bilen från början var 240000:- ocn nu efter 3 år säger försäljaren att de vill ha 140000:- för den. Under 3 år har jag betalat ca 140000:- . Hur fungerar detta egentligen. Vill inte bli blåst. Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde34:

Hej
Leasar en Volvo V40 och ska lämna tillbaks den nu till midsommar. Funderar på att behålla bilen men fattar inte riktigt det med restvärdet. Står ingenting om detta i avtalet. Värdet på bilen från början var 240000:- ocn nu efter 3 år säger försäljaren att de vill ha 140000:- för den. Under 3 år har jag betalat ca 140000:- . Hur fungerar detta egentligen. Vill inte bli blåst. Tacksam för hjälp

Du har ju hyrt bilen, du har inte betslat av en krona på bilen.

Dom vill ha 140 000kr för bilen, det dom anser att den är värd. Kontrollera vad liknande bilar kostar, sen får du bestämma om du tycker den är värd det.

Permalänk
Medlem

Du har väl redan blivit blåst^^
Om du nu köper bilen så har du betalat 280 000 för den istället för ursprungsvärdet 240 000(samt milbegränsning antar jag under tiden etc..).
Nu kanske du har haft "gratis" service/däck m.m. under tiden så de extra 40k är väl inte helt bortkastade.

Det förväntade restvärdet borde ha funnits med i avtalet när det slöts för 3 år sedan men det kanske inte alltid gör det? Finns väl risk att de övervärderar den lite grann för att tjäna en liten slant till, går säkert att pruta lite!

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

@bardbard:
Varför har han blivit blåst?
Om han hade köpt bilen istället, då hade han nog fått ta ett lån istället, och lägga ut ca 50000kr i handpenning.
räntan efter 3 år ligger väl på 20000kr? Så, så länge han inte hade 240000kr att lägga ut när han skulle köpa bilen så
blir man inte "blåst" av att ha en Leasing bil.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Du har väl redan blivit blåst^^
Om du nu köper bilen så har du betalat 280 000 för den istället för ursprungsvärdet 240 000(samt milbegränsning antar jag under tiden etc..).
Nu kanske du har haft "gratis" service/däck m.m. under tiden så de extra 40k är väl inte helt bortkastade.

Det förväntade restvärdet borde ha funnits med i avtalet när det slöts för 3 år sedan men det kanske inte alltid gör det? Finns väl risk att de övervärderar den lite grann för att tjäna en liten slant till, går säkert att pruta lite!

Jag köpte ut min V40 som vi leasade i höstas när avtalet gick ut.
Fick ge 160.000 för den och tyckte ändå att det var ett ganska överkomligt pris för en ny bil med helt OK utrustning som gått runt 3200 mil.
140.000 skulle jag säga är ett bra pris för att köpa ut sin bil i detta fallet.
Nu vet jag förvisso inte hur långt den har gått, men jag misstänker att det inte är mer än 6000 mil i alla fall.

Att leasa en bil är alltid en ren "förlust" eftersom du inte investerar i bilen utan betalar ett ganska förhållandevis lågt belopp för att köra en helt ny kärra, där service, däckbyten etc ingår. I detta fallet pratar vi om en månadskostnad på knappt 4000.

Du får jämföra det som att du skulle åka till en bilhandlare och köpa en likadan bil. Priset du får ge kommer garanterat hamna högre än att köpa ut leasingbilen.
TS kan fortfarande välja att lämna in bilen och leasingfirman har då en bil som de behöver sälja ändå

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde34:

Hej

Vad är det för årsmodell, motortyp, utrustningsnivå eller hur långt den har gått? Ingick service, vinterhjul och försäkring i leasingen och hur stor var månadskostnaden? Är du säker på att det inte står något om restvärde i avtalet? Det brukar det alltid göra.

Jag gissar vilt att det är en basutrustad bil med lilla dieseln (D2) från 2016 som gått ~5000 mil? I så fall är 140000 kr ett ganska bra pris, det är ungefär vad de börjar på om man kollar på Wayke eller Bytbil. Som leasingkund betalar du ju inte bara själva bilen utan även ränta och i många fall service och försäkring. Ett snabbt överslag ger att bara räntorna gått på ~ 15-20 kkr, sen skall de ha lite för administration och annat. Om dessutom service, försäkring och v-hjul ingick i de 140 kkr du har betalat skulle jag säga att 140 kkr är ett ganska bra pris.

Bilfirman tjänar inget på att ta ett överpris från dig, då tackar du ju bara nej och de måste lägga ner en massa tid och arbete på att hitta en annan köpare. De vill naturligtvis göra en vinst på bilen men det är inga stora summor det handlar om i det här skedet. Skulle du komma dit som presumtiv begbilsköpare och hitta den i hallen hade jag inte blivit förvånad om prislappen varit 20-30 kkr högre.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Snabbkollade blocket igår, rent spontant såg det ju ut som ett bra pris.

Permalänk
Avstängd

Många nämner "fri service" i samband med leasing.

Leasingtiden brukar väl oftast ligga på 3 år? Under den tiden behövs endast ett oljebyte om man kör med longlife-service, annars blir det två. Två uppsättningar däck ska ingå när man köper en ny bil.

Nej jag har aldrig riktigt förstått varför man ska gå på de "fina erbjudandena" om att som privatperson leasa en bil istället för att äga den själv.

Skulle kunna tänka mig eventuellt att leasa en bil där ALLT är inkluderat i leasingavgiften, bortsett från bränslet då förstås.

Permalänk
Medlem

Poängen är att de där extremt dyra reparationerna, som kanske är sällsynta men katastrofala när de inträffar, täcks av serviceavtalet. Köper du bilen löst får du själv stå för hela kostnaden, vilket kan handla om tiotusentals kronor om du har otur.

Jag gillar idén om leasing för att kostnaden blir förutsägbar, men jag skulle aldrig stå ut med att behöva vara så försiktig med bilen som det krävs. Jag vill kunna få en repa i lacken eller en smutsfläck på inredningen utan att behöva få panik över det. Men för folk som ändå behandlar bilen som antikt porslin är det lugnt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Det är en D2, Kinetic med Business och klimatpaket, motorvärmare, samt panorama

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Till TS, sök efter din bil på Autouncle och se vad liknande ligger på just nu som referens.

Skrivet av cyklonen:

Poängen är att de där extremt dyra reparationerna, som kanske är sällsynta men katastrofala när de inträffar, täcks av serviceavtalet. Köper du bilen löst får du själv stå för hela kostnaden, vilket kan handla om tiotusentals kronor om du har otur.

Jag gillar idén om leasing för att kostnaden blir förutsägbar, men jag skulle aldrig stå ut med att behöva vara så försiktig med bilen som det krävs. Jag vill kunna få en repa i lacken eller en smutsfläck på inredningen utan att behöva få panik över det. Men för folk som ändå behandlar bilen som antikt porslin är det lugnt.

De där extremt dyra reparationerna täcks ju av vagnskadegaranti alternativt helförsäkring. Hur man än räknar på det så är leasing en dyrare affär än att själv köpa bilen, även om du behöver ta billån. Det företag du leasar bilen av har ju en värdeminskning på bilen, vilket bakas in i leasingkostnaden. Så funkar det med alla kostnader kopplade till bilen. Där till ska företaget ha vinst på sin hantering gällande leasingen. Det enda fall jag kan se då leasing lönar sig är om värdeminskningen plötsligt skulle öka något kolossalt, tex om det kommer någon plötslig miljöskatt och dieselbilar inte längre är värt något. Då kan det vara gott att sitta med sitt leasingavtal.

Sen vet jag att folk tycker det är "bekvämt" och man slipper oroa sig för vad kostnaderna blir, men det handlar ju om att man själv inte har koll på alla kostnader kring bilen. Vanligast är att man underskattar värdeminskningen. Så tycker man att den hjälpen är en handfull hundralappar varje månad så kan leasingen vara värt det.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Försäkring brukar vara ganska tacksamt annars om man kör ny bil och är rädd för dya reparationer.

Skrivet av adde34:

Det är en D2, Kinetic med Business och klimatpaket, motorvärmare, samt panorama

mil? Är ju skillnad om den gått 3000 eller 12000 mil.

Ovanligt med Kinetic och Business. Panorma kostade 10k nytt. D2 med kinetic kostade 221k nytt. Klimatpaket kostade 5.9k. Hittar inget om business edition för D2 från 2016. Det ger ett totalt nypris på ca 237k + business biten. I och med låg utrustningsnivå så skulle jag vilja räkna med en låg värdeminskning på runt 45% på 3 år. Vilket borde ge ett värde på strax över 130tkr + samt eventuellt värde av business paketet efter värdeminskning. Bör kanske nämna att KVD fick

Spontant känns priset okej men inget speciellt. Rimligt kort och gått förutsatt rimligt milantal. Är väl ganska exakt vad de flesta D2or från -16 ligger på blocket för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Många nämner "fri service" i samband med leasing.

Leasingtiden brukar väl oftast ligga på 3 år? Under den tiden behövs endast ett oljebyte om man kör med longlife-service, annars blir det två. Två uppsättningar däck ska ingå när man köper en ny bil.

Nej jag har aldrig riktigt förstått varför man ska gå på de "fina erbjudandena" om att som privatperson leasa en bil istället för att äga den själv.

Skulle kunna tänka mig eventuellt att leasa en bil där ALLT är inkluderat i leasingavgiften, bortsett från bränslet då förstås.

Volvo har på V40n 3000mil eller 1år på sina servicar.

Med det sagt så är det tre servicar som ska in under en leasingperiod, när jag hade min V40 så ingick det ett serviceavtal med tre servicar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

De där extremt dyra reparationerna täcks ju av vagnskadegaranti alternativt helförsäkring.

Ok?

Jag har aldrig köpt ny bil och kommer aldrig att göra, men jag hör så många som oroar sig för höga reparationskostnader för nya bilar att de hellre köper gamla.

Sweetspot är väl en 7-10 år gammal bil. Gammal nog för att majoriteten av värdeminskningen redan ägt rum, men ändå nykänsla och fräsch, och flera år kvar till de där ständiga småreparationerna.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@cyklonen:

Vet inte varför folk skulle oroa sig för reperationer på nyabilar, då har du delvis vagnskada och halvförsäkring räcker under vagnskadetiden vilket ger en helförsäkring. Självrisk varierar, jag har 3000. Skulle något gå sönder under garantin så täcks det, är det självförvållat tar försäkringen det. Skulle motorn och växellådan explodera, kostar det 3000 kr.

Köper du en 7-8 år gammal bil, finns det inga garantier utan du är utlämnad till försäkringen som skiljer sig mellan olika vad det inkluderas.

Så vet inte varför man skulle vara rädd för reperationskostnaden på en ny bil, inköpet och värdeminskningen är värre.

Ontopic

Låter väl inte som ett överpris för bilen, gillar du den och skött den väl så är det ju skönt att köpa den du har leasat själv då vet du hur den är behandlad innan.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ok?

Jag har aldrig köpt ny bil och kommer aldrig att göra, men jag hör så många som oroar sig för höga reparationskostnader för nya bilar att de hellre köper gamla.

Sweetspot är väl en 7-10 år gammal bil. Gammal nog för att majoriteten av värdeminskningen redan ägt rum, men ändå nykänsla och fräsch, och flera år kvar till de där ständiga småreparationerna.

Nu var mitt svar i frågan köpa eller leasa ny bil. Billigast möjligt håller jag i stort med dig, även om jag skulle justera sweetspoten med något år hit eller dit. Däremot tycker jag personligen att en 3 år gammal bil som behålls i ytterligare 3-4 år är sweetspoten för ekonomi och körglädjen. Men det varierar ju från person till person och vad man har för förutsättningar.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Försäkring brukar vara ganska tacksamt annars om man kör ny bil och är rädd för dya reparationer.

mil? Är ju skillnad om den gått 3000 eller 12000 mil.

Ovanligt med Kinetic och Business. Panorma kostade 10k nytt. D2 med kinetic kostade 221k nytt. Klimatpaket kostade 5.9k. Hittar inget om business edition för D2 från 2016. Det ger ett totalt nypris på ca 237k + business biten. I och med låg utrustningsnivå så skulle jag vilja räkna med en låg värdeminskning på runt 45% på 3 år. Vilket borde ge ett värde på strax över 130tkr + samt eventuellt värde av business paketet efter värdeminskning. Bör kanske nämna att KVD fick

Spontant känns priset okej men inget speciellt. Rimligt kort och gått förutsatt rimligt milantal. Är väl ganska exakt vad de flesta D2or från -16 ligger på blocket för.

Den har gått 4300 och jag lämnar tillbaks den om 4 veckor. Har 200 mil kvar men tror inte jag kommer upö till 4500 mil

Permalänk
Medlem
Skrivet av F0rss:

Volvo har på V40n 3000mil eller 1år på sina servicar.

Med det sagt så är det tre servicar som ska in under en leasingperiod, när jag hade min V40 så ingick det ett serviceavtal med tre servicar.

Det är 3 st servicar fortfarande

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@cyklonen:

Vet inte varför folk skulle oroa sig för reperationer på nyabilar, då har du delvis vagnskada och halvförsäkring räcker under vagnskadetiden vilket ger en helförsäkring. Självrisk varierar, jag har 3000. Skulle något gå sönder under garantin så täcks det, är det självförvållat tar försäkringen det. Skulle motorn och växellådan explodera, kostar det 3000 kr.

Köper du en 7-8 år gammal bil, finns det inga garantier utan du är utlämnad till försäkringen som skiljer sig mellan olika vad det inkluderas.

Så vet inte varför man skulle vara rädd för reperationskostnaden på en ny bil, inköpet och värdeminskningen är värre.

Ontopic

Låter väl inte som ett överpris för bilen, gillar du den och skött den väl så är det ju skönt att köpa den du har leasat själv då vet du hur den är behandlad innan.

Jag har självrisk på 6875 :-. Råkar jag köra på något så är det kört 😔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Nu var mitt svar i frågan köpa eller leasa ny bil. Billigast möjligt håller jag i stort med dig, även om jag skulle justera sweetspoten med något år hit eller dit. Däremot tycker jag personligen att en 3 år gammal bil som behålls i ytterligare 3-4 år är sweetspoten för ekonomi och körglädjen. Men det varierar ju från person till person och vad man har för förutsättningar.

Det var första och även sista gången jag lesar bilen. Det finns både för och nackdelar. Bekvämt, bara tanka och köra men man är mer försiktigare än för sin egen bil med tanke på självrisken som är på 6875 :-. I slutändan blir det samma om man leasar eller köper