Permalänk
Medlem

Lite frågor om en modifikation

Hej! Jag har precis införskaffat en ny dator som jag gillar hur mycket som helst men det är en grej jag har lite problem med. Det är nämligen så att chassit jag har är Phanteks P400S och den har väldigt begränsad ventilation i framdelen av chassit. Helt enkelt varje gång jag spelar spel med datorn börjar fläktarna låta för att hålla temperaturen, men om jag tar av framdelen av datorn (som man lätt kan göra med detta chassit) har faktiskt aldrig fläktarna gått igång. Jag har även RGB-ljus på mina framfläktar som nu inte syns också :/

Därför tänkte jag göra en modifikation exakt som på denna videon (fast med chassit jag har då): https://www.youtube.com/watch?v=QvypJFvsPW0

Mina frågor är helt enkelt följande, hur kommer detta påverka datorn? Jag kan så himla lite om datorer alltså men kommer det lättare samlas damm i datorn liksom eller vad kan hända? Eller är det bara så att ventilationen kommer bli bättre och det finns typ inget negativt med min tänkta modifikation?

Sedan också, jag hade ju tänkt dra till en plåtslagare som kan skära det åt mig för en slant, tror ni det funkar eller kommer de bara kolla på mig och bara "ska vi skära i en dator" liksom haha ^_^??? Jag vill göra det snyggt och det ska se bra ut gärna.

Permalänk
Medlem

ett dammfilter är att rekommendera.
undantag om du har radiator monterad med fläktar på insidan.
då har jag hört att den kan fungera rätt bra som dammfilter.

du kan inte bara ändra fläktkurvorna då ?

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

Ja 1-2 fläktar för insug med dammfilter och gärna 1 fläkt som utsug i toppen om du känner dig så vågad så tror jag att du skulle få ner temperaturerna rejält.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Hur ska jag i så fall ändra fläktkurvorna Oskar80?

Tack för svaren men jag har redan två fläktar i framdelen för insug och två för utsug på baksidan. Har denna om det spelar nån roll: Corsair Hydro H115i, så Oskar88 om jag har fattat rätt så har jag då radiator med två fläktar på insidan som då suger in luft.

Det är bara det att mina insugs-fläktar är ganska avblockerade eftersom mitt chassit har väldigt små ventilationshål där framme och för övrigt helt avstängd framdel. Så när jag tar av framdelen blir ventilationen jättebra, frågar därför helt enkelt om det finns några bieffekter på om man gör en modifikation med chassit, dvs skära ett hål i framsidan och montera "dator-galler" i hålet så det ser normalt ut liksom.

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av AggePagg:

Hur ska jag i så fall ändra fläktkurvorna Oskar80?

Tack för svaren men jag har redan två fläktar i framdelen för insug och två för utsug på baksidan. Har denna om det spelar nån roll: Corsair Hydro H115i, så Oskar88 om jag har fattat rätt så har jag då radiator med två fläktar på insidan som då suger in luft.

Det är bara det att mina insugs-fläktar är ganska avblockerade eftersom mitt chassit har väldigt små ventilationshål där framme och för övrigt helt avstängd framdel. Så när jag tar av framdelen blir ventilationen jättebra, frågar därför helt enkelt om det finns några bieffekter på om man gör en modifikation med chassit, dvs skära ett hål i framsidan och montera "dator-galler" i hålet så det ser normalt ut liksom.

Finns inget negativt i att göra ett ventilationshål i fronten direkt. Detta chassi som är rätt dåligt ventilerat skulle nog må ganska bra av det. Vet inte hur fronten ser ut på insidan, men testa att göra ett hål och fästa ett galler i det så som du skrivit. Låter som en bra idé!
Jag har själv aldrig haft dammfilter i mina moddade datorer. Bara att damma av lite då och då. Det är ju upp till var och en hur ofta man orkar göra det.

Som @Oskar80 skriver kan du ändra fläktkurvarna i bios. Anslut dom till moderkortet så kan du ställa in vid vilken temperatur de ska gå på vilken hastighet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

p400s är väl silent-versionen, öppnar du upp ett stort hål försvinner väl en del av dämpningen.
men det är heller ingen poäng om man måste ha 4 fläktar och köra dom fullt, så det är ju en balans.

Kolla in den här enkla modden först:
https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/7jpbdp/phantek...

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av pacc:

p400s är väl silent-versionen, öppnar du upp ett stort hål försvinner väl en del av dämpningen.
men det är heller ingen poäng om man måste ha 4 fläktar och köra dom fullt, så det är ju en balans.

Kolla in den här enkla modden först:
https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/7jpbdp/phantek...

Ser ut som en enkel första lösning, samt se över fläktnivåerna. Kan vara värt att testa innan du sågar upp fronten.
Vill du att fläktarna ska synas så måste du nog borra oavsett.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur