Microsoft Windows 10 Maj 2019-uppdatering tillgänglig för nedladdning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppland
Registrerad
Jul 2003

har man en usb disk så måste man ta bort den. Samt downloaden hittade jag på windows download sidan på nätet.

Windows 10 1903

Server: HPE Gen8 / UNRaid 6.x.x
Nätverk: Unifi USG Pro 4 + Unifi NANO HD x 3 + 24P Switch(D-Link)
i7 6700K 32GB Win 10 Pro Nvidia 1070

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2011

Dags att installer October update nu när den är ute efter att beta testats av folket.

Stationär:Asrock P67 Extreme 4 | i5 2500K@4.5Ghz | Asus GTX 970 black Överklockad | Samsung Evo 960 1TB, 2x WD blue 5TB | 8GB Corsair XMS3 + 8GB Hyper x Fury | EVGA Supernova G2 750W Gold | Silverstone FT02
Laptop: Dell XPS 15 2017
Mobil: Oneplus 6 128GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Enköping
Registrerad
Jan 2004
Citat:

Error attempting to update with external USB device or memory card attached
If you have an external USB device or SD memory card attached when installing Windows 10, version 1903, you may get an error message stating "This PC can't be upgraded to Windows 10." This is caused by inappropriate drive reassignment during installation.

Sample scenario: An update to Windows 10, version 1903 is attempted on a computer that has a thumb drive inserted into its USB port. Before the update, the thumb drive is mounted in the system as drive G based on the existing drive configuration. After the feature update is installed; however, the device is reassigned a different drive letter (e.g., drive H).

Note The drive reassignment is not limited to removable drives. Internal hard drives may also be affected.

To safeguard your update experience, we have applied a hold on devices with an external USB device or SD memory card attached from being offered Windows 10, version 1903 until this issue is resolved.

Så mina tre surfplattor slipper 1903 ett tag till. "Potato gaming" slipper det för alltid eftersom dom ökad systemkraven från 16GB till 32GB lagring och microsoft har ju bevisligen glömt bort att USB och SD kort finns.

Kommer nog undvika det så länge som möjligt med tanke på att det verkar kunna drabba datorer med flera diskar också.

"Applikation är ett textilt handarbete. Tygbitar sys eller limmas fast på ett underlag i syfte att bli en bild eller ett mönster"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jun 2012

Vill man ha uppdateringen på en enterprise burk så finns ändå en "stabil" Windows 10 Enterprise iso att ladda ner och installera eller uppdatera från. Annars får man vänta till 8 December 2020. Schysst med uppdateringar och så är Windows Terminal på g 😍

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Dec 2005

Bli av med mer bloatware är välkommet men se till att man slipper dom helt vid nyinstallation med någon form av minimalistiskt snabbval.

Skickades från m.sweclockers.com

CPU: Intel i7-7700K Cooler: Zalman CNPS 9900 Max MB: Asus Maximus VIII Gene GPU: Asus Strix 1070 Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB Mem: Corsair Platinum 2133MHz CL10 16GB PSU: Corsair AX760 OS: Win10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av kotz:

Du vill nog inte uppdatera till 1903..

Clean install

Älskar hur folk lever kvar i windows 1511 releasen... Har uppdaterat utan några som helst problem sedan 1607, ser du till och har ordning på din dator så uppstår inga problem.

P280 | Ryzen 1600X | GTX 1080Ti | 32GB DDR4 | 1.5TB SSD
BlackWidow Chroma v2 | G502 | ROG Sheath | G933
PG279Q 27" | U2713HM 27" | Rift + Touch

Skribent för SvenskaDiablo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av iBurningMan:

Då är det en buggad funktion. Jag kör förvisso med StartIsBack men där kan man aktivera/Inaktivera visandet av appar på startmenyn, och jag har både letat efter den och sökt och den finns inte. Oh well, den dyker väl upp efter någon uppdatering. Synd - det var för mig en av dom hetaste nyheterna med 1903.

Skrivet av sp1k3n:

@iBurningMan:

Kan inte heller hitta den!

Sanboxen installeras inte som default utan man måste lägga till den, och det kräver att du har aktiverat virtualisering i bios. Du måste också köra minst Pro.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Jan 2002

Installerade 1903 på mitt Ryzen-system (den enda i hemmet som kör Pro-licens i dagsläget, övriga kör bara Home) och så här långt fungerar det fint! Första jag provade var förstås sandbox och den kommer nog komma att användas rätt flitigt framöver. Betydligt smidigare än att starta upp en virtualiserad dator.

Övriga datorer uppdateras i helgen, har ingen större brådska med dessa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Dec 2001
Skrivet av Cyberz:

Fick problem igår när jag uppdatera.
Visade sig vara BattleEye, fick ta bort det.
I C:\Program Files (x86)\Common Files

Fick också veta att jag inte kunde uppdatera på grund av "nånting"... Typ. Efter en del googlande visade det sig att det ju var möjligt att ta reda på vilket program som orsakade det. Och det visade sig vara BattlEye för mig också. Jag har inte ens PUBG installerat längre.

Rensade också ut mappen du skrev och tog bort servicen (sc delete BEService från ett admin cmd) och sedan startade jag om uppdateringen. Men då misslyckades den och rullade tillbaka. Så jag letade i regedit och hittade en mapp som tillhörde BattlEye där också under FirstBoot som jag tog bort. Startade om uppdateringen igen, och då gick det bra till slut.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

@Sirjeppe: Rätt så uselt av BattleEye.

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 Super | 64 GB Corsair @2933 MT/s | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | 32 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2018
Skrivet av Sirjeppe:

Fick också veta att jag inte kunde uppdatera på grund av "nånting"... Typ. Efter en del googlande visade det sig att det ju var möjligt att ta reda på vilket program som orsakade det. Och det visade sig vara BattlEye för mig också. Jag har inte ens PUBG installerat längre.

Rensade också ut mappen du skrev och tog bort servicen (sc delete BEService från ett admin cmd) och sedan startade jag om uppdateringen. Men då misslyckades den och rullade tillbaka. Så jag letade i regedit och hittade en mapp som tillhörde BattlEye där också under FirstBoot som jag tog bort. Startade om uppdateringen igen, och då gick det bra till slut.

Jag tror battleeye installeras som en fristående tjänst, så även om man tar bort programmet där BE medföljde så ligger programmet kvar tills man manuellt avinstallerar.

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II | Logitech G403 | SteelSeries QcK - XXL Musmatta | Mitt skrivbord Windows 2019 x64 Enterprise LTSC | ASUS MG279Q | Behöver du hjälp? Egna skriverier

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Dec 2010

Rekommenderar att ni läser igenom Known Issues innan uppgradering/installation.

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/release-information/...

CPU: Core i7-7700k @ 4.7GHz Cooling: Noctua NH-D14 MB: Asus ROG STRIX Z270H Ram: Corsair 16GB DDR4 3000MHz GPU: KFA2 NVIDIA GeForce GTX 1080 EXOC SSD: Samsung 830 Pro 512Gb / Kingston SSD 128Gb / Corsair Force 3 120Gb HDD:Seagate Barracuda 500GB, Seagate Barracuda 2TB Audio: Creative Sound Blaster Z Case: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design 1000W OS: Windows 10 x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2011

"Uppdateringen misslyckades".

Ha, får väl bli clean install då, behöver ändå konvertera till UEFI-boot.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av DanTheManSwe:

Rekommenderar att ni läser igenom Known Issues innan uppgradering/installation.

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/release-information/...

Se där!
"Audio not working with Dolby Atmos headphones and home theater
After updating to Windows 10, version 1903, you may experience loss of audio with Dolby Atmos for home theater (free extension) or Dolby Atmos for headphones (paid extension) acquired through the Microsoft Store due to a licensing configuration error."

Atmos för hörlurar har jag köpt, jag får vänta ett tag till.

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 Super | 64 GB Corsair @2933 MT/s | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | 32 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Lodisen:

"Nyheter innefattar bland annat en sandlåde-funktion för isolering av appar."
Göttans. Detta borde kommit för längesedan.

Skrivet av snajk:

Sandboxen installeras inte som default ...
Du måste också köra minst Pro.

Den där lilla detaljen att det inte finns till Home-versionen är ganska viktig...

För övrigt anser jag att MS FlightSim X borde vara standard som ett av benchmarkprogrammen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2007

Uppdatering misslyckades på min lenovo 330s
Gick bra på den stationära dock.

Desktop: Intel core i9 9900K | nVidia Geforce RTX 2080 8gb | Samsung 960 EVO 250gb Nvme | Samsung 860 500gb | 16gb 3200mhz DDR4 | Strix z390-f ||
Laptop: Lenovo 330s | AMD Ryzen 5 2500U | 8gb ram | 512gb nvme | Radeon vega 8 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2014
Skrivet av Ratatosk:

Se där!
After updating to Windows 10, version 1903, you may experience loss of audio with Dolby Atmos for home theater (free extension) or Dolby Atmos for headphones (paid extension) acquired through the Microsoft Store due to a licensing configuration error."

Jag kör med Dolby Atmos för home theater och uppdaterade igår till 1903, inga problem så här långt. Men för att vara på den säkra sidan så bör du nog vänta.

Chassi: Fractal Design Define R6 | Mobo: Asus Prime Z390-A | RAM: 16GB | GPU: Palit RTX2080 Gamerock @ 1635Mhz (1935Mhz) | CPU: Intel i7 9700K @ 4,9Ghz | Kylning: Noctua NH-U12S | SSD: WD Blue 3D 1TB + Kingston A1000 240GB | HDD: 2TB+3TB+4TB WD Green/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: EVGA Supernova G3 750W | Skärm: Sony 65XE9005 (TV)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Apr 2007

Gick fint att uppdatera 👍🏼

Tjo & tjim
Fractal Design Define S || MSI H370 GAMING PRO CARBON || ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING || I5-8600K || Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 32GB || be quiet! Pure Rock || Samsung 970 EVO 500GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2018
Skrivet av Olle P:

Den där lilla detaljen att det inte finns till Home-versionen är ganska viktig...

Har Pro versionen, men när jag gick in i Start meny katalogen för alla användare så låg den där. Men den gick inte att starta utan krashade rätt omgående.

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II | Logitech G403 | SteelSeries QcK - XXL Musmatta | Mitt skrivbord Windows 2019 x64 Enterprise LTSC | ASUS MG279Q | Behöver du hjälp? Egna skriverier

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2009

Jag har också Pro versionen (UK) men jag hittar den inte över huvudtaget. Har sökt både i hela datorn och i Store! Har inte kollat om jag har virtualisering på i BIOS dock.

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Mr_Lazy:

Javisst, jag kan sätta ganska många pengar på att det kommer komma en uppdatering TILL efter den här

Är väl mer alla nya buggar som gör att program, spel och inställningar säger tack och hej!

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 2700X ] [ Asus 1080 ROG Strix ] [ Asus Crosshair VI Hero]
[ 16GB G.Skill FlareX CL14 3400Mhz DDR4 ] [ Samsung 960 EVO 500GB + Samsung 850 Pro 256GB ] [ Logitech G933 ] [ Corsair H115i ] [ Win10 x64 Pro ] 3dMark 19.263p CPU-Z

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Kan man använda Windows 10 nu utan att få sitt arbete saboterat av automatiska omstarter?
Jag har ignorerat Windows 10, till stora delar, i väntan på att den missen ska åtgärdas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Tydligen har Windows 10 1903 en VRR inställning. Jag har inte hunnit installera själv än, men lite framsteg i alla fall. Bild lånad från Nvidia subreddit.

Vad den gör är att aktivera VRR för alla Store spel som inte stödjer funktionen.
https://www.anandtech.com/show/10312/microsoft-adds-vsync-con...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2009

@lorgix:

Du kan pausa updateringar i 7 dagar nu

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Ratatosk:

Se där!

Tror inte det påverkar dina lurar, utan endast om du har Dolby Atmos spacial Sound i Windows 10.
Dina lurar kör väl det i hårdvaran, så ingenting du måste köpa via Windows Store antar jag?

CPU: Core i7-7700k @ 4.7GHz Cooling: Noctua NH-D14 MB: Asus ROG STRIX Z270H Ram: Corsair 16GB DDR4 3000MHz GPU: KFA2 NVIDIA GeForce GTX 1080 EXOC SSD: Samsung 830 Pro 512Gb / Kingston SSD 128Gb / Corsair Force 3 120Gb HDD:Seagate Barracuda 500GB, Seagate Barracuda 2TB Audio: Creative Sound Blaster Z Case: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design 1000W OS: Windows 10 x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2009

Jag installerade om en dator med Windows 10 som jag laddat ned via Media Creation Tool för någon timme sedan.
När jag skriver något på startmenyn för att söka så ändrar den utseende från startmenyn till ett fult jäkla fönster. Jag trodde det var någon ny inställning jag råkat pilla på men hittar inget någonstans som rättar till det. Nu när jag läste att det är en alldeles ny version så är min fråga, är detta ett nytt utseende som inte går att få bort?

Efter en snabb googling svarar jag mig själv. Ja så är det tydligen. Usch.

[ Kunde ej ladda signaturen, var god ladda om sidan. ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av sp1k3n:

Jag har också Pro versionen (UK) men jag hittar den inte över huvudtaget. Har sökt både i hela datorn och i Store! Har inte kollat om jag har virtualisering på i BIOS dock.

Har inte provat själv, men enligt https://www.pcworld.com/article/3338084/how-to-use-windows-sa... kan man behöva aktivera den också innan den installeras.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av DanTheManSwe:

Tror inte det påverkar dina lurar, utan endast om du har Dolby Atmos spacial Sound i Windows 10.
Dina lurar kör väl det i hårdvaran, så ingenting du måste köpa via Windows Store antar jag?

Det är just Dolby Atmos spacial Sound, jag har köpt från Windows Store (låter ganska fint).
Förstår inte varför det skulle vara så märkvärdigt svårt att få att fungera, men tydligen har de misslyckats med detta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2018

Du kan också skjuta upp funktions / säkerhets -uppdateringar rätt länge. Det är bra, för ofta är funktionsuppdateringar lite buggade så att ge dom tid att lösa problemen är bra innan man installerar det. Min funktionsuppdatering är satt på 7 dagar, och säkerhetsuppdateringar att installeras direkt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Ratatosk:

Det är just Dolby Atmos spacial Sound, jag har köpt från Windows Store (låter ganska fint).
Förstår inte varför det skulle vara så märkvärdigt svårt att få att fungera, men tydligen har de misslyckats med detta.

Ahh ok, då är det bara vänta till de löst licensieringsproblemet.