Husradiator till vattenkyld prestanda PC

Trädvy Permalänk
zoyadog 🥐
SweClockers
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2012

I år fyller SweClockers 20 år. Det vill vi fira genom att bland annat lyfta fram gallerier som vi minns genom tiderna. Detta är ett av gallerierna vi väljer att lyfta på framsidan idag. @Tobbbe__

Läs mer om SweClockers 20 år här!

“Do you feel it? Do you feel the power of the dark side? The only real power! The only thing worth living for!”

-Darth Bane

swecfrida @ Instagram

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Mar 2016

@Frida: Något för Linus Tech Tips, De brukar ju förverkliga vansinniga projekt

Air Conditioners are a lot like PC's, they work great until you open Windows
1800X - Palit Nvidia GTX 1080 - Samsung (2016) 4K UHD TV som skärm och Samsung HW-K960 till ljudet.

Trädvy Permalänk
zoyadog 🥐
SweClockers
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av yrfhar:

Varför LTT? Detta kan ju jag knåpa ihop hos oss på Swec

“Do you feel it? Do you feel the power of the dark side? The only real power! The only thing worth living for!”

-Darth Bane

swecfrida @ Instagram

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nora
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av Frida:

Varför LTT? Detta kan ju jag knåpa ihop hos oss på Swec

Tycker detta låter som en bra ide och tror nog att vi är många fler som vill se det när det är klart

Main
MOBO: MSI B350M MORTAR, CPU: RYZEN 5 1600 @ 3.8GHz, RAM: 4x4GB DDR4 2933MHz, GPU: KFA2 GTX1080 EXOC SNPR, SSD: TOSHIBA TR150 480GB Chassi: NZXT H400i Svart/Rött, PSU: CoolerMaster V750 80+ Gold, Skärm: AOC G2460PF

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av yrfhar:

LTT har redan gjort något liknade ju!
https://www.youtube.com/watch?v=1WLIm4XLPAE

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Trädvy Permalänk
Inofficiell ambassadör
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2011

Det här är ju bara för coolt! (pun intended). Om jag någonsin får ändan ur vagnen och vattenkyler datorn så är det såhär det ska göras!

Mobo MSI Z97 Gaming 5 CPU Intel i7 4790k: 4,6 Ghz @ 1,26v RAM Corsair Vengange Pro 16GB @ 2400MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2018

Om det blir ännu en lång het sommar så kanske det är en riktigt höjdaridé, men ställa radiatorn utomhus istället. Men då använda glykolblandning till bil för att se till att det inte fryser.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Swedishg33k95:

LTT har redan gjort något liknade ju!
https://www.youtube.com/watch?v=1WLIm4XLPAE

När jag såg den videon när den laddades upp så gick tanken direkt till det här galleriet. Som dessutom gjorde det mycket snyggare än LTT!

Skickades från m.sweclockers.com

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841
Google är inte din vän. www.donttrack.us
Skaffa säker epost med ProtonMail! #14698306
Spela Supreme Commander! www.faforever.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av NodCommander:

När jag såg den videon när den laddades upp så gick tanken direkt till det här galleriet. Som dessutom gjorde det mycket snyggare än LTT!

Samma här! Tycker det är konstigt att inte flera gör detta "bygge". Funderar själv på det, måste bara hosta upp pengarna

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Okt 2003

Intressant att jag inte hittar något om galvanisk korrosion med tillhörande stora problem i tråden.
Här blandas ju friskt mellan stål, koppar, nickel och mässing i kretsen.
Själv är jag ganska övertygad om att det inte är ett problem i praktiken annat än i extrema fall (Zalmans CPU-block med guld- och aluminium-ytor).

Skrivet av ehsnils:

Om det blir ännu en lång het sommar så kanske det är en riktigt höjdaridé, men ställa radiatorn utomhus istället. Men då använda glykolblandning till bil för att se till att det inte fryser.

Konvektorn utomhus är ingen bra idé.
- Sommartid har du ofta svalare inomhus än i solgasset ute.
- Vår/höst/vinter vill du inte ha kondensbildning/frost på moderkortet.

För övrigt anser jag att MS FlightSim X borde vara standard som ett av benchmarkprogrammen.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2004

Detta är och förblir den ultimata LAN-datorn

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kiruna
Registrerad
Jun 2005

Jag har länge funderat på att byta ut mina elradiatorer mot datorer... datorerna har ju dessutom fläkt så borde ju bli bättre cirkulation. Problemet är väl att det inte är så enkelt att styra värmen. Kan koppla ihop dem i ett kluster och sälja beräkningskapaciteten och få pengar till elen...

/LinuxSam

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av LinuxSam:

Jag har länge funderat på att byta ut mina elradiatorer mot datorer... Problemet är väl att det inte är så enkelt att styra värmen. ...

Det var en norsk kille som i princip gjorde så i sitt rum för ~15 år sedan. Han styrde värmen genom att variera överklockningen av CPU.

För övrigt anser jag att MS FlightSim X borde vara standard som ett av benchmarkprogrammen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2018
Skrivet av Olle P:

- Sommartid har du ofta svalare inomhus än i solgasset ute.

Du har inte upplevt min lägenhet sommartid!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Mar 2016

@ehsnils: Du måste älska din lägenhet, en annan hade flyttat. Fast ska inte säga något då vårt hus ligger 100% i solen och den sida jag får ha min speldator för sambon ligger solen på mellan 09.00 och 18:00.

1800X - Palit Nvidia GTX 1080 - Samsung (2016) 4K UHD TV som skärm och Samsung HW-K960 till ljudet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2018
Skrivet av yrfhar:

@ehsnils: Du måste älska din lägenhet, en annan hade flyttat. Fast ska inte säga något då vårt hus ligger 100% i solen och den sida jag får ha min speldator för sambon ligger solen på mellan 09.00 och 18:00.

Bra läge inte mycket bus och bråk, får ha prylar ifred i området. Då kan man ta en svettig lägenhet när man bor i Göteborgsområdet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Mar 2016

@ehsnils: Ock. jag förstår och nära till havet om det blir för varmt. Smithska udden (Näset) kanske? Öppet för sköna vindar och badkläder behövs inte