Facebooks kryptovaluta Libra släpps 18 juni

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunjoc:

Dessa vinster är inte skattefria, om man inte skattefuskar men det gäller alla vinster

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, såklart inte. Men med tanke på vilket liv det blev när skatteverket inte bara sa att det faktiskt ör skattepliktigt utan att de dessutom skulle granska just krypto extra noga i deklarationerna och sådant (tror det var 2016-2017 någon gång) så får man nog utgå ifrån att folk trodde lite grann att de skulle kunna slippa skatta för det. Jag hörde något argument här på Swec om att "Jamen jag betalar ju moms på det jag köper för pengarna". Jo, men då kan man ju ta bort all form av skatt förutom just moms om man skall resonera så.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Fy fan direkt man ser ordet Facebook så får man en dålig smak i munnen och när man läser denna nyhet vill man nästan hänga sig själv i grannens garage.

Det värsta är dock att det är halvsvårt att beskylla FB så mycket då de gör vad storföretag gör, men alla jävla får som glatt tuggar i sig allt Zuccboy Advance slänger i käften på dom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Fy fan direkt man ser ordet Facebook så får man en dålig smak i munnen och när man läser denna nyhet vill man nästan hänga sig själv i grannens garage.

Det värsta är dock att det är halvsvårt att beskylla FB så mycket då de gör vad storföretag gör, men alla jävla får som glatt tuggar i sig allt Zuccboy Advance slänger i käften på dom...

Som vadå?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@PlogarN97: Som vadå vadå? Alltså vilken del av mitt inlägg vill du att jag utvecklar på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, såklart inte. Men med tanke på vilket liv det blev när skatteverket inte bara sa att det faktiskt ör skattepliktigt utan att de dessutom skulle granska just krypto extra noga i deklarationerna och sådant (tror det var 2016-2017 någon gång) så får man nog utgå ifrån att folk trodde lite grann att de skulle kunna slippa skatta för det. Jag hörde något argument här på Swec om att "Jamen jag betalar ju moms på det jag köper för pengarna". Jo, men då kan man ju ta bort all form av skatt förutom just moms om man skall resonera så.

Det är skillnad på skatt och skatt, betala 30% på vinsten och bara få dra av 70% av förlusten, betyder att man kan gå med stor förlust totalt men ändå betala en massa i skatt, inte som aktier där man bara betalar en bråkdel i skatt med ISK tex, 0,453 % på kapitalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Varför skulle Webhallen/Komplettgruppen driva en kryptovalutanod?

För att tjäna pengar? De har ju börja syssla med bankverksamhet och finns ingen gräns på Ole Vinjes girighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av MR. Raul:

Det är skillnad på skatt och skatt, betala 30% på vinsten och bara få dra av 70% av förlusten, betyder att man kan gå med stor förlust totalt men ändå betala en massa i skatt, inte som aktier där man bara betalar en bråkdel i skatt med ISK tex, 0,453 % på kapitalet.

Roligt att du tog ett exempel som faktiskt kan ge dig stora förluster och betala massa skatt. Dvs ISK hade du tagit depå hade jag förstått där aktier går att kvitta till 100%.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

För att tjäna pengar? De har ju börja syssla med bankverksamhet och finns ingen gräns på Ole Vinjes girighet

Ja nej, men poängen var att det inte behövs någon nod för att använda det hela som betaltjänst.

Permalänk
Medlem

Får mig att tänka på en fras från en gammal låt, verkar mer och mer som att dom kommer få rätt.

"Corporations rule the earth, Enslavery begins at birth." lalala lala la

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, såklart inte. Men med tanke på vilket liv det blev när skatteverket inte bara sa att det faktiskt ör skattepliktigt utan att de dessutom skulle granska just krypto extra noga i deklarationerna och sådant (tror det var 2016-2017 någon gång) så får man nog utgå ifrån att folk trodde lite grann att de skulle kunna slippa skatta för det. Jag hörde något argument här på Swec om att "Jamen jag betalar ju moms på det jag köper för pengarna". Jo, men då kan man ju ta bort all form av skatt förutom just moms om man skall resonera så.

Så du menar att för dina skattade pengar du har fått ut i lön, så växlar du valuta oavsett om det är dollar / euro / pund / kryptovaluta för att du ska åka till ett annat land, eller den valutaväxlingen som sker för att handla över nätet.
Där handlar du för dina skattade pengar i annan valuta, ska du betala 30% till i skatt i det landet också, utöver moms...

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Så du menar att för dina skattade pengar du har fått ut i lön, så växlar du valuta oavsett om det är dollar / euro / pund / kryptovaluta för att du ska åka till ett annat land, eller den valutaväxlingen som sker för att handla över nätet.
Där handlar du för dina skattade pengar i annan valuta, ska du betala 30% till i skatt i det landet också, utöver moms...

Kryptovalutor är inte valutor, de är värdepapper.

Permalänk
Medlem

Aa, fast no way in hell. FB tar redan för stor plats i det digitala luftrummet för min smak.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

"The Information-rapporten anger också att Facebook ska etablera en oberoende stiftelse som förvaltar kryptovalutan. Företag som vill använda Libra-valutan ska enligt rapporten betala en avgift på 10 miljoner USD för att etablera och driva en egen nod, en nod som sedan validerar transaktioner mot Libra-valutan."

Ska bli intressant att se vilka företag som kommer att nappa på detta.

Skulle tro att ALLA och några till kommer nappa på detta i hopp om att tjäna lätta pengar, hypen blir ett faktum och karusellen är igång. Jag avstår dock.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Roligt att du tog ett exempel som faktiskt kan ge dig stora förluster och betala massa skatt. Dvs ISK hade du tagit depå hade jag förstått där aktier går att kvitta till 100%.

Skickades från m.sweclockers.com

Man har ju inte direkt något val med krypto om man vill komma ifrån bankerna och hålla riktiga coins/tokens och inte certifikat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kryptovalutor är inte valutor, de är värdepapper.

Lite lustigt av namnet att döma.. Men isåfall om det ska räknas till värdepapper, så ska ju eventuell förlust även kunna tas med i deklarationen och dras av från den slutliga skatten också.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Lite lustigt av namnet att döma.. Men isåfall om det ska räknas till värdepapper, så ska ju eventuell förlust även kunna tas med i deklarationen och dras av från den slutliga skatten också.

Olika länder gör olika, Norge momsar investeringsguld t.ex. Valutor behöver vara ett erkänt betalningsmedel för att vara valutor. Valutahandel beskattas också för den delen, och 70 % avdrag gäller där också då 70 % avdrag används för flera saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MR. Raul:

Man har ju inte direkt något val med krypto om man vill komma ifrån bankerna och hålla riktiga coins/tokens och inte certifikat.

Nu var det ju att du klaga på att man både kan gå back och få betala skatt jag kommentera om och då är ISK ett dåligt exempel för motsatsen, då du just kan gå back och betala skatt på ett ISK.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Så du menar att för dina skattade pengar du har fått ut i lön, så växlar du valuta oavsett om det är dollar / euro / pund / kryptovaluta för att du ska åka till ett annat land, eller den valutaväxlingen som sker för att handla över nätet.
Där handlar du för dina skattade pengar i annan valuta, ska du betala 30% till i skatt i det landet också, utöver moms...

Det är på värdeökningen du ska betala 30% skatt. Dvs du köper krypto för 1000 SEK, sen när du faktiskt använder den är den värd 1500 SEK, du ska då skatta 30% * 500 = 150 SEK. Rasar den däremot till 500SEK så får du minskad skatt med 70% * 30% * 500 = 105 SEK .

Permalänk
Inaktiv

CENSUR FACEBOOK!

Skulle aldrig lita på ett företag som censurerar oliktänkande mm...

Speciellt inte deras krypto heller. Luktar pyramid spel på långa vägar!

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt, ska den minas som t.ex bitcoin? Eller blir det bara någon typ av "monopol" pengar som fb ger ut?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

facebook är ett riktigt skit företag, håller mig långt borta från dem och denna valuta

Permalänk
Medlem

Denna kommer man inte investera i, tog bort mitt facebook, förjäkligt företag.

Permalänk
Medlem

Kryptovaluta? Hahahaha!

Från Facebook? Vänta...va...hehe

Haha....hahaha

hahahaha...HAHAHAHAHAHAHAAHAHHA

*andas*

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAA

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

hahahahahahahahaha

lol

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Storebror FB vill styra din ekonomi nu också i sitt egna globala system, så att dom kan justera algoritmerna till att träffa dina ögon när du är som mest benägen att köpa något du inte behöver.

"Tjänstens namn sägs bli Libra, vilket både anspelar på frihet"
Frihet, jo tjena! 1984

Du slog huvudet på spiken. Facebook kommer naturligtvis använda transaktionsdata de samlar in från sina användare till att visa ännu mer "relevant" reklam.
Har sagt det för, men det är värt att upprepas. Dessa storföretag: google, amazon, facebook m.fl. kommer inte ge sig förrän de infiltrerat varenda del av våra liv.

Permalänk
Medlem

Kan de inte använda beräkningskraften till något vettigare?!

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.