AMD Ryzen 9 3900X och 7 3700X "Matisse"

Permalänk
Medlem

@SweMerlin: Vem har gett dig tolknings företräde på det ? . Alltså jag spelar skall jag streama eller göra något annat på datorn så funkar AMD minst lika bra . På CS och spel som kräver en tråd eller 2 funkar Amd lika bra . Får alltid höra att på denna sidan så spelar man spel och överklockar . Menar du som vissa här att vi andra bara ska dra ? . Eller vad menar du ?

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Nej, inte alls. Men som du säkert läst i kommentarerna så är det de riktiga speltesterna som är av väsentligt intresse. Väldigt få här spelar Cinebench, vet du.

.

Visst har du en poäng där! Hur hårdvara presterar i olika speltitlar är något som är jätteintressant. Själv har jag t.ex. över 100 spel i mitt spelbibliotek på Steam som jag inte spelat alls, men jag har säkert läst tester av CPU/GPU med de spelen som referens med nöje. Så det ifrågasätter jag inte, absolut inte! Men jag tror också att det finns många här på forumet som intresserar sig för att göra andra saker med datorn, och då kan väl Cinebench vara ett mått så gott som något - eller tycker inte du det?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Från Wendell/Level1Techs, skäl till att välja ett X570 om man kör Linux och planerar att virtualisera med VFIO.

Citat:

IOMMU, VIRTUALIZATION, OH MY!
If you're thinking about this platform for hardware passthrough of graphics, you're in luck. You should wait till the full motherboard reviews, but the X570 is going to be worth the premium cost to enthusiasts and users of VFIO. It depends somewhat on the UEFI version – certainly I have used some unfavorable UEFI versions where the entire system only had about 3 IOMMU groups – but in general the newer UEFIs are offering some really killer options.

The CPU-connected NVMe slot is generally its own group; both x8 groupings are their own IOMMU group and the PCIe4 lanes provided by the X570 chipset are also split into their own groups.

It truly is just about a best-case-scenario.

The "downstream" peripherals from the chipset – slower IO, some of the USB ports, etc., are however all grouped together.

Some motherboards group networking into a single group, as well. Check out the individual motherboard reviews for full coverage, but there are some preliminary screenshots of IOMMU setups in the Linux review video on the Level1 Linux channel. Be sure to check that out.

Also, Zen2 has a lot of enhancements for virtualization. They say it's built for the enterprise and I believe it, based on my experience so far.

USB seems generally improved over the old ASMedia controllers (though a device dump shows some ASMedia controllers still present in the system). Next generation USB controllers seem faster and more stable than 2000 series Ryzen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

Tycker igentligen att moderkortstillverkarna skall anpassa sig efter AMD och inte tvärtom.
Dom visste mycket väll när släppet skulle ske.

Jag vet inte riktigt hur lång tid moderkortstillverkarna fått på sig med sina bios men tror du inte deras programmerare jobbat non stop sedan dom fick processorerna? Som jag har förstått det är det lite varenda tillverkare som har haft problem så att flytta fram releasen vore inte dumt.

...Jaja, jag vet. 7/7/7 och allt det där och att skjuta fram releasen hade nog kostat mer än det smakat. Hoppas bara att vi kan ha samma överseende när utvecklare släpper buggiga spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Sweclockers är för spel och överklockning. Två områden där Intel fortfarande härskar.

Vad är det för tokigheter? Sweclockers är och har alltid varit för överklockning och hårdvara. Att det råkar finnas många gamers och att det skrivs lite om spel må väl vara hänt men det är inte direkt någon spelsite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Visst har du en poäng där! Hur hårdvara presterar i olika speltitlar är något som är jätteintressant. Själv har jag t.ex. över 100 spel i mitt spelbibliotek på Steam som jag inte spelat alls, men jag har säkert läst tester av CPU/GPU med de spelen som referens med nöje. Så det ifrågasätter jag inte, absolut inte! Men jag tror också att det finns många här på forumet som intresserar sig för att göra andra saker med datorn, och då kan väl Cinebench vara ett mått så gott som något - eller tycker inte du det?

Jo, det tycker jag absolut. Men ... skit samma.. orkar inte mer

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vad är det för tokigheter? Sweclockers är och har alltid varit för överklockning och hårdvara. Att det råkar finnas många gamers och att det skrivs lite om spel må väl vara hänt men det är inte direkt någon spelsite.

Sweclockers som mycket annat utvecklas och nu handlar mycket här om spel och prestandan i dom eftersom spel kan vara väldigt tungdrivna och kan vara utmärkt att testa sin datorns gränser i. lite som bensin mackar som förut hade egna verkstäder och sålde det mesta till en bil, idag har man tur om man hitta något alls till bilen men en chips påse och en korv med bröd är inga problem

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Hinkan:

Är någonting med den nya BIOS:en, det funkade i den gamla. Får väl ta tillbaka den gamla, jävla röta jag hade ett gammalt tangentbord liggandes iaf!

Jag flashade senaste till mitt ASUS CH6 och musen funkar inte i UEFI oavsett USB-port. Tur man hade kopia på inställningarna så det va bara att ladda tillbaka det och boota om. Såg en ändring efter F10 och det var att max temp på cpu är sänkt med 5 grader och jag hittar inte ens den inställningen i UEFI.

Permalänk

@Hinkan:

Gå in i kugghjulet (inställningar) och leta rätt på nåt som heter Avancerad start. Det är exakt samma sak som att hålla in shift och starta om. Då kommer du åt UEFI om du väljer det alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Sweclockers som mycket annat utvecklas och nu handlar mycket här om spel och prestandan i dom eftersom spel kan vara väldigt tungdrivna och kan vara utmärkt att testa sin datorns gränser i. lite som bensin mackar som förut hade egna verkstäder och sålde det mesta till en bil, idag har man tur om man hitta något alls till bilen men en chips påse och en korv med bröd är inga problem

Nonsens. Att många är intresserade av spel och att det utförs många hårdvarutester i spel, vilket alltid gjorts, gör det inte till en spelsida. Och om något skulle ligga i tiden vore det "content creation".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

Sweclockers som mycket annat utvecklas och nu handlar mycket här om spel och prestandan i dom eftersom spel kan vara väldigt tungdrivna och kan vara utmärkt att testa sin datorns gränser i. lite som bensin mackar som förut hade egna verkstäder och sålde det mesta till en bil, idag har man tur om man hitta något alls till bilen men en chips påse och en korv med bröd är inga problem

Instämmer, och som du är inne på, när Sweclockers startades, slutet av 90-talet, så såg datorbranschen annorlunda ut mot för idag. Och speciellt hur man överklockade sina system. Idag är mycket av detta klart från fabrik. Inga byglar att pilla på moderkortet för att ställa in processorn. Inga kontakter på själva processorn att brygga.

Men Sweclockers är så mycket mer än bara hårdvara och överklockning, räcker ju att titta vart aktiviteten i forumet är. Finns så många angränsande områden som istället drar folk till forumet. Hade det bara handlat om hårdvara och överklockning så hade nog forumet försvunnit för längesedan. Iallafall i den form vi har idag.

Jag tänker själv på alla de svenskspråkiga datorinriktade forum vi hade på 00-talet. Många/nästan alla? av de är idag borta.

Permalänk
Medlem

Tack för recensionen, visst hoppas man väl alltid på överklock potential mer likt Intels, men å andra sidan har väl inget pekat på det på riktigt, på nåt trovärdigt sätt sen release av första Ryzen så varför ha så stora förväntningar?

Jag är klart imponerad överlag.

Permalänk
Medlem

Hittade en kille ifrån Syd Korea som är "AMD Super Alpha partner" som faktiskt har en 3800x som han benchmarkar mot 3600, 3700x.

(Det är vad han påstår själv, och att det är en engineering sample och därav ingen kartong)

Om man tittar på videon och spelar de spelen han visar så är det pinsamt hur bra 3600 är emot storebröderna som kostar betydligt mer.

https://www.youtube.com/watch?v=9FyoxUkQBgI

3800x vs i9 9900K

https://www.youtube.com/watch?v=3_ZZW8-Ferg&list=LLBBl3D2R0X9...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd

Leverans till dörren! (Ryzen 5 3600 & RX 5700)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Hittade en kille ifrån Syd Korea som är "AMD Super Alpha partner" som faktiskt har en 3800x som han benchmarkar mot 3600, 3700x.

(Det är vad han påstår själv, och att det är en engineering sample och därav ingen kartong)

Om man tittar på videon och spelar de spelen han visar så är det pinsamt hur bra 3600 är emot storebröderna som kostar betydligt mer.

https://www.youtube.com/watch?v=9FyoxUkQBgI

3800x vs i9 9900K

https://www.youtube.com/watch?v=3_ZZW8-Ferg&list=LLBBl3D2R0X9...

Om det där verkligen är sant, och om den 3800X som släpps endast levererar det där, då är den typ DOA.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa:

En 9900k går i 4.7 ghz i stock på alla kärnor. Hur kan du ha missat detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemor:

@Elghinnarisa:

En 9900k går i 4.7 ghz i stock på alla kärnor. Hur kan du ha missat detta?

Börja inte med det där igen. Snälla. Det kommer aldrig sluta... Allt som behövs sägas har sagts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Tja, inte ser jag många tester av mjukvara för t ex videoredigering eller ekonomiprogram

Sweclockers är för spel och överklockning. Två områden där Intel fortfarande härskar.

Citat:

Sweclockers lanserades som hobbyprojekt av grundaren och nuvarande VD:n Edin Mehinovic den 24 december 1999 då Mehinovic tyckte att det saknades en svensk webbplats med inriktning på datorkomponenter [3]. Allt efter sidan växte och fick fler besökare bildades bolaget Sweclockers AB med sitt första fysiska kontor i Göteborg. Sedan starten har Sweclockers skiftat fokus från överklockning och hårdvara till mer allmänt datorrelaterade artiklar och även spel och mobiltelefoner.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sweclockers.com

På den tiden tog man vad man hade vände & krängde på hårdvaran hjälpte & tipsade varandra, numera sitter det papegojor på hönspinnar likt domedagsprofeter & kacklar om det här är bäst därför är allt annat värdelöst!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pathway:

Min 3900x plockas nu
På inet

Hmm... kanske gjorde en miss som beställde från Webhallen (eller att jag inte hann förrän efter kl 16 igår), de har inte ens något estimat.

Hinner jag inte få den innan semestern är slut så är den semestern förstörd. Jävla skit.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Instämmer, och som du är inne på, när Sweclockers startades, slutet av 90-talet, så såg datorbranschen annorlunda ut mot för idag. Och speciellt hur man överklockade sina system. Idag är mycket av detta klart från fabrik. Inga byglar att pilla på moderkortet för att ställa in processorn. Inga kontakter på själva processorn att brygga.

Men Sweclockers är så mycket mer än bara hårdvara och överklockning, räcker ju att titta vart aktiviteten i forumet är. Finns så många angränsande områden som istället drar folk till forumet. Hade det bara handlat om hårdvara och överklockning så hade nog forumet försvunnit för längesedan. Iallafall i den form vi har idag.

Jag tänker själv på alla de svenskspråkiga datorinriktade forum vi hade på 00-talet. Många/nästan alla? av de är idag borta.

nordichardware finns väll kvar. annars är det nog rätt tomt.

snart lönar sig inte vanlig klockning som vi känner till den längre, eller vi kanske redan är där i vissa scenarion?

saknar gamla klockar tiden med jumprar och allt vad det innebar. får se om det kommer nya eller andra saker att fokusera på i framtiden, kanske trimma ram minnen som tagit lite fart och betyder en del för prestandan.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@filbunke: Haha sorry, missade den tidigare duellen

Permalänk
Skrivet av wowsers:

Den maximala frekvensen har aldrig någonsin anspeglat standard all core om inte annat anges (iaf de senaste 10 åren), 9900KS är den enda processor som är marknadsförd att nå det utan att ge sig in på överklockning, 9900K når t.ex. "bara" 4.7 under all core.

AMD låter all core vara upp till temperatur, strömgränser och annat för att balansera upp allt (utan att överklocka), ett exempel är hur en 2700X boostar med olika antal trådar:

AMD försöker med algoritmer ligga så nära maxgränsen som möjligt vid boost. Det är både med grafikkort och nu med zen1 och ännu mera med zen2. Att överklocka själv ZEN leder ofta att 1-4 core boost blir lägre än normalt och det kan man se i flera tester där stock vinner över all core OC. Som jag länkade tidigare stod det att möjligheter att överklocka r7 och r9 är obefintlig med zen 2.

AMD har dödat det klassiska OC i och med sina "precision boost".
Är de sista extra 25-125Mhz verkligen värda att trycka ur när effekten stiger så mycket? Så de som köper ZEN2 och kör dem med PBO....hur fungerar fläktarna egentligen?

Det finns olika sätt att överklocka intel's k modeller och måste man lära känna sin CPU och vad den klarar av. Oftast brukar man läsa i recensionerna att man höjer spänningen och sen klarar den sig eller inte. Det kräver mycket mera "tuning" i verkligheten. Själv prioriterar jag tystheten och fläktarna börjar snurra upp först över 80grader. Min "precision boost" är 5100Mhz hela tiden, även med AVX. Och 1.37 istället för 1.39V är en stor skillnad med mina fläktinställningar. Har kört med 5250++ med fläktarna på 1500RPM....men det är så onödigt att ha det hela tiden.

Kommer kanske att testa med 3600 som jag tycker är den mest prisvärda CPU på länge t.ex enligt Gamer Nexus A STRONG BUY! BUY 3600 Don't buy 5700 with the blower! (p.g.a oljudet). Väldigt bra recensioner med klara rekomendationer.

Permalänk
Medlem

Oj! Sweclockers sitter på 20,5 miljarder!

Citat:

Omsättning ▲ 22,304 miljoner SEK
Tillgångar ▲ 20 499 miljoner SEK

Det är helt klart det som sweclockers sysslar med.

Inte hårdvara, spel, moddning, och överklocking.

Utan trycka pengar, krypto-mining, och dylikt.

Permalänk
Avstängd

Varför flyttar ni upp äldre nyheter till top? Det blir väldigt förvirrande.
Trodde det var några nya AMD som ni testade.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Oj! Sweclockers sitter på 20,5 miljarder!

Det är helt klart det som sweclockers sysslar med.

Inte hårdvara, spel, moddning, och överklocking.

Utan trycka pengar, krypto-mining, och dylikt.

Tvättar pengar till Swedbank! ^^

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Besvikelse.

1 år efter att Intel släppt sitt så svarar AMD med samma prestanda för i princip samma pengar.
AMD är inte på nåt sätt gamers räddare. Flesta av oss här köper dessutom våra komponenter för spel och ja, där vinner Intel som vanligt.

Har det gjorts en undersökning angående det på sweclockers? Tror väldigt många pysslar med en hel del annat än specifika spel där Intel är ledande.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Instämmer, och som du är inne på, när Sweclockers startades, slutet av 90-talet, så såg datorbranschen annorlunda ut mot för idag. Och speciellt hur man överklockade sina system. Idag är mycket av detta klart från fabrik. Inga byglar att pilla på moderkortet för att ställa in processorn. Inga kontakter på själva processorn att brygga.

Men Sweclockers är så mycket mer än bara hårdvara och överklockning, räcker ju att titta vart aktiviteten i forumet är. Finns så många angränsande områden som istället drar folk till forumet. Hade det bara handlat om hårdvara och överklockning så hade nog forumet försvunnit för längesedan. Iallafall i den form vi har idag.

Jag tänker själv på alla de svenskspråkiga datorinriktade forum vi hade på 00-talet. Många/nästan alla? av de är idag borta.

Nu argumenterar du dock emot saker som inte har sagts. Påståendena kan sammanfattas som följande.

* Sweclockers är för överklockning och spel. Det framgår rentav från namnet, påstods det.

* Sweclockers handlar primärt om hårdvara och överklockning, sen avhandlas även relaterade ämnen och en stor intressegrupp är gamers.

Kanske hade den andra punkten varit bättre uttryckt som att Sweclockers är en tekniksida, fast det uttrycket missar lite den fina historian som Sweclockers har. Att säga att Sweclockers är för överklockning och spel är dock lika korrekt som att säga att det är för överklockning och mobiltelefoner.

Med det sagt har jag för övrigt varken problem med spel eller mobiler. Jag tycker Sweclockers gör ett bra jobb av att fånga olika intressen och nyhetssidan är alltid intressant att läsa för den teknikintresserade. När det påstås att sidan är för spel måste jag dock slå näven i bordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

nordichardware finns väll kvar. annars är det nog rätt tomt.

snart lönar sig inte vanlig klockning som vi känner till den längre, eller vi kanske redan är där i vissa scenarion?

saknar gamla klockar tiden med jumprar och allt vad det innebar. får se om det kommer nya eller andra saker att fokusera på i framtiden, kanske trimma ram minnen som tagit lite fart och betyder en del för prestandan.

Den tiden handlade förvisso mycket om att hårdvarutillverkarna gjorde en massa dumma saker som vi sen var tvungna att fixa med fulhack. Typ, låsa upp multipeln med en blyertspenna eller Quadro-modda grafikkort med lödtenn.

Visst kan man romantisera det och ibland var det ju rätt roligt men i grunden var det ju riktigt korkat av tillverkarna att skapa dessa hinder i onödan. Då är det ju klart vettigare att tillverkarna gått överklockarna till mötes och gjort så enkelt att en tränad schimpans kan göra det. Den som är intresserad av att tävla om prestandatoppen har fortfarande många utmaningar framför sig.

Missförstå mig rätt, jäklar vad mycket roligt jag haft med hårdvara genom åren. Inget snack om det. Men precis som då ser jag mest fram emot vad som ska komma i framtiden. Det är vad som håller intresset vid liv - inte nostalgi över det som varit.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Med det sagt har jag för övrigt varken problem med spel eller mobiler. Jag tycker Sweclockers gör ett bra jobb av att fånga olika intressen och nyhetssidan är alltid intressant att läsa för den teknikintresserade. När det påstås att sidan är för spel måste jag dock slå näven i bordet.

Från början var det väl mest spel som drev utvecklingen framåt. Inte för att jaga max FPS utan bara för att överhuvudtaget kunna köra spel utan att det hackar

Men senare har det blivit mera alround då multimedia creation och streaming har blivit möjligt för vem som helst. Så Sweclockers är BL.A för spel. För mig är SC mest en källa om utveckling och ny teknik.

Permalänk
Medlem

Sanslöst! Precis fått upp min 2950X..sjukt med pengar i sjön.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014