Permalänk

Lite 486 nostalgi

Jag kom över ett 486 kort med processor i en lite jobbig sockel dock. Batteriet borttaget och inväntar en lithiummodifiering. Den slår för nuvarande rekord i kortast stapel bland mina kort och processorer i speedsys.Kortet har jag indentifierat till ett TMC PAT48SA+

Permalänk

Ja visst var 486 sorna lite roliga och dessutom svindyra tyvärr

Jag hade en 486 dx2 66 mhz vilka tider

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska ha kvar en 486 dx4 100Mhz som ligger ..
Gamla goa tider

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

En AMD. Den där var alltså med en buss på 40mhz. Liksom deras DX2 80. Ägde en 80 som en av mina första datorer.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk

Appropå busshastighet så verkar det vara 33 (34)Mhz när man kollar speedsys. Skall kolla om det år att köra med 40Mhz när jag kommer hem från semestern. Verkar som nån bytt från en 33Mhz processor till den som sitter i utan att fundera över saken så noga

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakank222:

Appropå busshastighet så verkar det vara 33 (34)Mhz när man kollar speedsys. Skall kolla om det år att köra med 40Mhz när jag kommer hem från semestern. Verkar som nån bytt från en 33Mhz processor till den som sitter i utan att fundera över saken så noga

Någon som uppgraderat utan att egentligen få någon uppgradering. 🙂

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Aah, the memories! Kommer ihåg farsans 286:a och sen 386:a man satt många timmar med.

Visa signatur

ll Ryzen 7 3700X ll Sapphire RX Vega 64 ll Asus B450-E Rog Strix ll
ll Ballistix 32GB 3 000 MHz ll SilverPower SP-S850M ll NZXT H440 ll Acer 27" 1440p ll

Permalänk
Avstängd

Japp, jag skänkte bort mina för en tid sedan till en forum medlem, men minns man hade mycket roligt med dem och hur vass 486 kändes när den kom. Visst saknar man de litet, men hade helt enkelt inte plats för alla grejer och maskinerna for illa när de stod i kallförråd så tyckte de förtjänade bättre i hans minimuseum.

Var dock faktiskt inte lika lavinartat stor skillnad då mellan olika generationer jämfört med idag, 286 var ju fortfarande en högs gångbar maskin länge efter att 486DX kommit (jag vet för jag använde själv en sådan maskin parallellt hios kommunen på tiden det begav sig, som jag renoverade upp till jobbdator där för att ha någonting (på den tiden brukade gamla maskiner cirkulera riktigt länge mellan olika myndigheter och liknande, förståeligt dock då en del av deras maskiner kostade motsvarande 35k eller mer omräknat till dagens penningvärde när de var fullt bestyckade.)) och DX maskinerna hände ju med långt in i Pentium eran, sedan började det bli litet mer distinkt om man ville kunna lira.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

++

Skrivet av Mizzarrogh:

Japp, jag skänkte bort mina för en tid sedan till en forum medlem, men minns man hade mycket roligt med dem och hur vass 486 kändes när den kom. Visst saknar man de litet, men hade helt enkelt inte plats för alla grejer och maskinerna for illa när de stod i kallförråd så tyckte de förtjänade bättre i hans minimuseum.

Var dock faktiskt inte lika lavinartat stor skillnad då mellan olika generationer jämfört med idag, 286 var ju fortfarande en högs gångbar maskin länge efter att 486DX kommit (jag vet för jag använde själv en sådan maskin parallellt hios kommunen på tiden det begav sig, som jag renoverade upp till jobbdator där för att ha någonting (på den tiden brukade gamla maskiner cirkulera riktigt länge mellan olika myndigheter och liknande, förståeligt dock då en del av deras maskiner kostade motsvarande 35k eller mer omräknat till dagens penningvärde när de var fullt bestyckade.)) och DX maskinerna hände ju med långt in i Pentium eran, sedan började det bli litet mer distinkt om man ville kunna lira.

En orsak att det höll så länge var ju 16-bits gränsen för det segmenterade minnet. Fanns ju dåligt med support för att skriva stora program i DOS och Win3 så programmen var inte lika krävande.
Så även fast det var rätt stor skillnad i prestanda så märktes det inte lika mycket.

Men visst iom 486 så tog det fart på riktigt fram till ca 2004-2005 efter vilket man bara fått marginell ökning i enkeltrådsprestanda. Däremot har man ökat antalet kärnor och lagt till nya instruktioner för att få upp totalprestanda.

Permalänk
Medlem

Tack för den här tråden! Nu inser jag att jag kört AMD sedan min första PC vilken var en AMD 386 DX40.

//Föreningen för folk som verkligen gör skäl för sin avatar

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SAFA:

++En orsak att det höll så länge var ju 16-bits gränsen för det segmenterade minnet. Fanns ju dåligt med support för att skriva stora program i DOS och Win3 så programmen var inte lika krävande.
Så även fast det var rätt stor skillnad i prestanda så märktes det inte lika mycket.

Men visst iom 486 så tog det fart på riktigt fram till ca 2004-2005 efter vilket man bara fått marginell ökning i enkeltrådsprestanda. Däremot har man ökat antalet kärnor och lagt till nya instruktioner för att få upp totalprestanda.

Sant, delvis därför Commodore maskinerna stod sig så bra också så länge tror jag, trots att de ursprungligen (iaf de modeller som var vanliga som kontorsmaskiner på 80 och första åren på 90 talet och vi inte här räknar in de mer udda maskinerna som dedicerade renderingmaskiner och liknande som var dyra, eller de mer exklusiva serierna som 1200, 2K, 4000, osv Men åas skulle man 1983 ha en ny IBM PC med motsvarande bestyckning för samma highend yrkesmässiga applikationer så har jag för mig att den gick på strax över 170 000:- omräknad till dagens penningsvärde... i början av 80 talet. Så Commodoremaskinerna var fortfarande ganska konkurenskraftiga även i de högre segmenten.) trots att de hade betydligt lägre klockfrekvens, men tillbehören var relativt billiga jämfört med PC maskinerna.

Jag körde länge en 486DX maskin parrallellt med en Commodore 2K maskin privat av den orsaken då man i början av 90 talet faktiskt fick en riktigt bra (omän långsam) rendering maskin för i sammanhanget troligen kaffepengar man hade råd med som student om man köpte begagnat.
(Körde mest CNC cadblock, hållfasthet och liknande på dem så det spelade då ingen roll)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number