Frågor angående golvstående 19" Toten Rack?

Permalänk
Medlem

Frågor angående golvstående 19" Toten Rack?

Jag är påväg att köpa ett 19" golvstående Toten Rack med öppen bakpanel och måtten 600mm djup och 600mm bred som behöver gå in i ett rum med en dörröppning som är 578mm bred. Undrar om någon har ett Toten rack och kan mäta djupet om man tar av glasdörren och har öppen bakpanel.

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av timyo:

Jag är påväg att köpa ett 19" golvstående Toten Rack med öppen bakpanel och måtten 600mm djup och 600mm bred som behöver gå in i ett rum med en dörröppning som är 578mm bred. Undrar om någon har ett Toten rack och kan mäta djupet om man tar av glasdörren och har öppen bakpanel.

Tack på förhand!

Det är samma mått med eller utan.

Visa signatur

Chassi Fractal Design Refine R3 | PSU EVGA Supernova G2 | CPU i7
4770K | Moderkort MSI Z87 MPOWER Max | RAM 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz | GPU MSI 980 Ti SC+ 6GB | SSD 3x500GB Samsung EVO 850 | Servar Dell R710 15 TB Raid 6, Dell R610 ESXi 6.0, Dell R210 ii

Permalänk
Avstängd

Jepp, på mitt 800 22U rack verkar det vara det iaf, går dock väldigt lätt att haka av/på dörrarna på dem, så bör vara nemas problemas att få det genom en normal dörr.

Edit, såg att din dörr var smalare, då vetetusan, ramen har ju det angivna måttet för montering, så är det 600 må det ju vara det, tyvärr. Topp och botten kommer att fastna i dörren även om du tar av dörrarna.

Edit, däremot bör du i nödfall kunna demontera det och montera ihop det igen när du ställt in det, ganska mycket jobb, men det går, de kommer ofta i byggsats när man köper dem nya så allt bör gå att skruva isär.

Edit, går kanske att vicka det 3-5 cm med litet muskelstyrka om man lägger det på sidan och tar av alla luckor, möjligen... när jag tittar på mitt... Sedan kommer ju bakre ramen att ta i.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Tänkte att man kanske kunde "vrida" in toppen och botten genom dörröppningen om resten av skåpet går in utan glasdörren

Permalänk
Avstängd
Skrivet av timyo:

Tänkte att man kanske kunde "vrida" in toppen och botten genom dörröppningen om resten av skåpet går in utan glasdörren

På mitt sticker det ut litet drygt 2 cm (24 mm eller någonting sådant uppmätt med tumstock nyss) på var sida i topp och botten på fram och baksidan om man lyfter av dörrarna.
(På sidorna troligtvis ingenting alls då delar av sidorna är själva ramen på mitt skåp, kanske 1mm eller så i så fall om man tar av plåtarna).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Det går som sagt att skruva isär dem, men det är typ en dags jobb att få ihop skiten igen med all inredning om man inte har gjort det förut...

(Det tog i allafall mig en hel kväll att få ihop det med hyllor och skit, särskilt som det över huvud taget inte gick att hitta några korrekta monteringsanvisningar och passformen är litet sisådär, men torde gå avsevärt lättare om man noga antecknar vilken typ av skruvar som skall sitta var, osv... Typ tar mobilbilder eller något så att man ser ordningsföljden på allt.)

Edit, nu är jag för visso som Louis Rossmann när det kommer till bruksanvisningar så det kan ju ha påverkat, men gör man det i fel ordning är det lätt att ramarna blir sneda och antalet svordommar ökar...

Sagt av Mizzan som kånkat upp skiten två trappor upp genom antika supersmala dörrar... Fanns inte en chans att få det genom vinkeln på trappan i ett stycke hos mig... ha ha

Kan fö upplysa om att hela pallen grejer väger ca 120 kilogram för 22U x800 modellerna...

600 bör vara ett avsevärt lättare och mer hanterbart skåp.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

På mitt sticker det ut litet drygt 2 cm (24 mm eller någonting sådant uppmätt med tumstock nyss) på var sida i topp och botten på fram och baksidan om man lyfter av dörrarna.
(På sidorna troligtvis ingenting alls då delar av sidorna är själva ramen på mitt skåp, kanske 1mm eller så i så fall om man tar av plåtarna).

Är det 600mm yttermått mellan det som sticker ut i topp och botten eller det som inte sticker ut(dvs själva ramen)?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av timyo:

Är det 600mm yttermått mellan det som sticker ut i topp och botten eller det som inte sticker ut(dvs själva ramen)?

På mitt kabinett så är det bredd måttet på topp och bottenplattan som är synonymt med det angivna benämningsmåttet, så det bör vara samma proportionsfördelning även på de mindre racken (åtminstone vad det ser ut på bilder och filmer jag sett på dessa).

Dock tror jag att byggdjupet invändigt eventuellt kan vara 600 på ditt, det bör du nog kolla på tillverkarens hemsida (Har det inte i skallen för ditt kabinett)...

Med litet tur har du den slimmade varianten som rymmer ett 19" i bredd men är 600 mm djupt.
Har du varianten med kablageutrymme på sidorna är det avsevärt bredare, då finns risken att det också är 60 brett...
(Jag har en udda variant som har ca 10 cm på var sida om skenkorgen, men jag har räknat bort det i mina mått, på de slimmade 60 kabinetten sitter rackskenorna skruvade direkt i ramens insida utan distanser.)
Men, kolla som sagt om du har 600 slimmad eller den sidoexpanderade modellen när det gäller bredd, skiljer minst en decimeter dem emellan och sidorna är annorlunda gjorda.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Skrev luddigt insåg jag, det är alltså (det tomma utrymmet för) 19" + skenbredden + rambredden som ger yttermåttet.

Edit, stommen är två ramar av formpressad plåt som står mellan topp och botten och utgör den bärande delen på kabinett som har avtagbara sidor.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

En vända med tumstocken ger vid handen att en ram är ca 28mm tjock och skenan bygger ca 15mm (Edit, per skena då, det blir då alltså 30 mm totalt + plåttjockleken.), om ditt skåp har ramar, det blir då alltså 2x 28mm du måste lägga till (Edit + 30 mm enligt tidigare) bredden om ditt skåp har ramar. (Dvs +86 mm med ramar respektive +32mm utan ramar).

Edit, jag glömde lägga till innerskenorna, det ger alltså strax under 6mm addition till ovanstående mått; 92 respektive 38 mm.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp! Jag får testa och se, det blir väl i värsta fall att demontera och montera om det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av timyo:

Tack för all hjälp! Jag får testa och se, det blir väl i värsta fall att demontera och montera om det.

Hemsidan var verkligen cheesy made...
http://www.toten.com.cn/english/cpjs.htm

Men, vad jag kan få fram från återförsäljare så verkar 600 racken finnas i följande standarder:

600 x 450 mm

600 x 600

600 x 800

600 x 1000

(samt 800 x 1000)
(detta rack är dock väldigt ovanligt, jag har detta rack som är ett expanderat 600 x 800 rack)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

600 x 600 är då 600 mm brett.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Ja, jag tror inte att det går in på bredden. Tänkte om det skulle gå in på djupet utan glasdörr och bakstycke om djupet på 600mm är med glasdörren på så borde det gå om man tar av den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av timyo:

Ja, jag tror inte att det går in på bredden. Tänkte om det skulle gå in på djupet utan glasdörr och bakstycke om djupet på 600mm är med glasdörren på så borde det gå om man tar av den.

Ja, om man tar av glasdörren så sticker toppen samt bottenplattan ut ca 24mm på framsidan och 24 mm på baksidan om man tar loss den också (du lossar dem genom att dra upp en stor sprint).

Det är det du har att spela med, men, som sagt så är dessa skåp ett as att manövrera om de ligger ned då de är hopbyggda... Man bör nog vara minst två personer i så fall och lägga mattor över allt man inte vill ha repor i om man ändå vill försöka, ditt skåp väger som sagt nästan 80 kilogram... (om jag inte blandar ihop modellerna) (800 x 1000 väger som sagt ännu mer, mitt väger nästan 120 kilo när det är hopmonterat...)
(Stående går de att rulla på hjulen, vilket går ganska lätt).

Även om du plockar av allt löst lär det ju väga allra minst 50-60 kilo tror jag (vilket jag ändå tror är för lågt gissat).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number