Datorer/Win känns sällan snabbare trots alla år som går.

Permalänk
Medlem

Datorer/Win känns sällan snabbare trots alla år som går.

Jag är osäker på om Retro är den bästa kategorin men jag testar här.

Diskussionsämnet är om den generella datorupplevelsen blivit snabbare med åren. Min personliga känsla är att den har blivit lite snabbare, men inte så mycket som den borde ha blivit, med tanke på hur mycket snabbare hårdvara man sitter på idag.

Som exempel, när jag körde Windows 2000 på en Celeron 433 med 128 GB RAM (reservation för att jag kan blanda ihop vilken dator jag hade när och med vilken mängd ram osv...) så upplevde jag att Win flöt på jättebra och man kunde sitta där med Winamp och webbläsare och lite allmänt igång utan att något kändes slött. Ungefär så känner jag idag, webbläsare, spotify och så, men inte känns det så mycket snabbare. Webbsidorna läses in bara lite snabbare, Spotify är LÅNGSAMMARE än Winamp osv.

Då lär ju min nuvarande dator vara 50-100 ggr snabbare i ren beräkningskraft.

Eller är detta bara mitt bristande minne som helt enkelt glömt bort de gånger när datorn stod och tuggade?

Ok, EN stor grej har hänt, och det är boottider och laddtider, iom SSD:er. Och jag är naturligtvis medveten om att webbsidorna är tyngre nu också.

Men när jag t.ex. kör Win10 på en platta med en Atom X5 och 2 GB RAM så är det en bedrövlig upplevelse... Visst, Win10 är lite mer tungrott än Win 2K kanske, men ändå borde processorn i fråga vara bra mycket snabbare än en Celeron 433 Mhz och minnet är ju uppenbarligen mycket större.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Lego Master

Mer prestanda -> mer saker utvecklarna tycker att datorn ska göra.

Datorerna är snabbare ja, men de ska också hålla reda på betydligt fler grejjor. Kolla service-listan i Win10 jämfört med 95.

På samma sätt kan man gnälla på att "fan, det tar lika lång tid att pendla nu som för 50 år sedan, även om bilarna går snabbare och motorvägarna är bättre!" Jo, men du bor förmodligen längre från jobbet nu jämfört med folk för 50 år sen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

@Hulle: tror inte du är helt ute och cyklar, men saken är nog att idag så ligger det mer bakgrunds processer än för, och det är mer fokus på att det ska " flyta fint och se bra ut " d.v.s mer visuella effekter, och finns det mer prestanda att hämta så kan man slänga in fler saker som går att använda, då det finns utrymme för det, annars hade det känts som bortkastad prestanda

Däremot att jämföra winamp ( som är offline ) med Spotify som ska autentisera mot en server osv, blir lite missvisande i en jämförelse.
"en bil som har 400 hästar går ju inte dubbelt så snabbt som en bil med 200 hästar" med det sagt så finns det mycket annat som spelar in runt om än bara den rena prestanda siffran.

Men det största som du verkar förbise är att nästan allt går på 64-bitars OS istället för 32-Bitars, redan där är ju en hel del av prestandan reserverad

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Hedersmedlem

Ju mer prestanda som finns tillgängligt desto mer går det att slösa bort. Antingen genom fluff och blingbling eller genom att vara lat som programmerare.

Visst, vi har fått en rejäl fördel att gå från trötta hårddiskar till riktigt snabba SSDer som är det enskilt största som har hänt sen det blev standard med dual/quad-core. Förr kunde man få ett rejält upplevt prestandalyft genom att gå från en 5400rpm-disk till en 7200 eller 10k rpm-disk.

Använder mina gamla datorer en hel del och kanske främst min Pentium 200MMX. Enda gången den känns slö i tidstypiska program och operativsystem är när man försöker göra för mycket på en gång. Windows 98SE är efter lite justeringar riktigt snabbt och smidigt och utan att vara för vetenskaplig så skulle jag säga att det går betydligt fortare att dra igång Office 2000 på den datorn jämfört med datorn på jobbet som är drygt 20 år nyare.

Så ja, gammal dator med lagom slimmat operativsystem kan vara riktigt snabbt och trevligt att sitta vid jämfört med moderna datorer och operativsystem.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag tycker upplevelsen har blivit betydligt snabbare på senare år, tack vare SSD. Samtidigt har våra krav ökat, och tar någonting längre än 2 sekunder känns det som att vänta i en evighet.

Ofta med en HDD kunde det ta flera minuter innan man kunde börja klicka på saker på skrivbordet, och programmen i sig tog sedan minst 10-15 sekunder att starta. Detta gällde både Windows 9x för 20-25 år sedan och även XP, 7 o.s.v. Visst man kunde ta bort saker från autostart och få ner starttiden lite, men det var fortfarande segt och tungjobbat och man upplevde att hårddisken "tuggade" hela tiden.

Den enda gången ett system med HDD kändes riktigt snabbt för mig var när jag skaffade en hårddisk till min Amiga 1200. De flesta Amiga-program var gjorda för att köras från diskett, så när man satte in en hårddisk blev det en otrolig skillnad. Ungefär som när man uppgraderade till SSD för första gången på en PC.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Hur ska jag förklara. Låt säga att du behöver transportera ett litet paket från Hus A till Hus B. Hur gör du det snabbast? Moped eller motorcykel kanske. Använda lastbil, går inte fort, men du kan ta många paket.
Dagens datorer är starka som lastbilar. Men den absoluta hastigheten är inte mycket snabbare. Det beror på hur minnet och processorn arbetar. Vi har breda bussar och mycket minne. Det gör att du kan dra tung grafik. Dvs sända massor av paket på samma gång. Men hastigheten är inte mycket bättre.
Lägg sedan till att dagens system kräver så mycket kod, det är massor av processer och saker som ska kollas.

Permalänk

Gamla datorer är olidligt långsamma att använda, även med dåtidens mjukvara. Det är bara så att de kändes snabba då, relativt till vad man hade innan. Jag brukar leka lite med gamla datorer och de är alltid mycket långsammare än förväntat - faktiskt direkt jobbigt att använda - även med den bästa hårdvaran för sin tid.

Visa signatur

sᴛᴀᴛɪᴏɴäʀ= ᴄᴘᴜ: ɪ486ᴅx2/66 - ᴍɪɴɴᴇ: 16 ᴍʙ ғᴘᴍ - ɢᴘᴜ: ᴄɪʀʀᴜs ʟᴏɢɪᴄ ᴄʟ5428 ᴠʟʙ 2 ᴍʙ - ɴäᴛᴠᴇʀᴋ: 3ᴄᴏᴍ ᴇᴛʜᴇʀʟɪɴᴋ ɪɪɪ - ʟᴀɢʀɪɴɢ: 3,5" + 5,25" ғʟᴏᴘᴘʏ, 2 ɢʙ ᴄᴏᴍᴘᴀᴄᴛғʟᴀsʜ - ʟᴊᴜᴅ: ᴘᴄ sᴘᴇᴀᴋᴇʀ - ᴏs: ᴡɪɴᴅᴏᴡs 95 ᴏsʀ 2.5

ʙäʀʙᴀʀ= ᴄᴘᴜ: ᴍᴏᴛᴏʀᴏʟᴀ 750ᴄx/800 - ᴍɪɴɴᴇ: 384 ᴍʙ - ɴäᴛᴠᴇʀᴋ: 10/100 - ʟᴀɢʀɪɴɢ: 24x ᴄᴅ-ʀᴏᴍ, 30 ɢʙ ʜᴅᴅ - ʟᴊᴜᴅ: ᴊᴀᴘᴘ - ᴏs: ᴍᴀᴄ ᴏs 9.2.2

Permalänk
Medlem

Hårddiskar är väl fortfarande flaskhalsen både i hastighet och tiden det tar att starta ifrån dom gått i viloläge. Har en 1TB SSD men lagring är fortfarande på HDD. Har en extern HDD som fungerar helt ok men känns segt när det tar 10-20 sekunder (ej tagit tid känns som det) att starta upp den.

Frågan är väl när 8, 10, 12, 14TB som finns som alternativ för hårddiskar ska bli överkomligt med SSD.

Förr så tror jag även att exempelvis RAM-minnet ökade från år till år betydligt snabbare än idag.. om det skulle vart samma takt så skulle jag säkert haft 512GB eller 1TB idag (har 32GB) ^^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Retro Puter:

Gamla datorer är olidligt långsamma att använda, även med dåtidens mjukvara. Det är bara så att de kändes snabba då, relativt till vad man hade innan. Jag brukar leka lite med gamla datorer och de är alltid mycket långsammare än förväntat - faktiskt direkt jobbigt att använda - även med den bästa hårdvaran för sin tid.

Där skiljer sig mina erfarenheter - beroende på mjukvara och hårdvara kan en gammal dator kännas snabb och smidig - t.ex upplevde jag inga prestandaproblem ens med en Quadra 650 (68040, 40 MB RAM, 500 MB HDD, CD-ROM) med de programvaror jag körde på den trots att burken ifråga var en antikvitet. Skulle vilja påstå att den mer än väl skulle hänga med än idag om man sitter med tidtagarur (då valde jag i.o.f ut tidstypiska programvaror som jag visste var snabba).

Däremot är det naturligtvis så att kör man program som var krävande när datorn var ny kommer det kännas frustrerande långsamt. För egen del är jag ett fan av äldre program oavsett om jag sitter på en ny eller gammal dator eftersom jag alltid tar prestanda först (läser jag t.ex kritik mot att en ny version uppfattas som avsevärt långsammare än en äldre vilket exempelvis Adobes programvaror kritiseras för) blir det gammal version direkt.

Ett exempel på ett program som rullar smidigt på gamla burkar är Photoshop 4.0 - fullt njutbart att sitta och bildbehandla med även på en 1997 års burk sålänge man har hyfsad mängd RAM. Däremot kan t.ex Office 4.2.1 (Mac) vara extremt trögt även på en tidstypisk burk eftersom det var ökänt för otroligt urusla prestanda (troligen den överlägset sämst optimerade programvaran som någonsin skapats även om vissa Android-appar ligger bra till också).

Permalänk
Medlem

Har själv system från nästan alla årgångar sedan 1996 eller så.
Och med rätt hårdvara och rätt OS så känns alla snabba.
En stor anledning till att man minns dåtidens datorer som trötta är ju att man i regel inte hade tillräckligt med minne.
Minne var ju svindyrt väldigt länge.
Numera tycker man att SSD's var en revolution, men faktum är att det numera är ett krav för att en W10 dator skall bli användbar.

Permalänk
Rekordmedlem

Största problemet är mjukvaran men vi skulle nog även behöva lämna x 86, det är nog dags för en total omstart där man bryter kompatibiliteten bakåt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Har själv system från nästan alla årgångar sedan 1996 eller så.
Och med rätt hårdvara och rätt OS så känns alla snabba.
En stor anledning till att man minns dåtidens datorer som trötta är ju att man i regel inte hade tillräckligt med minne.
Minne var ju svindyrt väldigt länge.
Numera tycker man att SSD's var en revolution, men faktum är att det numera är ett krav för att en W10 dator skall bli användbar.

En sak som irriterar mig (inte så mycket med datorer numera men väl smartphones) är hur otroligt usla många appar är. En liten tjänste-app som i praktiken endast ger ett anpassat gränsnitt för liten skärm åt en webbtjänst kan lätt dra 100 MB eller mer. En liten tidningsapp som i princip endast formaterar om nyheterna som hemsidan har kan plötsligt ligga på... 200 MB. Med tanke på att man suttit med 120 MB HDD en gång i tiden och Windows 3.1 samt Works etc för att inte tala om dåtida Office-paket tar man sig lätt för pannan.

En annan pet peeve med smartphones är att vissa webbläsare som var utmärkt snabba 2018 plötsligt är olidligt långsamma 2019 (Puffin Browser är en) med följden att man lägger in en äldre version och sedan får stå ut med ett enda tjat om att uppdatera. Nej, det blir ingen uppdatering eftersom den nya versionen är oerhört mycket långsammare.

Där måste jag säga att gamla datorer är klart trevligare att använda och jag sitter hellre och kör Windows XP på en burk från 2005 än Android Pie (eller iOS) på 2019 års enheter (smartphones av idag gör mig fullkomligt rosenrasande även om jag kört sådana sedan 2002-2004 innan jag kastade in handduken). In med tillräckligt RAM så rullar det på.

Ofta är det bristen på RAM som ställer till det, gamla datorer som har tillräckligt av den varan pinnar på. Mycket av trögheten har ju berott på virtuellt minne.

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Eller är detta bara mitt bristande minne som helt enkelt glömt bort de gånger när datorn stod och tuggade?
(...)
Och jag är naturligtvis medveten om att webbsidorna är tyngre nu också.

Positiv utveckling:
Om du använt gamla Commodore-maskiner med (original-) kassettband som lagringsmedium, så vet du att en stor del av tiden vi inte kan interagera effektivt med vår dator kapats rejält på några decennier: Band -> Floppy -> Tätare skriven floppy -> Långsamma små hårddiskar -> Aningen snabbare och större hårddiskar -> Små, svindyra men riktigt snabba SSD-enheter, och nästa steg (åtminstone för vissa tillämpningar) är persistent RAM, i stil med Optane och dess efterföljare.
Samtidigt har vi konsumenter fått multitaskande operativsystem som låter oss göra annat medan datorn jobbar med en uppgift, och flerkärniga processorer som gör att datorn sällan behöver upplevas som riktigt trög ens när den är riktigt upptagen med något.

Negativ utveckling:
Takten i vilken våra processorer blir snabbare har mattats av. Vi får fler tillgängliga kärnor (eller ja: Åtminstone sen Intel fick en konkurrent igen), men varje enskild uppgift går inte jättemycket snabbare att lösa än på förra generationen av hårdvara.

Den mänskliga faktorn:
Det här har inte ändrat sig sen du började använda en dator: De flesta utvecklare är fortfarande generellt sett lata och vill som grupp betraktade hellre se resultat än förfining. Samma grupp av utvecklare vill heller inte lära sig området de skriver för från grunden, utan tar hellre genvägar så länge de får jobbet gjort.
I takt med att våra datorer blivit snabbare och fått möjlighet att göra fler saker samtidigt ökar möjligheterna att använda otyg som Electron för att leverera en applikation på flera plattformar med minimalt portningsarbete, på bekostnad av teknisk elegans, användargränssnitt, samt användarupplevelse. Och eftersom program sedan många år inte körs ensamma på en dator är det lätt att taskigt skriven kod i en applikation bidrar till att hela datorn känns långsammare.

Den positiva sidan av saken:
Det att våra datorer objektivt sett är så mycket snabbare idag än för tjugo år sen, i kombination med rejält mycket högre bandbredd mot ett Internet som är mycket mer självklart som "lagringsmedium" gör att vi har en fantastiskt mycket mer bekväm vardag på våra datorer. Våra system gör en massa hjälpsamma saker i bakgrunden som - om de inte är taskigt skrivna - knappt märks på det stora hela, men som bara för att ta ett användbart exempel låter oss göra i princip omedelbara sök i innehållet av tiotusentals mail och filer vi samlat på oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retro Puter:

Gamla datorer är olidligt långsamma att använda, även med dåtidens mjukvara. Det är bara så att de kändes snabba då, relativt till vad man hade innan. Jag brukar leka lite med gamla datorer och de är alltid mycket långsammare än förväntat - faktiskt direkt jobbigt att använda - även med den bästa hårdvaran för sin tid.

Kan bara instämma. Det blev en hel del tid där man tittar på datorn "loading" etc. man var van vid det DÅ men är inte ok nu såtillvida man inte laddar in ett gigantiskt spel ifrån befintliga nätverket.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Retro Puter:

Gamla datorer är olidligt långsamma att använda, även med dåtidens mjukvara. Det är bara så att de kändes snabba då, relativt till vad man hade innan. Jag brukar leka lite med gamla datorer och de är alltid mycket långsammare än förväntat - faktiskt direkt jobbigt att använda - även med den bästa hårdvaran för sin tid.

Helt rätt.

En seg dator idag är ändå blixtsnabb jämfört med vad en snabb dator var då, det var bara förväntningarna som var mycket lägre.
Idag blir man ju stressad om det behöver ladda ett spel eller programvara mer än några sekunder och om sidan man surfar in på inte laddar direkt börjar man skruva på sig och söka efter fel.

Förr så var man helt på det klara med att det tog minuter att ladda saker, för det var bara så det var och följdaktligen det man förväntade sig.

Man har ju en tendens att minnas saker som mycket bättre än de faktiskt var.
Ta bara laddningstider i ett modernt spel som exempel, med en vanlig ssd tar det inte många sekunder för datorn att ladda spelet/kartan, men ändå så känns det mycket jobbigare än när man satt med en C64 och kassetter och laddade spel i en halvtimme innan man insåg att det gått åt helsike, justera/rengöra tonhuvudet och sen sitta och vänta i 5-10-30 minuter igen.

Visa signatur

]| Ryzen 2700x | 16GB Ram | 1080Ti Founders Edition 11GB |[
]| Intel D5400XS | 2xQx9775 | 2xD-Tek Fuzion V2 | 8GB Ram | HD4890CF |[

Permalänk
Medlem

https://en.wikipedia.org/wiki/Wirth%27s_law

det är inte bara inbillning, mjukvaran blir ju exponentiellt mycket större också tyvärr. Testar man gamla spel på en nyare dator så märker man ju hur mycket snabbare det blivit mot förr, men nya spel/program på ny dator känns inte mycket bättre.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

https://en.wikipedia.org/wiki/Wirth%27s_law

det är inte bara inbillning, mjukvaran blir ju exponentiellt mycket större också tyvärr. Testar man gamla spel på en nyare dator så märker man ju hur mycket snabbare det blivit mot förr, men nya spel/program på ny dator känns inte mycket bättre.

Testar man gamla spel på en ny dator märker man också att prestandaökningen inte är så stor som man förväntat. T.ex. ett spel gjort för Pentium 4 och GeForce 3 går visserligen blixtsnabbt på en modern dator, men det slår i en betongmur någonstans kanske runt 300 FPS, trots att man borde få tusentals, kanske tiotusentals FPS med tanke på den faktiska prestandaökningen hos hårdvaran.

Moderna spelmotorer är mer komplexa, eftersom de utnyttjar funktioner som flera trådar, shaders som kompileras och optimeras för varje system vid körning o.s.v. Det är mer tungrott, men mycket av förbättringarna av hårdvaran har lett till mer komplixetet. Vi har inte en Pentium 4 på 20 GHz, istället har vi flera kärnor och "bredare" kärnor som kan utföra fler beräkningar parallellt, men endast med mer komplex kod som är skriven för att utnyttja det.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD