50 år sedan Apollo 11 och månlandningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

@Mr.Borka:

Månlandningen är i min mening inget mer än en konspiration till dess att man bevisar att det faktiskt hänt.

Om du är för bevis, så finns det ju gott om dom.
Mig veterligen så finns det inga påståenden om varför månlandningen skulle vara fejkad som inte har totalt motbevisats. Har du typ sett ett klipp på Youtube som övertygade dig att det var fejkat och känt att du inte behövde kolla upp några motbevis för teorierna som presenterades i videon skulle kunna vara felaktig?

Om jag säger till dig: "Jorden är platt, jag lovar. Har du någonsin sett Jorden själv från rymden och sett att den är rund? Näe, precis! Det är Jordglobstillverkarna som spridit myten att Jorden är rund så att dom ska sälja mer jordglober! Trust me, den är platt!" så känner du inget behov att kanske se om det finns några bevis på att jag kan ha fel?

Skrivet av Mangee75:

Håller med!
Fantastiskt att man kan hylla nått som ingen har kunnat bevisa , snarare har det motbevisats i många dokumentärer.
Sen va det nån som skrev att allt finns kvar på månen , inte ens det har man kunnat bevisa.
Det är som allt annat , vissa tror och vissa gör det inte

Du kan läsa samma svar som ovan. Visst, finns många dokumentärer som säger sig bevisa att dom var fejkad. Har sett flera av dom själv. Du verkar inte ha tagit steget längre och insett att alla "bevis" för att månlandningarna skulle vara fejkad, har i sin tur blivit motbevisade.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Håller med!
Fantastiskt att man kan hylla nått som ingen har kunnat bevisa , snarare har det motbevisats i många dokumentärer.
Sen va det nån som skrev att allt finns kvar på månen , inte ens det har man kunnat bevisa.
Det är som allt annat , vissa tror och vissa gör det inte

https://en.wikipedia.org/wiki/Lunar_Laser_Ranging_experiment

T.om. Kineserna är medverkande i hysset!

https://gbtimes.com/china-just-bounced-a-laser-off-reflectors...

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Inaktiv

Kärnornas krig 💞

Permalänk
Medlem

Inte för att vara tråkig eller nått sånt , men Wikipedia och Aftonbladet är samma skit.
Jag tror inte att detta har hänt på grund av många saker , dels för att USA inte hade tekniken eller utrustning att flyga till månen.
Men Kennedy lova att sätta en människa på månen och trots alla varningar och faror så vips hade dom satt en flagga och promenerat där.
Men om man vill tro att detta har hänt så varsågod.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Håller med!
Fantastiskt att man kan hylla nått som ingen har kunnat bevisa , snarare har det motbevisats i många dokumentärer.
Sen va det nån som skrev att allt finns kvar på månen , inte ens det har man kunnat bevisa.
Det är som allt annat , vissa tror och vissa gör det inte

"Dokumentärer" aka YouTube.
Fast jag har faktiskt aldrig sett några motbevis, bara svamlande typer som inte förstår sig på fysik särskilt bra. Du får dela med dig av lite bra tips.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Det jag aldrig har förstått är vad man ska få ut av att anse att "månlandningen aldrig har skett".

Är det folk som aldrig kom med Jeopardy, när Härenstam var i liv, som hamnar i den konspirationsbranschen?

Faktum är att vetenskap: testa en hypotes och vara redo att få den motbevisad/falsifierad
Faktum är att konspiration: redan påstå att något är bevisat och arbeta baklänges för att visa hur

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Inte för att vara tråkig eller nått sånt , men Wikipedia och Aftonbladet är samma skit.
Jag tror inte att detta har hänt på grund av många saker , dels för att USA inte hade tekniken eller utrustning att flyga till månen.
Men Kennedy lova att sätta en människa på månen och trots alla varningar och faror så vips hade dom satt en flagga och promenerat där.
Men om man vill tro att detta har hänt så varsågod.

Förstår inte riktigt hur Aftonbladet och Wikipedia har något gemensamt, men okidoki

https://www.iers.org/IERS/EN/Science/Techniques/llr.html
https://spie.org/news/12-09-laser-ranging?SSO=1
https://www.lpi.usra.edu/lunar/missions/apollo/apollo_11/expe...
https://tmurphy.physics.ucsd.edu/apollo/basics.html
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5253913/

Har du ~3-400 000:- liggandes kan du faktiskt köpa utrustning för att testa speglarna själv. Fast det bevisar ju förstås ingenting det heller, det betyder ju bara att dom jäklarna nyligen varit där och planterat dom med sin nya, fräscha teknik precis i rätt tid, attans!

Kan du förresten på något sett visa vart du får dina påståenden ifrån?

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det jag aldrig har förstått är vad man ska få ut av att anse att "månlandningen aldrig har skett".

Är det folk som aldrig kom med Jeopardy, när Härenstam var i liv, som hamnar i den konspirationsbranschen?

Faktum är att vetenskap: testa en hypotes och vara redo att få den motbevisad/falsifierad
Faktum är att konspiration: redan påstå att något är bevisat och arbeta baklänges för att visa hur

Antingen är det en försvarsmekanism för att man inte kan greppa vetenskapen bakom något, eller så gillar man att känna sig lite unik och edgy eftersom man är "upplyst".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Håller med!
Fantastiskt att man kan hylla nått som ingen har kunnat bevisa , snarare har det motbevisats i många dokumentärer.
Sen va det nån som skrev att allt finns kvar på månen , inte ens det har man kunnat bevisa.
Det är som allt annat , vissa tror och vissa gör det inte

Ingen har kunnat motbevisa det. Att påstå saker som inte stämmer är inte motbevis. Har läst allt om skuggor och att det blåser i flaggan, men hittills har ingen kunnat använda dessa till något annat än att skämma ut sig själv och bara stärkt bevisen för månlandningen.

Skicka laserstrålar mot månen så får du svar från speglarna som lämnades kvar.

Titta på bilderna som tagits ur omloppsbana runt månen.

Titta på raketen de åkte upp i och räkna på hur långt en sån mängd bränsle räcker till, så kommer du fram till att den klarar att skicka människor till månen. Vart fan tror du de åkte till om inte just månen? Varför bränna lika mycket pengar och resurser på att fejka det, när man lika gärna hade kunnat genomföra det på riktigt?

Permalänk
Medlem

Angående debunking av konspirationsteorier omkring Apollo måste jag tipsa om Clavius Moon Base.
Är inte säker på hur uppdaterad sidan är för den ser ut likadant som för tio år sen. Å andra sidan är ju informationen lika relevant nu som då. Tydligen...

Sen får man passa på att svära lite i kyrkan:
"Bättre än både Band of Brothers och The Pacific? Då talar vi så klart om From the Earth to the Moon!"
Eller, ja. Kanske inte "bättre". Men åtminstone mer relevant i den här tråden.

Och ska man vara motsträvig och lite egen (och det ska man ju vara) så är ju inte det "riktiga" 50 års-firandet förrän juli den 30:e 2021 för att fira den första (av tre) landningar av J-typ i och med Apollo 15. Mer fokus på vetenskap, tre dagar på ytan och en Moon buggie.
Och har man bara lite tur snubblar man över en en liten sten som är ~4,5 miljarder år gammal. Sånt som händer.

Visa signatur

| ASUS Z87M-Plus | Intel Core i5-4670K | Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL10 LP 4x8GB | ZOTAC GeForce GTX 1080 AMP! Extreme | Corsair HX650 650W PSU | Creative SoundBlaster Z | Samsung 830 256GB SSD | Samsung 850 EVO 500GB | Wester Digital Green 1TB HDD | ASUS BC-12D1ST BD-ROM | Dell 3011WFP (2560x1600) | Win10 Home | Bahnhof 100/100 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriksson:

Angående debunking av konspirationsteorier omkring Apollo måste jag tipsa om Clavius Moon Base.
Är inte säker på hur uppdaterad sidan är för den ser ut likadant som för tio år sen. Å andra sidan är ju informationen lika relevant nu som då. Tydligen...

Sen får man passa på att svära lite i kyrkan:
"Bättre än både Band of Brothers och The Pacific? Då talar vi så klart om From the Earth to the Moon!"
Eller, ja. Kanske inte "bättre". Men åtminstone mer relevant i den här tråden.

Och ska man vara motsträvig och lite egen (och det ska man ju vara) så är ju inte det "riktiga" 50 års-firandet förrän juli den 30:e 2021 för att fira den första (av tre) landningar av J-typ i och med Apollo 15. Mer fokus på vetenskap, tre dagar på ytan och en Moon buggie.
Och har man bara lite tur snubblar man över en en liten sten som är ~4,5 miljarder år gammal. Sånt som händer.

Tack för sidan, fin grejj från Nvidia som jag faktiskt inte sett innan:
https://blogs.nvidia.com/blog/2014/09/18/debunked/

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Kan lägga till fler bevis för månlandningarna:

- Flera länder följde raketerna med radar. Alla raketerna. De var många.
- Man hämtade tillbaka månstenar. Man kan se att de matchar vad man hade kunnat tro sig hitta där, och inget som finns på jorden.
- Även andra länder har varit med och fotat landningsstället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Inte för att vara tråkig eller nått sånt , men Wikipedia och Aftonbladet är samma skit.
Jag tror inte att detta har hänt på grund av många saker , dels för att USA inte hade tekniken eller utrustning att flyga till månen.
Men Kennedy lova att sätta en människa på månen och trots alla varningar och faror så vips hade dom satt en flagga och promenerat där.
Men om man vill tro att detta har hänt så varsågod.

Nej, Wikipedia och Aftonbladet är inte samma skit.
Wikipedia är ett gräsrotsfinansierat och underhållet uppslagsverk medan Aftonbladet är en aftontidning. Men jag antar att du menar att din tilltro till de två är på liknande, och gissningsvis låg, nivå. De båda lika beroende av individuella skribentinsatser. En Wikipedia-artikel är inte trovärdig för att det är på Wikipedia artikeln är publicerad. Trovärdigheten grundar sig i styrkan av de angivna källorna och hur dessa källor bearbetats i texten. Likt hur en journalist, reporter eller ledarskribents skriverier håller en viss kvalitet beroende på innehåll, litterär stil och förmåga - helt oavsett vilken redaktion som publicerar innehållet.

Du kommer också med en del intressanta påståenden.
USA hade inte tekniken eller utrustningen för att landa en farkost på månen. Hur i hela friden har du tänkt bevisa detta påståendet?

Din korta summering av tidslinjen är oärlig. Nej. Det var ingenting som hände i en handvändning. Du låser upp dig på ett enskilt utlåtande och resultatet och tycks förbise allting som hänt före och under Kennedys tid.

Skrivet av keyser:

Antingen är det en försvarsmekanism för att man inte kan greppa vetenskapen bakom något, eller så gillar man att känna sig lite unik och edgy eftersom man är "upplyst".

Jag tror detta är ganska vanligt. Jag var sådan när jag var yngre. Då det kändes lätt att avfärda vanligt förekommande uppfattningar och idéer och istället ta en motsatt uppfattning. Men när jag tänker tillbaka så förstår jag inte varför jag höll på så. Idag kan sådana konträra uppfattningar säkert bidraga till att skapa en gemenskap, vilket vi inte ska glömma som en viktig motiverande faktor till hur många konträra uppfattningar fortlever. Slutna konspirationsgrupper på Facebook skapar en gemenskapskänsla med tryck på uppfattningen att man listat ut någon den dumma pöbeln där ute inte har en aning om. Mat är gift, vaccin dödar och fejkade rymdprogram är en fasad för att motivera regeringarna höga utgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Antingen är det en försvarsmekanism för att man inte kan greppa vetenskapen bakom något, eller så gillar man att känna sig lite unik och edgy eftersom man är "upplyst".

Skickades från m.sweclockers.com

Kan också handla om en försvarsmekanism när man känner att man inte har kontroll. "Varför har saker inte gått som jag vill? - Jo, det är så klart judarnas fel".

Vi människor har mycket lätt att se vilja bakom saker som inte har det. Och medans det är lättare att skaka bort känslan av att den där stenen jag just snubblade över hade lagt sig där för att jävlas med just mig så slutar det ibland i jättelika konspirationsteorier istället.

Visa signatur

| ASUS Z87M-Plus | Intel Core i5-4670K | Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL10 LP 4x8GB | ZOTAC GeForce GTX 1080 AMP! Extreme | Corsair HX650 650W PSU | Creative SoundBlaster Z | Samsung 830 256GB SSD | Samsung 850 EVO 500GB | Wester Digital Green 1TB HDD | ASUS BC-12D1ST BD-ROM | Dell 3011WFP (2560x1600) | Win10 Home | Bahnhof 100/100 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Tack för sidan, fin grejj från Nvidia som jag faktiskt inte sett innan:
https://blogs.nvidia.com/blog/2014/09/18/debunked/

Jag antar att det här innebär att AMD är en del av konspirationen?

(Visst, det finns ingen som helst koppling här. Men vem bryr sig om det?)

Visa signatur

| ASUS Z87M-Plus | Intel Core i5-4670K | Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL10 LP 4x8GB | ZOTAC GeForce GTX 1080 AMP! Extreme | Corsair HX650 650W PSU | Creative SoundBlaster Z | Samsung 830 256GB SSD | Samsung 850 EVO 500GB | Wester Digital Green 1TB HDD | ASUS BC-12D1ST BD-ROM | Dell 3011WFP (2560x1600) | Win10 Home | Bahnhof 100/100 |

Permalänk
Avstängd

Men, alltså, är det verkligen seriöst någon här som faktiskt tror att Jorden är platt eller att månlandningen inte ägt rum?
Jag hoppas att detta är teoretiska diskussioner och inte någonting folk här faktiskt tror...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Skulle tro att det är mer sannolikt att månlandningen skett än att gud existerar!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Ni som tror att människan aldrig varit på månen: hur förklarar ni att Sovjet (som förövrigt var USAs största rival i rymdkriget) inte kunnat motbevisa att USA var först på månen? Skulle inte en nation som Sovjet motbevisat detta för länge sedan?

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0tepad:

Ni som tror att människan aldrig varit på månen: hur förklarar ni att Sovjet (som förövrigt var USAs största rival i rymdkriget) inte kunnat motbevisa att USA var först på månen? Skulle inte en nation som Sovjet motbevisat detta för länge sedan?

Bara en sådan sak, som att de aldrig ens har antytt att det var fake.
De hade istället fullt upp med att hitta på ursäkter till varför sovjet "förlorade".
https://www.scientificamerican.com/article/apollo-moon-khrush...

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Är varken för eller emot månlandningen men....
Det finns en massa skumma saker som talar för att det inte ägt rum eller....
Hoppas verkligen att det är sanningen vi små människor fått reda på.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Men, alltså, är det verkligen seriöst någon här som faktiskt tror att Jorden är platt eller att månlandningen inte ägt rum?
Jag hoppas att detta är teoretiska diskussioner och inte någonting folk här faktiskt tror...

Skulle faktiskt tro att dom är seriösa, känner att det är mer folk än någonsin innan i min livstid åtminstone som börjat tro på spöken, jordstrålning, ~alternativmedicin~, Bigfoot, och andra dumheter. Visst är det så att man helt enkelt stöter på dom mer frekvent tack vare att i stort sett alla i dagsläget är uppkopplade, men en helt klart bidragande faktor är kopplad till just det; hur lättanvänt och åtkomligt Internet är, kan garantera att massan som väljer att tro på diverse myskopysko växt helt på grund av att onyttiga idioter plötsligt kan börja tjäna pengar på att sprida dynga lite kors och tvers enklare och snabbare än någonsin, hjälpt av att informationskonsumtion ska gå snabbt och smidigt, källkritik och kritiskt tänkade i allmänhet har man inte tid med.

Debatter är oftast rätt meningslösa också såvida man inte har världens tålamod, det spelar ingen roll hur mycket bevis och logiska resonemang man framför, mållinjer flyttas och argument slutar plötsligt vara giltiga. I regel känns det lite som att försöka vinna i schack mot någon som välter brädet var femte sekund, ifrågasätter varför du aldrig vinner, och påstår att denne uppenbarligen därför är bättre

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Avstängd

Jag kan ju för visso på ett sätt förstå chemtrails och liknande om folk inte tar till sig källkritik, men att förneka månlandningen eller att tro att jorden bar är 6 000 år gammal och liknande är ju bara för dumt...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mangee75:

Jag är tråkig nu , men allt detta är fejk.
Men dock ett bra underlag för att skapa film och annat Made In America
Ryssarna va ljusår förre USA , dom hade en fungerande raket som dom själv byggde till skillnad från USA.
Men Ryssarna insåg att strålning va för hög för dåtidens utrustning!
Är väl lika trovärdigt som att Aliens byggde pyramiderna.

De flesta skojar nog och parodierar konspirationstrams i tråden, men du verkar vilsen på allvar. Du har naturligtvis fel på samtliga punkter. Sovjet lyckades med ett antal "först" (första satelliten, första rymdfärden, första rymdpromenaden, första kvinnan i rymden och några till saker), men det handlade mer om slump och tur, samt framförallt att USA inte riktigt fattade att det här med rymden kommer bli en grej, och bli det snart.

"De hade inte tekniken" är ett av det vanligaste stolleargumentet från månlandningsförnekare och "strålningen är för hög" är nog på en andraplats. Kännetecknande då är förstås att de som kommer med påståendet inte förstår ett smack om vare sig teknik eller strålning.

Dåtidens utrustning var betydligt mindre känslig för "strålning" än modern elektronik. När linjebredden går ner i komponenterna, spänningarna blir lägre, gate-laddningarna blir lägre, etc, så krävs det naturligtvis mindre joniserande strålning att flippa en bit än med låg integration och stor linjebredd. van Allen-bältena (som upptäcktes just av en satellit som överlevde och kunde berätta om det, Explorer I har jag för mig) är förvisso obra för människor, och består av elektroner, dvs betapartiklar. Dessa är hyggligt lätt att skärma sig från och skärmen på kommandomodulen bestod rentav av plast. Förnekare snackar om blyväggar, men de kan helt enkelt inte skilja på olika typer av strålning och inser inte att metall kan orsaka Bremsstrahlung av elektroner.

I själva verket så kände man till risken, kunde till skillnad från vetenskapliga analfabeter räkna på risken och sedan ta risken. Man anpassade banan för att komma igenom van Allenbältena så snabbt som möjligt och dessa kommer potentiellt att utgöra en risk för framtida rymdresenärer, men det är inte konstigare än att försöka minimera dosen.

Och visst fanken hade man tekniken. Det förstår varje teknolog. Alla som vet hur en dator fungerar och förstår vad som behöver beräknas kan inse att man hade tekniken. Det skulle rentav gå att åka till månen helt utan datorer, även om det skulle ha varit mer riskabelt, svårare att träna inför och man hade behövt göra en hel del saker annorlunda (eventuellt ingen Lunar orbit rendezvous, LOR).

Vidare har vi material från månen som varje jävla geolog kan gå i god för, vi har material månen som var och varannan student eller driven privatperson kan verifiera med laser, vi har radiotrafik som varje jävla radioamatör, radiooperatör, radaroperatör, etc, kan gå i god för och vi har (myterna till trots) mer information och data än vad en person orkar gå igenom i form av ritningar, whitepapers, diagram, listor, offerter, testprotokoll, fotografier, beräkningar, osv, som förnekare inte skulle förstå hälften av.

Framförallt, den som tror att månlandningen skulle kunna ha fejkats är den som allt får belägga att den tekniken fanns då. För det fanns den nämligen inte, och den är ännu i sin linda. Alla som vet något om rymden hittar med lätthet trickfilmningarna i allt från storverk som "2001" till högst moderna filmer med våldsamma mängder CGI. Från månlandningen har vi filmsekvenser där astronauter rör sig från ett utrymme till ett annat i längre sekvenser av viktlöshet än vad som någonsin visats på film, helt enkelt därför att det inte går att göra sådana sekvenser med dåtidens filmteknik. Det går inte ens idag, inte på ett trovärdigt sätt. Vi närmar oss, men det är fortfarande några decennier av CGI och filmteknisk utveckling innan det går att göra sekvenser som är helt övertygande för alla.

Så, vill ni som inte "tror" på månlandningarna bara förstå att det är eran okunskap om hur teknik och rymden fungerar som är problemet, inte NASAs?

Det är oanständigt att ens försöka låtsas som det vore någon debatt! Saken är mycket enkel: jag (och mååånga med mig) vet - i alla meningsfulla betydelser av ordet - att människan åkte till månen 1969 (och sista gången 1972) och det är inte en diskussionsfråga. Du har helt enkelt fel, det är inte svårare än så.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av brackemannen:

Är varken för eller emot månlandningen men....
Det finns en massa skumma saker som talar för att det inte ägt rum eller....
Hoppas verkligen att det är sanningen vi små människor fått reda på.

Nämn en (1) sak!

...och då menar jag "skum" på riktigt, inte vad något klantarsle tycker är konstigt, för att han inte förstår det. Att påstå att människan inte varit på månen är historieförfalskning, lögn och oförståndigt. Det är en av historiens mest väldokumenterade och bevittnade händelser någonsin och att säga att något "talar emot" är lika meningsfullt som att påstå att det finns "massa skumma saker" som "talar för att" föregående dygn inte existerade!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gabriel15:

@Mr.Borka:

Månlandningen är i min mening inget mer än en konspiration till dess att man bevisar att det faktiskt hänt.

Som sagt, det är en av historiens i särklass mest belagda och bevittnade händelser. Att be om bevis är som att be om bevis för att gårdagen existerade. Man vet inte var man ska börja!

Det finns en fundamental och viktig fråga som ni förnekare och andra pseudovetenskapare har svårt att besvara: under vilka omständigheter skulle ni erkänna att ni har fel?

Vilken typ av "bevis" saknar du och vad tusan vet du om bevis för någonting egentligen?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Är varken för eller emot månlandningen men....
Det finns en massa skumma saker som talar för att det inte ägt rum eller....
Hoppas verkligen att det är sanningen vi små människor fått reda på.

Lista upp de skumma sakerna så ska vi reda ut dem =).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Men, alltså, är det verkligen seriöst någon här som faktiskt tror att Jorden är platt eller att månlandningen inte ägt rum?
Jag hoppas att detta är teoretiska diskussioner och inte någonting folk här faktiskt tror...

Oerhört många som endast läser vetenskapliga artiklar och litar blint på vad de läser utan att göra några egna upptäckter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Galvanizer:

Oerhört många som endast läser vetenskapliga artiklar och litar blint på vad de läser utan att göra några egna upptäckter.

Skickades från m.sweclockers.com

De artiklar som förnekare läser är inte "vetenskapliga" på något vis och de flesta läser inte alls, utan kollar på Youtube. Rätt skralt om man jämför med en riktig utbildning inom vilket naturvetenskapligt område som helst. Då är det experiment som gäller och man återupprepar kända och mindre kända experiment, ibland utan att veta vad resultatet ska bli, för att upptäcka det själv.

Alla som har naturvetenskaplig utbildning har alltså gjort upptäckter själv. Ingen instrueras att tänka på ett visst sätt, utan tvärt om hur man tar till vara på nya idéer.

Detta är något som konspirationshjonen inte förstår. De läser lite trams, lyssnar på några oinitierade poddar eller ser på dumheter på youtube, sedan tror de att de "läst på" och "forskar själva" och tror sig veta hur utbildning går till och kan då svepande avvisa all form av seriös utbildning med dräpor som "indoktrinering" och "lita blint på vad de läser"..."utan att göra egna upptäckter".

Det är rätt skrattretande för någon som faktiskt vet hur förutsättningslöst kunskapsinhämtande går till...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Håller med!
Fantastiskt att man kan hylla nått som ingen har kunnat bevisa , snarare har det motbevisats i många dokumentärer.
Sen va det nån som skrev att allt finns kvar på månen , inte ens det har man kunnat bevisa.
Det är som allt annat , vissa tror och vissa gör det inte

Fantastiskt att man kan hylla något som motbevisat när det egentligen inte motbevisats.

Skrivet av Mangee75:

Inte för att vara tråkig eller nått sånt , men Wikipedia och Aftonbladet är samma skit.
Jag tror inte att detta har hänt på grund av många saker , dels för att USA inte hade tekniken eller utrustning att flyga till månen.
Men Kennedy lova att sätta en människa på månen och trots alla varningar och faror så vips hade dom satt en flagga och promenerat där.
Men om man vill tro att detta har hänt så varsågod.

Med skit menar "Ger källhänvisning" så håller jag med dig. Att däremot förkasta källor rakt av enbart baserad på var de publiceras är däremot högst oseriöst. Ett tips.. om du inte gillar Wikipedia så har de alltid en lista med källor i botten av sina artiklar. Läs dem istället.

Skrivet av AplAy:

Det jag aldrig har förstått är vad man ska få ut av att anse att "månlandningen aldrig har skett".

Är det folk som aldrig kom med Jeopardy, när Härenstam var i liv, som hamnar i den konspirationsbranschen?

Faktum är att vetenskap: testa en hypotes och vara redo att få den motbevisad/falsifierad
Faktum är att konspiration: redan påstå att något är bevisat och arbeta baklänges för att visa hur

Det är helt enkelt folk som har för lite spänning i livet men ändå vill känna sig viktiga.. så de "upptäcker" något andra inte upptäckt i form av konspirationer och sedan sitter de och känner sig viktiga när folk som inte behärskar källkritik sprider det vidare som "sanning".

Skrivet av Mr.Borka:

Nej, Wikipedia och Aftonbladet är inte samma skit.
Wikipedia är ett gräsrotsfinansierat och underhållet uppslagsverk medan Aftonbladet är en aftontidning. Men jag antar att du menar att din tilltro till de två är på liknande, och gissningsvis låg, nivå. De båda lika beroende av individuella skribentinsatser. En Wikipedia-artikel är inte trovärdig för att det är på Wikipedia artikeln är publicerad. Trovärdigheten grundar sig i styrkan av de angivna källorna och hur dessa källor bearbetats i texten. Likt hur en journalist, reporter eller ledarskribents skriverier håller en viss kvalitet beroende på innehåll, litterär stil och förmåga - helt oavsett vilken redaktion som publicerar innehållet.

Du kommer också med en del intressanta påståenden.
USA hade inte tekniken eller utrustningen för att landa en farkost på månen. Hur i hela friden har du tänkt bevisa detta påståendet?

Din korta summering av tidslinjen är oärlig. Nej. Det var ingenting som hände i en handvändning. Du låser upp dig på ett enskilt utlåtande och resultatet och tycks förbise allting som hänt före och under Kennedys tid.

Jag tror detta är ganska vanligt. Jag var sådan när jag var yngre. Då det kändes lätt att avfärda vanligt förekommande uppfattningar och idéer och istället ta en motsatt uppfattning. Men när jag tänker tillbaka så förstår jag inte varför jag höll på så. Idag kan sådana konträra uppfattningar säkert bidraga till att skapa en gemenskap, vilket vi inte ska glömma som en viktig motiverande faktor till hur många konträra uppfattningar fortlever. Slutna konspirationsgrupper på Facebook skapar en gemenskapskänsla med tryck på uppfattningen att man listat ut någon den dumma pöbeln där ute inte har en aning om. Mat är gift, vaccin dödar och fejkade rymdprogram är en fasad för att motivera regeringarna höga utgifter.

Korrekt. Faktum är att programmet för att sätta någon på månen grundades redan 1946 som NACA. Så mellan 1946 och 1969 så utvecklades teknologin nog mycket för att det skulle ske. Att påstå att det skulle ha skett kort efter att JFK gjort sitt berömda citat är ju bara tecken på historisk ignorans.

Skrivet av brackemannen:

Är varken för eller emot månlandningen men....
Det finns en massa skumma saker som talar för att det inte ägt rum eller....
Hoppas verkligen att det är sanningen vi små människor fått reda på.

Finns betydligt mer saker som talar för det. Att saker kan ses som skumma är i sig inte belägg för att något är falskt.

Skrivet av gabriel15:

@Mr.Borka:

Månlandningen är i min mening inget mer än en konspiration till dess att man bevisar att det faktiskt hänt.

Det fungerar inte så. Själva definitionen av ordet "Konspiration" säger emot det påståendet.

Skrivet av Galvanizer:

Oerhört många som endast läser vetenskapliga artiklar och litar blint på vad de läser utan att göra några egna upptäckter.

Skickades från m.sweclockers.com

Bara att göra dina egna experiment. Om att jorden är rund.. ställ dig mitt i Atlanten och försök se USA eller för den delen Norge. Om du inte ser något av länderna så är det för att de är bortom jordens krökning.

Sedan är det ganska ironiskt att det är just konspirationsteoretiker som faller in i din beskrivning. De ser ett youtubeklipp, läser en blogg och sedan stirrar de sig blint på detta.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MBY:

Som sagt, det är en av historiens i särklass mest belagda och bevittnade händelser. Att be om bevis är som att be om bevis för att gårdagen existerade. Man vet inte var man ska börja!

Det finns en fundamental och viktig fråga som ni förnekare och andra pseudovetenskapare har svårt att besvara: under vilka omständigheter skulle ni erkänna att ni har fel?

Vilken typ av "bevis" saknar du och vad tusan vet du om bevis för någonting egentligen?

1.Ett par väldigt duktiga nazister byggde en raket och skickade upp folk till månen.
2.Eller så ljög man om det som man gjort om så många andra saker.

För allt jag vet så är båda alternativen helt möjliga.

Kina skickar upp robotar så hittar de rester och tar bra kort så blir det nog övertygande eller om folk börjar åka till månen igen.