9700K + HyperX Fury DDR4 2666MHz 2X-8GB (CL16) tillräckligt?

Permalänk
Medlem

9700K + HyperX Fury DDR4 2666MHz 2X-8GB (CL16) tillräckligt?

Hej!

På väg att uppgradera från en i3-8100, till en 9700K, så jag kan spela

Sett att på Intels plattform skall minnen inte spela sån stor roll som på AMD. Sweetspot verkar vara 3200MHz minnen om jag förstått det rätt ?

Nu är det så att jag redan har dessa minnen: HyperX Fury DDR4 2666MHz 2X-8GB (CL16)
https://www.komplett.se/product/1003687/datorutrustning/dator...

Antar det borde räcka, men om jag då vill köra dem i 3200MHz, om jag ens lyckas klocka dem dit, lär jag inte då sänka timings rejält, och då kanske det genast blir en flaskhals.
Tycker ni att jag borde köpa bättre minnen, och isåfall vilka rek ni ?

Btw, Ha en fin helg

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Hej!

På väg att uppgradera från en i3-8100, till en 9700K, så jag kan spela

Sett att på Intels plattform skall minnen inte spela sån stor roll som på AMD. Sweetspot verkar vara 3200MHz minnen om jag förstått det rätt ?

Nu är det så att jag redan har dessa minnen: HyperX Fury DDR4 2666MHz 2X-8GB (CL16)
https://www.komplett.se/product/1003687/datorutrustning/dator...

Antar det borde räcka, men om jag då vill köra dem i 3200MHz, om jag ens lyckas klocka dem dit, lär jag inte då sänka timings rejält, och då kanske det genast blir en flaskhals.
Tycker ni att jag borde köpa bättre minnen, och isåfall vilka rek ni ?

Btw, Ha en fin helg

Faktum är att med lite flyt så kan du köra dem i 3200Mhz-aktigt! Prova! 🙃
Sätt dem i 17-18-18 T2 eller nåt, ge dom en 1.45V och se hur högt du kan boota!
Annars, så med lite extra spänning runt samma nivå så kan du kanske tighta till timingen ordentligt. Timingen är egentligen viktigare än hastigheten för Intels 100/200/300. Iaf över 3000mhz. Där skalar det riktigt kasst med högre hastigheter.. OM man ens kan få sina jättedyrt 4400Mhz-stickor att ens boota på sitt moderkort/CPU med de hastigheterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@PoXe:
Tusen tack för bra svar

Testade faktiskt 3200MHz men glömde ge på lite mera volt, och pc'n börjad uppföra sig skumt.
Skall göra som du säger, då det vore fantastiskt att slippa köpa nya minnen.

Tack igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

@PoXe:
Tusen tack för bra svar

Testade faktiskt 3200MHz men glömde ge på lite mera volt, och pc'n börjad uppföra sig skumt.
Skall göra som du säger, då det vore fantastiskt att slippa köpa nya minnen.

Tack igen

Kul!
Överklocka minnen är roligt... Tills man blir galen för man är sååå nääära att gå det stabilt och ska bara prova eeeen sak till 😂😂 Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@PoXe:

Presis höll på en del långt tibax i tiden och lekte även med timings. En evighet sedan och hälften glömt.
Men efter att kikat runt som en tok, verkar det som att mina minnen ses som väldigt bra - per pris och tillräckligt snabba. Och kan såklart klockas som du säger. Inte de bästa timings då men på Intels CPU skall det spela mindre roll. Känns väldigt nice att inte behöva köpa nytt.
Menar att det inte ger så mycket mer

Tack igen och ha det gott!