Permalänk

UniFi + USG4 + Telia IPTV

Hej,

Jag försöker få igång IPTV och när TV-boxen ska startas blir alla rutor gröna och därefter möts jag av "Problem att ladda tjänsten" felkod 711.

Jag har följande utrustning: Unifi Security Gateway PRO 4, 16 ports PoE switch och en Unifi Cloud Key 2.
Internet kommer in på WAN 1 (eth2) och LAN från eth0 till port 1 i switchen.

@ubnt:~$ show interfaces ethernet
Codes: S - State, L - Link, u - Up, D - Down, A - Admin Down
Interface IP Address S/L Description
--------- ---------- --- -----------
eth0 192.168.1.1/24 u/u LAN
eth1 - A/D
eth2 90.227.x.yyy/bb u/u WAN
eth3 - A/D

Jag SSHa in till USG och skrivit enligt nedan, vlan 845 används för IPTV från Telia (fungerar bra med en Linksys EA9500) men inte med nuvarande utrustning.

configure

edit protocols igmp-proxyset
interface eth2.845 role upstreamset
interface eth0 role downstreamset
interface eth2.845 alt-subnet 0.0.0.0/0set
interface eth0 alt-subnet 0.0.0.0/0set
interface eth2.845 threshold 1set
interface eth0 threshold 1

commit
top
save
exit

Loggat in mot Cloud Key och gränssnittet har jag skapat skapat ett vlan only 845 och aktiverat IGMP Snooping.
IGMP Snooping är även aktiverad för mitt egna nätverk.

I brandväggen och för WAN in har jag accepterat alla UDP.
För WAN Local har jag accepterat alla IGMP paketen.

I Cloud Keyn och under följande sökväg finns en config.gateway.json '/srv/unifi/data/sites/default'
I filen config.gateway.json finns följande:

{
"protocols": {
"igmp-proxy": {
"interface": {
"eth2.845": {
"alt-subnet": ["0.0.0.0/0"],
"role": "upstream",
"threshold": "1"
},
"eth0": {
"alt-subnet": ["0.0.0.0/0"],
"role": "downstream",
"threshold": "1"
}
}
}
}
}

Skulle uppskatta lite hjälp med att komma vidare.

Är dock lite osäker om man ska sätta eth2.845 eller enbart eth2
Vlan id 845 är satt i gränssnittet och TV boxen är ansluten i switchen på port 15 med 'all profiles'

Tack

Mvh

Permalänk
Medlem

@lupinlicious:

har inte läst allt, men skulle denna kunna hjälpa dig?

https://community.ui.com/questions/Question-about-USG-and-VLA...

sen när du säger att du satt vlan 845 i gränssnittet, menar du i gränsnittet för tv boxen eller cloud key?
för om du inte kan sätta vlan i TV boxen så måste du ha en profil på port15 för enbart vlan 845. annars kommer tv boxen defaulta på vlan1 om du kör all profiles

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk

Jag tror inte du kan lösa IPTV "genom" USG4an, jag har samma setup som dig men med en USW24-POE. (Om det inte kommit någon uppdatering).

Jag har Inkommande TV på port 18 profile IPTV VLAN 845 sen är det bara å välja utgående portar jag har valt 17 19 20 med profilen IPTV, fungerat felfritt över 1år nu.

Visa signatur

P190 * Gigabyte X58-UD5 * i7 920 * Corsair 6Gb 1333Mhz CL-9 * GTX 560 Ti SLI * Velociraptor 150GB * Seagate 500GB 7200.11 * Plextor PX-810SA * Vista 64 * T220 *

Permalänk
Medlem

Gör som Meller127 skrev.

Jag har exakt samma setup fast med två switchar till som går till två separata hus med fiber.

Från fiberkonverteraren så kör du Wan till USG4 och den eventuellt gula "tv" porten direkt till switchen.
Med firmware 4.xxxxx så buggar dock mitt nät så jag var tvungen att slå av IGMP snooping, fungerar som det ska nu.
Jag har WAN IN IGMP accept och WAN OUT IGMP accept aktiverat om du inte får det att fungera utan det.

Tagga nätet 845 som Meller skrev också, alltså inkommande från port 2 på fiberkonverteraren och även till de portar som ska gå till telia IPTV boxen.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk

Tack, det löste sig igår och jag använder mig inte av Telias mediakonverter överhuvudtaget.

Jag kopplade från fiberkonvertern och vidare in till switchen, därefter till USG4.
Valfri port från switchen kör jag IPTV och det fungerar som det ska nu.

Permalänk

Bara är nyfiken vad använder du för SFP i switchen?

Visa signatur

P190 * Gigabyte X58-UD5 * i7 920 * Corsair 6Gb 1333Mhz CL-9 * GTX 560 Ti SLI * Velociraptor 150GB * Seagate 500GB 7200.11 * Plextor PX-810SA * Vista 64 * T220 *

Permalänk

Har ingen just nu, ville bara få det att fungera.
Får kika senare på SFP.

Permalänk
Medlem

RasmusC: Dina ytterligare två switchar som du pratar om, är de anslutna med två kablar?

Jag har en liknande tanke som tidigare i tråden men till mitt gästhust har jag bara en kabel dragen. Så mitt önskemål är:

Konverter Data -> USG - > Switch port 1
Konverter IPTV -> Switch port 5
Switch port 2 -> Gästhust Switch -> Dataklienter plus en TV-Box

Jag får detta att fungera genom att sätta upp en NETWORK/VLAN profil enligt bilden:

men detta innebär väl att hela mitt LAN har öppnats upp och brändväggen sidosats?

Vad jag däremot inte får att fungera, som jag trodde var "rätta lösningen", är att bara har VLAN845 på Switchport 5 (inkommande IpTV) och sen Data/IpTV-profilen på switchporten som går ut till gästhuset.

Har i ett år kört med Telias router och bara en kabel från konvertern och det har fungerat så problemet ligger på Unifi-konfigureringen.

Permalänk
Medlem

@Meller127: Lysande bra ritning. Jag konfade på detta sätt och nu fungerar det ju superbra att köra TV-boxarna via switcharna i nätverket.

MEN, jag märkte at det strömmar in hundratals med enheter som dyker upp i Unifi-controllern.. CA 400+ MAC-adresser dök plötsligt upp så då blev jag skraj och backade på allt.
Behöver man någon brandväggsregel eller vad är detta?

Permalänk

@Mellert127 : Tack så mycket för ditt förslag. Ingen på Telias support kunde hjälpa mig. Här har jag svaret! Helt lysande! Din ritning gjorde det lättare att förstå.

Allt gott,

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Skulle det funka som skissen nedan. Finns enbart en kabel ner idag som används till Telias iptv, behöver köra internet till switchen och ap också?
Skiss

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Pimmp:

Lånar tråden lite. Skulle det funka som skissen nedan. Finns enbart en kabel ner idag som används till Telias iptv, behöver köra internet till switchen och ap också?
Skiss

Vad är allt i skissen? Har ni två mediakonverterare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vad är allt i skissen? Har ni två mediakonverterare?

På den vänstra sidan är hur det ser ut idag.
Fiber in i källaren konverteras till cat6 till övervåningen där Telias Technicolor agerar router.

Den högra sidan visar min förhoppning att få till vettigt wifi på markplan och iptv genom den enda befintliga cat6 kabeln som är dragen mellan övervåning och markplan.

alt. dra en kabel till och enbart brygga internet i Technicolor routern. Grundproblemet är usel wifi täckning på markplan i en timrad kåk med murstock och kakelnugnar.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Du har några alternativ för att få till bra Wifi.

Det lättaste är att behålla Telia routern och skaffa två AP. Du stänger av Wifi på Telia routern.
Jag kör på detta sättet. Har Telia routern i källaren och en switch med en Unifi AC AP på vardera av de 2 planen. Får mellan 200-500 Mbit/s.
Har en kabel till vardera planet från källaren. Huset är ett sekelskifte med stående 2" plank och dubbla skorstenar.
Liggande 5" timmer är ju lite värre men det borde räcka med en AP per plan.
Telias router mixar in IPTV på det vanliga lanet så inget extra konfigurering med VLAN behövs.
Detta är också det billigaste alternativet.

Vill man ha en egen router så får man antingen dra en separat kabel för IPTV eller jobba med VLAN.
Finns lite olika options för VLAN också.
1. Två VLAN switchar.
En switch som tar in både IPTV och LAN skickar ut på en gemensam kabel och en i andra ändan som skickar ut dem på olika portar. Fördelen är att man kan använda vilken router som helst.
2. Router med/utan switch
Här gör routern samma som den första switchen i 1. IPTV kan antingen skickas ut på en egen port om routern är nära TV eller på LAN porten i eget VLAN som sedan packas upp av en switch vid TV.
3. Mixa in IPTV pss Telias router gör.
Kräver en hel del kunskaper och tid. Här är tråden för hur man gör det:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1365629-guide-telia-ip...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

UniFi + USG 3 + Telenor IPTV

Skrivet av lupinlicious:

Hej,

Jag försöker få igång IPTV och när TV-boxen ska startas blir alla rutor gröna och därefter möts jag av "Problem att ladda tjänsten" felkod 711.

Jag har följande utrustning: Unifi Security Gateway PRO 4, 16 ports PoE switch och en Unifi Cloud Key 2.
Internet kommer in på WAN 1 (eth2) och LAN från eth0 till port 1 i switchen.

@ubnt:~$ show interfaces ethernet
Codes: S - State, L - Link, u - Up, D - Down, A - Admin Down
Interface IP Address S/L Description
--------- ---------- --- -----------
eth0 192.168.1.1/24 u/u LAN
eth1 - A/D
eth2 90.227.x.yyy/bb u/u WAN
eth3 - A/D

Jag SSHa in till USG och skrivit enligt nedan, vlan 845 används för IPTV från Telia (fungerar bra med en Linksys EA9500) men inte med nuvarande utrustning.

configure

edit protocols igmp-proxyset
interface eth2.845 role upstreamset
interface eth0 role downstreamset
interface eth2.845 alt-subnet 0.0.0.0/0set
interface eth0 alt-subnet 0.0.0.0/0set
interface eth2.845 threshold 1set
interface eth0 threshold 1

commit
top
save
exit

Loggat in mot Cloud Key och gränssnittet har jag skapat skapat ett vlan only 845 och aktiverat IGMP Snooping.
IGMP Snooping är även aktiverad för mitt egna nätverk.

I brandväggen och för WAN in har jag accepterat alla UDP.
För WAN Local har jag accepterat alla IGMP paketen.

I Cloud Keyn och under följande sökväg finns en config.gateway.json '/srv/unifi/data/sites/default'
I filen config.gateway.json finns följande:

{
"protocols": {
"igmp-proxy": {
"interface": {
"eth2.845": {
"alt-subnet": ["0.0.0.0/0"],
"role": "upstream",
"threshold": "1"
},
"eth0": {
"alt-subnet": ["0.0.0.0/0"],
"role": "downstream",
"threshold": "1"
}
}
}
}
}

Skulle uppskatta lite hjälp med att komma vidare.

Är dock lite osäker om man ska sätta eth2.845 eller enbart eth2
Vlan id 845 är satt i gränssnittet och TV boxen är ansluten i switchen på port 15 med 'all profiles'

Tack

Mvh

Försöker hjälpa en icke vinstdrivande organisation att få på plats fyra stycken IPTV från Telenor.
Finns ingen Telenor bredbandsrouter utan skall vara Fiber om jag sett rätt.

Har stött på problemet med att IPTV boxarna (av modellen Arris 2853) lyckas erhålla IP-adress på nätverket 192.168.9.1/24 som är enbart ämnat för IPTV och som även fått ett VLAN #46, men tyvärr så fastnar de vid en statusbar som visar 0% (skall väl antagligen uppdateras för att hämta inställningar) och efter 10-15 sekunder så startar TV-boxarna om och försöker igen.

Känner du någon som lyckats få till det hela även med Telenors IPTV-boxar på ett UniFi nät med USG 3P och en Cloud Key Gen1 controller?

STORT TACK på förhand!

Permalänk
Medlem

Hade samma problem som dig, som jag löst enligt nedan.

Har en USG samt fler switchar, kopplat enligt nedan för "TV-delen":
Fiber-in- WAN (USG) - eth0 (USG)- eth1 (Switch) - VLAN eth2 (switch) - TVbox.

I det VLANet för TVn har jag tillåtit i princip allt, mDNS mm.
sen skickar jag det rakt ut på WAN.

Och nu fungerar allt utmärkt.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk

Hitta denna tråd innan jag skaffa min Unifi dream router för att se hur man gjorde med Telia digitalbox.

Jag har Firmware UDR v3.0.17 och digitalboxen inkopplad direkt i port 1 på routern.
Jag har inte behövt göra några ändringar i inställningarna för att få digitalboxen att funka.
Så Unifi eller Telia verkar ha löst detta på något sätt så det funkar direkt utan några extra inställningar

Permalänk
Medlem

Japp, oftast får du unicast numera, alltså ren streaming och behöver inga speciella inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Japp, oftast får du unicast numera, alltså ren streaming och behöver inga speciella inställningar.

Beror helt på leverantör, och inom varje tjänsteleverantör finns det också olika typer av boxar. Från min erfarenhet så är fortfarande multicast TV vanligast, men unicast blir alltså mer och mer vanligt. Nästan alla VOD-tjänster (alltså typ TV4 play, SVTr, osv. ) är dock endast unicast.

Värt att nämna är att kvalitén ofta är bättre med multicast och den totala lasten i nätet är mindre. Samtidigt kan multicast vara lite meckigare att få igång, jämfört med unicast.

Visa signatur