Phanteks lanserar Eclipse P400A – uppdaterad storsäljare med ny frontpanel

Permalänk
Melding Plague

Phanteks lanserar Eclipse P400A – uppdaterad storsäljare med ny frontpanel

Eclipse P400 är en av Phanteks storsäljare, och den uppdaterade modellen P400A ruckar därför inte mycket på det vinnande konceptet. Mesh-galler i fronten och en RGB-modell tillhör stora nyheterna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nån som vet om nya panelen passar på gamla p400s? Får så jävla dåligt luftflöde att jag måste plocka bort frontpanelen på sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon^L:

Nån som vet om nya panelen passar på gamla p400s? Får så jävla dåligt luftflöde att jag måste plocka bort frontpanelen på sommaren.

Det borde den göra , då dom ej ändrat stommen

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Phanteks

@Simon^L: Mer information kommer inom kort

Permalänk

Frågan är om man ska slå till på denna eller 600s.

Permalänk

@Phanteks:

Är det samma maxhöjd för processorkylare som förra ?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweclockers:

Frontpanelens mesh-galler ska enligt Phanteks vara så pass finmaskigt att ett dammfilter inte behövs, något som ska leda till bättre luftflöde.

Tror på det när jag ser det. Dammfilter är ju inte finmaskiga för skojs skull, känns rätt självklart att det där meshgallret kommer släppa in betydligt större dammpartiklar än normala dammfilter. Kunde man inte slängt med ett magnetiskt dammfilter? Är ju bara att köra utan om man prioriterar luftflöde.

Hursomhelst alltid kul när tillverkare lyssnar på kritiken och förbättrar sina produkter. Det här är ju en väldigt enkel och kostnadseffektiv uppgradering för Phanteks med bara en ny frontpanel.

Önskar som vanligt att det fanns en version utan fläktar att köpa som man kan bestycka själv.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjänagubben:

Frågan är om man ska slå till på denna eller 600s.

P600s är ju kvalite rakt igenom, så kan ju inte gå fel. Men om du vill modifiera med större valmöjlighet, eller vill ha mer utrymme att arbeta med så är P600s väldigt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjänagubben:

Frågan är om man ska slå till på denna eller 600s.

Har båda och p600s är ett bättre chassi med mer plats samt högre kvalitet känsla

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Jonas en test av detta vore bra

Skulle vara ytterst uppskattat om ni testade detta

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Simon^L:

Nån som vet om nya panelen passar på gamla p400s? Får så jävla dåligt luftflöde att jag måste plocka bort frontpanelen på sommaren.

Vad har du för fläktar då i fronten?

Permalänk
Medlem

”Ah thats hot, thats hot”

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Phanteks: Kommer denna i en version utan glas på sidan?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@FalsktIotakt: Den som földe med och nån corsair 140mm

Permalänk
Medlem

Vill köpa fronten till mitt chassi 🙌

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Phanteks

@benonikenobi: yes, it´s the same height 160mm

Permalänk
Avstängd

@Simon^L:
Ok... det innebär väl att du har en flätktplats ledig i fronten?

Permalänk
Phanteks

@Mocka: Inte för tillfället, men vi kommer invänta och se ifall det finns en efterfrågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Har båda och p600s är ett bättre chassi med mer plats samt högre kvalitet känsla

Bytte nyligen ut min gamla P400s till en P600s, och bara vikten är ju nästan det dubbla 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Attans, väntade på att få se mer info om detta PC chassi men känns som om det fortfarande saknas lite på insidan.

Blir nog nzxt h700 istället som jag planerade på för det mesta för en clean build.

Detta vad jag tänkte på som möjliggör snyggare kablage för GPU.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

@Phanteks: Tack för svaret. Chassin som ej har glaspanel är generellt tystare så det hade vart intressant med en sådan version också.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Sugen men osäker på om min Noctua D15 får plats. Den ska vara 165mm med fläkt men om man sätter fläkten så att den inte sticker upp så kanske det går.

Visa signatur

HejHej!

Permalänk
Medlem

Behöver definitivt fronten till min P400S! Det är ett bra chassi men en av nackdelarna är det taskiga luftflödet i fronten.

Permalänk
Skrivet av Boggus:

Behöver definitivt fronten till min P400S! Det är ett bra chassi men en av nackdelarna är det taskiga luftflödet i fronten.

Sätt in fler fläktar hade 2st i min inwin i fram sen pnp på processorn och en urblåst i taket för att cpu-kylaren tog upp den andra å en på sidan som blåste in samt den i bak blåste såklart ut åxå.. det var ingen luft filter till det chassit och det fanns inget damm på tala om i den för det blåstes ut lika fort som det kom in.. så då kanske du inte behöver dammfiltret i

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow666:

Sätt in fler fläktar hade 2st i min inwin i fram sen pnp på processorn och en urblåst i taket för att cpu-kylaren tog upp den andra å en på sidan som blåste in samt den i bak blåste såklart ut åxå.. det var ingen luft filter till det chassit och det fanns inget damm på tala om i den för det blåstes ut lika fort som det kom in.. så då kanske du inte behöver dammfiltret i

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet främst med P400 chassit är att de har de har väldigt begränsat med ventilationshål i fronten vilket luften kan komma in igenom, där hjälper det inte att man sätter fler fläktar i fronten då lufttillförseln redan är strypt.

Jag har även en 280 mm radiator för min AIO kylning till processorn som sitter i fronten då chassit är för litet för att den ska monteras i taket. Även detta begränsar hur mycket luft som kan blåsas in via fronten.

Jag har fått göra som en del andra som kör P400 chassit med radiator att köra inblås genom fläktarna i taket samt fläkten på baksidan och sedan utblåst via fronten. Där är det rätt välkomnande att chassit kommer med dammfilter i taket. Jag har även kunnat skruva bort underdelen på fronten där dammfiltret sitter då detta inte längre är nödvändigt då det används som urblåst.

En överlag välfungerande lösning även om det känns "fel" att ha reverserat luftflöde.

Permalänk
Medlem

@Phanteks: Finns det någon strategi att göra chassit katt-säkert? Mina katter har en tendens att hoppa upp på chassit och slå av/på power knappen när passar som minst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boggus:

@Phanteks: Finns det någon strategi att göra chassit katt-säkert? Mina katter har en tendens att hoppa upp på chassit och slå av/på power knappen när passar som minst.

Känner igen det där! Till slut ändrade jag i energischemat och satte så att det inte händer någonting när man trycker på den

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk
Phanteks

@Boggus: Rackarns katt!
Du kan ju alltid koppla loss den från moderkortet och sen koppla reset-knappen till power på moderkortet istället

Annars går du in på kontrollpanelen så kan du ange hur strömbrytaren ska fungera (hållas inne 3-4 sekunder).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phanteks:

@Boggus: Rackarns katt!
Du kan ju alltid koppla loss den från moderkortet och sen koppla reset-knappen till power på moderkortet istället

Annars går du in på kontrollpanelen så kan du ange hur strömbrytaren ska fungera (hållas inne 3-4 sekunder).

Bra förslag! Har ändrat beteendet på Power knappen sedan tidigare men katterna har en tendens att stå och hålla knappen inne endå.

Permalänk
Avstängd

Pja.. Det är aktiva trådar med detta 400 chassi och många inlägg om "dåligt kylning" "dåligt luftflöde" och personligen valde jag bort lådan helt enkelt för att konstruktionen som sådan (inte bara från insläppen i fronten) är mindre lyckad om man vill ha god kylning utan att modda lådan.. Jag kör dock Phanteck låda men en mindre som krävde mindre bearbetning för bra kylning och den är jag nöjd med.. Bra låtkvalitet för priset men föga genomtänkte för funktion avseende kylning. Å nej 400 från är INTE speciellt strömmings hämmande, men det finn andra (och fler problem)