Bilhögtalare börjat vibrera på ena sidan, andra sidan helt död.

Permalänk
Medlem

Bilhögtalare börjat vibrera på ena sidan, andra sidan helt död.

Halloj:D

I tisdags efter jobbet så skulle jag som vanligt åka hem med bilen och när jag startade bilen och kopplade in telefonen så märkte jag att efter ett tag så började högtalaren i vänster framdörr vibrera när basen kickade igång.
Stänger man av all bas så låter högtalaren som vanligt varken knaster eller annat sprakande.

När jag kom hem så märkte jag också att högtalaren på högersidan inte spelade någonting alls men diskanten på samma sida funkade.

Jag har en Volvo S60 2009, med High Performance Sound System, sitter ett
original slutsteg under passagerarstolen (PA-200).

Jag har öppnat vänster dörrsida och kollat om något satt löst i dörren men jag kunde inte hitta något sådant som kunde orsaka vibrationen.

Alla andra högtalare i bilen funkar utmärkt och detta problem uppstod från ingenstans, inga varningstecken eller liknande. Har sökt runt på Google efter lösningar men inte hittat så mycket så någon här kanske vet mer än vad jag gör, jag är inte så kunnig på detta område så om ni kunde hjälpa mig vore det toppen. :):)

Permalänk
Medlem

Gissar lite då jag "inte rullar längre", men hade en XC70 2010 med High perfomance sound... kan det vara så att du bränt steget? Tänker att basen sitter på egna kanaler på steget? Därför låter det "OK" utan bas?

Kanske värt att pluppa in en OBD2 kontakt se om man får ut några felkoder...eller åka förbi din favoritverkstad o be dem kolla koderna

// LZ

… eller bränt filtret i dörren?

Permalänk

Visst var -09 sista årsmodellen av S60 innan nya generationen kom? Har en av samma (numera förrförra) generation S60 och hade samma problem som berodde på att limningarna av dörrarna hade släppt, vilket kan hända om man har en fet bas.

Permalänk
Medlem

@Tea42BBS:

Ska snart lämna in bilen på min lokala verkstad för byte av bromsar så tänkte höra med dom om de kunde kolla felkoder eller liknande,
Kollade säkringarna idag och de var hela.
Tack för svaret

Permalänk
Medlem

@Gojsenmojs:
Ja det stämmer att 2009 var den sista modellen innan det kom en ny generation av S60. Jag får öppna upp dörrsidorna igen och kolla om jag hittar något som jag kanske missat.
Tack för svaret