Då jag inte tycker att låna dator på skoltid för att sedan använda egen stationär hemma är en smidig lösning. Så behöver jag införskaffa en bärbar dator för studier som .NET utvecklare (C#) på yrkeshögskola. Och skulle behöva lite rekommendationer.
Men jag är inte ute efter att få råd i stil med "köp denna datorn".
Jag är snarare ute efter råd om vad du tycker en bra skärmstorlek är. matt eller högblank skärm. Vid vilken vikt på datorn anses den för tung. Hur många timmars batteritid som är för lite. Vilket tangentbord som är "bäst". Vilka tangenter som bara ska finnas, och att de sitter på "rätt plats", och vad är rätt plats? Och liknande saker som kan vara bra att tänka på eller ta med i valet av dator.
Kort och gott, vilka specifikationer som gör att en dator lämpar sig för .NET programmering/utveckling på YH-nivå.
Ut efter det kan jag sedan själv hitta en dator som jag anser fyller alla (eller så många som möjligt av) kraven.
Prisnivån kommer att läggas på runt 15k tänker jag mig. Men det är egentligen inte viktigt för att få svar på mina frågor, då de är prisoberoende helt enkelt.