Hyundai Super-LT3 strömkälla

Permalänk

Hyundai Super-LT3 strömkälla

Hej alla!
Första gången jag postar nåt här, har verkligen stött på en nit just nu...
Jag sysslar med allt möjligt mellan IT och jord, men strömadaptrar, volt, amp, mA och olika kontakter har jag inte greppat än. Jag fick tag på en gammal laptop som jag tänkte försöka få igång; Hyundai Super-LT3!
Härlig retro-maskin, men tyvärr följde inget nätagg med. Och själva hon-kontakten är av det mer udda slaget för mig. Jag bifogar bild på statsen och uttaget.
Jag undrar om det finns någon som har expertis inom detta område. Om det går att konvertera, eller få hjälp att luska ut hur kontakten fungerar så kanske jag kan bygga en helt ny adapter. Går uttaget att byta ut kanske?
Fråga gärna om ni behöver mer detaljer!

Tack på förhand!

Permalänk

Matas med 5volt minst 3A likström och 8 volt minst 600mA likström

Hur det är kopplat i kontakten vet jag dock ej.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

@Rouge of Darkness: Tack för svaret! Så långt är jag med också, frågan är bara hur man ska omvandla det på hur vis. Om man ska bygga en ny kontakt på en modernare adapter, problemet är bara att jag aldrig stött på en 8 pin din kontakt för ström någon gång. Så jag vet inte riktigt hur man ska få ut ett kopplingsschema på kontakten.

Permalänk

är nog öppna upp chassit på enheten som gäller och följa ledningsbanor på insidan och se vad de går till.

Borde iaf gå att få ut vilka pinnar som ska ha ström och vilken som är minuspol.

sen mha vad som sitter kopplat på strömpinnarna så borde det gå att få ut vilka pinnar som är 8V och 5V.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Yes, hade nog också börjat med att öppna datorn. Förmodligen är inte ens alla stiften inkopplade, det kan vara enklare än du tror att reda ut det där.

Jord bör vara lätt att hitta, de pinnarna (de är troligen flera än en) kommer med största sannolikhet ha galvanisk kontakt med RF-sköldar etc. 5 och 8VDC får du som sagt försöka bena ut vilka det är genom att undersöka vad de matar. Det kan låta hopplöst, men lägger man en stund på såntdär brukar det faktiskt klarna. Har du riktigt tur finns det märkningar på kretskortet. Reder du inte ut det själv kan du alltid posta ett gäng skarpa, högupplösta bilder på forumet.

Kontaktdonet ser ut att vara en vanlig MiniDIN-8.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Tack för svaren än så länge!
Som tur är så är hela datorn i delar redan, det brukar vara det första jag gör vid nya inköp! Ström-PCB:n har jag dock lite svårt att avläsa, så jag har laddat upp lite bilder som ni kan kika på. Jag förstår inte riktigt hur jag ska avläsa att det är bara 2 spår som går från mini din-8 kontakten, som sedan går vidare till, vad jag kan se, ett spår som går ut på resten av kortet. Har beställt en mini din-8 kontakt, så förhoppningsvis kan vi luska ut hur den ska kopplas.

StrömPCB

Permalänk
Medlem
Skrivet av recyclejohn:

Tack för svaren än så länge!
Som tur är så är hela datorn i delar redan, det brukar vara det första jag gör vid nya inköp! Ström-PCB:n har jag dock lite svårt att avläsa, så jag har laddat upp lite bilder som ni kan kika på. Jag förstår inte riktigt hur jag ska avläsa att det är bara 2 spår som går från mini din-8 kontakten, som sedan går vidare till, vad jag kan se, ett spår som går ut på resten av kortet. Har beställt en mini din-8 kontakt, så förhoppningsvis kan vi luska ut hur den ska kopplas.

StrömPCB

Om du menar de två tunna spåren man tydligt ser på bild 2 och 3, så är de garanterat inte några "kraftledare". De klarar inga strömmar. Det är alldeles säkert signalledare, förmodligen till någon krets som håller koll på om det finns juice, och att spänningarna är korrekta.

Kretskortet har troligen flera lager. Vad ser du om du håller upp det mot en stark lampa?

Min gissning är att ledarna gör ett kort hopp från mini-DIN-kontakten till de första två JST-aktiga kontakterna, genom sladdarna med ferritkärnan, och sedan vidare ner i nästa JST-aktiga kontakt, för att sedan gå vidare ut till konsumenter på kretskortet. Ser du inte ledarna, så ligger de i något lager inuti kretskortet. Bäst är förstås att ringa upp det där med multimeter, kan bli väldigt svårt att se något med blotta ögat. Som första steg kan du ringa upp alla pins mot varandra, anteckna vad som går var, och vad som är sammankopplat.

Den lösa vita grunkan som hänger i röd, vit och blå kabel med röda kabelskor, vad är det för något? Kontakt till nån dockningsstation? Strömbrytare?

Edit: är det bara fotot, eller ser elektrolytkondingen C8 ut att bukta lite i toppen? De ska vara absolut plana, är toppen konvex är den garanterat dålig och måste bytas ut.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

@kaput: Ok! Det låter som en bra start! Jag håller på att invänta en ny multimeter då min paja nyss. Så förhoppningsvis får jag den imorgon! Då ska jag sätta mig och se vart sakerna går någonstans.

Den med kabelskor är för batteriet i laptopen, 3 kontaktytor bara som läggs emot batteriet.

Och vad jag kan se så är c8 fin fin, det var nog vinkel och ljus som lurades litegranna. Inga andra kondningar buktar heller, så det är nog säkert på den fronten.
Jag återkommer när jag fått multimetern så kan jag ge mer konkreta detaljer.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av recyclejohn:

@kaput: Ok! Det låter som en bra start! Jag håller på att invänta en ny multimeter då min paja nyss. Så förhoppningsvis får jag den imorgon! Då ska jag sätta mig och se vart sakerna går någonstans.

Den med kabelskor är för batteriet i laptopen, 3 kontaktytor bara som läggs emot batteriet.

Och vad jag kan se så är c8 fin fin, det var nog vinkel och ljus som lurades litegranna. Inga andra kondningar buktar heller, så det är nog säkert på den fronten.
Jag återkommer när jag fått multimetern så kan jag ge mer konkreta detaljer.

Tack på förhand!

Hur pajar man en multimeter? Säker på att det inte bara är säkringarna i den gamla som smällt, om de nu påverkar nåt annat än strömmätning?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

@kaput: Hehe, den var gammal och sliten. Tejpad och lagad tillräcklig, nu fick den gå i pension. Skönt med lite nya prylar ibland också!

Permalänk

Hej!
Ursäkta för dålig aktivitet, livet kom förbi
Jag har fått min nya multimeter, och lyckats göra ett väldigt simpelt diagram. Hoppas på att det kanske kan visa lite ljus på situationen?

Diagram

Permalänk
Medlem

Om jag skulle gissa så skulle jag säga att:

Blå = 0V
Röd = 5V
Grön = 8V

Men det är absolut inget jag kan garantera

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

@lord_dubbdäck: Tack för svaret! Vad menar du med 0v? Och har du någon teori bakom det du skrev? Behöver all lärdom jag kan få tag på om detta

Permalänk
Medlem

0V är lika med jord alltså. Jorden är troligen gemensam för båda spänningarna, därför bör den ha flest stift. Röd bör vara 5V i och med att det är spänningen den tar mest ström på. Och logiskt sett borde det sista stiftet då vara 8V,som den tar rätt lite ström på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

@lord_dubbdäck: Logiskt och intressant! Då har jag äntligen lite mer att gå på. Då är frågan om jag ska skrota nåt gammalt nätagg som är någorlunda rätt specs för strömmen, eller om jag ska fortsätta leta mini 8-pin din nätagg... Hmm....