vart tog allt utrymme vägen?

Permalänk

vart tog allt utrymme vägen?

Hej!

Säkerligen en rookiefråga men hursom:

Jag har en burk med en SSD disk på 420 GB

Råkade ut för ett ransomvirus häromdagen och har nu installerat om Windows 10 pro med valet "behåll ingen data" vilket jag antar formaterar disken innan installation (?).

Har installerat diverse program, och har nu enligt utforskaren 95 GB ledigt av 420 GB, vilket är på tok för lite.

Om jag högerklickar på alla mappar som ligger direkt på C: (inklusive dolda mappar) och kollar storleken på dom, och lägger ihop alltsammans får jag strax över 50 GB, vilket alltså borde ge mig ca 370 GB ledigt. Så vart tog all plats vägen?

Skulle verkligen uppskatta lite hjälp/input på detta så snabbt det bara går!

Stort tack på förhand!
/Kalle

Permalänk
Medlem

@skogskalle:
Hej,
Ladda ner ett program som heter Windirstat och starta det som admin.
Där ser du vart utrymmet tagit vägen.

Mvh Billy

Visa signatur

Stationär: I7 8700k | Asus prime Z370-a | 32GB Corsair Vengeance 3200Mhz CL16 | | Corsair RM750x | Corsair H110 V2 | Samsung Evo 960 500GB | Seagate 600 Pro 480GB | RTX 2080 | Be Quiet Dark Base Pro 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogskalle:

Hej!

Säkerligen en rookiefråga men hursom:

Jag har en burk med en SSD disk på 420 GB

Råkade ut för ett ransomvirus häromdagen och har nu installerat om Windows 10 pro med valet "behåll ingen data" vilket jag antar formaterar disken innan installation (?).

Har installerat diverse program, och har nu enligt utforskaren 95 GB ledigt av 420 GB, vilket är på tok för lite.

Om jag högerklickar på alla mappar som ligger direkt på C: (inklusive dolda mappar) och kollar storleken på dom, och lägger ihop alltsammans får jag strax över 50 GB, vilket alltså borde ge mig ca 370 GB ledigt. Så vart tog all plats vägen?

Skulle verkligen uppskatta lite hjälp/input på detta så snabbt det bara går!

Stort tack på förhand!
/Kalle

Gör såhär: Öppna Diskhantering genom att högerklicka på Start och välja Diskhantering.
Här hittar du alla dina volymer och du kommer hitta C: i listan. Under listan finns de olika diskarna i boxar. Vanligtvis brukar C vara Disk 0. Här kommer du hitta den yta du letar efter, högerklicka på C: och utöka volym - Följ anvisningarna.

Visa signatur

got root?

Permalänk

@skogskalle: Jag svarar mig själv raskt här. Hittade fram till "lagring" i inställningarna och där hittade den nästan 300 GB från tidigare windowsinstallationer. Plockade bort det och har nu rätt mängd lagring.

Men då uppstår genast en annan fråga - om disken inte formaterades innan ominstallationen av Windows - finns det då risk att viruset finns kvar och kan sätta igång och härja igen?

/K

Permalänk

Stort tack för snabba svar förresten!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogskalle:

@skogskalle: Jag svarar mig själv raskt här. Hittade fram till "lagring" i inställningarna och där hittade den nästan 300 GB från tidigare windowsinstallationer. Plockade bort det och har nu rätt mängd lagring.

Men då uppstår genast en annan fråga - om disken inte formaterades innan ominstallationen av Windows - finns det då risk att viruset finns kvar och kan sätta igång och härja igen?

/K

Om du hittat en tidigare windowsinstallation som du bara raderat utan formatering är risken att det spridits sig. Jag rekommenderar starkt att formatera hela disken innan du installerar windows på nytt.

Program jag använder är gparted och är linuxbaserad, helt oberoende av Windows - du hittar det via google.
Installera Gparted på ett USB - boota och använd verktygen där för att formatera.

Visa signatur

got root?

Permalänk

@edroon: fook.... tack för infon. Då blir det till att formatera och göra om alltsammans. Ska kika på Gparted!

Permalänk

Rookiefråga igen - har laddat ner Gparted nu som iso-fil. Vad gör jag med den? Antar att det inte räcker att bara kopiera den till usb:n eller?

Permalänk
Medlem

@skogskalle: gparted i all ära, men det känns som massiv overkill i det här fallet. Du kan ändra och formatera partitioner direkt från Windows installationsprogram.

Permalänk

@perost: ok.... hur? Tror den enda frågan jag fick var om jag ville behålla filer eller inte. Jag valde "inte" men tydligen behöll den alltsammans som en "tidigare installation" ändå. Hur väljer jag att formatera på riktigt i installationen?

Permalänk
Medlem

du ska ladda ner ett verktyg från Microsoft som heter "Windows usb download tool". det finns här:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
sedan startar du från usb minnet genom att välja USB:t som "boot device" i bios.
därifrån kan du formatera hårddisken och installera Windows igen

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogskalle:

@perost: ok.... hur? Tror den enda frågan jag fick var om jag ville behålla filer eller inte. Jag valde "inte" men tydligen behöll den alltsammans som en "tidigare installation" ändå. Hur väljer jag att formatera på riktigt i installationen?

Använder du det riktiga installationsprogrammet? D.v.s. bootar från ett USB-minne? Annars kan du ladda ner det från Microsoft. I början av installationen väljer du sen Custom (eller svenska motsvarigheten antar jag) när du får frågan om vilken typ av installation du vill göra.

Permalänk

@perost: Japp har en riktig installation på usb. Slarvade dock och körde igång installationsprogrammet inifrån windows tidigare och då fanns inte möjligheten att formatera.

Bootade från usb:n nu och då gick det bättre. Dock gick formateringen på typ bara 3 sekunder. Är den ändå OK? Har för mig att det kunde ta en bra stund att formatera back in the days... Kan jag lita på att eventuella virus är "dödade" iom detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogskalle:

Bootade från usb:n nu och då gick det bättre. Dock gick formateringen på typ bara 3 sekunder. Är den ändå OK? Har för mig att det kunde ta en bra stund att formatera back in the days... Kan jag lita på att eventuella virus är "dödade" iom detta?

Att formatera innebär bara att ett nytt filsystem skrivs till hårddisken, men datan som redan ligger på disken skrivs inte över. Det är fullt tillräckligt i det här fallet, även om själva datan rent fysiskt ligger kvar på disken så är filerna inte längre åtkomliga i Windows.

Permalänk

@perost: kanon. Då installerar jag på den nyformaterade disken och hoppas på det bästa.

Igen - jättetack allihop för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Att formatera innebär bara att ett nytt filsystem skrivs till hårddisken, men datan som redan ligger på disken skrivs inte över. Det är fullt tillräckligt i det här fallet, även om själva datan rent fysiskt ligger kvar på disken så är filerna inte längre åtkomliga i Windows.

Det är tyvärr värre än så , att formatera datorn innebär för många att man installerar om datorn , man gör inte ens en formatering av hårddisken utan installerar nytt OS på disken som den är.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j