Pajjade grafikkortet plötsligt?

Permalänk
Medlem

Pajjade grafikkortet plötsligt?

I förrgår installerade om en äldre dator med bla ett Sapphire Radeon 7970 GHz edition la in senaste Windows 10 från usb.
Körde sen alla drivrutiner till moderkort och grafikkort (senaste drivrutinerna från amd).
Sen gick online och kollade om det fanns några mer uppdateringar till Windows 10 och sen drog datorn bara på några timmar.
Senare stängde jag av datorn och inget såg konstigt ut då.

När jag senare startade datorn igår för att snabbt kolla en grej så var det ingen bild vid själva bios loggan och uppstarten.
Men sen när Windows 10 loggade in blev det bild men upplösningen var bara 640*480.
Går inte att ändra, Windows visar grafikkortet bland enheterna och Radeon programmet rapporterar inga problem.
Samma sak vid omstart ingen bild under bios och uppstart men när man kommer in i Windows med denna upplösning så blir det bild. Upplösningen går inte att ändra.

Jag tänkte koppla ur grafikkortet och prova om inbyggd fungerar senare idag inget jag hann göra igår.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

I förrgår installerade om en äldre dator med bla ett Sapphire Radeon 7970 GHz edition la in senaste Windows 10 från usb.
Körde sen alla drivrutiner till moderkort och grafikkort (senaste drivrutinerna från amd).
Sen gick online och kollade om det fanns några mer uppdateringar till Windows 10 och sen drog datorn bara på några timmar.
Senare stängde jag av datorn och inget såg konstigt ut då.

När jag senare startade datorn igår för att snabbt kolla en grej så var det ingen bild vid själva bios loggan och uppstarten.
Men sen när Windows 10 loggade in blev det bild men upplösningen var bara 640*480.
Går inte att ändra, Windows visar grafikkortet bland enheterna och Radeon programmet rapporterar inga problem.
Samma sak vid omstart ingen bild under bios och uppstart men när man kommer in i Windows med denna upplösning så blir det bild. Upplösningen går inte att ändra.

Jag tänkte koppla ur grafikkortet och prova om inbyggd fungerar senare idag inget jag hann göra igår.

Fetstilt: Jag kanske missförstår- låter som windows installerade någon knasig uppdatering (genom windows update), till grafikkortet? Kör display driver uninstaller och installera om till AMD's drivrutiner, igen?
"Set windows device installation settings to default (automatically install drivers)" kanske stänga av denna i DDD-settings är något, för motverka det händer igen (om windows update är/var problemet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vixo90:

Fetstilt: Jag kanske missförstår- låter som windows installerade någon knasig uppdatering (genom windows update), till grafikkortet? Kör display driver uninstaller och installera om till AMD's drivrutiner, igen?
"Set windows device installation settings to default (automatically install drivers)" kanske stänga av denna i DDD-settings är något, för motverka det händer igen (om windows update är/var problemet).

Ska göra ett försök ikväll tack

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Fick förhinder men nu har jag tagit tag i den här datorn igen.
Tog ut grafikkortet och körde med det inbyggda, då fungerade allt igen som vanligt.
Satte tillbaka Sapphire kortet och allt fungerade normalt igen.
undra vad som kan blivigt fel, kan det ha hamnat nått i PCIE porten som först inte påverkade men sen började påverka helt plöttsligt?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Låter snarare som att win update uppgraderade dina drivrutiner till någon trasig version och när du tog ut det installerades drivrutinen om eller byttes mot den du själv lagt in igen

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Låter snarare som att win update uppgraderade dina drivrutiner till någon trasig version och när du tog ut det installerades drivrutinen om eller byttes mot den du själv lagt in igen

Ja men borde dom trasiga drivrutinerna även gjort så BIOS splash och även inne i bios inte visades?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att det var lite glapp i porten och att det bara av en slump skedde i samma veva som uppdateringen.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Nu har det hänt igen.
jag stängde av datorn. Lät den stå strömlös med avslaget nätagg och kontakt urdragen.

vid första uppstart ser jag Asus loggan och sen windows loggan men sen när inloggs bilden kommer är allt i 640*480 upplösning.
kan inte ändra.
Startar om och samma visa men nu är det svart skärm ända fram till inloggs bilden i windows och 640*480

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Kör DDU och installera grafikdrivare (samtidigt som du har inget internet anslutet)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag ber om ursäkt för det korta svaret jag skrev igår, jag var på kurs och hade en kort toapaus .

Förtydligande: Ladda ner senaste grafikdrivrutiner och spara dem på den lagring du har tillgänglig. Ladda sedan ner DDU (Display Driver Uninstaller). Vid det här skedet kan du dra ur internetsladden/avaktivera wifi för att hindra att Windows eventuellt automatiskt laddar ner egna grafikdrivrutiner.
Nu ska du köra DDU (helst efter en omstart in i felsäkert läge) och avinstallera de grafikdrivrutiner som är för närvarande installerade. Efter en omstart in i vanligt läge så ska du installera de grafikdrivrutiner du tidigare plockat hem. När den är klar och du startat om datorn för tredje gången så kan du åter igen stoppa in internetsladden. Funkar grafikkortet inte vid det här laget så kan du pröva samma process igen fast med en tidigare utgåva av grafikdrivrutiner. Fortsätt tills du antingen får det att funka eller tappar tålamodet.

Alltså: Har du följt instruktionerna och det ändå inte funkar så kan man nästan med full säkerhet utesluta mjukvarufel. Man kan ifall desperationen är total pröva att installera annat BIOS på grafikkortet men det rekommenderar jag inte om du inte är helt säker på vad du håller på med.

Lycka till!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag provade byta DVI-kabel. Felet har inte upptått efter kabelbyte.
Kan det månne ha varit så enkelt.
Har kört benchmark med Unigine för att belasta kortet och det klarar det utan problem med varken crash eller överhettning.,

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Fint! Är kablarna av samma typ? Jag tänker om nån pin gått av i nån av ändarna..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av trattgunnar:

Fint! Är kablarna av samma typ? Jag tänker om nån pin gått av i nån av ändarna..

Skickades från m.sweclockers.com

ja dom var av samma typ ej dual dvi så att säga.
ska syna kabeln och testa datorn igen när jag kommer hem och se om allt fortf är ok

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc