Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Nu kanske du inte vill berätta vart du bor. Men jag blev väldigt nyfiken på att veta vilken stad som är så pizzatät

Rhodos är min favorit annars
För övrigt har jag inte någon källa på statistiken men läst i någon tidning en gång nåt år sedan så kanske inte stämmer längre så bra

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Minns inte när jag åt pizza senast, men ska jag gräva i arkivet så får det bli:
Pizzeria: Nisses Pizzeria
Stad: Kållered
Pizza: Kebab pizza + stark sås.

Denna var världsklass för 15 år sedan i alla fall

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Min favorit då jag rest landet runt under snart 30 år

Stad: Trollhättan
Pizzeria: Stavre Pizzeria
Pizza: Alla, när jag åt kött var det deras kebabpizza
Motivering: Osannolikt god pizza under 80- och 90-talet. Har inte ätit där sedan juni 1995 dock.

Sedan dess, en del halvbra, jag brukar åka till Fruängen ibland. Den vid torget där brevid gamla Karlavagnen (vad den restaurangen nu heter idag) är helt okej.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Bussovi_ by XHI

@LPG:

Nej för tusan...
Alcamo har verkligen inte särskilt god kebab...
Prima som ligger runt hörnet är då betydligt bättre och då är de inte ens bäst i stan imo.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Stad: Falköping
Pizzeria: Happy Time
Pizza: Sidney (kebabpizza med pommes på)
Motivering: Sedan barnsben har Happy Time alltid haft hög standard på sina kebabpizzor trots flertalet ägarbyten genom åren. Sidney som har pommes på sig är min personliga favorit på alla pizzerior men just hos Happy Time är den extra god.
Det snålas inte med varken kebab, pommes eller sås (inte för mycket av såsen heller). Botten är lagom hård/mjuk så att slicen man tar inte fallet ihop när man ska ta upp den som det gör på många andra pizzerior.
Kombinationen av allting på pizzan när man tar en tugga får det att vattnas i munnen på mig just nu när jag skriver. Så det får nog bli en hemresa till Falköping nästa helg med andra ord

Såklart har det varit dagar då Happy Time inte levererat fullt ut men det är högst ovanligt!

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Stad: Varberg
Pizzeria: ingen
Pizza: ingen
Motivering: Alla är lika mediokra, västkusten suger på pizza.

Samma i Italien konstigt nog fast det är pizzans hemland. Bästa utomlands var i Frankrike, Pizzeria Le Serre i Villefrance-sur-Mer nära Nice.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Stad: Höör
Pizzeria: Kreta
Pizza: Calzone + kebab
Motivering: Halva upplevelsen är den upplivade bagaren men pizzan är Höörs bästa också. Perfekt balanserad skapelse. 10/10 hade varit värt att bli tjock för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Hur kan man digga sannegården, testat en gång med polare och alla tre av oss blev sjuka x(
Roma pizzeria i edet är najs stuff

Det är så personligt vad folk gillar så det är som du säger svårt att utse. Personligen älskar jag att göra pizza hemma känns mycket fräschare.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Som vegetarian finns det inregel inte jättemycket roligt att välja mellan, men ett guldkorn har jag hittat!

Stad: Göteborg, andra lång.
”Pizzeria”: Kellys
Motivering: Grymt utbud av vegetariska/veganska pizzor som är mer än den tråkiga ”vegetariana”. Finns även en del annat gott om man inte är sugen på pizza.

Jag skrev ”pizzeria” inom citationstecken för att det först och främst är en pub så om man går dit senare på kvällen så kan det vara lite väl röjigt om man bara är ute efter en pizza.

Ska väl kanske nämna att jag inte varit där på 2-3 år men jag antar att det fortfarande är lika gott

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Det är så personligt vad folk gillar så det är som du säger svårt att utse. Personligen älskar jag att göra pizza hemma känns mycket fräschare.

Tror du citerade fel människa

Permalänk
Inaktiv

Stad: Falun
Pizzeria: P-za
Pizza: Margherita eller Diavola
Motivering: Drivet av en äkta Italienare som står i en lagerlokal och bankar Pizza som inte är flottig som alla andra pizzor är, utan är riktigt fluffig precis som pizza ska vara. Produkten du får kostar under hundringen men skulle lätt ha kunnat kosta 200kr på en finrestaurang.

Permalänk

Stad: Stockholm
Pizzeria: Dell'Attore
Pizza: Vilken som helst, men jag gillar "Mille Fiori con Scampi"
Motivering: Bra ingredienser, krispig deg, skön lokal, känd pizzeria.

Visa signatur

"What sharp little eyes you've got"

Permalänk
Avstängd

Det finns förstås olika typer av pizzor och det är svårt att säga att en restaurangs är bäst om man inte definierar typen. Om du är ute efter neapolitansk pizza i Göteborg så är Dirty Dough på Lindholmen väldigt bra. Har också hört bra om Paradiset vid Saltholmen, men har inte testat.

Vill man ha mer klassisk italiensk pizza så tycker jag Taverna Averna är bra. Cyrano brukade ha bra italiensk/fransk pizza men sedan de blev en kedja så har de tappat en aning, fortfarande bra dock och de finns på massa ställen i och kring Göteborg.

Klassisk "svensk" pizza är svårt. Alla tycker sin pizzeria är bäst liksom. Jag tycker Da Marco gör bra pizzor exempelvis men det beror väl på att jag är uppväxt med dem. Sannegårdens har vunnit bäst i Sverige flera gånger, men jag håller inte med. Vad de är bäst på är att muta till sig bra betyg, typ gratis dricka om du sätter en femma. Sen är inte pizzan dålig på något sätt men långt ifrån bäst.

Chicago Style vet jag inte, det är väl typ Pizza Hut som jag testat här och det är ingen höjdare direkt även om den är bättre än ryktet säger.

Dominoes har kommit hit nu också, men det är nog de sämsta pizzorna jag ätit, så undvik det. Ingen överraskning direkt då kedjan är känd som världens sämsta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Som vegetarian finns det inregel inte jättemycket roligt att välja mellan, men ett guldkorn har jag hittat!

Stad: Göteborg, andra lång.
”Pizzeria”: Kellys
Motivering: Grymt utbud av vegetariska/veganska pizzor som är mer än den tråkiga ”vegetariana”. Finns även en del annat gott om man inte är sugen på pizza.

Jag skrev ”pizzeria” inom citationstecken för att det först och främst är en pub så om man går dit senare på kvällen så kan det vara lite väl röjigt om man bara är ute efter en pizza.

Ska väl kanske nämna att jag inte varit där på 2-3 år men jag antar att det fortfarande är lika gott

Nej, Kellys har gått ner sig ordentligt på senare tid, pizzorna kanske fortfarande funkar, jag vet inte, men det är extremt ofräscht där inne så det går bort. Många pizzerior har bra vegetariska pizzor nuförtiden. Götas Pizzabutik vid mariaplan/älvsborgsplan har rätt intressanta varianter med typ valnötter och inlagda rödbetor och sånt. Dit hade jag nog tagit en vegetarian.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

Minns inte när jag åt pizza senast, men ska jag gräva i arkivet så får det bli:
Pizzeria: Nisses Pizzeria
Stad: Kållered
Pizza: Kebab pizza + stark sås.

Denna var världsklass för 15 år sedan i alla fall

tyvärr bytt ägare ett par ggr så nu är pizzan ätbar, men klart medioker :/

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Stad: Västerås
Pizzeria: Restaurang Tip Top
Pizza: Kebabtallrik (ingen pizza men men)
Motivering: Godaste kebabtallrik som jag ätit, såsen är nog det bästa med det hela samt att det inte är några sluskiga pommes utan krispiga och kryddade som de ska vara

Permalänk
Medlem

Stad: Malmö
Pizzeria: Marathon
Pizza: Gyrospizzan
Motivering: I särklass bästa gyrosen i Malmö och helt enorma pizzor.

Visa signatur

Musik rigg: | R5 2600 | RTX 2070 | 32GB | 34" 144Hz |
Gaming rigg: | Xbox Series X | 55" gammel lcd | ikea soffa |
Min musik på Spotify: https://open.spotify.com/track/6JMTNoPXVuMjHkCO2pSA6S?si=8efa...

Permalänk
Medlem

Stad: Värnamo
Pizzeria: Chaplin
Pizza: Vesuvio
Motivering: Chaplin gör Italienska pizzor DVS inget kebabhak.
Bagaren, en kvinna med rötter i balkan har vunnit VM i Pizzabakning. Och alla pizzor jag provat är himmelska! Bordsbeställning och servering.
Jag bor i Jönköping som iaf enligt rykten ska vara en bra pizzastad men vi har inget som mäter sig med Chaplin.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Frågar då jag ska ut på SVERIGETURNÈ om ett tag och vi letar efter dom bästa förslagen i var stad:

Så exempel på formateringen:

Stad: Umeå
Pizzeria: Klövern
Pizza: Vulkanpizza
Motivering: Omatchad kundservice och färska grönsaker, och äkta skinka!

Så här är mallen:

Stad:
Pizzeria:
Pizza:
Motivering:

Let's go!

Kan tyvärr inte säga exakt vad stället hette, men som någon som bott i Umeå 10 år, Malmö 10 år och håller på att nå 10 år i Stockholm, samt rest runt i mer eller mindre hela Sverige, så måste jag säga att den stad med i snitt bäst pizza är:....

Göteborg.

Trollhättan har också bra pizzor men jag räknar den lilla sketna "staden" till Göteborgstrakten.

Andra roliga små ställen med bra pizzor är Karlskrona,Växjö och Ö-vik/Umeå.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeckarN:

Stad: Malmö
Pizzeria: Marathon
Pizza: Gyrospizzan
Motivering: I särklass bästa gyrosen i Malmö och helt enorma pizzor.

LaMare på Lorensborg har 100% bättre gyrospizza

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XerxesYngve:

Stad: Stockholm
Pizzeria: Dell'Attore
Pizza: Vilken som helst, men jag gillar "Mille Fiori con Scampi"
Motivering: Bra ingredienser, krispig deg, skön lokal, känd pizzeria.

Överprisat som fan, snåla pizzor, överhypad med ingredienser, priser och hype som matchar området Östermalm, dock inget för pizza-fantaster. Överskattad så utav helvete. Enligt mig såklart. Smaken är som baken.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Stannade till detta ställe när jag hade vägarna förbi i somras.

http://jervpizzabar.se/

Det är nog den godaste pizzan jag ätit i Sverige, annorlunda och bara helt fantastisk.
Är man pizzaälskare är det värt en rejäl omväg bara för att få uppleva detta hantverk.

Permalänk

Stad: Munkedal
Pizzeria: Angela
Pizza: Mickes special
Motivering: kebabpizza med riktig kebabsås , alltid nöjd när man äter därifrån
deras kebabtallrik är magiskt god

Permalänk
Medlem

Stad: Göteborg
Pizzeria: Pizzeria Pepperoni
Pizza: Kebabpizza nr 4 (med stark sås).
Motivering: Funkade fint när jag pluggade för 20 år sedan och fungerar lika bra än idag.

Permalänk
Medlem

Var ute på en liten Roadtrip i somras med sambon, vi skulle hämta en båtrace propeller i Västerås, påvägen hem tok hungriga, så vi tog första bästa hak, å sket i risken för magsjuka å allt de där man kan oroa sig över.... men vi sprang på helt klart bästa å minsta pizza / kebab haket någonsin.

Pizzeria Torino: Dingtuna Torggata 70, 724 75 Västerås

lite långt å åka bara för en bakispizza för oss bara 15mil å två timmar enkel resa

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

@Mithras: Haters gonna hate

Visa signatur

"What sharp little eyes you've got"

Permalänk
Medlem

Stad: Stockholm (Vallentuna)
Pizzeria: Kristorante
Pizza: Salamino
Motivering: Vedugn, grymma råvaror och kärlek. Här hittar vi en sällan skådad yrkesstolthet av ett par som driver restaurangen.

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Medlem

Stad:Malmö
Pizzeria: Via Napoli
Pizza:Regina Margherita DOP ( Denominazione d' Origine Protetta)
Motivering: En gång sedan är man fast.

Permalänk
Medlem

Stad: Napoli
Pizzeria: Sorbillo
Pizza: Margherita, Napolitana, Diavolo...smakade inte fler, men gud så goda!

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Stannade till detta ställe när jag hade vägarna förbi i somras.

http://jervpizzabar.se/

Det är nog den godaste pizzan jag ätit i Sverige, annorlunda och bara helt fantastisk.
Är man pizzaälskare är det värt en rejäl omväg bara för att få uppleva detta hantverk.

Kul att man var tvungen att googla stället för att få reda på var det låg.
Ingen info på hemsidan