Server för virtualisering (VMware ESXi), behöver hjälp med vad jag ska köpa.

Permalänk
Medlem

Server för virtualisering (VMware ESXi), behöver hjälp med vad jag ska köpa.

Jag ska köpa in en server till jobbet för att köra VMware ESXi.
Vi har idag en hemmasnickrad maskin men den är inte helt stabil, så nu är det dags för en färdig server med grejor som är officiellt kompatibla med ESXi.
Jag har dock ingen aning om vad bästa stället är att köpa en server ifrån (Dell, HP, IDM, etc) eller vilken hårdvara jag bör ha.
Så jag hoppas kunna få lite tips av er som har lite mer erfarenhet.

Detta är ungefär vad jag tror jag behöver:
ESXi 6.7
(2x) runt 1TB SSD disk i RAID
Xeon Silver 4114 2.2G, 10C/20T (eller nåt liknande)
128GB ram

Budget runt 50K.
Har inget rackskåp så föredrar tower.

Vi kommer att köra 3-5 windows VM:s varav 2st vill ha mycket minne (32-64GB)
Sen har vi ett 50 tal docker containers i ett kubernetes kluster. De flesta av dessa är väldigt små och enkla.

Är der något speciellt märker eller server serie som ni skulle rekommendera för detta (ESXi 6.7 kompatibelt)?
Är CPU och RAM lagom eller behöver jag ändra nåt?

Stort tack i förskott för hjälpen

Permalänk
Medlem

Jag gillar personligen HP:s utbud vilket till största delen säkert beror på att vi har använt dom på alla ställe jag varit på.
ML350 är ju towerbaserad som i senaste inkarnationen (G10) kan ta rätt mkt minne, disk osv, går att konfa väldigt väl.

Alternativet är väl Dells Poweredge T430 el 630 (tror jag dom heter) som är likvärdiga.
Bägge är certade för Vmware.
Stor fördel är ju att grejorna är testade samt schysst service/support.

https://h20195.www2.hpe.com/v2/GetDocument.aspx?docname=a0002...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

@_niko_: Har själv bra erfarenhet av HP servrar så det är definitivt ett alternativ.
Vet du om det finns någonstans man kan konfigurera en HP server online (som svensk) såsom man kan på DELL's hemsida?
Jag kan inte hitta nån om jag väljer att jag är ifrån Sverige, då vill dom bara skicka mig till en svensk återförsäljare.

Permalänk
Avstängd

Annars har du Mullet i Malmö. Kommer ofta i kontakt med Supermicro genom jobb och har flera privat.. inte lika flashigt som Dell eller HP men har alltid varit mycket nöjd med deras produkter.

Ett alternativ: http://mullet.se/product.html?product_id=347856

Permalänk
Medlem

Både HP och Dell är väldigt bra men för att managera den så känns Dell trevligare nu för tiden.
Nya Dell Open manage är väldigt nice, om även lite overkill med 1 server
HP snålar ju in mer och mer, bara det att betala extra för att få köra kvm i ILO mer än 30 sekunder är ju galet.

Permalänk
Medlem

@mwi: Håller med om att Dell gjort en smidigare lösning där du snabbt och enkelt kan se
Vi köper via https://b2b.hp.com/ där vi har full tillgång till att konfigurera exakt hur vi vill ha en maskin som sedan skeppas till oss.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

@Goofa: Tack för tipset, lite billigare men tyvärr kunde jag inte verifiera kompatibiliteten med ESXi på flera komponenter

Permalänk
Medlem

Väcker en gammal tråd här.... Men kör ni kubernetes på Windows?

Visa signatur

Rigg: Ncase M1 | ASUS z370i-gaming | delid 8700k@4.8 w NH-D9L | 32GB G.Skill TridentZ CL14 3200 | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA GTX 1080 FTW Hybrid | Corsair SF600 | ASUS PG348Q