Vad menas med "Ping: Transmit Failed. General Failure"?

Permalänk
Medlem

Vad menas med "Ping: Transmit Failed. General Failure"?

Telia 500/100 via Zitius. Vet inte ens om denna fråga hör hemma i denna delen eller i Windowsdelen.

Först. Ja, jag har tyvärr en tendens att älta saker för mig själv. Snudd på legat vaken och grubblat över vad som menas med "Ping: Transmit Failed. General Failure". Är tekniskt okunnig, försökt googla men förstår mig inte på vad det ger.

Bakgrund först.

Jag håller på med "pingtest" ända sedan ADSLtiden då jag hade oerhörda problem med uppkopplingen. Har två cmdfönster öppna jämte varandra där jag kör t.ex "ping www.svt.se -t" i den ena och "uu.se" i den andra. Har kört så länge och känns fel att inte ha det igång än på spelburken. På bärbara brukar jag köra ett pingcmd och då svt.

Igår lirade jag några timmar på morgonen. Inga problem gällande ping. Noll tappade. Satte mig med bärbara, wifi, på eftermiddagen. Märkte efter ett tag att det tog tid innan klickningar reagerade. Kollade in pingen och det var "Request timed out" ofta i klungor. Drog igång ett pingcmd till och det var som kopia på det andra. "Request timed out" samtidigt på båda.

Startade stationära för att se hur det var med den då den är "trådad". Samma där. Ringde Teliasuppporten och hade köplats 85. Chattade med en vän via Bnet under tiden, tog tid då uppkopplingen kom och gick. Han föreslog det jag borde tänkt på själv. "Starta om (Telia)routern". Knäppte av den någon minut och sen på. När den var igång så gick det inte att komma ut på nätet!? Drog ur nätverkskabeln ur datorn och satte i men, nepp.

Försökte mig på datorns "felsök" men hjälpte ingenting annat än "ipnummer"nånting. Startade om datorn till noll hjälp. Stängde av dator och router. När jag sen startade datorn efter routern var igång så tog det sin lilla tid innan det gick att komma ut på nätet. I vanliga fall är det direkt efter att datorn startat, igår tog det lite över halvminuten.

Testpingade men det var likadant. "Request timed out"s i klungor. Vännen föreslog att starta om medieomvandlaren. Sagt och gjort, stängde av datorn och routern under tiden. Väl igång så tog det, än en gång, över halvminuten innan det gick att komma ut.

Men. Efter det fungerade det som vanligt. Var så nära vid det laget att komma fram till Teliasupporten, köplats 22, så jag hängde kvar medans jag lät de båda cmdpingningarna fortgå.

Efter ca tio minuter så dök det upp tre "Ping: Transmit Failed. General Failure" på raken i båda cmdpingningarna. Aldrig sett det förr. Försökte googla men min okunskap "hindrade" mig från att fatta. Kom kort därefter fram till supporten. Nä, det var inget fel därifrån. På fråga vad "Ping: Transmit Failed. General Failure" betydde så visste hon inte, hon hade aldrig hört det förut men hon konstaterade att det kan ju ha varit från Zitius sida likaväl som något från min sida. Googlandet ger mig att det felmeddelandet ska ha kommit från min del. (?)

Söker nu kunskap från er här. Vad betyder det?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk

Har du försökt att pinga IP-numret istället? Alltså, 2.17.1.114 istället för www.svt.se och 130.238.7.135 istället för uu.se. Om detta funkar så kan du gå vidare med att byta din DNS-server till t.ex. 1.1.1.1.

Permalänk
Medlem

Det brukar hända när datorn inte kan skapa eller få iväg en ping över huvud taget, tex om datorn inte har nån IP adress eller om du inte har nån fungerande nätverksanslutning.

Posta en ipconfig /all här så kanske vi kan hjälpa dig mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem
Skrivet av protovaffe:

Har du försökt att pinga IP-numret istället? Alltså, 2.17.1.114 istället för www.svt.se och 130.238.7.135 istället för uu.se. Om detta funkar så kan du gå vidare med att byta din DNS-server till t.ex. 1.1.1.1.

Skrivet av ecce:

Det brukar hända när datorn inte kan skapa eller få iväg en ping över huvud taget, tex om datorn inte har nån IP adress eller om du inte har nån fungerande nätverksanslutning.

Posta en ipconfig /all här så kanske vi kan hjälpa dig mer.

Ursäkta. Varit iväg och stressigt rent allmänt. *pepparpeppar* Inte vet jag, kan ha haft att göra med att Zitius natten/morgonen mot den dagen hade haft serviceuppehåll. Efter mitt inlägg här så verkar det rulla på.

Återkommer det så blir det "ipconfig /all" och post här. Djä-ligt dum fråga. Är det något i det man bör "censurera" innan man postar det för allmän beskådan?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Beginner:

Återkommer det så blir det "ipconfig /all" och post här. Djä-ligt dum fråga. Är det något i det man bör "censurera" innan man postar det för allmän beskådan?

Om ditt publika ip visas kan du radera det, visas bara privata är det ingen som kan göra nått med de uppgifterna.

Jag vet inte hur stor vikt man bör lägga på resultaten med tanke på vad du pingar för det är ju ingen ren pingserver (typ ping.sunet.se) som har som uppgift att bara svara på ping.
En vanlig server eller nån nätverkshårdvara brukar svara på ping i mån av tid/kapacitet eller inte alls så det är inte säkert att en vanlig site alltid kommer att svara och om den svarar så är det ofta lågprioriterat.

För att få bättre info för felsökning bör du även pinga routerns privata ip, ditt publika ip, operatörens gateway och kanske även dns servrarna för då kan man få en uppfattning om trafiken passerar genom din router eller inte och om operatören har nått problem innan du kommer ut på det egentliga internet bortom operatören.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om ditt publika ip visas kan du radera det, visas bara privata är det ingen som kan göra nått med de uppgifterna.

Jag vet inte hur stor vikt man bör lägga på resultaten med tanke på vad du pingar för det är ju ingen ren pingserver (typ ping.sunet.se) som har som uppgift att bara svara på ping.
En vanlig server eller nån nätverkshårdvara brukar svara på ping i mån av tid/kapacitet eller inte alls så det är inte säkert att en vanlig site alltid kommer att svara och om den svarar så är det ofta lågprioriterat.

För att få bättre info för felsökning bör du även pinga routerns privata ip, ditt publika ip, operatörens gateway och kanske även dns servrarna för då kan man få en uppfattning om trafiken passerar genom din router eller inte och om operatören har nått problem innan du kommer ut på det egentliga internet bortom operatören.

Precis. Det enda "känsliga" där är väl om din publika IP visas vilket kan vara onödigt att skylta med, men det är väldigt ovanligt. Och rent tekniskt är adressöversättningen i sig inget som höjer säkerheten trots att många tror det. Tanken med min fråga är att se om du har en IP, om det är misslyckad DHCP, be dig pinga gateway vars IP syns i den outputen osv.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Skrivet av ecce:

Precis. Det enda "känsliga" där är väl om din publika IP visas vilket kan vara onödigt att skylta med, men det är väldigt ovanligt. Och rent tekniskt är adressöversättningen i sig inget som höjer säkerheten trots att många tror det. Tanken med min fråga är att se om du har en IP, om det är misslyckad DHCP, be dig pinga gateway vars IP syns i den outputen osv.

Tack. (Sent svar igen. Sorry.)

Tyvärr är jag så zipp i huvudet att jag inte ens skulle veta vad som ska blurras eller ej.

Men som sagt. Återkommer med en rapport om det dyker upp igen.

Visa signatur