Börjar tröttna lite på 5700XT (hoppar hejdlöst i frekvens när man spelar)

Permalänk
Medlem

Känns som vi famlar lite i mörkret här, har ju läst tidigare i denna tråden att det är mer som upplever mikrostutter med Navi kort, då kommer min ultimata fråga, skall en Navi gpu ligga och ticka i 500mhz till runt 1300mhz fram och tillbaka när man spelar, mitt gamla RX580 lade sig på max boost direkt och låg där konstant även om gpu användningen varierade men frekvensen va stabil.
Testade även Assassins Creed Odyssey och där tickade kortet på i mellan 800mhz till 1400mhz, alltså inte ens där kommer kortet upp i AMD:s så kallade gameboost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawler:

@Joakim Ågren:
På mitt moderkort heter det Gen 1, Gen 2 eller Gen 3, vad skall det stå på och vad gör det för skillnad mot Auto?

Prova ändra till Gen 2. Detta är endast för att kolla om det hjälper temporärt det är inte en permanent lösning. Men prova ändra till Gen 2 och se om du kan spela utan stutter sen.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Lite beroende på spel så gör mitt vanliga RX 5700 likadant. Vissa spel spinner de på i nästan 1800MHz medans Ghost Recon Wildlands för att ta ett exempel så lufsar kortet på i 1200MHz vilket jag tycker är jäkla så dåligt då jag får ganska låg prestanda i just de spelet. Samma sak i Outer Worlds. Runt 1100MHz vilket gör att spelet rycker och småfryser då och då.

Mycket märkligt...mitt vanilla Rx 5700 ligger på stadiga 1650-1700 MHz i Outer Worlds utan tendens till stutter.

Permalänk
Medlem

Saker att kontrollera
1) Har du stängt av Radeon Chill
2) Har du testat både Performance och Balanced gällande power management
3) Clean install av drivrutiner
4) Inga andra program som kan styra clock och/eller power som följer med moderkortet eller andra liknade program som afterburner?
5) Se till att CPU:n är låst till stock eller strax under clock så att cpu inte klockar ner sig (hänt för vissa med 9900K där de går ner till 800MHz utan overclock)

Permalänk
Medlem

Om mer än en skärm är kopplade i grafikkortet så ta ut alla utom primärskärmen.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@Joakim Ågren:
Gjorde ingen som helst skillnad

Permalänk
Medlem

Lämnade precis tillbaka ett 5700 XT av samma anledning. Jag upplevde allt från lätt stuttering till riktiga "upphängningar" som varade i över en sekund. Från mitt googlande i frågan finns det inget som hjälper, utan istället är det drivrutinerna som behöver fixas. Känner igen alla tips här i tråden från när jag googlade det själv, men i alla dessa forumtrådar konstaterades att inget av det funkade tyvärr.

Riktigt surt när kortet i sig är så pass starkt och prisvärt, men blir oanvändbart pga drivrutiner.

Visa signatur

AMD 6900XT - AMD 5800X3D - 32gb @3600Mhz

Permalänk
Medlem

@Fetkoala:
Vad blev det istället?
Har du också ett Ryzen system?

Permalänk
Medlem

@Nightcrawler: Jag köpte ett 2060 Super och har inte haft några liknande problem med detta. Dock är det ju inte riktigt på samma nivå prestandamässigt vilket är lite tråkigt. Ja jag har också Ryzen, sitter på 1600X.

Visa signatur

AMD 6900XT - AMD 5800X3D - 32gb @3600Mhz

Permalänk
Medlem

@Fetkoala:
Får jag lämna tillbaka detta kort hos netonnet så blir det troligtvis ett 2070 super så jag får ju betala mellanskillnaden isåfall men blir det bra utan massa ryckningar så betalar jag gärna detta alla dagar i veckan.
Det tänder iallafall hoppets låga när du säger att du inte ser samma problem med ditt 2060 super.

Permalänk
Hjälpsam

@Nightcrawler: var mest inne på mjukvara som sagt.
Har du kikat i loggboken efter problem?

Din hårdvara skall räcka och bli över.
Hur varmt går kort och CPU?
Har du överklockat, testa utan det.
Hur nytt är BIOS? nyaste skall inte behövas men när 2700x var ny, hände ju en del som gjorde nytta.

Vad har du för monitor?
Testat DP och HDMI?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Avstängd

stäng av krafteffektivitet

Permalänk
Medlem

Alltså, det finns saker som kan temporärt fixa det tills de fixat det i drivers. Sätt på super resolution och kör på 1440p eller 4k. Ha inte en förgrenad sladd (om jag förstod det rätt) utan två separata. Om inte det funkar så kan du lämna tillbaka det, men från din beskrivning så låter det exakt som det problemet.

Tror dock du bara behöver göra det första där. Radeon settings => Bildskärm => Virtual Super Resolution=>På.
Sedan i farming simulator sätt resolution till 2560x1440, om inte det tar bort det pröva 3840x2160.

Permalänk
Medlem

Nu blev det ett RTX 2070 Super istället efter att jag lämnat tillbaka mitt RX 5700XT kort, tråkigt tycker jag men jag står inte ut med buggig drivrutin som sänker hela upplevelsen, 5700XT hårdvara är allt allt att döma riktigt bra men AMD måste se till att mjukvaran håller samma klass.
Ett riktigt stort tack till Netonnet som utan krusiduller först gav mig ett nytt 5700XT kort att testa och sedan när inte heller det blev bra lät mig byta.
Nu har jag testat 2070 super och den beter sig precis som jag förväntade mig vad gäller frekvenser, när jag spelar ligger den som klistrad vid maxboost med någon enstaka dip några hundra mhz ner men vad jag sett hittills aldrig under 1200mhz när jag spelar, 98% av tiden ligger den på maxboost.
Hoppas AMD tar tag i detta med drivrutiner och ser till att man får vad man betalar för.
Detta blir nu mitt första nvidia kort sedan mitt GTX560Ti och det va ett tag sedan , har inte känt att jag behövt byta från Radeon men detta blev för mycket för min del.
Man skall aldrig behöva hitta sett för att få ett kort att fungera som det skall utan det skall funka ur kartong.
En lite notering dock är att sorgebarnet Farming Simulator 19 fortfarande inte är riktigt ryckfritt men där finns det mer än hårdvaran som spelar in, alla andra spel jag provat hittills flyter riktigt bra och som sakt full frekvens i 1080p oavsett hur mycket eller hur lite gpu:n är belastad.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Nightcrawler:

Nu blev det ett RTX 2070 Super istället efter att jag lämnat tillbaka mitt RX 5700XT kort, tråkigt tycker jag men jag står inte ut med buggig drivrutin som sänker hela upplevelsen, 5700XT hårdvara är allt allt att döma riktigt bra men AMD måste se till att mjukvaran håller samma klass.
Ett riktigt stort tack till Netonnet som utan krusiduller först gav mig ett nytt 5700XT kort att testa och sedan när inte heller det blev bra lät mig byta.
Nu har jag testat 2070 super och den beter sig precis som jag förväntade mig vad gäller frekvenser, när jag spelar ligger den som klistrad vid maxboost med någon enstaka dip några hundra mhz ner men vad jag sett hittills aldrig under 1200mhz när jag spelar, 98% av tiden ligger den på maxboost.
Hoppas AMD tar tag i detta med drivrutiner och ser till att man får vad man betalar för.
Detta blir nu mitt första nvidia kort sedan mitt GTX560Ti och det va ett tag sedan , har inte känt att jag behövt byta från Radeon men detta blev för mycket för min del.
Man skall aldrig behöva hitta sett för att få ett kort att fungera som det skall utan det skall funka ur kartong.
En lite notering dock är att sorgebarnet Farming Simulator 19 fortfarande inte är riktigt ryckfritt men där finns det mer än hårdvaran som spelar in, alla andra spel jag provat hittills flyter riktigt bra och som sakt full frekvens i 1080p oavsett hur mycket eller hur lite gpu:n är belastad.

Tråkigt att det blev nödvändigt, men bra att du nu är nöjd.
Kikade du något i loggboken, främst Loggboken->Windows-loggar-Program?
Mitt RX 5700 funkar bra, så problemet gäller inte alla.
För er som ännu inte bytt, kan det vara värt att testa att slå av spelläge under, Inställningar-> Spel -> Spelläge.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wcx:

Mycket märkligt...mitt vanilla Rx 5700 ligger på stadiga 1650-1700 MHz i Outer Worlds utan tendens till stutter.

De är vad hade velat att mitt kort också skulle ha gjort. Jag är lite rådvill här. Visst, jag är ovan med AMDs drivrutiner. Men jag tycker de här är sjukt. Vissa spel så boostar kortet till 1800MHz medans i några få andra så pendlar de mellan 1000MHz till 1300MHz. Jag skulle vilja att RX 5700 boostar på samma sätt som NVIDIAs grafikkort boostar.
Sen finns de lite andra skumma saker, men de är inte irriterande på samma sätt. I Warthunder så verkar V-Sync vara trasigt med RX 5700. Spelet ignorerar de. Även om jag tvingar V-Sync via drivrutinerna så ignorerar spelet de.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Exakt samma problem jag hade med mitt 390 och det var länge sedan.
Jag hade också problem med freesync som folk än idag har.

När det kommer till GPU så har AMD verkligen misslyckats med drivrutiner och fixar gång på gång.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

Exakt samma problem jag hade med mitt 390 och det var länge sedan.
Jag hade också problem med freesync som folk än idag har.

När det kommer till GPU så har AMD verkligen misslyckats med drivrutiner och fixar gång på gång.

Ja, drivrutier för grafikkort verkar inte vara AMDs starka sida.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HC-8315:

Ja, drivrutier för grafikkort verkar inte vara AMDs starka sida.

Så en annan som inte haft bekymmer med drivrutiner alls har alltså levt i en alternativ verklighet säg?
med tanke på hur många olika PC hårdvaru versioner det finns är det mer otroligt att drivrutiner faktiskt funkar.

och med denna alternativa kommentar så vilar jag idag

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/discover/274926/w...

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flopper:

Så en annan som inte haft bekymmer med drivrutiner alls har alltså levt i en alternativ verklighet säg?
med tanke på hur många olika PC hårdvaru versioner det finns är det mer otroligt att drivrutiner faktiskt funkar.

Att leva i en alternativ verklighet tror jag mer på att de är vi med dessa problem som gör de. De blir ju subjektivt eftersom detta är min erfarenhet av AMDs grafikkortsdrivrutiner. Jag hade strul även med Vega 64. Men inte på de här sättet. Jag har haft mer tur med NVIDIAs drivrutiner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawler:

Problemet tillhör nog mest navi eftersom mitt rx 580 inte uppvisar dessa tendenser.

Skickades från m.sweclockers.com

Hade det varit ett problem med arkitekturen eller ens drivrutinen och att alla fick dippar ner till 500 MHz så hade vi hört något mer om problemet.

Problemet i det här fallet har antagligen varit något av följande: Mjukvara (konflikt i drivrutiner eller OS relaterat ) eller värmeutveckling.

Med tanke på alla dina svar i tråden så ser det ut som att du inte ens felsökt/testat det ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Sista DH var vi 17st i vårat gäng, vi lirade dom vanligaste spelen och lite småspel ifrån steam.

Dom enda som hade problem var polarna med AMD grafikkort, samtliga kunde lösa problemen med crasher och eftersläpp med att köra utan freesync. Detta är samma problem som vid release 2015(!)

Sen visst har nvidia problem med, men uppenbarligen inga på dom vanliga titlarna under dessa dagar iaf.
Kan tillägga att det är blandad kompott på CPUer (Intel AMD) i vårat gäng och där fungerade båda galant på spelen vi körde.

AMD GPUer börjar bli ruskigt bra, men mjukvaran står kvar och stampar med gamla fel

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawler:

Vill bara poängtera här att nVidia inte heller är felfria i sin boost-algoritm; hade "problem" med mitt 1080Ti att det inte lade sig på maximal boostfrekvens i wow, trots att man fick högre FPS med den högre frekvensen (testat genom EVGA XOC forcerad max-boost).
Tycker att grafikkort idag är alldeles för restriktiva i sin klock/temp-kurva; nVidia börjar klocka ner sig redan vid 50~ grader, då faller mitt 1080Ti från 2050 till 2037MHz, och sedan fortsätter det om temperaturen stiger.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Sista DH var vi 17st i vårat gäng, vi lirade dom vanligaste spelen och lite småspel ifrån steam.

Dom enda som hade problem var polarna med AMD grafikkort, samtliga kunde lösa problemen med crasher och eftersläpp med att köra utan freesync. Detta är samma problem som vid release 2015(!)

Sen visst har nvidia problem med, men uppenbarligen inga på dom vanliga titlarna under dessa dagar iaf.
Kan tillägga att det är blandad kompott på CPUer (Intel AMD) i vårat gäng och där fungerade båda galant på spelen vi körde.

AMD GPUer börjar bli ruskigt bra, men mjukvaran står kvar och stampar med gamla fel

Inte för att förringa problemen som du och dina polare har upplevt med AMDs mjukvara, så är det faktiskt så att AMD statistiskt har stabilare drivrutiner än vad nVidia har

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Inte för att förringa problemen som du och dina polare har upplevt med AMDs mjukvara, så är det faktiskt så att AMD statistiskt har stabilare drivrutiner än vad nVidia har

Tydligen inte under dessa tre dagar och då var det ändå mest "stora titlar" typ pubg, overwatch, bf mm.
Ska bli intressant om samma problem dyker upp igen vid DH winter om en månad.

vi är "bara" tolv iår men ska göra en lista på hårdvaran på folket och kryssa för folk som får problem med vissa spel vi kan vi ta en titt efter eventet om det finns några sammanband mellan hårdvaran i båda lagen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När det kommer till drivrutiner så är det alltid mer korrekt att säga "Jag/kompisar har haft mer problem med "företagsnamn" än med "företagsnamn" än att säga att det ena är bättre än det andra. Varför är det så svårt?

AMD och Nvidia är båda skitdåliga, om vi ser till dom som får problem. För resten är dom skitbra.

Det spelar ingen roll hur många exempel någon lägger för ett av företagen då alla går att kontra med exempel från det andra företaget.
Den absolut värsta drivrutinen någonsin står dock Nvidia för. Den fick en del kort att börja brinna. Det ni
Det var längesedan så det har liksom ingen bäring i dagens bra/dåligt diskussion.

Att det är kort från AMD som beter sig så som denna tråden handlar om är jättetrist och jag hoppas det får en fix snart.
Många och jag menar många med kort från Nvidia upplever stutter som dom aldrig hittat en riktigt lösning på.
Fixar hit o dit som hjälper, men ej helt löst. Det är oacceptabelt. Måtte det bli ändring på allt detta snart.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd

Jag har dock observerat en sak som jag kan replikera i spel där mitt kort inte boostar så högt. Om jag lägger på mer effekter såsom AA eller ännu bättre SSAA på 4x eller högre så håller sig grafikkort på sin "Game Boost" större delen av tiden.
De spel jag har mest problem med är Warthunder. Med allt uppskruvat på max med SSAA av och jag rör på musen och tittar runt så får jag massiva stutter och GPUns frekvens droppar ner till så lågt som 700MHz. Med SSA på 4x och jag gör samma sak så blir de mindre med stutter och GPUn går som mest ner till 1500MHz. Jag fattar inte logiken med detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad händer egentligen om fps stryps vid 30? Sen 60?
Jag förutsätter att du ni alla med dessa kort får lätt 100fps i många spel.

Inget som kommer lösa någonting av problemen, men jag blev nyfiken.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SCORPIUS:

Vad händer egentligen om fps stryps vid 30? Sen 60?
Jag förutsätter att du ni alla med dessa kort får lätt 100fps i många spel.

Inget som kommer lösa någonting av problemen, men jag blev nyfiken.

För min del så påverkar hur mycke FPS jag får ingenting för GPUns frekvens. De spelar ingen roll om jag sitter i 40 FPS eller i 120 FPS. Jag kan ta Warthunder igen eftersom de är där jag har mest problem. Där kan min FPS va på stabila 127 medans GPUn pendlar mellan 700 och 1600MHz. Oavsett frekvens så får jag rejäla ryck när jag rör på musen. De är också under dessa rörelser som frekvensen åker bergochdalbana. Kör jag bara runt och inte rör på musen så flyter allting fint och frekvensen håller sig mellan 1600MHZ och 1700MHz.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att detta inlägg inte blir en pajkastning vad som är bäst, jag har kört AMD i snart tio år och har varit förskonad från några större fel, nu fick jag däremot detta med stutter och svajjiga frekvenser vilket gjorde att jag till slut gav upp med mitt 5700XT, hade testat och provat under lång tid (trots vissa troll som påstår sig veta bättre) utan att få en lösning på problemet. Nu har jag kört mitt nya 2070 super under en dag och märker inte dessa fel, det viktigaste är ju att man blir nöjd.
Så jag ber alla er där ute att lägga ner detta med fanboy:ism och låt denna tråden få belysa ett problem som många mer än jag har/haft.

Skickades från m.sweclockers.com