Intel spår hundår i väntan på 7 nanometer

Permalänk
Melding Plague

Intel spår hundår i väntan på 7 nanometer

I en intervju belyser Intels finanschef tankar om företagets ekonomi och det ökade trycket från konkurrenten AMD på uppgång.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Heh... jag läste det först som "Intel spår i hundhår", och tänkte att de kanske anställt en siargubbe som bytt kaffesumpen mot päls.

Men, till synes sansat och skitsnacksfritt från finanschefen, det gillas.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Heh... jag läste det först som "Intel spår i hundhår", och tänkte att de kanske anställt en siargubbe.

Men, till synes sansat och skitsnacksfritt från finanschefen, det gillas.

Japp. Intel använder hundhår i nästa generation av desktopprocessorer. Som jag misstänkte.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Japp. Intel använder hundhår i nästa generation av desktopprocessorer. Som jag misstänkte.

Tidiga tester visar att hundhår har bättre egenskaper än kretsar med grafen som många tror ska bli ersättaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Tidiga tester visar att hundhår har bättre egenskaper än kretsar med grafen som många tror ska bli ersättaren.

Hundhår > Grafen > Kisel är confirmed alltså. Man lär sig varje dag.

Permalänk
Medlem

Det är nästan så man inte tror det. Det är ju extremt ovanligt att Intel överhuvudtaget känns vid att de har konkurrens, och än mindre att den gör att det påverkar deras ekonomi negativt. Men men...

Jag tror ändå Intel kan trampa vatten under 2020 med prisdumpiningar på 14nm+++ produkterna. Som många har sagt så lär 9900K och 9900KS gå ner i pris för just nu ligger de allderles för högt för att kunna få folk att välja dem "i stället för" någon AMD-processor.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är nästan så man inte tror det. Det är ju extremt ovanligt att Intel överhuvudtaget känns vid att de har konkurrens, och än mindre att den gör att det påverkar deras ekonomi negativt. Men men...

Intel skulle förmodligen kunna gå minus i flera år och ändå överleva, men vad dom menar är att dom har skrivit en förväntad vinst och når dom inte upp till det "förlorar" dom pengar.

Permalänk
Medlem

Kul med lite nyheter dock trist att det är så långt ifrån, nåja den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.
Får hoppas att man snart kan köpa något nytt från intel som inte är 14 nanomter +++++++++

§1.6 (intetsägande video) /Kent, moderator
Permalänk
Datavetare
Skrivet av jehuty:

Tidiga tester visar att hundhår har bättre egenskaper än kretsar med grafen som många tror ska bli ersättaren.

Så sant. Orsaken till resultatet är rätt uppenbart när man tänker på det. Alla tekniska prylar kommer realistiskt sätt vara behäftade med fel, i dagens designer uppträder de i form av löss (bug), men med hundhår blir det i stället loppor av felen. Det senare är betydligt trevligare, vem vill inte "leva loppan"? Samtidigt är det få associerar saker som "luskörning" med något positivt...

Lite OnT: givet att CFO nämner att man i princip bara kommer fokusera på bärbara och servers i närtid känns det än mer osannolikt att Rocket Lake (14 nm efterföljaren till Comet Lake) kommer köra någon annan mikroarkitektur än Skylake. Har varit rykten om att Sunny Cove eventuellt skulle bakporteras till 14 nm. Mycket pekar på att Rocket Lake får en uppdatering av iGPU, men gissar att det i så fall kommer av att CPU och iGPU tillverkas som separata kretsar och "klistras" ihop med EMIB.

Att Intel kommer börja designa sina CPUer så de kan använda mer än en nod känns rätt säkert redan, verkar hända senaste med Golden Cove (som då gissningsvis både kommer till 10 nm och 7 nm). Lär vara få positiva saker Intel fått ut av sitt 10 nm debacle, men just att framöver ha en plan B för att få in nya mikroarkitekturer om det strular med en ny tillverkningsnod är i alla en sak på plussidan.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Intel skulle förmodligen kunna gå minus i flera år och ändå överleva, men vad dom menar är att dom har skrivit en förväntad vinst och når dom inte upp till det "förlorar" dom pengar.

Ja, de har pengar att klara sig länge. Problemet blir väl i så fall att om de går dåligt i några år så tröttnar investerare och det drar igång en snöbollseffekt. Men de har ju grejer på gång. Det är inte som att 14nm+++ är deras slutstation. Men jättebra för konkurrensen om de blöder några år så att AMD får chans att växa till sig

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Som man bäddar får man ligga? Intel tog visst sovmorgon lite för länge efter festen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Det är intressant med den totala vändningen AMD har gjort i meme värden också. För ett till två år sedan då folk postade sina PC masterrace byggen på diverse siter så var intel vanligt och om man hade AMD i sitt bygge så var folk snabbt framme och kommenterade detta (should have picked intel instead). Nu ser man nästan bara AMD i dessa "meme"s och ingen kommenterar om det negativt.

Har de tappat där, så har de tappat på hemmabyggarna, har de tappat hemmabyggarna så har de tappat folk som rekommenderar datorer till släktingar, och har de tappat dessa så har de även tappat snacket på jobbet "jo barnbarnet byggde nån amd dator åt mig, den funkar jättebra"

Permalänk
Medlem

Ja alla problem med 10nm är lösta xD yeah right...

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Intels monolitiska design är fortfarande oslagbar när det kommer till latenser. AMD ligger långt efter där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Intels monolitiska design är fortfarande oslagbar när det kommer till latenser. AMD ligger långt efter där.

Men priset.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Intels monolitiska design är fortfarande oslagbar när det kommer till latenser. AMD ligger långt efter där.

Det för dock med sig ett pris. Och "oslagbar" för många är en ekvation som består av mer än ren prestanda. Det är en kombination av saker där prestanda är EN variabel.

En Bugatti Chiron kan sägas vara "oslagbar", men det är ändå en väldigt liten skara bilköpare den är rätt val för.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Esseboy:

Men priset.

Hellre betalar jag lite mer för något som funkar, alldrig varit make om strulande system då jag fått gråa hår av mitt 3900x och 3800x system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Intel skulle förmodligen kunna gå minus i flera år och ändå överleva, men vad dom menar är att dom har skrivit en förväntad vinst och når dom inte upp till det "förlorar" dom pengar.

Beror på aktieägarna skulle jag säga och hur stor del av vinsten som stannar i företaget. Med tanke på hur bra Intel gått tidigare så blev nog alla inblandade rejält fartblinda och då kanske man valde att ta ut stora belopp i bonusar och utdelning.
Återstår att se.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon298854:

Hellre betalar jag lite mer för något som funkar, alldrig varit make om strulande system då jag fått gråa hår av mitt 3900x och 3800x system.

Troligen har du haft otur.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Hellre betalar jag lite mer för något som funkar, alldrig varit make om strulande system då jag fått gråa hår av mitt 3900x och 3800x system.

Ja, för Intel har ju aldrig strulat
Minns strulande sataportar, usbportar, trasig virtualisering osv.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Ja, för Intel har ju aldrig strulat
Minns strulande sataportar, usbportar, trasig virtualisering osv.

Och CPU:er som räknat fel i flyttalsdelen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 1000 USB3 | CPU: AMD Ryzen 5950X | Ram: G.Skill Neo CL16 3600MHz 64GB | Moderkort: Asus Pro WS X570-Ace | Disk: WD BLACK SN850 2TB, Samsung 970 EVO 1TB, Seagate BarraCuda 4TB | Grafikkort: Asus TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition | CPU Kylare: Noctua NH-D15: | Nätaggregat: Corsair RM850X V2 850W | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Känns mer och mer som att intel trodde att AMD skulle dö och att då även X86 skulle dö ut för ARM. Där av Intels dåliga (ingen) planering för framtida X86 CPUer. Men nu när de ger AMD ytligare 1-2år (som de behöver) att komma igen så finns det en möjlighet till att Microsoft fortsätter att satsa på X86 plattformen då det helt plötsligt finns 2 starka spelare som skyfflar in pengar för att få fart på X86 hårdvaran.
Så min bedömning är att Intel hade börjat att ge upp X86 och slutat/minimum investerat i denna plattform.

kontentan är att Intel är mycket nöjd med att de nu har en konkurrent som är stark och med bra produkter då de har monopol på X86 med AMD vilket inte finns i ARM delen.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd

@sesese: Varför skulle intel vara glad av att ha en konkurent? Ger ju lägre vinster.

Permalänk
Skrivet av jehuty:

Tidiga tester visar att hundhår har bättre egenskaper än kretsar med grafen som många tror ska bli ersättaren.

Men enligt senaste prognosen kan det ta några hund-ra år innan tekniken är färdigutvecklad.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kossamu:

@sesese: Varför skulle intel vara glad av att ha en konkurent? Ger ju lägre vinster.

Microsoft insåg att det fanns en risk med bara en hårdvaruleverantör och därför beslutade de att även börja stödja ARM och här är Intel extremt svag. Sedan kan vem som helst som har kunskap börja tillverka en ARM cpu. På X86 sidan så är den delen stängd då det bara finns AMD och intel som har rätt att tillverka dessa CPUer.

Så Intels Aktie ägarna borde vara mycket nöjda om man ser på längre sikt.

Att sedan Intel går in på GPU sidan kommer skada Nvidia och oss konsumenter då Intel har en stor välfylld kista till att använda på marknadsföring och utveckling. Intel kan "kräva" att datorn ska inkludera deras grafikkort om man ska få rätt inköp vilket även AMD kan men den fördelen har inte Nvidia tyvärr. (Färdigbyggda märkes datorer)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Känns mer och mer som att intel trodde att AMD skulle dö och att då även X86 skulle dö ut för ARM. Där av Intels dåliga (ingen) planering för framtida X86 CPUer. Men nu när de ger AMD ytligare 1-2år (som de behöver) att komma igen så finns det en möjlighet till att Microsoft fortsätter att satsa på X86 plattformen då det helt plötsligt finns 2 starka spelare som skyfflar in pengar för att få fart på X86 hårdvaran.
Så min bedömning är att Intel hade börjat att ge upp X86 och slutat/minimum investerat i denna plattform.

kontentan är att Intel är mycket nöjd med att de nu har en konkurrent som är stark och med bra produkter då de har monopol på X86 med AMD vilket inte finns i ARM delen.

Det är väl knappast x86 plattformen som är problemet utan att de inte förutsåg hur snabbt TSMC och Samsung skulle komma i fatt och passera teknologimässigt.

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Japp. Intel använder hundhår i nästa generation av desktopprocessorer. Som jag misstänkte.

Skillnaden är att hundhår redan ligger på 7nm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Det är väl knappast x86 plattformen som är problemet utan att de inte förutsåg hur snabbt TSMC och Samsung skulle komma i fatt och passera teknologimässigt.

över 5år och ingen ny utvecklad CPU som de kan ta fram visar att de gett upp X86 serien. Intel räknade med att fortsätta med sin gamla cpu men med bättre tillverknings teknik bara.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Hellre betalar jag lite mer för något som funkar, alldrig varit make om strulande system då jag fått gråa hår av mitt 3900x och 3800x system.

Kan du utveckla detta lite? Var det verkligen mycket strul? Min nuvarande Intel CPU är rena stenåldern, dock så har jag nog aldrig haft strul måste jag säga, utom att jag inte kunde uppgradera till Win 10, men det tror jag inte beror på den, utan någon annan komponent/er (ska tilläggas att jag försökt bara ett par gånger när Win 10 kom, sen gav jag upp). Så nu står jag vid ett vägskäl, antingen så lägger jag ner lite tid på att få Win10 att fungera och då förhoppningsvis kan hålla ut i 1-2 år till och då har Intel väl "pulled their shit together" eller så nappar jag på något bra erbjudande på AMD Ryzen 4000 eller whatever den nya Ryzen kommer att heta någon gång efter årsskiftet och sedan får helt enkelt ta eventuell strul som kommer på köpet.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

@Quorthon: Det kommer inte komma någon AMD Ryzen 4000 efter årsskiftet för stationära datorer. Är det den du väntar på så får du hålla ut i cirka 9- 12 månader till.