Permalänk
Medlem

Konkurrensklausul i avtal

Hejsan,

Hejsan,

Det är så att jag har sagt upp mig på min arbetsplats som är ett konsultbolag, för att starta eget. Kunden åt konsultbolaget jag är ute på uppdrag hos vill fortfarande arbeta med mig, och har inga problem att ta in mig som konsult. Dock så har jag ett konkurrensklausul i mitt avtal som lyder:

Arbetstagaren är införstådd med att om anställningen upphör, har
[han/hon] inte rätt att ta över xxxs kunder eller tidigare kunder till ett
med xxxs konkurrerande företag. Arbetstagaren förpliktar sig avstå från
dessa kunder eller tidigare kunder och skall istället verka för att de
kvarstannar eller återgår till xxx. Den anställdes åtagande gäller under en
period av ett (1) år från anställningens upphörande.

Jag har läst att denna klausulen bara gäller om företaget har vissa skäl till det, men förstår inte vilka skäl detta skulle kunna vara.

Hur funkar det egentligen? Finns det något sätt att kringgå detta?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Det är en fråga för en jurist att kolla igenom det där. Gör du fel kan du bli åtalad stämd av din före detta arbetsgivare.

Skickades från m.sweclockers.com

zzz
Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det är en fråga för en jurist att kolla igenom det där. Gör du fel kan du bli åtalad av din före detta arbetsgivare.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja. Tänkte om det är några här som hade varit med om liknande situationer och hur de tacklade det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Brajan:

Hur funkar det egentligen? Finns det något sätt att kringgå detta?

Om jag minns rätt så är detta satt så för att du just inte ska konkurrera ut konsultföretaget du jobbade för, genom att "skippa" dem som mellanhand, genom att tex skapa eget. Så du kan inte jobba åt de du är ute på uppdrag av direkt efter.

Så under 1 år, från din anställning avslut, får du inte jobba hos företag du jobbat hos under tiden i detta konsultföretag. Efter 1 år ska du kunna göra det dock.

Kringgå det finns eg inte, utan det är i så fall att du måste komma överens med detta konsultbolag du jobbat hos, om de vill acceptera det, eller ev ha en viss ersättning. Tex skulle jag kunna tänka mig du betalar konsultföretaget en viss summa i kompensation för att detta ska vara okej första året, då de förlorar en kund på det.

Du bör utan tvekan ta advokat för detta, så du gör allt rätt, och allt ni kommer överens ska vara skriftligt inga muntliga "det löser vi". De kan dra dig till domstol annars, så du vill ha allt korrekt från början.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Det konstiga med denna klausulen är att den även verkar gälla om jag blir anställd på ett annat bolag som även har denna kunden som kund? Då får jag inte heller arbeta kunden, även fast jag inte själv bedriver konkurrerande verksamhet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det är en fråga för en jurist att kolla igenom det där. Gör du fel kan du bli åtalad av din före detta arbetsgivare.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är nog klokt att be en jurist kolla igenom detta men man kan väl inte bli åtalad för detta? Det är väl inget lagbrott vi talar om och således blir det i sådant fall en stämningsansökan som avgörs i ett tvistemål där du i värsta fall kan bli skadeståndsskyldig.

Här är exempel på ett fall som nog kan agera väldigt tydligt prejudikat i ditt fall då det verkar likt.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Rimligt avtal. Jag vet en konsult som jobbade och lärde sig allt när han jobbade åt en konsultfirma. En guru där skrev väldigt smart kod.
Efter några läroår startade han eget bolag. Och det dumma företag jag jobbade på lät honom fortsätta. Han tjänade sen miljoner på stulen kod. Det kändes inte bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

Väldigt vanligt med karantän-år för konsulter, chefer eller anda beslutsfattande positioner.

Andemeningen är att skydda konsultföretagets kundportfölj, god ton är att göra något annat i ett år under karantäntiden.

Om du vill pröva hur juridiskt hållbart det är så kan du såklart ta anställning hos det nya företaget, förmodligen kan de eller du bli skyldiga ett seriöst vite.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brajan:

@Paddanx: Det konstiga med denna klausulen är att den även verkar gälla om jag blir anställd på ett annat bolag som även har denna kunden som kund? Då får jag inte heller arbeta kunden, även fast jag inte själv bedriver konkurrerande verksamhet.

Nej bara om du tar med dig den kunden dit, det är skillnad om de redan har samarbete eller att någon annan på det företaget lyckas få in dem. Men om de byter exakt med dig och har dig som konsult efter blir det svårt att låtsas som att du inte brytit mot det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Nej bara om du tar med dig den kunden dit, det är skillnad om de redan har samarbete eller att någon annan på det företaget lyckas få in dem. Men om de byter exakt med dig och har dig som konsult efter blir det svårt att låtsas som att du inte brytit mot det.

Skickades från m.sweclockers.com

Så jag får bli anställd på ett annat konsultbolag som redan har denna kunden sen innan, och därmed fortsätta jobba för kunden, fast då via ett annat konsultbolag?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min lekmannamässiga tolkning är att klausulen är till för att hindra dig från att göra ganska exakt vad det är du vill göra. De vill inte tappa sina kunder pga. att en tidigare medarbetare drar med sig kunden till dennes nya bolag. Tycker även detta är fullt rimligt.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Avstängd

Du kan inte samarbeta med din tidigare arbetsgivare då så de hyr in dig under detta år eller så lång tid de tar för dem att hitta en ny och då även kanske ställa upp och hjälpa igång honom. Tar säkert ett år och sen kan du ta över kunden.
Beror givetvis på hur bra kontakt du har med din gamla arbetsgivare.

Dessa klausuler kan också vara värda att gå vidare med då om du säger upp dig och du enligt pappret inte får gå till konkurrent eller liknande så ska företaget också betala din lön under denna tid då de aldrig får sätta dig i en ekonomisk kris.
När jag sa upp mig och gick till konkurrent, hade tre månader uppsägning men företaget ville inte betala min lön i tre månader och jag bara satt på min röv så går ofta att komma runt.

Mitt tips är att prata med en jurist, du borde ha ett svar rätt snabbt om det är värt att strida eller inte.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag tolkar

Citat:

Arbetstagaren förpliktar sig avstå från dessa kunder eller tidigare kunder[...]

nästan precis som TS. Tolkningen ligger på ordet "avstå".

Säger som övriga, kontakta en jurist inom arbetsrätt och/eller företagsjuridik.

Dessa avtal är inget ovanligt bland arbetstagare inom Unionen. Och facket har skriftligt bekräftat i en av medlemstidningarna i år att om man har ingått ett sådant avtal så lär det bli ett avtalsbrott om man bryter mot det. Sedan kommer frågan hur ett sådant avtalsbrott värderas och om värdet(jag menar inte i exakta kronor) finns reglerat i förskott anställningsavtalet.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brajan:

Så jag får bli anställd på ett annat konsultbolag som redan har denna kunden sen innan, och därmed fortsätta jobba för kunden, fast då via ett annat konsultbolag?

Jag är inte hundra men jag tror det är ok att göra så då du inte konkurrerar med ditt gamla bolag, utan de nya bolaget gör det sedan tidigare och ditt jobb byte inte ändrar omständigheterna. Däremot kan det vara en gråzon så bäst att rådgöra med en jurist som jobbar inom just sånt.
Avtalen är till för att skydda från att en arbetstagare "snor" kunder, inte för att stoppa en arbetare från att jobba. I små och nischade branscher kan det dock vara svårt ibland.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andreaz1:

Det är en fråga för en jurist att kolla igenom det där. Gör du fel kan du bli åtalad av din före detta arbetsgivare.

Skickades från m.sweclockers.com

En mindre korrigering här, han kan inte bli åtalad, bara stämd av sin före detta arbetsgivare.

Åtal är något som en åklagare gör för brott. Det här är inget brottsligt, så här långt, bara en civilrättslig tvist.

I grund och botten är det en förhandling. Du kan t.ex. erbjuda dig att fortsätta uppdraget som underkonsult till din gamla arbetsgivare. Det är också tre som förhandlar, kunden blir sur om din arbetsgivare beter sig orimligt och det drabbar dom.

Agera på ett schysst sätt och vårda dina relationer. I långa loppet betyder det mer än lite på toppen på timtaxan i 12 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brajan:

@Paddanx: Det konstiga med denna klausulen är att den även verkar gälla om jag blir anställd på ett annat bolag som även har denna kunden som kund? Då får jag inte heller arbeta kunden, även fast jag inte själv bedriver konkurrerande verksamhet.

Du jobbar för bolag X med kunden inom området A.
Du går sedan över till bolag Z som redan har avtal med kunden inom området B.
Du börjar jobba med kunden för bolag Z inom området A.

Då har du ju effektivt snott kunden från bolag X till bolag Z inom ett område som kunden inte var knuten till innan du började på bolag Z.

Eller så är A och B samma område och kunden flyttar delar/allt av vad denne hade hos bolag X till bolag Z för att denne vill att du sköter det hela.

Du snor kunden helt enkelt

Men som sagt, bästa rådet att ta upp det här med någon som vet, inte swecklockersforumet...

Permalänk

Är inte jurist men råkar ha fått lite utbildning inom det här i mitt nuvarande yrke.
Vill jag minnas rätt så kan inte denna klausul vara effektiv om du inte får ersättning från att avstå arbete. Det kom då en följdfråga; hur mycket ersättning? Rimligt var då enligt undervisande advokat att månadslön utgår tills dess att perioden för klausulen är över.

Bäst är att prata med någon kunnig kring detta, förmodligen kan du bara köra på och sen lösa det senare dock

Permalänk
Medlem

Du kan inte ta över kunden inom ett år. Den plattangen t.ex. tänker på är att ens rätt att förtjäna sitt levebröd väger tyngre än dessa avtal, t.ex. du byter till annan liknande konsultfirma (men inte samma kund) och tidigare arbetsgivare säger att du inte får arbeta för nya firman eftersom det är en konkurrerande firma under 12 månader, då måste de också betala ut lön under denna period.

Det är inte aktuellt i detta fall utan du avser direkt konkurrera genom att ta deras befintliga kund och eftersom de har skrivit in klausulen i ditt anställningsavtal så kan du vara 99,999% säker på att de har inskrivet i kontraktet med kunden om ditt uppdrag också att de inte får anlita dig via annat bolag eller anställa dig utan överenskomna vitesbelopp.

Mitt råd är; hitta en egen kund

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brajan:

@Paddanx: Det konstiga med denna klausulen är att den även verkar gälla om jag blir anställd på ett annat bolag som även har denna kunden som kund? Då får jag inte heller arbeta kunden, även fast jag inte själv bedriver konkurrerande verksamhet.

Jepp.

Så tolkar jag den med. Det är ett sätt att tvinga dig att stanna kvar på företaget och inte byta jobb. Det är inte konstigt i deras syn, utan mer konstigt att folk väljer att acceptera det, utan att kräva ändring i avtalet. Men jag antar jobb > inget jobb (då jag vet hur det känns).

Permalänk
Medlem

Prata med ditt fack, de kan svara på sådana här frågor.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Avstängd

din gamla arbetsgivare kan inte bestämma vad kunden du jobbat hos bestämmer att göra, om de väljer att säga upp avtalet med ditt gamla företag och tar in dig istället så är det egentligen inte deras kund du jobbar hos då de redan tappat den.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Han kanske kan bli anställd hos kunden istället, det måste man väl få göra? Det är ju många konsulter som blir erbjuden anställning ute hos sina kunder.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem

@brajan
Varför skulle kontraktet bara gälla om din arbetsgivare har skäl för det?
Och vad har du för skäl att ta din arbetsgivares kund?
Du har ett avtal med din arbetsgivare och du har fått betalt av dem.
Riktigt fult tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brajan:

Hejsan,

Hejsan,

Det är så att jag har sagt upp mig på min arbetsplats som är ett konsultbolag, för att starta eget. Kunden åt konsultbolaget jag är ute på uppdrag hos vill fortfarande arbeta med mig, och har inga problem att ta in mig som konsult. Dock så har jag ett konkurrensklausul i mitt avtal som lyder:

Arbetstagaren är införstådd med att om anställningen upphör, har
[han/hon] inte rätt att ta över xxxs kunder eller tidigare kunder till ett
med xxxs konkurrerande företag. Arbetstagaren förpliktar sig avstå från
dessa kunder eller tidigare kunder och skall istället verka för att de
kvarstannar eller återgår till xxx. Den anställdes åtagande gäller under en
period av ett (1) år från anställningens upphörande.

Jag har läst att denna klausulen bara gäller om företaget har vissa skäl till det, men förstår inte vilka skäl detta skulle kunna vara.

Hur funkar det egentligen? Finns det något sätt att kringgå detta?

Brukar oftast bara vara i SAMMA ROLL, så be chefen hitta på en ny roll så borde du bli fri, du får inte jobba "med det samma" oftast när det är konkurrensavtal, kolla upp detta på något vis.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

din gamla arbetsgivare kan inte bestämma vad kunden du jobbat hos bestämmer att göra, om de väljer att säga upp avtalet med ditt gamla företag och tar in dig istället så är det egentligen inte deras kund du jobbar hos då de redan tappat den.

Vanligt att detta regleras i konsultavtalet, d.v.s. att om de väljer att avsluta avtalet och ta in konsulten via annat företag så kostar det X kr.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Shit vilka killgissningar ni kör. Är ju för fasen rent ekonomiskt farligt vissa av råden ni gett.

De enda vettiga råden här har varit att prata med en jurist eller eventuellt det fackförbund du är ansluten till om du hade en faktiskt anställning.

Rådet att avtala med företaget du slutar på är inte juridiskt galet i sig, men då måste du ändå ta hjälp av en jurist. Du sitter i den här sitsen för att du redan skrivit på ett ogynnande avtal.

Angående lite galenskaper här i tråden , de behöver inte "skäl"... Herregud. Det handlar om skälighet, ett juridiskt och i det här fallet avtalsmässigt, begrepp.

Ingenting i den där klausulen ser oskäligt ut på något sätt. Det enda jag vet som hade hjälpt dig var om du var anställd med ett kollektivavtal som förbjöd en sån klausul, så vitt jag kan se. Men jag är inte heller en bra källa på det här. Så kontakta en jurist inom arbetsrätt/avtal.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett litet sidospår, men du verkar för övrigt redan ha brutit mot klausulen. Du ska enligt avtal verka för att kunden stannar kvar hos din arbetsgivare. Det faktum att du vet att de kan tänka sig att jobba vidare med dig istället för ditt företag ger starkt intrycket av att du redan varit i samtal med kunden som bryter mot den bestämmelsen. Jag hade försökt vara noga med att den infon inte når din arbetsgivare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpj:

@brajan
Varför skulle kontraktet bara gälla om din arbetsgivare har skäl för det?
Och vad har du för skäl att ta din arbetsgivares kund?
Du har ett avtal med din arbetsgivare och du har fått betalt av dem.
Riktigt fult tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Ursäkta? För det första så har jag läst på nätet att det gäller under vissa skäl. Vilka dessa skäl är vet jag inte. Sen har jag inga skäl att "ta" min arbetsgivares kund, då min arbetsgivare fortfarande kommer ha andra konsulter hos denna kunden. Kunden tog upp att de vill fortsätta arbeta med mig, och självklart står det i mitt intresse att möjligtvis se över denna möjlighet. Jag har även pratat med min arbetsgivare om detta.

Så ingenting med detta är fult. Skärp dig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Du kan inte samarbeta med din tidigare arbetsgivare då så de hyr in dig under detta år eller så lång tid de tar för dem att hitta en ny och då även kanske ställa upp och hjälpa igång honom. Tar säkert ett år och sen kan du ta över kunden.
Beror givetvis på hur bra kontakt du har med din gamla arbetsgivare.

Dessa klausuler kan också vara värda att gå vidare med då om du säger upp dig och du enligt pappret inte får gå till konkurrent eller liknande så ska företaget också betala din lön under denna tid då de aldrig får sätta dig i en ekonomisk kris.
När jag sa upp mig och gick till konkurrent, hade tre månader uppsägning men företaget ville inte betala min lön i tre månader och jag bara satt på min röv så går ofta att komma runt.

Mitt tips är att prata med en jurist, du borde ha ett svar rätt snabbt om det är värt att strida eller inte.

Du kan ju inte jämföra uppsägningstid med en konkurrensklausul. Under din uppsägningstid är du fortfarande anställd och det är reglerat i lag att det ska finnas en uppsägningstid. Sen kan såklart parterna komma överens om något annat, men den anställde kan varken av egen vilja sluta för tidigt, eller tvingas gå för tidigt om inte båda parterna är överens om det. En konkurrensklausul däremot sträcker sig alltså efter denna uppsägningstid och kan vara högst relevant om du börjar arbeta hos en konkurrent eller tidigare kund.

Om du kollar den länk som @simon15 postade (länk), så kan du läsa arbetsmarknadsdomstolens ställningen i frågan. De kom fram till att en konkurrensklausul som sträckte sig i 2 år inte var oskäligt för en redovisningskonsult boendes i Lund. Detta då man ansåg det finnas gott om andra anställningsmöjligheter i närområdet inom den tidigare anställdes kompetensområde. Han tvingades därmed betala runt 1,4 miljoner i skadestånd till sin före detta arbetsgivare. Så där kan vi snacka en "ekonomisk kris", även om personen i fråga säkerligen tjänade bra, så är det relativt få som kan slanta upp 1,4 miljoner på en kafferast.

Hade det däremot endast funnits begränsade anställningsmöjligheter, exempelvis om det bara finns en stor arbetsgivare inom närområdet, så skulle man kunna anse att klausulen är oskälig och därmed ogiltig.

Skrivet av plattangen:

Är inte jurist men råkar ha fått lite utbildning inom det här i mitt nuvarande yrke.
Vill jag minnas rätt så kan inte denna klausul vara effektiv om du inte får ersättning från att avstå arbete. Det kom då en följdfråga; hur mycket ersättning? Rimligt var då enligt undervisande advokat att månadslön utgår tills dess att perioden för klausulen är över.

Bäst är att prata med någon kunnig kring detta, förmodligen kan du bara köra på och sen lösa det senare dock

Detta kan omöjligen vara sant. Dels med tanke på artikeln som beskrev utlåtandet från Arbetsmarknadsdomstolen, men också om man resonerar lite kring det. För detta skulle innebära att alla som har en liknande konkurrensklausul (vilket är väldigt vanligt inom exempelvis konsultbranschen), kan säga upp sig och sedan kräva ut ersättning för hela perioden som klausulen innefattar, för man hade nämligen tänkt att börja arbeta hos deras konkurrent...

Permalänk
Medlem

@brajan
Ber om ursäkt om jag missuppfattat dig men det låter som att du ska starta eget och jobba åt din nuvarande arbetsgivares kund.
Det är ju just såna manövrar som man vill förhindra i anställningsavtal.
Att din nuvarande arbetsgivare kommer ha andra anställda ute hos den kunden gör ju inte din insats mindre värd.
Din nuvarande arbetsgivare anställer väl någon annan för att ersätta dig och fortsätta kämpa pengar på den nya anställdas insatser hos kunden.
Starta eget men jobba åt andra kunder tycker jag. Om avtalet tillåter det.
Vill din arbetsgivare ge dig det här uppdraget är det en annan sak. Men då har du väl heller ingen anledning att fundera över ditt avtal?

Skickades från m.sweclockers.com