Permalänk
Medlem

Whatsapp. "Farlig"?

Släkting som ska ut och resa och vill ha kontakt med/via "Whatsapp". Googlade och blev fundersam, är det en app att undvika eller är det en "juste" app? Googling ger bl.a "spionprogram"......

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk

@Beginner: Det är en säker, "juste-app". Över en miljard nedladdningar, ägs av facebook osv.

Permalänk
Medlem

@Beginner: Appen ägs av Facebook. Det står väl säkert finstilt någonstans att de kan dammsuga era konversationer på data att sälja till marknadsföring. Sen är jag högst tveksam till om konversationerna läses i klartext av någon människa, vilket vore både etiskt förkastligt och inget som det finns resurser till heller för den delen.

Sen, vad ska ni använda appen till? Diskutera vilka vykort som ska skickas eller diskutera hur ni ska smuggla elfenben och kokain på bästa sätt? Gäller det förstnämnda hade jag känt mig lugn med att nyttja Whatsapp.

Visa signatur

.:Ryzen 7 3700X ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Pulse OC ♠ Corsair RM750x 750W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem

Om jag minns rätt var det inte Whatsapp som anklagades för att vara ett spionprogram utan det var skadlig kod från tredjepart som utnyttjade en sårbarhet i Whatsapp och samlade data från den appen.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av SneakyButcher:

@Beginner: Det är en säker, "juste-app". Över en miljard nedladdningar, ägs av facebook osv.

Tackar!

Skrivet av LupX:

@Beginner: Appen ägs av Facebook. Det står väl säkert finstilt någonstans att de kan dammsuga era konversationer på data att sälja till marknadsföring. Sen är jag högst tveksam till om konversationerna läses i klartext av någon människa, vilket vore både etiskt förkastligt och inget som det finns resurser till heller för den delen.

Sen, vad ska ni använda appen till? Diskutera vilka vykort som ska skickas eller diskutera hur ni ska smuggla elfenben och kokain på bästa sätt? Gäller det förstnämnda hade jag känt mig lugn med att nyttja Whatsapp.

Det är syrran som ska tillbringa en månad i Zanzibar så jag lär få höra om alla hennes roliga (för henne)
äventyr hon varit ute på. Först ska hon vara en vecka i Indien.

Skrivet av Joppis:

Om jag minns rätt var det inte Whatsapp som anklagades för att vara ett spionprogram utan det var skadlig kod från tredjepart som utnyttjade en sårbarhet i Whatsapp och samlade data från den appen.

Ok. tack!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Avstängd

folks foliehattar är extremt mycket farligare än whatsapp.
den är ofarlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuna:

folks foliehattar är extremt mycket farligare än whatsapp.
den är ofarlig.

Foliehatt är mitt mellannamn. Kan nada om appar och tänkte jag hör med er kunniga här istället för att kanske klanta till det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Släkting som ska ut och resa och vill ha kontakt med/via "Whatsapp". Googlade och blev fundersam, är det en app att undvika eller är det en "juste" app? Googling ger bl.a "spionprogram"......

Både WhatsApp og Viber gjør bruk av telefon nummer til å skape konto og ligner hverandre på flere måten. Når du installerer WhatsApp eller/og Viber, så trenger du kun legge inn telefon nummer til den du vil nå i mobilens kontakt app kun en gang. Begge apper vil da bruke dette nummer for å opprette kontakt. Den største forskjellen er at via Viber kan din søster også gjør video samtaler, noe ikke WhatsApp kan gjøre ennå...

Begge kan bli brukt fra PC og på mobil, så dersom din søster har en laptop eller lignende kan hun bruke den istedet for mobilen. Når det gjelder WhatsApp må mobilen være aktiv for å bekrefte ditt konto samtidig som du kjører appen på PC, dette for å sikre at konto ikke er blitt kapret via nettet.

Vedrørende sikkerhet så bruker begge kryptering mellom brukene.

https://www.viber.com/

https://www.whatsapp.com/

//Gigantrix

Permalänk
Medlem

Telegram är väldigt likt whatsapp men det går att aktivera kryptering och tidslås på konversationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Om jag minns rätt var det inte Whatsapp som anklagades för att vara ett spionprogram utan det var skadlig kod från tredjepart som utnyttjade en sårbarhet i Whatsapp och samlade data från den appen.

Facebook är väl inte tredjepart om de äger whatsapp?

Permalänk
Medlem

Jag är mest imponerad över att det är 2019 och du har tydligen aldrig använt Whatsapp

Varenda kotte jag känner, ung som gammal, har använt Whatsapp som primär meddelandetjänst i flera år.

Permalänk
Medlem

Om man inte vill ha allt registrerat och sålt av Facebook, så använder man SIGNAL istället.

Samma grundläggande idé men helt privat och krypterat. Varken Facebook eller Google som snokar där.

Läs mer om Signal här https://www.mobileappdaily.com/app-review/signal-private-mess...

Permalänk
Medlem

@hg: I min umgängeskrets (jag är 24 år men allt från 20-28) så används faktiskt Snapchat som primär message-tjänst. Efter det kommer Facebooks Messenger men det är lite mer sällan. Jag har själv aldrig haft whatsapp, viber, instagram, twitter, blablabla appar. Och ingen har ens nämnt det i gruppen.
På datorn används Discord.
Och för att låta lite gammal, men jag ringer och pratar med ett helt vanligt mobilsamtal med min tjej när vi inte skriver på Snapchat.

On-topic. Kör på om ni vill, annars finns som ovan skrivit lite krypterade tjänster men det är oftast overkill.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Undvik WhatsApp likt pesten! Kör Signal istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bog11:

Om man inte vill ha allt registrerat och sålt av Facebook, så använder man SIGNAL istället.

Samma grundläggande idé men helt privat och krypterat. Varken Facebook eller Google som snokar där.

Läs mer om Signal här https://www.mobileappdaily.com/app-review/signal-private-mess...

Men whatsapp är mig veterligen också krypterat? Och vad säger att inte storebror skulle kunna ta sig in i Signal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LupX:

@Beginner: Appen ägs av Facebook. Det står väl säkert finstilt någonstans att de kan dammsuga era konversationer på data att sälja till marknadsföring. Sen är jag högst tveksam till om konversationerna läses i klartext av någon människa, vilket vore både etiskt förkastligt och inget som det finns resurser till heller för den delen.

Det är omöjligt att läsa dem i klartext...
Konversationer i whatsapp krypteras i end-to-end

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Jag är mest imponerad över att det är 2019 och du har tydligen aldrig använt Whatsapp

Varenda kotte jag känner, ung som gammal, har använt Whatsapp som primär meddelandetjänst i flera år.

Intressant, för jag känner inte mer än 2 personer som använder WhatsApp som primär tjänst. Både råkar vara över 35 år gamla.

Alla andra har andra tjänster som primära. Messenger, Snap, Telegram, Signal....

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mindboggle:

Telegram är väldigt likt whatsapp men det går att aktivera kryptering och tidslås på konversationer.

Ja det är kanske skillnaden. I Whatsapp kan man inte välja det där utan där är trafiken alltid krypterad end-to-end.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigantrix:

Viber kan liknas vid att ha en spambot installerad, gillar man uppmärksamhet kan det förstås vara trevligt med alla ensamma unga damer som skriver

Signal är mycket trevligare, synd att så få använder den bara.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hg:

Jag är mest imponerad över att det är 2019 och du har tydligen aldrig använt Whatsapp

Varenda kotte jag känner, ung som gammal, har använt Whatsapp som primär meddelandetjänst i flera år.

Känner ingen som använder Whatsapp, har inte heller använt det själv. Beror nog på vilket umgänge man har

Permalänk
Medlem

Tackar för svar! Mer efter quoten.....

Skrivet av hg:

Jag är mest imponerad över att det är 2019 och du har tydligen aldrig använt Whatsapp

Varenda kotte jag känner, ung som gammal, har använt Whatsapp som primär meddelandetjänst i flera år.

Nu är det så att jag är i övre delen av medelåldern och har nada kompisar så ibland känns till och med en mobil onödigt för mig att ha. Ska jag kontakta någon, främst syrran eller brorsan så duger sms gott och väl. (De svarar ändå aldrig)

Enda skälet för mig att ha Whatsapp (som syrran har i sin mobil) är om det händer något. Hon lyckade bryta benen i båda fötterna i Indien förra gången mitt ute i det okända. Hon ringde från något vandrarhem i innersta Indien medans de försökte lista ut hur hon skulle komma iväg till sjukhus som tydligen var långt bort.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

@Def_Dog:

Ja WhatsApp är krypterat, men Facebook läsar av i servern där det är okrypterat.

Det gör INTE Signal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

I Whatsapp kan man inte välja det där utan där är trafiken alltid krypterad end-to-end.

Men inte för Facebook. Det kan läsa av okrypterat, eftersom de har tillgång till servrarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bog11:

@Def_Dog:

Ja WhatsApp är krypterat, men Facebook läsar av i servern där det är okrypterat.

Sense. This makes none.

Tror du får kolla upp vad E2E betyder.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av bog11:

@Def_Dog:

Ja WhatsApp är krypterat, men Facebook läsar av i servern där det är okrypterat.

Det gör INTE Signal.

Nej, det är end-to-end-kryptering, Whatsapp kan inte läsa vad som skrivs.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bog11:

Men inte för Facebook. Det kan läsa av okrypterat, eftersom de har tillgång till servrarna.

End-to-end kryptering innebär att innehållet är krypterat hela vägen. Även när innehållet passerar företagets servrar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, det är end-to-end-kryptering, Whatsapp kan inte läsa vad som skrivs.

Facebook har full tillgång till var son skrivs i whatsapp. Antagligen skickas det innan det krypteras då?
Whatsapp kryptering är inte till för att låsa ute facebook från datan (som är det de lever på ihop med marknadsföring) utan det är till för att tredje man inte skall kunna läsa meddelanden på vägen.

PS. Slår ett slag för signal med. Man använder det som sin primära SMS applikation. Råkar någon man smsar också använda signal så konverteras chatten automatiskt till en signal chat. Du behöver alltså inte ett extra program för signal utan du ersätter din primära SMS applikation bara.
Funkar utomordentligt bra!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nima2001:

Facebook har full tillgång till var son skrivs i whatsapp. Antagligen skickas det innan det krypteras då?
Whatsapp kryptering är inte till för att låsa ute facebook från datan (som är det de lever på ihop med marknadsföring) utan det är till för att tredje man inte skall kunna läsa meddelanden på vägen.

PS. Slår ett slag för signal med. Man använder det som sin primära SMS applikation. Råkar någon man smsar också använda signal så konverteras chatten automatiskt till en signal chat. Du behöver alltså inte ett extra program för signal utan du ersätter din primära SMS applikation bara.
Funkar utomordentligt bra!

Finns det nån bra källa på att chattinnehållet i whatsapp faktiskt skickas separat till facebook för att de ska få tillgång till innehållet?
Har inte sett någon om detta. Det hade väl blivit en ganska stor grej om något sådant kommit fram tänker jag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Finns det nån bra källa på att chattinnehållet i whatsapp faktiskt skickas separat till facebook för att de ska få tillgång till innehållet?
Har inte sett någon om detta. Det hade väl blivit en ganska stor grej om något sådant kommit fram tänker jag.

Trodde faktiskt inte att detta lyckats undgå någon år 2019 om jag ska vara ärlig.. det står väl till och med i deras egna integritets- och privacy policies att detta sker?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nima2001:

Trodde faktiskt inte att detta lyckats undgå någon år 2019 om jag ska vara ärlig.. det står väl till och med i deras egna integritets- och privacy policies att detta sker?

Jaså du. Finns det nån bra källa på det här då?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled