Google Stadia – vad är det och vad ingår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Finns det något mer prisvärt alternativ? (Obs! menat som en seriös fråga)

Köpa en begagnad xbox one s och teckna gamepass, vet inte hur många spel det finns nu på gamepass, kanske 150titlar?
Men Stadia pro verkar inte så dumt det heller, 99kr i månaden kan det nog vara värt om det kommer ett eller några vettiga/intressanta spel.
Som kontrast mot att bygga en egen dator:
99kr blir ju cirka 1200kr på ett år och det räcker ju inte långt om man skall köpa hårdvara och bygga eget istället, plus spel då.

förtydligade att det var Stadia Pro som avsågs med texten
Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Elektron: med Stadia behöver du förvisso också köpa spel, utöver spelet som tillkommer på regelbunden basis om du är Pro-prenumerant. Men uppgraderingen av hårdvara slipper man undan.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Köpa en begagnad xbox one s och teckna gamepass, vet inte hur många spel det finns nu på gamepass, kanske 150titlar?
Men Stadia verkar inte så dumt det heller, 99kr i månaden kan det nog vara värt om det kommer ett eller några vettiga/intressanta spel.
Som kontrast mot att bygga en egen dator:
99kr blir ju cirka 1200kr på ett år och det räcker ju inte långt om man skall köpa hårdvara och bygga eget istället, plus spel då.

Jo, precis. Vill man komma billigare undan är det ett alternativ. Frågan är dock hur pass mycket bättre Stadia kommer att se ut, än ett Xbox One S. Jag tror att Stadia kommer att se mycket bättre ut, och ha bättre flyt. Men vi får se!

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jo, precis. Vill man komma billigare undan är det ett alternativ. Frågan är dock hur pass mycket bättre Stadia kommer att se ut, än ett Xbox One S. Jag tror att Stadia kommer att se mycket bättre ut, och ha bättre flyt. Men vi får se!

Det återstår att se och det skall bli spännande. Jag ska försöka låta bli att hype:a innan jag har provat tjänsten.
Tills vidare får gamepass ultimate rulla på här hemma. Kommer en hel del Lego spel vilket är väldigt populärt av dottern samt att det kommer rätt så fina titlar som passar mig också även om jag ska medge att jag inte spelar på den så ofta.

Nästa år kommer ju en ny konsol (förhoppningsvis) och då kan det nog bli en ny Xbox här hemma och då lär skillnaderna i grafik minska rätt så drastiskt mot Stadia. Dock kostar det ju en slant att köpa ny konsol men med tanke på spelutbudet i gamepass ultimate så kan det nog vara värt det.

Skrivet av loevet:

@Elektron: med Stadia behöver du förvisso också köpa spel, utöver spelet som tillkommer på regelbunden basis om du är Pro-prenumerant. Men uppgraderingen av hårdvara slipper man undan.

Var det inte pro som kostade 99kr per månad? Det var den jag avsåg när jag skrev även om jag vart lite slarvig med att klargöra det i texten jag skrev

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillzore:

Några har redan påpekat att Stadia bör ses mer som en konsol än en dator/PC i molnet. Du kommer endast kunna spela spel på den. För att vara ännu tydligare så körs Stadia på ett custom OS, baserat på Linux där de implementerar Vulkan för att driva grafiken från en AMD gpu. Allt detta är laddat i massor av server blades i Googles server hallar. Dessa kan sedan köra spel på bara ett blade, eller använda flera blades tillsammans för att hantera högre prestanda krav. Allt detta nämndes i deras första stora presentation (finns att se på Youtube, för lat för att hitta länken).

Allt detta gör att spel måste portas och optimeras för Vulkan och det custom OS som Stadia kör. Det i sin tur leder till att både Google, utgivare och utvecklare har lagt och lägger väldigt mycket tid och pengar på Stadia just nu. Det är alltså inte en platform som plötsligt kommer läggas ned, med så mycket tid och pengar investerat i den utav många olika parter. Att plattformen dessutom kommer dra in pengar genom abonnemang och köp gör också att den inte kommer läggas ner som Googles andra (de flesta helt gratis) tjänster. Att priser däremot kan ändras, eller tjänster och utbud omformas gäller ju alla produkter vi köper eller prenumererar på, Netflix, Playstation Plus, Xbox Game Pass osv. Det är inte bara en risk som finns för Stadia.

Du kan se Googles alla datacenter och noder här. Vi har två fulla datacenter i närheten, det ena i Hamina, Finland och det andra i Nederländerna. Sedan har vi en Edge Point of Presence i Stockholm och flertalet Edge Nodes, en i Göteborg, två i Stockholm, en i Malmö och ett par stycken norr över. Jag har hört allt från att Stadia bladen kommer sitta i edge nodes, till att de endast kommer sitta i datacenter. Så det är oklart. Men du kommer alltid att ansluta till din närmaste edge node för att sedan ha så få hopp som möjligt inom Googles nätverk. På http://www.gcping.com/ kan man mäta sin latency till Googles datacenter, alltså de full stora. Så om det kommer finnas blades i edge nodes kommer latencyn bli ännu lägre än den du får till Finland eller Nederländerna nu.

Tack för ett så utförligt svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Elektron: jo exakt, Pro kostar 99 kr/månad och då får du spel på återkommande basis, men utöver dessa "gratisspel" behöver man ju köpa spelen även där. Base blir ju som en kostnadsfri konsol man kan köpa spel till, så där finns ju en fördel över konsolerna/PC. Hur det fungerar med bildkvalitet, latens, stabilitet med mera återstår att se, men jag är optimistisk! Tror faktiskt det kan fungera bättre än många tror, beroende på ens uppkoppling och nätverks-situation så klart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Elektron: jo exakt, Pro kostar 99 kr/månad och då får du spel på återkommande basis, men utöver dessa "gratisspel" behöver man ju köpa spelen även där. Base blir ju som en kostnadsfri konsol man kan köpa spel till, så där finns ju en fördel över konsolerna/PC. Hur det fungerar med bildkvalitet, latens, stabilitet med mera återstår att se, men jag är optimistisk! Tror faktiskt det kan fungera bättre än många tror, beroende på ens uppkoppling och nätverks-situation så klart.

Base modellen låter ju också väldigt bra, undra ifall de kommer lägga till massa reklam för att finansiera detta typ som gratisversionen av youtube.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Elektron: ja Google har inte pratat om hur finansieringen ser ut på Base-sidan. De har inte nämnt något om reklam, men det betyder ju inte att det inte kommer vara någon reklam där, nu eller längre fram. De kanske tar in pengarna på försäljning av spel, men inledningsvis lär försäljningen inte matcha belastningen som alla gratiskunder sätter på servrarna. Det ska bli intressant att se, inte många dagar kvar nu till vi får se hur starten blir!

Visa signatur

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av loevet:

@Elektron: ja Google har inte pratat om hur finansieringen ser ut på Base-sidan. De har inte nämnt något om reklam, men det betyder ju inte att det inte kommer vara någon reklam där, nu eller längre fram. De kanske tar in pengarna på försäljning av spel, men inledningsvis lär försäljningen inte matcha belastningen som alla gratiskunder sätter på servrarna. Det ska bli intressant att se, inte många dagar kvar nu till vi får se hur starten blir!

Ja, det blir väldigt spännande de närmaste månaderna. Jag tror verkligen Stadia har potential att bli en riktig "gamechanger". Men det kan samtidigt falla platt som en pannkaka. Själv var jag för sen till festen, så det blev aldrig att jag förbokade. Ser därmed väldigt mycket fram emot att läsa/se/höra om dina intryck framöver!

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Hur mycket kommer man bli spionerad på utav detta då? sen RDR2 som flaggskepps titel???? hade väl varit roligare med nåt nytt spel istället. men ser fram emot att läsa recensioner

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av PHRA:

Hur mycket kommer man bli spionerad på utav detta då? sen RDR2 som flaggskepps titel???? hade väl varit roligare med nåt nytt spel istället. men ser fram emot att läsa recensioner

Det var vi som kallade RDR2 flaggskeppstitel eftersom det blir den mest namnkunniga och populära titeln i uppställningen när Stadia lanseras. Destiny 2 är en annan stortitel som dock inte kan ses som riktigt lika poppis som RDR2.

Men till nästa år har Stadia ett par riktiga tungviktare också. Cyberpunk 2077 och Baldur’s Gate III blir två tunga pjäser för 2020. Och ja, ska bli mycket spännande att se hur bra det fungerar!

Visa signatur

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Google har i sista minuten ökat antalet lanseringstitlar från 12 till 22. Oklart om det är den negativa pressen runt det begränsade antalet som fått Google att flytta fram tillgängligheten för de titlar som var tänkt att tillkomma senare under året.

Nya listan:

• Assassin's Creed Odyssey

• Attack on Titan: Final Battle 2

• Destiny 2: The Collection

• GYLT

• Grid 2019

• Farming Simulator 2019

• Final Fantasy XV

• Just Dance 2020

• Football Manager 2020

• Kine

• Metro Exodus

• Mortal Kombat 11

• NBA 2K20

• Red Dead Redemption 2

• Rise of the Tomb Raider

• Rage 2

• Shadow of the Tomb Raider: Definitive Edition

• Samurai Shodown

• Thumper

• Tomb Raider: Definitive Edition

• Trials Rising

• Wolfenstein: Youngblood

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Google har i sista minuten ökat antalet lanseringstitlar från 12 till 22. Oklart om det är den negativa pressen runt det begränsade antalet som fått Google att flytta fram tillgängligheten för de titlar som var tänkt att tillkomma senare under året.

Nya listan:

• Assassin's Creed Odyssey

• Attack on Titan: Final Battle 2

• Destiny 2: The Collection

• GYLT

• Grid 2019

• Farming Simulator 2019

• Final Fantasy XV

• Just Dance 2020

• Football Manager 2020

• Kine

• Metro Exodus

• Mortal Kombat 11

• NBA 2K20

• Red Dead Redemption 2

• Rise of the Tomb Raider

• Rage 2

• Shadow of the Tomb Raider: Definitive Edition

• Samurai Shodown

• Thumper

• Tomb Raider: Definitive Edition

• Trials Risin

• Wolfenstein: Youngblood

Som jag har förstått det var de tolv titlar som presenterades tidigare de som var helt klara med det färdiga spelet uppladdat till Google.

Det var minst en utvecklare som skrev "vi kommer också att vara redo till launch, vi har bara inte laddat upp den slutgiltiga versionen ännu."

Så jag tror inte att det hade något med reaktioner i pressen är göra.

Samurai Showdown kommer att vara gratis är spela för dem med Pro.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@twk: så är det säkert, tio titlar låter ganska mycket att inte fått klart inför avtäckadet, men det kan säkert vara så att vissa utvecklare hade en del sista minuter-uppdateringar att göra innan de kunde ladda upp en lanseringsredo version.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant och få följa detta och se om det tar fart, samt ifall det fungerar bra. Jag kommer inte vara den som hoppar på detta i första skede men hoppas på att det blir bra för då kan jag tänka mig att spela Red Dead 2 stadia.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk

Jag vet inte om det tagits upp redan men jag har missat det i så fall.
1: Om jag har en "gammal" laptop kan jag då skaffa stadia bas utan att köpa handkontroll eller chromecast och köra spelen direkt på laptopen?
2: Finns det någon info om hur man spelar stadia-spel på en pc? kör man via någon dedikerad klient eller hur fungerar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av burton666:

Jag vet inte om det tagits upp redan men jag har missat det i så fall.
1: Om jag har en "gammal" laptop kan jag då skaffa stadia bas utan att köpa handkontroll eller chromecast och köra spelen direkt på laptopen?
2: Finns det någon info om hur man spelar stadia-spel på en pc? kör man via någon dedikerad klient eller hur fungerar det?

Du kör via Chrome eller Pixel telefon, Chromecast Ultra kommer inte fungera till en början, bara den Chromecast Ultran som följer med när man förbokade

Permalänk
Lego Master
Skrivet av link77:

Du kör via Chrome eller Pixel telefon, Chromecast Ultra kommer inte fungera till en början, bara den Chromecast Ultran som följer med när man förbokade

Källa på det? Menar du att min ett år gamla Chromecast Ultra inte kommer funka till Stadia? Då blir jag nästan lite grinig.
Jag hade tänkt att bara komplettera med en kontroll för att kunna lira när Base släpps.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Källa på det? Menar du att min ett år gamla Chromecast Ultra inte kommer funka till Stadia? Då blir jag nästan lite grinig.
Jag hade tänkt att bara komplettera med en kontroll för att kunna lira när Base släpps.

Den som följer med när man förbokade innehåller en annan firmware, det kommer komma en uppdatering senare.

"The Chromecast Ultra packed with the Stadia Founder’s Edition will work from launch day, while other Chromecast Ultra devices will receive an update shortly afterward to give them support".

https://www.digitaltrends.com/gaming/google-stadia-biggest-features-missing-launch/

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@burton666:
1. Du kan spela Stadia via webbläsaren Chrome på datorn. Vid lansering kommer du inte kunna köra Stadia-kontrollen trådlöst på datorn, det stöds dag ett endast via den Chromecast Ultra som ingår i Founder's-paketet (precis som @link77 skriver ska äldre Chromecast Ultras få uppdaterad firmware med stöd för kontrollen). Om du kör Stadia via webbläsaren stöds endast 1080p-nivån vid lansering, 4K är med Chromecast Ultra. 4K lär dock expanderas även till webbläsaren i efterhand.
2. Precis som ovan nämnt kan man spela via webbläsaren på datorn, då med en handkontroll ansluten via sladd. Stadia-kontrollen kan endast ansluta sig direkt till Googles servrar över Wifi med Chromecast Ultra, i alla fall inledningsvis, och ska du använda kontrollen med datorn eller telefonen behöver du ansluta via sladd. Som jag förstår det gäller detta även Pixel-telefonerna, men som du säkert uppfattar är det en del som inte är glasklart med Stadia-lanseringen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Antar Chromecast (gen2, 5ghz wifi) inte kommer vara supporterad?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@candyraver: den kommer inte stödas vid Stadia-lanseringen, men troligtvis kommer den stöda 1080p-abonnemanget efterhand. Google kommunicerar bara att det endast är Chromecast Ultra i Founder's/Premiere-paketet som stöds vid lanseringen, så vi får helt enkelt invänta uppdateringar om utökat stöd för Chromecast-familjen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@loevet, jag har beställt starter's kit eller vad det hette(den senare av förbokningarna), men jag hade tänkt att använda surfplatta(android) när jag är på vift.

Kan jag fortfarande använda Stadia-kontrollen om jag drar en sladd mellan platta och handkontroll? Förstår jag rätt då?

EDIT: Svarar mig själv. Saxat från The Verge: While the company has advertised a seamless experience switching between big screen play and playing on a phone, tablet, or laptop thanks to the Stadia controller syncing to your account over Wi-Fi, it won’t work like that at launch. Google says it’s focusing on wireless play for the console-style TV experience, and all other screens will require you plug the controller in via USB-C. We don’t know when that seamless wireless sync feature will work in full.

Permalänk
Skrivet av link77:

Skrivet av Shudnawz:

Skrivet av link77:

Den som följer med när man förbokade innehåller en annan firmware, det kommer komma en uppdatering senare.

"The Chromecast Ultra packed with the Stadia Founder’s Edition will work from launch day, while other Chromecast Ultra devices will receive an update shortly afterward to give them support".

https://www.digitaltrends.com/gaming/google-stadia-biggest-features-missing-launch/

Skrivet av loevet:

@burton666:
1. Du kan spela Stadia via webbläsaren Chrome på datorn. Vid lansering kommer du inte kunna köra Stadia-kontrollen trådlöst på datorn, det stöds dag ett endast via den Chromecast Ultra som ingår i Founder's-paketet (precis som @link77 skriver ska äldre Chromecast Ultras få uppdaterad firmware med stöd för kontrollen). Om du kör Stadia via webbläsaren stöds endast 1080p-nivån vid lansering, 4K är med Chromecast Ultra. 4K lär dock expanderas även till webbläsaren i efterhand.
2. Precis som ovan nämnt kan man spela via webbläsaren på datorn, då med en handkontroll ansluten via sladd. Stadia-kontrollen kan endast ansluta sig direkt till Googles servrar över Wifi med Chromecast Ultra, i alla fall inledningsvis, och ska du använda kontrollen med datorn eller telefonen behöver du ansluta via sladd. Som jag förstår det gäller detta även Pixel-telefonerna, men som du säkert uppfattar är det en del som inte är glasklart med Stadia-lanseringen.

Man måste ha minst version 1.42.172094 på sin ChromeCast Ultra.
Finns flera trådar på subredditen om det, bland annat denna
Kollade vår Chromecast Ultra på jobbet och det funkar.

Inställningen finns under anpassa viloläge.

Är personligen super hyped inför imon kväll😱😁!

Visa signatur

Desktop:
Chassi: Fractal Design Define R3 Vit || Moderkort: ASUS Z97-E || Processor: Intel Core i5 4690K @ 3.5GHz || RAM: Corsair 16GB @ 1600MHz || Grafikkort: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming @ 1920x1080 || Hårddiskar(SATA): 6.25TB, 500GB internal SSD, 750GB internal @ 7200RPM, 1TB internal @ 7200RPM, 1TB external @ 5400RPM, 3TB external @ 7200 RPM || Kylning: Chassi 5 Stock, GPU Stock, CPU Stock || Nätaggregat: Chieftec Super Series 750W ||

Permalänk
Skrivet av Frisell:

@loevet, jag har beställt starter's kit eller vad det hette(den senare av förbokningarna), men jag hade tänkt att använda surfplatta(android) när jag är på vift.

Kan jag fortfarande använda Stadia-kontrollen om jag drar en sladd mellan platta och handkontroll? Förstår jag rätt då?

Ja, sladd mellan platta och kontroll ska funka.
Fanns någon kompabilitetslista som cirkulerade på subredditen, men jag hittar den inte just nu.

Visa signatur

Desktop:
Chassi: Fractal Design Define R3 Vit || Moderkort: ASUS Z97-E || Processor: Intel Core i5 4690K @ 3.5GHz || RAM: Corsair 16GB @ 1600MHz || Grafikkort: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming @ 1920x1080 || Hårddiskar(SATA): 6.25TB, 500GB internal SSD, 750GB internal @ 7200RPM, 1TB internal @ 7200RPM, 1TB external @ 5400RPM, 3TB external @ 7200 RPM || Kylning: Chassi 5 Stock, GPU Stock, CPU Stock || Nätaggregat: Chieftec Super Series 750W ||

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Skillzore: det här är ju bara ytterligare ett exempel på hur extremt otydliga Google är i sin kommunikation. Deras officiella information säger att kontrollern endast är kompatibel med Chromecast Ultra som medföljer i paketet. Det är sannolikt för att de inte vill behöva ge support till de med gamla Ultra-enheter så här initialt, men det här stödet kan ändå kommuniceras i de officiella supportdokumenten.

Vaselintjockt lager över kommunikationen till trots är jag också peppad inför lanseringen Jag får väl min Founder's den 20:e eller 21:e enligt Googles uppskattning.

Visa signatur

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Frisell: exakt som du svarade dig själv:) Att köra Stadia-kontrollen över Wifi fungerar endast med Chromecast Ultra, vilket visar sig fungera även med äldre enheter om deras firmware är uppdaterad. Google och tydlig kommunikation, vilken duo!

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Riktigt spännande att se hur lanseringen blir. Även om Stadia skulle vrålkrasha och inte fungera har de som typ av tjänst kommit längre än någon av föregångarna. Väldigt viktigt att Google lägger Stadia som extremt hög prioritet på dagordningen framöver.

Samtidigt blir Game Pass bara bättre och nästa gång ingår xCloud i tjänsten. Detta är något Google verkligen måste kunna konkurrera med. Att leta partners och bygga ut utbudet och värdet blir än viktigare.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Riktigt spännande att se hur lanseringen blir. Även om Stadia skulle vrålkrasha och inte fungera har de som typ av tjänst kommit längre än någon av föregångarna. Väldigt viktigt att Google lägger Stadia som extremt hög prioritet på dagordningen framöver.

Samtidigt blir Game Pass bara bättre och nästa gång ingår xCloud i tjänsten. Detta är något Google verkligen måste kunna konkurrera med. Att leta partners och bygga ut utbudet och värdet blir än viktigare.

Ubisoft har gått ut med att deras prenumeration UPlay+ ska funka på Stadia i framtiden. EA står med på partner listan så man kan ju hoppas att de blir samma med EA Access. Sen finns ju alltid möjligheten att Stadia någon gång slänger in massa spel i pro abonnemanget, men det blir nog längre fram isf.

Visa signatur

Desktop:

Permalänk
Medlem

Min leveranstid har blivet uppdaterad!

Mina leveranstid har flyttats fram och den kommer levereras mellan 22e-25e, jag gjorde min bokning tidigt Juni och nu har dom dragit ut på tiden för min del. Vet inte om det gäller alla men det har dragits ut lite på min leverans. Min tidigare information var den 20e-22e.

@loevet: Har ditt datum för leveransen oxå blivit framflyttat?

Jag är extremt taggad på en lansering snart! Vi får dock inte glömma detta. Det är ny tjänst som har potential att bli extremt bra men det kommer också ta tid innan tjänsten är grym! Jag men ser fram emot att hjälpa Google göra Stadia till en tjänst som uppskattas, kanske inte av alla spelare men ändå väldigt många.

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-13700K 3.4GHz | Asus Prime Z790-P | Corsair 64GB DDR5 3000Mhz | MSI RTX 3070 Ti Ventus 3X OC| Samsung 990 PRO 2TB SSD | Samsung 1TB | Fractal Design North | Asus 28" 4k PB287Q | b]Asus[/b] 27" 144Hz VG27A | Keychron K8 RGB Aluminium Gateron Brown Switch | Corsair Virtuoso | Windows 11 Pro 64bit

Server: Intel Xeon E-2388G CPU @ 3.20GHz | Supermicro X12STW-F | Hynix 128GB DDR4 ECC