Permalänk
Inaktiv

Kul att du håller på med hembio, är inte så populärt längre som de var för typ 5-10 år sedan då alla skulle ha hembio, varenda människa hade någon form av surroundljud hemma, numera är de helt borta, alla vänner och bekanta har slutat ha sånt.
Har själv hållit på med hembio sedan 80 talet med VHS och sedan Laserdisc och alla andra typer av format som fanns, har haft 5-6 olika anläggningar genom åren men nu har jag tröttnat på att se film, vet inte varför men jag har noll sug att se en film.
Jag har gått tillbaka till 2 kanals ljud och musik och tittar man på marknaden idag så är de just de som är populärt, nästan ingen som säljer flerkanals grejer, alla butiker här runt i kring har typ 80% stereo grejer och skivspelare är stort.
Skulle jag bygga om mitt garage så skulle de bli ett rum för att lyssna på musik, men alla är vi olika men som sagt jag var helt besatt av film och hembio i typ 30 år och nu totalt ointresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Kul att du håller på med hembio, är inte så populärt längre som de var för typ 5-10 år sedan då alla skulle ha hembio, varenda människa hade någon form av surroundljud hemma, numera är de helt borta, alla vänner och bekanta har slutat ha sånt.
Har själv hållit på med hembio sedan 80 talet med VHS och sedan Laserdisc och alla andra typer av format som fanns, har haft 5-6 olika anläggningar genom åren men nu har jag tröttnat på att se film, vet inte varför men jag har noll sug att se en film.
Jag har gått tillbaka till 2 kanals ljud och musik och tittar man på marknaden idag så är de just de som är populärt, nästan ingen som säljer flerkanals grejer, alla butiker här runt i kring har typ 80% stereo grejer och skivspelare är stort.
Skulle jag bygga om mitt garage så skulle de bli ett rum för att lyssna på musik, men alla är vi olika men som sagt jag var helt besatt av film och hembio i typ 30 år och nu totalt ointresserad.

För mig är det nästan lite tvärtom. Det är först nu som möjlighet och pengar har funnits på riktigt för egen del. Spenderar rätt mycket tid inne i mitt biorum hemma. Jag har ett eget rum, likt TS i mitt hus. Jag tycker inte de känns aktuellt att gå ifrån detta. Älskar att se filmer med Atmos ljud och allt vad det innebär med stor duk och allt. Det är en väldigt speciell upplevelse.

Man måste ju inte heller konsumera bara storfilmer. Jag gör allt möjligt där inne. Youtube videoklipp, musik, Netflix, Serier, HBO, osv.. Allt som går att se på bild eller lyssna på i princip.

För den nyfikne så finns min hembio även här på SweC. https://www.sweclockers.com/galleri/14393-hemmabio

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

För mig är det nästan lite tvärtom. Det är först nu som möjlighet och pengar har funnits på riktigt för egen del. Spenderar rätt mycket tid inne i mitt biorum hemma. Jag har ett eget rum, likt TS i mitt hus. Jag tycker inte de känns aktuellt att gå ifrån detta. Älskar att se filmer med Atmos ljud och allt vad det innebär med stor duk och allt. Det är en väldigt speciell upplevelse.

Man måste ju inte heller konsumera bara storfilmer. Jag gör allt möjligt där inne. Youtube videoklipp, musik, Netflix, Serier, HBO, osv.. Allt som går att se på bild eller lyssna på i princip.

För den nyfikne så finns min hembio även här på SweC. https://www.sweclockers.com/galleri/14393-hemmabio

Samma för mig. Nu finns möjligheten och ekonomin. För mig känns det som att det aldrig har varit populärare. Framför allt serier har ju människan blivit besatt av. Tvspel på storskärm är ju grymt också. Vi lirar mycket Mario kart och på 120 tum blir det ju som varsin tv trots att skärmen är delad på 4 🙂 Fleraina kompisar har liknande projekt igång.

Grymt snygg bio du fått till btw

Permalänk
Medlem

@CeeM har lurkat lite här ett tag. Roligt att följa projektet!

@anon301768
Roligt med lite historia!

Försvinner nöjet med att se film så är det klart att man tappar suget för flerkanal. Jag tycker personligen flerkanal är minst lika starkt som förut, men det beror nog på var man tittar och vilka man umgås med. För mig är det 50/50 i anläggningen vad som körs.

@radx
Lite samma här, men jag måste tyvärr erkänna att jag inte har ett eget rum, utan jag har mitt i vardagsrummet. Är lite avis på er med dedikerade rum, men vi hade helt enkelt inte plats tyvärr. Men man gör ju det bästa av det ändå, och skulle aldrig vilja gå bort från det.

Trevlig bio förresten! Diggar att du gick hela vägen med innertak och atmos, jag ska försöka mig på atmos hemma jag med nu, men har svårigheter med att få till det utan inbyggnadshögtalare... Så vi får se! Satte in inbyggnadshögtalare i tvättstugan häromveckan med egen backbox och allt. Fördelen för min del är att jag designar högtalarna själv vid behov så de blir anpassade för rummet i storlek och form.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Blev inte så mycket gjort som jag tänkt förra veckan men lite blev det iaf.
Håller på för fullt med taket. Vill inte sänka taket för mycket i den delen där soffan är så har limmat skivorna direkt mot taket och sen målat smalt foder som ram till skivorna.

Fram vid duken har jag satt bärverk till takplattorna. För att allt ska passa ihop så har jag även målat dom med samma färg som ramen till resten av taket. Där kommer takhöjden bli 195cm. Mycket vattenrör i taket där som kommer döljas tack vare bärverket. Iom att takplattorna kan lyftas och tas bort vid rören så slipper jag även göra nån form av inspektionslucka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeeM:

Blev inte så mycket gjort som jag tänkt förra veckan men lite blev det iaf.
Håller på för fullt med taket. Vill inte sänka taket för mycket i den delen där soffan är så har limmat skivorna direkt mot taket och sen målat smalt foder som ram till skivorna.

https://i.imgur.com/ocdtBVO.jpg

Fram vid duken har jag satt bärverk till takplattorna. För att allt ska passa ihop så har jag även målat dom med samma färg som ramen till resten av taket. Där kommer takhöjden bli 195cm. Mycket vattenrör i taket där som kommer döljas tack vare bärverket. Iom att takplattorna kan lyftas och tas bort vid rören så slipper jag även göra nån form av inspektionslucka.

https://i.imgur.com/SxIxl3K.jpg

Ser ju kanon ut!

Ett tips är att ha lite utrymme ovanför akustiktaket ifall du vill montera atmoshögtalare. En del högtalare bygger en del på höjden. Det finns iofs varianter som bygger bara några enstaka cm så det går ju lösa oavsett men dom blir lite dyrare och kanske inte exakt de som du vill ha.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

@radx
Lite samma här, men jag måste tyvärr erkänna att jag inte har ett eget rum, utan jag har mitt i vardagsrummet. Är lite avis på er med dedikerade rum, men vi hade helt enkelt inte plats tyvärr. Men man gör ju det bästa av det ändå, och skulle aldrig vilja gå bort från det.

Trevlig bio förresten! Diggar att du gick hela vägen med innertak och atmos, jag ska försöka mig på atmos hemma jag med nu, men har svårigheter med att få till det utan inbyggnadshögtalare... Så vi får se! Satte in inbyggnadshögtalare i tvättstugan häromveckan med egen backbox och allt. Fördelen för min del är att jag designar högtalarna själv vid behov så de blir anpassade för rummet i storlek och form.

Kul att du gillar den.
Nästa uppgradering för mig är att köpa en ny receiver på black friday om det kommer något schyst erbjudande. Jag vill uppgradera ifrån 5.2.2 till 5.2.4. Men då måste jag ha 9st kanaler. Min nuvarande har bara 7st kanaler. Högtalarna är redan inköpta så det är bara en ny receiver som sagt. Sucktar lite efter en Marantz SR7013. Men den kostar lite väl ordinarie. Det bästa med att ha ett undertak är att man kan slarva rätt redigt i hur man lägger kablarna. Inget syns ändå när alla lock ligger på.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CeeM:

Samma för mig. Nu finns möjligheten och ekonomin. För mig känns det som att det aldrig har varit populärare. Framför allt serier har ju människan blivit besatt av. Tvspel på storskärm är ju grymt också. Vi lirar mycket Mario kart och på 120 tum blir det ju som varsin tv trots att skärmen är delad på 4 🙂 Fleraina kompisar har liknande projekt igång.

Grymt snygg bio du fått till btw

Kollar man ute i butikerna så är flerkanals ljud inte alls som de var för 10 år sedan då man knappt såg en 2 kanals förstärkare i en hifi butik, nu är tvärtom, hembio har nästan försvunnit helt, flera butiker tar inte emot flerkanals förstärkare om man vill byta in dom.

Men sedan så är de ju yngre människor som växer upp och inte var med då de var som störst, jag har som sagt varit med sedan tidigt 80 tal då vinyl och kassettband fanns och före VHS tiden kom och de man märker idag är att 2 kanals ljud och vinyl har blivit extremt stort, och när de gäller att ha råd så kan jag nog erkänna att min nuvarande 2 kanals anläggning är bra mycket dyrare en alla dom otaliga hembio anläggningar jag haft genom åren, då jag hade hembio var stor bild de viktigaste för mig, ljudet var mindre viktigt men de jag saknade var att kunna lyssna på musik, de är svårt att ha en flerkanals anläggning som även funkar bra för musik och de var nog därför jag tröttnade, och jag saknar inta alla kablar och högtalare som tog över hela vardagsrummet.

Skulle jag ha en hembio idag då är nog ett garage eller en källare de som skulle gälla för mig men som sagt de är inget jag saknar idag, nu lägger man pengar på vinyl skivor istället och jag har liksom slutit cirkeln igen tillbaka till min ungdom då man lyssnade på vinyl eftersom inget annat fanns.

Permalänk
Medlem

Dags för en liten uppdatering. Har hänt en del nu.

Taket klart. Blev en kanal med blå led strip också kopplat till en zigbee controller så den kan styras från Hue appen. Började även med golvet idag.
Nu är det snart dags att börja bygga ramspända duken. Har köpt projektorduk på metervara som ska spännas på en hemmabyggd ram. Runt 130tum kommer det bli.

Permalänk
Medlem

Då var duken färdig och uppsatt. Blev 131"
Använde planhyvlat virke 15x69 samt plattjärn. Spände duken tajt över och nitade fast den med en miljon nitar.
Filmduken är köpt från persiennbutiken och var riktigt fin kvalitet på. Jag valde den lite dyrare cinema duken.
Bara lite småfix kvar nu innan det ska möbleras 😃

Permalänk
Medlem

Detta blir ju superfint!

Som ett tidigare inlägg nämnde, satsa på Atmos!

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Detta blir ju superfint!

Som ett tidigare inlägg nämnde, satsa på Atmos!

Tack 😁
Jag är helt klart sugen men det som talar emot är att jag har en helt ny Yamaha 5.2 reciever. Kan inte riktigt motivera kostnaden just nu. Går ju alltid utöka framöver.

Permalänk

Hoppas bygga biorum i källaren en vacker dag. Kul med projekttråd!

Permalänk
Medlem

Byggt sex ljudabsorbenter till väggarna. En ram av spillvirke jag hade liggandes 50x20mm. Gammalt påslakan på baksidan, stenull i och scenmolton på framsidan. Sätter upp dom med en distans på 3 cm till väggen för att dämpa lägre frekvenser bättre.. Riktigt bra akustik där inne nu. Så gott som allt eko är borta.

Nästa uppdatering bör bli på ett färdigt rum 😃

Permalänk
Medlem

Är det tänkt att placera fronthögtalarna bakom duken?

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Är det tänkt att placera fronthögtalarna bakom duken?

Frontarna sitter på väggen strax under taket en bit framför duken. Är väl kanske inte optimalt men jag har riktat dom mot soffan. Centern ska upp över duken och subwoofern står längst bak, bakom soffan. Jag är ingen audiofil men jag tycker ljudet blev jättebra. Jag hade två stora golvhögtalare innan men bytte ut dom mot 2 mindre och en subwoofer. Jag kommer lägga ut bilder på det färdiga rummet inom kort. Håller på att pilla med det sista nu.

Drog samma blåa led bakom duken och kopplade även den till en zigbee dosa.

Permalänk

Detta ser spännande ut, håller själv på med ett biorum. Kanske ska skapa en tråd jag med.
Hoppas det blir bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av InteLLigent_Monk:

Detta ser spännande ut, håller själv på med ett biorum. Kanske ska skapa en tråd jag med.
Hoppas det blir bra!

Tycker jag absolut att du ska. Kul med flera biotrådar så vi kan inspirera varandra lite.
Jag väntar bara på att få hem möblerna nu 🙂

Permalänk
Medlem

Det ser väldigt fint ut. Ska bli spännande att se slutresultatet.

Själv lägger jag pengarna på riktiga biobesök då det inte finns en chans att kunna se en hel film ifred hemma.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Härligt projekt!
Ska bil spännande att se slutresultatet.

Jag blev riktigt inspirerad, så nu får vi nog ta och bygga ett biorum hemma.
Dags att sluta lägga pengar på biobesök där man ändå blir störd av alla popcornätande människor.

Permalänk
Medlem

@CeeM: Hur gick det sen? Får vi se det färdiga resultatet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@CeeM: Hur gick det sen? Får vi se det färdiga resultatet?

Vi sålde huset strax efter bion blev klar. Vi hittade ett gammalt timrat hus på landet som vi bara var tvungna att slå till på. Jag hann väl se ett tiotal filmer och spela igenom fallen order på duken iaf och jag var sjukt nöjd med resultatet. Det enda jag hade gjort annorlunda hade varit att sätta gips på väggarna för att få bort den där råa känslan av betong. Får se om det finns plats för en bio i nya huset framöver istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeeM:

Vi sålde huset strax efter bion blev klar. Vi hittade ett gammalt timrat hus på landet som vi bara var tvungna att slå till på. Jag hann väl se ett tiotal filmer och spela igenom fallen order på duken iaf och jag var sjukt nöjd med resultatet. Det enda jag hade gjort annorlunda hade varit att sätta gips på väggarna för att få bort den där råa känslan av betong. Får se om det finns plats för en bio i nya huset framöver istället.

Jaså? Jag tyckte det var lite mysig känsla med den putsade fondväggen.

En bio borde väl ha höjt värdet lite på huset också, men grattis till det nya!