Permalänk
Skrivet av nQah:

Om det är något speciellt spel som ni har haft problem med svart skärm i så kan ni skriva det så ska jag testa.

Battlefield 5, Call of Duty Modern Warfare 2019 och Hitman 2 2018 verkar strula. Det vore kul att se hur de funkar för dig!

Permalänk
Medlem

Testat lite nu:

165hz, 10bit, g-sync aktiverat.
Chrome, senaste Nvidia, W10, Asus 1070 Strix OC.

Chrome Youtube: Aldrig fått svart skärm bytande till fullscreen o window, även om man spammar.
Netflix Edge + W10 app.
Svart skärm 2 gånger när jag kommer in på netflix.
Ingen svart skärm när jag byter mellan fullscreen och window.

Overwatch & APEX : Ingen black screen

Föredrar SRGB läget personligen för windows osv.

Mitt ex är helt fri ifrån bleeding vilket är första gången jag fått en skärm som varit, det är verkligen noll. Detta i SRGB läge/40% brightness vilket jag tycker är lagom.

IPS glow finns men inte så störande, SJUUUUKT mycket mindre än jag hade på tidigare Asus PG279Q och Acers XB271HU (Förtydligande: Märks mest för mig vid filmer med black bars.)

En sjukt störig grej är om jag väljer FPS1 ex för spel, sen väljer off när man är klar så går skärmen in i något default läge. Fast SRGB är ikryssat måste man klicka av och på den igen för det ska aktiveras.

Så den sparar inte ens sista setting när man väljer game mode lägena, vilket är enormt irriterande och gör det värdelöst att byta mellan 2 "profiler" som inte är i game mode.

Samma som någon sa att man inte kan byta brightness med SRGB på, då måste man kryssa ur det ändra sen aktivera det igen. Bökigt värre.

Vet ej vad jag ska göra ännu med skärmen.
Att fått en som är helt fri ifrån BLB känns skönt, och även låg IPS glow.
Kollar väldigt mycket på film som oftast har black bars och det är enormt frustrerande med detta annars.

Ska fortsätta testa lite och se hur black screen osv beter sig.
Det hade däremot varit bra om de fixat upp lite saker i firmware, känns som interfacet är buggigt och rörigt, black bars fenomenet skulle de adresserat vad det beror på iaf och om en fix är påväg osv.

Har tyvärr inga utav spelen som nämndes ovan BF5, Modern warfare så kan ej testa dessa.

Gällande hastighet: Ja den är ju rätt snabb, den slår ju inte TN i eftersläpningar men det hade jag inte förväntat mig heller. (Tänker nu vid snabbare musrörelser i fps). Men duger nog för de allra flesta.

Permalänk
Medlem

Jag lyckades fucka upp allt rätt rejält känns det som.
Aktiverade HDR i windows av misstag, skärmen blev grå. Gick inte komma ur det, resettade inställningarna på skärmen osv gjorde nada.

Fick koppla in hdmi och när man har den i med dp tror den att man har 2 skärmar på samma skärm osv. Helt weird

Permalänk
Medlem

Jag har bara upplevt problemet när jag spelat LoL och det är inte jättefrekvent, men såklart oacceptabelt att det händer när man spelar.
Jag kommer avvakta lite och invänta vad fler personer här i tråden skriver, antingen så gör jag samma som föregående inlägg, byter den mot en LG med samma panel, eller så kanske jag köper ett nytt graffekort eller så inväntar jag en drivrutinsuppdatering Vore väldigt intressant om någon kunnig kan lista ut vad det beror på?

Visa signatur

I5-10600K, Asus Z490 Maximus Hero XII Wifi, 32 Gb DDR4 G-Skill 3600Mhz, 1 TB Samsung 970 Evo, Asus Gtx 2070 Super Strix.

Permalänk
Medlem

Nu har jag lyckats få det att hända i spel iaf.

Hänt 2 gånger i Path of Exile, ett spel där FPS kan gå upp och ner plötsligt när mycket saker händer på skärmen.

Läste ju lenovo tråden ex där en skrev "I can confirm this behaviour when running at 165Hz. As far as I can tell, it's LFC related. When the framerate goes <48 FPS it looks like the LFC tries to do something weird and the screen goes black. I'd imagine that this is likely a driver related problem (though, could be monitor firmware related too)."

Jag kommer skicka tillbaka skärmen i vilket fall som.
En sådan här bugg är för mycket för mig, kommer få spel om det händer vid fel tillfälle (ex om man kör hardcore i Path of exile) eller liknande.
Och eftersom Lenovo inte verkar ha brytt sig om att ge något svar på detta till alla som skrivit på deras forum osv så känns det inte som de bryr sig om att försöka lösa det.

Firmware 1.0 också, inget om ny firmware update.

En ok skärm annars, ingen BLB alls på min, ok IPS glow (går ju aldrig att undgå direkt).

Men denna buggen, samt saker som att skärmen inte kommer ihåg sin SRGB om man byter till game mode profiler och till off igen är för mycket.
Meny systemet är verkligen skräp också

Antingen köper jag LG 27GL850 eller så provar jag nya 27" 240hz 1080p IPS och avaktar tills senare 2020 när 1440p 240hz IPS kommer till ok pris.

Kommer ej köpa något nytt GPU fören Nvidia 3000 serien ändå om Lenovo skärmen nu skulle fungera helt felfritt med 2000 serien.

Permalänk
Medlem

Vet ni något? @inet

Visa signatur

2600x 1070 Evga sc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Kan problemen bero på, som någon på Reddit spekulerade, att vissa Pascal kort har DP 1.2 portar som då i vissa fall kan uppdateras till 1.4 med en ny firmware?

Skickades från m.sweclockers.com

Ju mer jag läser, om värdelösa menyer och att den inte kommer ihåg sRGB-settingen gör mig allt mindre sugen på att packa upp skärmen ikväll och bara köpa en LG. Synd att Elgigantens rea på den är slut... Detta var minst sagt ett antiklimax.

Jag provade välja DP 1.2 i menyn, trodde jag brickade skärmen
Det fungerade inte alls med min dator.

Menyn slutade fungera helt, kunde inte välja något på skärmen osv.

Fick ta bort DP helt, koppla in skärmen med bara hdmi, sen sätta i dp med windows igång och då kunde jag välja DP 1.4 fast jag var på HDMI. Sen fungerade det igen.

1070 kort. Antar det var för jag körde 165hz med 10bit. (Men en typ out of range eller liknande sen att den återgick hade ju varit trevligare)
Samma när jag råkade aktivera HDR i windows settings, helt grått. Inget o göra utan samma procedur ovan för att stänga av hdr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Kan problemen bero på, som någon på Reddit spekulerade, att vissa Pascal kort har DP 1.2 portar som då i vissa fall kan uppdateras till 1.4 med en ny firmware?

Skickades från m.sweclockers.com

Ju mer jag läser, om värdelösa menyer och att den inte kommer ihåg sRGB-settingen gör mig allt mindre sugen på att packa upp skärmen ikväll och bara köpa en LG. Synd att Elgigantens rea på den är slut... Detta var minst sagt ett antiklimax.

Kollade idag också på alternativet att prova en LG istället och där var ju Elgiganten klart billigast(men leverans 27 december), tills de precis höjde priset med 500kr *Facepalm*

Edit: Det kommer väl en mellandagsrea också...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

Varför vill man köra sRGB mode, särskilt på en 10-bitars spelskärm?
Kan förstå om man sysslar med bildredigering etc, men i övrigt begränsar det väl snarare färgpaletten och förhindrar skärmen från att visa de färger den är kapabel till?

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Med risk för att låta helt tappad, men detta är min första skärmen med mer än 60hz.
Vart hittar jag inställningar för freesync på skärmen och hur får jag fram g-sync i nvidias drivrutiner?
Sitter med win7, nvidia drivisar 441.41, gtx1080 kopplad med displayport.

Är för övrigt grymt nöjd med skärmen och har inte märkt några konstigheter alls, BLB är minimalt men den har mer ips-glow är min gamla Dell ips, men inte så att det stör mig nämnvärt.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Kör på 970 och har inte märkt av några problem på ~10h användande.

Lite jobbiga menyer men kommer nog hitta något jag är relativt nöjd med och sedan inte pilla mer med inställningarna

Permalänk
Medlem

Har testat skärmen med amd rx 5700, senaste drivrutiner till skärm och grafikkort. Har inte stött på några problem. Är riktigt nöjd med skärmen så här långt.
Har testat owerwatch + gta V.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Med risk för att låta helt tappad, men detta är min första skärmen med mer än 60hz.
Vart hittar jag inställningar för freesync på skärmen och hur får jag fram g-sync i nvidias drivrutiner?
Sitter med win7, nvidia drivisar 441.41, gtx1080 kopplad med displayport.

Är för övrigt grymt nöjd med skärmen och har inte märkt några konstigheter alls, BLB är minimalt men den har mer ips-glow är min gamla Dell ips, men inte så att det stör mig nämnvärt.

G-sync aktiverades automatiskt för mig när jag kopplade in skärmen.
Men finns i Nvidias kontrollpanel under G-sync bara annars.

Permalänk
Medlem

@Nivity: Problemet är att jag saknar en G-Sync flik :/

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Var och lämnade tillbaka min trasiga skärm i måndags, hämtade ut en ny idag. Den fungerar utmärkt. Väldigt lite IPS-glow i kanterna som jag egentligen inte ens tycker är något att anmärka på. Extremt nöjd än så länge, har dock inte kört något spel än.

Visa signatur

CPU Intel I7 2600K | Moderkort: ASUS Maximus V Gene | GPU: Gigabyte Radeon RX Vega 56 | SSD: Samsung 840 EVO | PSU: EVGA Supernova G2 650W | RAM: Corsair Vengeance LP 16GB 1600 MHz

Permalänk
Medlem

Har ingen aning om detta hjälper, men det var någon som tidigare skrev att de upplevde problemet när skärmen kommer ut "sleepmode" jag startade om datorn nu och stängde av och satte på skärmen, sen dess har jag lirat 4 timmar utan blackscrren.

(5 min efter jag skrev ovanstående), totalt svart skärm och "power saving mode" hann komma upp innan den kom igång igen. WTF?

Visa signatur

I5-10600K, Asus Z490 Maximus Hero XII Wifi, 32 Gb DDR4 G-Skill 3600Mhz, 1 TB Samsung 970 Evo, Asus Gtx 2070 Super Strix.

Permalänk
Medlem

Köpte skärmen under BF från inet och mottog den igår. Inga döda pixlar. Diskret orange glow i nedre högra hörnet, samt silver i vänstra. Kör på brightness 10-20 och detta är inget som stör när jag spelar mörka spel eller ser på film med black bars. Har spelat RDR2 på 165 och 144hz utan black screen som andra nämnt, ska testa Modern Warfare ikväll. Kör på RTX 2070 S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av amset21:

Köpte skärmen under BF från inet och mottog den igår. Inga döda pixlar. Diskret orange glow i nedre högra hörnet, samt silver i vänstra. Kör på brightness 10-20 och detta är inget som stör när jag spelar mörka spel eller ser på film med black bars. Har spelat RDR2 på 165 och 144hz utan black screen som andra nämnt, ska testa Modern Warfare ikväll. Kör på RTX 2070 S.

Verkar som sagt som att ni med 20xx kort inte upplever ssmma.problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5-10600K, Asus Z490 Maximus Hero XII Wifi, 32 Gb DDR4 G-Skill 3600Mhz, 1 TB Samsung 970 Evo, Asus Gtx 2070 Super Strix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Odman82:

Har ingen aning om detta hjälper, men det var någon som tidigare skrev att de upplevde problemet när skärmen kommer ut "sleepmode" jag startade om datorn nu och stängde av och satte på skärmen, sen dess har jag lirat 4 timmar utan blackscrren.

(5 min efter jag skrev ovanstående), totalt svart skärm och "power saving mode" hann komma upp innan den kom igång igen. WTF?

Japp... Var initialt superimponerad men detta händer mig också fullkomligt randomly. Kommer att skicka tillbaka min också Helvete!

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Ni som har problem med Pascal kort, kör ni skärmen i 165hz?
Verkar finnas liknande problem även hos andra skärmar med kombinationen Pascal kort + 165hz. Pröva att ställa ner till 144hz i så fall och se om det gör någon skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zewy:

Ni som har problem med Pascal kort, kör ni skärmen i 165hz?
Verkar finnas liknande problem även hos andra skärmar med kombinationen Pascal kort + 165hz. Pröva att ställa ner till 144hz i så fall och se om det gör någon skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Aningen bättre, men inte bra. Fick ingenting i PoE men däremot i Control och en snabb blackscreen i Windows.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk

@20kr: FreeSync fungerar endast med Windows 10 vad jag läst, gissar på att det även stämmer för G-sync

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk

Fick precis hem min men sitter på en 1080ti så det verkar inte ens värt att packa upp den efter att ha läst den här tråden.

För dom som är intresserade så finns LG Ultragear 27GL83A-B listad för 330 pund på brittiska Amazon just nu fast dom finns inte i lager förrän den 13:e december. Den ska vara i stort sett likvärdig 27GL850-B förutom lite sämre USB-alternativ så man kan spara in lite pengar här om man inte bryr sig om den biten. Rtings.com recenserade den och jämförde dom båda för er som vill ha mer info om den så finns det både artikel på deras hemsida och video recension på YouTube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JLockhart:

Fick precis hem min men sitter på en 1080ti så det verkar inte ens värt att packa upp den efter att ha läst den här tråden.

För dom som är intresserade så finns LG Ultragear 27GL83A-B listad för 330 pund på brittiska Amazon just nu fast dom finns inte i lager förrän den 13:e december. Den ska vara i stort sett likvärdig 27GL850-B förutom lite sämre USB-alternativ så man kan spara in lite pengar här om man inte bryr sig om den biten. Rtings.com recenserade den och jämförde dom båda för er som vill ha mer info om den så finns det både artikel på deras hemsida och video recension på YouTube.

Otroligt billigt, men personligen blir det inget mer impulsköp av skärm "med samma panel" utan det får bli den ordentligt testade LG:n.
En annan skillnad är:
"The main difference between these two monitors is that the LG 27GL83A has an sRGB color gamut backlight whereas the 27GL850 covers a wider DCI-P3 color space. The wider color gamut allows for more vibrant and lifelike colors in HDR (High Dynamic Range) compatible games, movies, and other content."

Man kommer knappast att använda HDR på skärmarna oavsett, men jag vet inte hur stor skillnad detta har i vanligt bruk. Det kan såklart också även vara andra dolda skillnader, se denna tråd för exempel på vad som kan dyka upp i efterhand.

Dessutom oerhört trassligt att skicka den till UK om det blir ett eller flera panelbyten.

Då Inet har 30 dagars återköp kommer jag nog använda denna fortsatt i någon vecka till i hopp om att Lenovo får ut en snabb fix (osannolikt) eller att LG:n droppar i pris igen (hoppas).

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

@frasse_84 Ja det kan vara win7 som är den felande pusselbiten, är grymt nöjd med skärmen redan nu så win10 får vänta tills jag kan bygga en Ryzen rigg.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Skrivet av Karate Taco:

Otroligt billigt, men personligen blir det inget mer impulsköp av skärm "med samma panel" utan det får bli den ordentligt testade LG:n.

... se denna tråd för exempel på vad som kan dyka upp i efterhand.

Dessutom oerhört trassligt att skicka den till UK om det blir ett eller flera panelbyten.

Då Inet har 30 dagars återköp kommer jag nog använda denna fortsatt i någon vecka till i hopp om att Lenovo får ut en snabb fix (osannolikt) eller att LG:n droppar i pris igen (hoppas).

Förstår det. Jag har inte någon direkt anledning att tveka på LG och Rtings men att köpa skärm utomlands är nog inte heller något för mig.

Själv ställde jag bara ner min i källaren. Om Lenovo inte fixat det tills torsdag när jag ska till Malmö så passar jag nog på att lämna tillbaka den då.

Permalänk
Medlem

Jag har använt skärmen dagligen i snart en vecka nu. Har lite Ips glow med orange på höger sida och blått på vänster men det är inget jag märker av eller stör mig på. Den har fungerat alldeles utmärkt för mig hittills iaf. Kör med ett RTX 2060.

Permalänk
Medlem

När jag stänger av min skärm gör den ett märkligt ljud, typ ett surrande som ebbar ut.
Någon med samma feature?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zewy:

Ni som har problem med Pascal kort, kör ni skärmen i 165hz?
Verkar finnas liknande problem även hos andra skärmar med kombinationen Pascal kort + 165hz. Pröva att ställa ner till 144hz i så fall och se om det gör någon skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör min i 144hz, så det är inte problemet. Iaf inte på mitt exemplar.

Visa signatur

I5-10600K, Asus Z490 Maximus Hero XII Wifi, 32 Gb DDR4 G-Skill 3600Mhz, 1 TB Samsung 970 Evo, Asus Gtx 2070 Super Strix.

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering, prövade att sätta på 10bit-color på min skärm. Fick lång svart skärm när jag tabbade in och ur i spel, prövade att ändra tillbaka till 8bit - då försvann det direkt. Detta är på ett 2060S,