Veckans fråga: Har du klippt sladden till musen?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Har du klippt sladden till musen?

Att lira med trådlösa möss är på modet. Men, hur många medlemmar har tagit steget?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag klippte tråden i samband med black friday eftersom Inet sålde Logitech G Pro Wireless för ett bra pris för oss på SweClockers. Märker ingen skillnad alls på latenser och dylikt. Fastnar inte i sladden längre bara.

Permalänk
Medlem

Körde trådlöst förr när jag spelade mest WoW och inget annat, har sedan dess gått tillbaka till kabel och ser inte mig själv gå trådlöst igen på ett tag. Kör idag Zowie EC2-B.

Det dåliga är väl att man har ingen ursäkt om man suger.

Permalänk
Medlem

Spelar inte med mus. Men har både kula och sladd på en av datorerna som används dagligen.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Nej, har en vertikal eller mousetrapper pga musarm. Har dock klippt sladden till tastaturet för MS Sculpt är skönast i världen.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Nej, har så stort skrivbord både på djup och bredd att sladden aldrig är ett problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min första gamingmus köpte jag 2008, tror jag. Det var en Razer Deathadder, tror jag. (Känner att jag har stenkoll här.) Några år senare (2013?) hade Inet en drive på ett Qpad-paket och jag köpte ett MK-85 och ett par QH-90. Sålde lurarna direkt men behöll tangentbordet. Kort därefter köpte jag en 5K-mus och jag använder fortfarande den uppsättningen.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Tolkade det bokstavligt först, när jag bara såg rubriken lite kort - undrade hur många som kan lyckas med det konststycket att faktiskt klippa av sladden. Innan induktionsmusmattor börjar bli mer vanliga och det finns ett större utbud skippar jag trådlöst.

Den extra komplexiteten (och således kostnaden) ett batteri och laddningskrets/-kontroller innebär känns inte heller riktigt jätteintressant jämfört med en mus med simpel USB-kabel som är så väl enkel att dra som en inte särskilt stor olägenhet egentligen. Miljöaspekten är säkert intressant också, är det värt att köra precis allting trådlöst och tillverka laddningsbara batterier in absurdum?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har trådad, men nästa köp är definitivt en trådlös. Kanske borde vara ett av alternativen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem

Klippte sladden för 12 år sedan men hade ett återfall mellan 2013 och 2018 för att sedan återgå igen till trådlöst. Där är jag för att stanna, avskyr sladdar. Tangentbordet har fortsatt varit trådlös sedan 12 år tillbaka.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Nej, har en vertikal eller mousetrapper pga musarm. Har dock klippt sladden till tastaturet för MS Sculpt är skönast i världen.

Håller med om ms sculpt! Synd att kvaliteten är så kass bara. Efter att tredje tangentbordet gick sönder så orkade jag inte mer och bytte tillverkare

Kör trådlös logitech vertical, även när jag spelar. Lirar mest långsamma rts-spel och lite dota på hobbynivå så då kvittar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Tolkade det bokstavligt först, när jag bara såg rubriken lite kort - undrade hur många som kan lyckas med det konststycket att faktiskt klippa av sladden. Innan induktionsmusmattor börjar bli mer vanliga och det finns ett större utbud skippar jag trådlöst.

Jag har klippt ett par! Främst på jobb dock där jag kasserat mössen i fråga.

Permalänk
Medlem

Har kört trådlös med Logitech G903. Men det är min andra Logitech mus där brytarna för musknapparna börjar krångla med extra klick eller repeterande klick vid nedhållen knapp. Byter därför till en trådad Glorious Model D så fort jag fått den. Glorious har haft sina egna problem t.ex. med sladden till Model O, men det ska vara förbättrat till nya modellen. Men oavsett så kostar den långt mindre än hälften och jag vill komma bort från Logitech.

Permalänk
Medlem

Har precis bytt ut min razer Diamondback från 2006 för en Logitech 603. Har inte märkt någon större skillnad i prestanda som den noob jag är. Kör däremot bara med ett batteri i den för att hålla nere vikten, funderar på om en 305 kanske hade passat mig bättre.
Har blivit en del spelande i soffan sen skrivborded började bli ockuperat av symaskin, då är det bra mycket smidigare att slippa alla sladdar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Klippte sladden för 12 år sedan men hade ett återfall mellan 2013 och 2018 för att sedan återgå igen till trådlöst. Där är jag för att stanna, avskyr sladdar. Tangentbordet har fortsatt varit trådlös sedan 12 år tillbaka.

Mus kan jag förstå, då man flyttar den rejält och kabeln kan irritera när den fastnar i något eller så, men tangentbord? Nyfiken på resonemanget att köra trådlöst där. Soffgamer? (Där kan jag förstå att det blir lättare med trådlöst.)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Haha jag har en Asus Gladius II wireless som jag lirar mer eller mindre uteslutande med laddkabeln i så att den går på tråd istället! Oklart om jag inbillar mej men känner att precisionen blir sämre när jag kör trådlöst fastän att musen ska kunna jämföra sej med Logitech trådlösa som blev väldigt populär.

Permalänk
Medlem

Nej, har inget som helst problem med att ha en sladd. Den är varken i vägen eller trasslar in sig. Dessutom skönt att slippa tänka på att hålla batterier laddade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Har gjort tvärtom, har den värsta Asus musen som kostade mig nästa 1400 kr och den är trådlös men blir så jäkla less på att strömmen hela tiden är slut eftersom jag sitter hela dagar framför datorn och att när man har den i laddnings stället och ska använda den så har den tappat uppkoppling och man måste slå av och på den flera gånger innan Windows reagerar, numera är sladden i hela tiden, slutat använda den som trådlös helt och hållet.

Permalänk
Medlem

Ja och nej.
Kör G pro Wireless och FM UL1/Glorious Model O med sladd.

Men sladd är ett icke existerande problem så länge du har en paracord ändå.
Behöver ingen bungee och sladden är aldrig ivägen hur man än svingar.

Det enda jag måste ha trådlöst är headset. Finns inget jag hatar mer än en sladdjävel på lurarna som ligger ivägen överallt, och måste ta av o på varje gång man går iväg.

Tangentbord kommer jag köra sladd ändå, finns 0 mening o köra trådlöst i min mening. Får ändå ha dongle o skit, är aldrig i vägen med sladd osv ändå.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Ni två som inte spelar med mus, förklara er.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

G903 hero wireless. 160h batteritid, inga som helst problem med den. Har laddats 2 gånger sedan köp i Juli och då under nattetid så jag slipper sladden dagen efter.

Skrivet av Dinoman:

Ni två som inte spelar med mus, förklara er.

Skickades från m.sweclockers.com

Gissar på att de kör med tex handkontroll som Xbox one / Elite, Playstation controller eller ratt. Eventuellt att de har någon sorts special.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Kör med trådat och kommer sannolikt göra det med både T-bord och mus väldigt lång tid framöver.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Ni två som inte spelar med mus, förklara er.

Skickades från m.sweclockers.com

Touchpad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Ni två som inte spelar med mus, förklara er.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har en trådlös modell som jag aldrig drar ut sladden på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Trådlöst hade varit ok om det fanns något med inbyggt batteri som håller i +5 år såsom eltandborste/rakapparat/whatever gör. Jag HATAR att byta batterier.

Permalänk
Medlem

Har aldrig upplevt sladden som ett problem, som någon tidigare sa, när trådlös + induktionsplatta kostar en rimlig peng så visst.
Just nu är det väldigt mycket pengar för väldigt lite "förbättring". Till skillnad från hörlurar, där har vi en sladdjävel som är ivägen.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem

Har kört med hamster sen åtminstone Logitech G7 (lanserades 2005), tror jag hade någon trådlös Microsoft-mus ett tag innan dess om jag minns rätt. Jag blir lika irriterad varje gång jag måste använda en mus med svans, oavsett hur man gör så känner man av den.

Permalänk
Medlem

Jag klippte tråden till musen efter att jag kört testpiloten för Logitech G502 Lightspeed som jag blev sjukt imponerad av. Jag har inte ångrat mig en sekund! Upplevelsen är den samma minus irritationen av en sladd som jag hade med min Coolermaster Mastermouse Pro L, en mus som enligt testerna är mycket snabb och håller en hög och konsekvent nivå i avläsningarna. Mina och andras tester av Logitechs G502 lightspeed höll samma nivå och i vissa fall en högre nivå än vad min Coolermaster gjorde. Det blev ett införskaffande av sagda mus direkt i samband med testpiloten. Nu önskar jag mig bara Logitechs Powerplay musmatta i julklapp för att komplettera!

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk

Japp jag klippte sladden till både mus och hörlurar 2018.

Så sjukt nice, nu ska jag bara klippa tangentbordssladden också :>

Riktigt cleant på skrivbordet nu där hemma