Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Mat till fredagsmyset med familjen

Fredag igjen. Frugan och kidsen tycker det borjar bli tjatigt med tacos, hemmalagad pizza, kyckling & ris.

Tipsa om era topprecept avseende fredagsmiddag med familjen - let's get inspired!!!

Jag kickar av med en favorit.

Grillad kyckling, ris och sås

1 st grillad kyckling
1 knippe cocktailtomater
1 pkt bacon
4 portioner ris
6 dl grædde/matlagningsgrædde
En bra klick Philadelphiaost, garna smaksatt

Ugnen på 200 grader

Ta ur kycklingen och dela upp i mindre bitar. Stek baconet och dela upp i munsbitar. Skølj cocktailtomaterna. Vispa ned philadelphiaosten i grædden. Lægg allt i en ugnssæker form och in i ugnen 20 minuter. Koka riset samtidigt. Servera med grønsaker om du ær en kanin.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Inaktiv

Nu har jag inte några ungar så smaken kanske inte går hem helt hos de yngre.
Brukar ha nedan som stående fredagskäk just för att det går snabbt men också för att varje person får bestämma lite själv.

Så, tapas (eller försvenskad tapas kan man kanske kalla det).

Brytbröd och olivolja
Honungsmelon
Skinka
Salami
Stekta korvar (uppskurna)
Inlagda oliver, kronärtskockor eller soltorkade tomater (eller liknande)
Ostar och marmelad eller fetaost
Rostade eller stekta potatis (beroende på tid)
Såser (går väldigt bra att bara köpa creme fraiche och blanda med lite BBQ-sås eller köp en smaksatt variant).

Permalänk
Medlem

Om man vill ha kvar tacon men pimpa den kan jag rekommendera att köra flank/flap istället och skära tunna skivor istället för köttfärs.

Vill du förvåna dem lite, gör köttbullar och makaroner:

1 Kg Lammfärs
3 St Vitlöksklyftor
5 Kvistar Rosmarin
2 St Spansk peppar
1 Burk Sardeller

Finhacka rosmarin, peppar och sardeller Pressa vitlök blanda och rulla till bollar, grilla 10-15 min. Kan givetvis stekas eller köras i ugn med.

1,5 Dl Rosépepparkorn
3 St Schalottenlökar
3 Msk Soya
3 Tsk Dijonsenap
1 Dl Vitt vin
3 Msk Creme fraiche
5 Dl Grädde

1. Mortla 1 msk pepparkorn Finhacka schalottenlökarna Fräs med en rejäl klick smör ca 5 min
2. Häll i soya, senap och vin och låt det reduceras.
3. Häll i creme fraiche och grädde, låt puttra 5-10 min
4. Häll över i kastrull, lägg till 1dl hela pepparkorn, låt puttra ca 5 min till.

Slå såsen över köttbullarna och servera med tricolor pasta

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Jag älskar tacos men brukar variera dem ganska mycket. Kalkonfilé marinerad i chipotle brukar gå hem exempelvis, behöver inte vara så stark. Eller långkokt högrev eller liknande. Färsk koriander och lime gör också stor skillnad även för vanliga tacos. Och om du kan hitta riktiga majstortillas, inte santa marias som är vetetortillas med lite majs i typ utan gjorda på masa harina. Ett stort lyft får man genom att skippa tacokryddan och göra sin egen kryddblandning, salt peppar, oregano, paprikapulver, chili (färsk eller pulver), vitlök, lök, spiskummin, koriander, kanske lite tomatpuré. (Edit: Salsan spelar också roll förstås, Ica har numera en egen salsa verde, alltså grön salsa på tomatillos, som är rätt bra och något lite annorlunda, sen finns det förstås godare salsa verde av andra märken också, men de är svårare att hitta.)

Annars har jag kört en del italiensk här hemma på sistone. En grej jag gjort är en gratäng med tomatsås och antingen någon grönsak som aubergine eller så, eller gnocchi på potatis, sen mozzarella och någon lagrad ost ovanpå. Eller italienska köttbullar i tomatsås med någon pasta till.